1e wijziging van de Nadere regels inburgering gemeente Nieuwkoop

Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwkoop,

 

overwegende:

  • -

    dat de gemeenteraad de verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 op 16 oktober 2014 heeft vastgesteld;

besluit vast te stellen de:

 

1e wijziging van de Nadere regels inburgering gemeente Nieuwkoop

ARTIKEL I  

De nadere regels inburgering gemeente Nieuwkoop worden als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 1

De volgende begripsomschrijvingen worden toegevoegd:

  • ELIP: Inburgeringsplichtige , die de asielstatus heeft (onder de Wet Inburgering 2013) waarbij:

    • a.

      het inburgeringsexamen is nog niet behaald en

    • b.

      hij/zij € 7.500,- van de lening uitgegeven heeft én in de laatste 12 maanden van zijn/haar inburgeringstermijn zit, of

    • c.

      hij/zij € 9.500,- van de lening heeft uitgegeven.

  • NUG ELIP: ELIP zonder bijstandsuitkering.

  • Regievoerder: medewerker van de gemeente die regie voert over de inburgering van asielstatushouders en andere inburgeringsplichtigen.

B

Artikel 4

  • 1.

    Lid 2 wordt vervangen door de volgende tekst: “De brede intake wordt afgenomen vanaf het moment van inschrijving bij de gemeente.”

  • 2.

    Aan lid 3, onder d, wordt de volgende tekst toegevoegd: “Deze uitvoerende taken worden in Nieuwkoop verzorgd door het team statushouders.”

C

Artikel 12

De tekst van lid 1 wordt vervangen door de volgende tekst:

  • 1.

    Voor de kwaliteit van het inburgeringsaanbod voor asielstatushouders gelden de volgende uitgangspunten:

    • a.

      De gemeente zorgt voor een kwalitatief goed aanbod aan cursussen, opleidingen en andere (participatie)activiteiten waarmee de asielstatushouder aan de leerroute kan voldoen.

    • b.

      Cursusinstellingen die het taalonderwijs binnen de B1-route en de Z-route verzorgen moeten in het bezit zijn van een certificaat of keurmerk zoals bedoeld in artikel 16 lid 3 van de wet. Taalschakeltrajecten moeten voldoen aan de eisen die voortvloeien uit artikel 8 lid 2 van de wet.

    • c.

      de door de gemeente gecontracteerde aanbieder van de leerroute voldoet hierbij aan de volgende eisen:

      • De aanbieder garandeert dat het geleverde voldoet aan de AMvB’s die horen bij de Inburgeringswet en andere wettelijke bepalingen. Dit kan o.a. betrekking hebben op de eindtermen, urennormen en termijnen van de leerroutes, kennis van de Nederlandse maatschappij (KNM) en MAP.

      • Gecertificeerde en ervaren (80%) NT2-docenten.

      • Het programma van de leerroutes en de MAP wordt ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met het leerwerkbedrijf Rijnvicus , zodat dit goed aansluit bij de lokale arbeidsmarkt.

      • Waar nodig worden praktijk taallessen gegeven op locatie en/of de (leer)werkplek.

D

Artikel 13

De tekst van lid 1 wordt vervangen door de volgende tekst:

  • 1.

    Tijdens het gesprek komen de afspraken uit het PIP aan bod. Met de inburgeringsplichtige wordt besproken of de onderdelen nog aansluiten bij de capaciteiten, de behoeften en de persoonlijke situatie van de inburgeringsplichtige . Het gaat daarbij om:

    • de afgesproken leerroute;

    • de ondersteuning en begeleiding tijdens het inburgeringstraject;

    • de intensiteit van de verschillende onderdelen van het traject;

    • de participatie-activiteiten;

    • de vorderingen en inzet van de inburgeringsplichtige; en

    • voor de inburgeringsplichtige die de B1-route volgt: of het taalniveau van deze leerroute voldoende aansluit.

E

Artikel 16

  • 1.

    Lid 5 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

    De gemeente legt een lagere boete op dan vastgesteld in artikel 7.1.1 van het Besluit als op basis van de reactie van de inburgeringsplichtige aannemelijk is dat de boete vanwege bijzondere omstandigheden te hoog is.

  • 2.

    Lid 6 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

    De stelplicht en bewijslast van feiten en omstandigheden die aanleiding kunnen geven voor verlaging van de boete rust op betrokkene. Als de gemeente op de hoogte is van bijzondere omstandigheden, wordt daarmee bij het opleggen van de boete rekening gehouden.

  • 3.

    Lid 7 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

    In de brief (beschikking) waarmee de boete wordt opgelegd, nodigt de gemeente de inburgeringsplichtige opnieuw uit om binnen de in de brief genoemde termijn alsnog te verschijnen of mee te werken. Wanneer de inburgeringsplichtige hieraan niet voldoet, legt de gemeente weer een boete op met inachtneming van artikel 7.1.1 van het Besluit.

F

Artikel 17

Lid 6 tot en met 8 vervalt.

 

G

Artikel 18

De tekst van artikel 18 wordt vervangen door de volgende tekst:

 

Artikel 18. Samenhang handhaving op grond van de inburgeringswet en Participatiewet

  • 1.

