Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende wijziging van de Mandaatregeling gemeente Den Helder 2023

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Den Helder, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op de artikelen 59a en 171 Gemeentewet, titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 5 van de Omgevingswet;

 

overwegende dat de mandaatregeling van de gemeente Den Helder moet worden aangepast vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet;

 

gelet op de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2395 van de Europese Commissie van 15 november 2023 tot wijziging van Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad wat de drempels betreft voor overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken, en prijsvragen;

 

overwegende dat de mandaatregeling van de gemeente Den Helder moet worden aangepast vanwege de aanpassing van de Europese drempels voor overheidsopdrachten;

 

besluit:

 

de Mandaatregeling gemeente Den Helder 2023 als volgt te wijzigen:

 

 

Artikel 1 Wijziging Mandaatregeling gemeente Den Helder 2023

 

  • A.

    Artikel 1.3 van Bijlage 1 – Uitzonderingen op algemeen mandaat komt te luiden:

 

  • 1.3 afwijking van bestaand beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, met uitzondering van besluiten over vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van de Omgevingswet;

 

  • B.

    Aan Bijlage 1 – Uitzonderingen op algemeen mandaat wordt het volgende artikel toegevoegd:

 

  • 2.17 het opstellen, wijzigen of intrekken van een omgevingsprogramma onder de Omgevingswet;

 

  • C.

    Bijlage 2 – Inkoopmatrix komt te luiden:

 

Bijlage 2 Inkoopmatrix

 

 

 

Geraamde waarde opdracht (alle bedragen zijn excl. BTW)

 

 

Inkoopprocedure

Leveringen en Diensten

Sociale en specifieke diensten (2)

Werken

Bevoegd tot ondertekening van overeenkomst

Bevoegdheid afwijken inkoopbeleid (1)

 

Europese aanbesteding

 

≥ 221.000

 

≥ € 750.000

 

≥ 5.538.000

Medewerker aangewezen door team- of opgavemanager

 

 

Niet mogelijk

 

Nationale aanbesteding

 

 

 

< € 5.538.000

≥ € 1.500.000

Medewerker aangewezen door team- of opgavemanager

 

Directielid

 

Meervoudig onderhandse aanbesteding

 

< € 221.000

≥ € 50.000

 

< € 750.000

≥ € 150.000

 

< € 1.500.000

≥ € 100.000

Medewerker aangewezen door team- of opgavemanager

 

Directielid

 

 

Enkelvoudige uitnodiging

 

< € 50.000

 

< € 150.000

 

< € 100.000

Medewerker aangewezen door team- of opgavemanager

 

 

N.v.t.

 

Opdrachten binnen raamovereenkomsten

 

 

 

Medewerker aangewezen door team- of opgavemanager

 

N.v.t.

 

 

  • (1)

    Wanneer je wilt afwijken van het inkoopbeleid, omdat het resultaat van een lagere inkoopprocedure naar verwachting beter is, moet hiervoor middels een advies goedkeuring worden gevraagd aan een directielid. Bij dit advies dient een advies van een adviseur inkoop worden gevoegd. Er mag niet worden gestart met de inkoopprocedure voordat er is ingestemd met het volgen van een andere procedure.

     

  • (2)

    In de inkoopprocedure is de regelgeving m.b.t. sociale en specifieke diensten beschreven.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

 

Aldus besloten in de collegevergadering van 19 december 2023.

burgemeester,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

secretaris,

M.J. Pothast

Aldus besloten op 19 december 2023.

burgemeester,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

Naar boven