Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2023, 554247 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2023, 554247 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie (artikel 212 Gemeentewet) gemeente Altena 2023
Hoofdstuk 2. Begroting en Verantwoording
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringsbudgetten
Bij de begrotingsvaststelling geeft de raad op voorstel van het college aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringsbudget wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Ten aanzien van investeringsbudgetten is het volgende bepaald:
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd investeringsbudget dreigt te worden overschreden, wordt vooraf aan de raad een voorstel inclusief dekking aangeboden om de extra lasten te autoriseren. Het college doet daartoe een raadsvoorstel, waarin de overschrijding nader onderbouwd en toegelicht is. Zo mogelijk legt het college ook alternatieven voor.
De raad hoeft niet vooraf geïnformeerd te worden als de te verwachten overschrijding van het gevoteerde investeringsbudget < € 100.000 bedraagt. Bij investeringsbudgetten kleiner dan € 1.000.000 hoeft de raad niet vooraf geïnformeerd te worden als de te verwachten overschrijding < 10% van het investeringsbudget bedraagt. Dergelijke overschrijdingen worden aan de raad (achteraf) voorgelegd via de reguliere tussentijdse rapportages. Het college kan oordelen dat vanuit politiek-bestuurlijke overwegingen een raadsinformatiebrief passender is.
De investeringsbudgetten in het kader van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (hierna: IHPO) worden als één totaal investeringsbudget gezien. De raad voteert het totale investeringsbudget IHPO per jaarschijf. Het college heeft de bevoegdheid om binnen de jaarschijf tussen de verschillende investeringsbudgetten schuiven, met dien verstande dat dit geen consequenties heeft voor de in het IHPO vastgestelde inhoudelijke prestatieafspraken. Daarbij gelden de volgende bepalingen:
Wanneer het krediet van een individueel investeringsbudget – bij op grond van het IHPO gelijkblijvende inhoudelijke uitgangspunten – met meer dan 10% dreigt te worden overschreden, biedt het college de raad een voorstel aan. De raad moet in de gelegenheid zijn om inhoudelijke en financiële uitgangspunten af te wegen.
Ten aanzien exploitatiebudgetten is het volgende bepaald:
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget dreigt te worden overschreden, wordt vooraf aan de raad een voorstel inclusief dekking aangeboden om de extra lasten te autoriseren. Het college doet daartoe een raadsvoorstel, waarin de overschrijding nader onderbouwd en toegelicht is. Zo mogelijk legt het college ook alternatieven voor.
Afwijkingen van de begroting die verband houden met nieuw beleid of met tussentijdse aanpassing van bestaand beleid en een financieel effect hebben van > € 100.000 (incidenteel) of > € 50.000 (structureel) worden met een separaat raadsvoorstel ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarbij hanteert de raad het criterium dat de uitgave onvoorzien, onuitstelbaar en onvermijdelijk (3O’s) is. Is dit niet het geval dan wordt het voorstel onderdeel van de reguliere P&C-cyclus via Kadernota en Begroting.
De raad hoeft niet vooraf geïnformeerd te worden als: (i) de te verwachten incidentele overschrijding van geautoriseerde budgetten < € 100.000 bedraagt; (ii) de te verwachten structurele overschrijding van geautoriseerde budgetten < € 50.000 per jaar bedraagt. Dergelijke overschrijdingen worden aan de raad (achteraf) voorgelegd via de reguliere tussentijdse rapportages. Het college kan oordelen dat vanuit politiek-bestuurlijke overwegingen een raadsinformatiebrief passender is.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 9. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen / voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 10. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 13. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 15. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan activiteiten welke geheel of deels worden bekostigd met een specifieke uitkering of subsidie, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en in de desbetreffende verantwoordingen over de besteding toegerekend aan die activiteiten.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, voor zover dat niet activiteiten als bedoeld in het derde en vierde lid betreffen, wordt uitgegaan van een aandeel in de totale geraamde overheadkosten.
Artikel 16. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden waarbij de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de levering van de desbetreffende goederen, diensten of werken wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van leningen of garanties door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden worden ten minste de geraamde integrale kosten in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of de garantie wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van ten minste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Hoofdstuk 5. Paragrafen begroting en jaarstukken
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf Lokale heffingen in ieder geval de verplichte onderdelen op van grond van artikel 10 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 21. Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf Financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
Artikel 24. Verbonden partijen
In de paragraaf Verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval verplichte onderdelen op grond van artikel 15 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Hoofdstuk 6. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Hiervoor wordt een interne controleplan opgesteld, afgestemd op de externe controle. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-554247.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.