    Wanneer een inburgeringsplichtige een bijstandsuitkering (Participatiewet) ontvangt en zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken uit het PIP, waarin de nadruk ligt op het bevorderen van participatie en het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt, vindt bij voorkeur verlaging van de uitkering plaats op grond van artikel 18 Participatiewet en de verordening zoals bedoeld in artikel 8 eerste lid onder a Participatiewet. De gemeente legt voor dezelfde gedraging dan geen bestuurlijke boete op grond van de wet op.

  • 2.

    Wanneer een inburgeringsplichtige die een bijstandsuitkering ontvangt zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken in het PIP, waarin de nadruk ligt op het vergroten van de taalbeheersing en aan overige afspraken en verplichtingen in het PIP, legt de gemeente bij voorkeur een boete op grond van de wet op. De gemeente verlaagt in dat geval voor dezelfde gedraging de bijstandsuitkering niet.

  • 3.

    Bij de keuze tussen i) handhaving op grond van de Participatiewet door een verlaging van de uitkering en ii) handhaving op grond van de wet via een boete weegt de gemeente ook af welke wijze van handhaving, rekening houdend met de gevolgen hiervan voor de inburgeringsplichtige, naar haar oordeel het best bijdraagt aan het beoogde effect, te weten het succesvol voltooien van het inburgeringstraject.

  • 4.

    Wanneer een gedraging leidt tot een overtreding van de Participatiewet en artikel 18 of 18 b van de Participatiewet laat de gemeente geen ruimte om af te zien van verlaging van de bijstand, dan legt de gemeente een maatregel op en geen boete op grond van de wet.

  • 5.

    In de brief (beschikking) aan de inburgeringsplichtige vermeldt de gemeente of er een boete op grond van de wet wordt opgelegd of dat de uitkering wordt verlaagd op grond van de Participatiewet.

H

Artikel 19 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

 

Artikel 19 Verrekening boete met bijstandsuitkering

De gemeente kan de bestuurlijke boete die op grond van de wet aan de inburgeringsplichtige is opgelegd, verrekenen met de algemene bijstandsuitkering. Onder verrekenen wordt in dit artikel verstaan verrekenen zoals geregeld in artikel 4.93 van de Awb. De gemeente houdt hierbij rekening met een fictieve draagkracht van 5 procent van de bijstandsnorm die van toepassing is, inclusief vakantietoeslag.

 

I

Artikel 20 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

 

Artikel 20 Ondersteuning ELIP

  • 1.

    De gemeente biedt ondersteuning aan inburgeringsplichtigen (onder de Wet Inburgering 2013) die hun inburgering nog niet hebben afgerond maar wel nagenoeg het maximale leenbedrag hebben bereikt, de zogenaamde ELIP-groep.

  • 2.

    De ondersteuning kan bestaan uit een vergoeding van de kosten van de (taal)lessen en examens die nodig zijn om het inburgeringsexamen te halen, of vergoeding van de kosten van de medische keuring die uitwijst of de inburgeraar aan zijn inburgeringsplicht kan voldoen.

  • 3.

    De ondersteuning wordt toegekend op grond van artikel 4:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4.

    De ondersteuning kan in gesprek met de regievoerder ambtshalve eenmalig toegekend worden.

  • 5.

    Hierbij wordt de afweging gemaakt in hoeverre het niet halen van de inburgering verwijtbaar is. Als het door eigen toedoen komt dat de inburgering niet behaald is, vindt geen ondersteuning plaats.

  • 6.

    Er wordt uitgegaan van de goedkoopst adequate oplossing, te bepalen in overleg tussen de ELIP en de regievoerder.

  • 7.

    Voor ELIPs geldt als richtlijn een maximaal ondersteuningsbedrag van € 1.500,--, maar hier kan gemotiveerd van worden afgeweken.

  • 8.

    De vergoeding is om-niet.

  • 9.

    Voor NUG ELIPs geldt een maximaal ondersteuningsbedrag van € 1.000,--.

  • 10.

    Voor NUG ELIPs geldt een inkomensgrens van 120% van het sociaal minimum.

  • 11.

    Het ondersteuningsbedrag wordt rechtstreeks overgemaakt aan de derde partij zoals het DUO of de inburgeringsschool.

  • 12.

    De toekenning van een tegemoetkoming wordt schriftelijk aan de (NUG) Elip bevestigd. Bij ELIPs met een bijstandsuitkering wordt het meewerken aan de inburgering als re-integratieverplichting in de beschikking opgenomen.

  • 13.

    Hoe de ondersteuning eruit ziet en welke stappen de ELIPper of NUG ELIPper moet ondernemen, inclusief het afwegingskader, staat in het Persoonlijk ELIP Plan (PEP).

  • 14.

    Als de ELIPper of NUG ELIPper zich niet houdt aan dit plan, wordt de ondersteuning beëindigd.

  • 15.

    Wanneer er sprake is van bijzondere individuele omstandigheden kan in het voordeel van de ELIPper of NUG ELIPper worden afgeweken van dit artikel.

J

Artikel 18 Slotbepalingen wordt vernummerd naar Artikel 21 Slotbepalingen

 

K

Toelichting op de nadere regels inburgering.

Aan de toelichting wordt artikel 1 toegevoegd en luidt als volgt:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet inburgering 2021, het Besluit inburgering 2021,de Regeling inburgering 2021.

ARTIKEL II  

Deze 1e wijziging van de nadere regels Inburgering gemeente Nieuwkoop treden in werking op 1 januari 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 12 december 2023.

Burgemeester en wethouders van Nieuwkoop

N. Caspers

secretaris

R.J. van Duijn

burgemeester

Naar boven