JAARVERSLAG 2022 en INTEGRAAL UITVOERINGSPROGRAMMA 2023 Uitvoering en handhavingsstrategie GEMEENTE SON EN BREUGEL

Vastgesteld door het college van B&W op 24 januari 2023 en ter kennis gebracht aan de gemeenteraad met een informatiebrief

Team Veilige Leefomgeving

1 Inleiding

 

Op 19 januari 2023 heeft de gemeenteraad de Uitvoering en Handhavingsstrategie gemeente Son en Breugel 2023-2026 vastgesteld. Voor u ligt het uitvoeringsprogramma 2023 van de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (verder U&H-strategie) 2023-2026. Hieraan gekoppeld is het jaarverslag 2022.

De gemeente en haar inwoners hebben te maken met het omgevingsrecht. Het omgevingsrecht betekent onder andere dat er omgevingsvergunningen worden verleend (of soms geweigerd) en meldingen worden gedaan en beoordeeld. Als er zaken gebeuren in strijd met het omgevingsrecht, dan treedt de gemeente handhavend op. De gemeente treedt ook op als er klachten worden gedaan en als er verzoeken worden ingediend om te handhaven. De gemeente werkt samen met de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (Odzob) als het gaat om milieugerelateerde zaken en de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) als het gaat om risico gerelateerde zaken (brand en ontploffing).

Zoals bekend is de inwerkingtreding van de Omgevingswet uitgesteld tot 1 juli 2023. Tot die tijd houden we primair vast aan het huidige beleid gebaseerd op de Wabo, maar werken we steeds meer in de geest van de Omgevingswet.

Er is dus met de aankomende inwerkingtreding van de Omgevingswet (verder Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (verder Wkb) in dit uitvoeringsprogramma gekozen om alvast aan te sluiten bij de nieuwe terminologie en begrippen uit deze wetten. Dit geldt dan ook voor het uitvoeringsprogramma 2023.

Door het jaarverslag en uitvoeringsprogramma als één document op dit moment aan u aan te bieden wordt voldaan aan de termijn waarbinnen dit document moet worden vastgesteld en aan u ter kennis moet worden gebracht. Daarbij zijn dan de resultaten en doelstelling het meest actueel.

In het uitvoeringsprogramma wordt een verbinding gemaakt met veiligheid en zijn thema’s zoals ondermijning, evenementen, APV en de werkzaamheden van de Boa’s vermeld.

2 Bijzonderheden:

2.1 Werkdruk

We hebben een spannend en druk jaar achter de rug. Een groot deel van het jaar zijn er veel omgevingsvergunning aangevraagd. Door langdurige ziekte hebben we ook tijdelijk met een onderbezetting gezeten aan juridische capaciteit. De arbeidsmarkt was heel erg krap om gekwalificeerd personeel in te huren. Ook naburige gemeenten en de Odzob konden ons niet helpen. Door een goede prioritering, het inzetten van extra uren, uitbesteden van complexere aanvragen en beperkte inhuur is het toch gelukt om alle aanvragen Wabo binnen de gestelde termijnen te vergunnen. We hebben in 2022 een vaste toezichthouder omgevingsrecht aan weten te stellen, waardoor er weer sprake is van een goede stabilisatie. Er zijn geen vergunningen van rechtswege verstrekt. Er is op dit moment weer sprake van een goede balans in vergunningverlening, het houden van toezicht en handhaving.

2.2 De Kuilen

Twee buurtbewoners zijn nog steeds met elkaar in een juridische strijd verwikkeld over hun buitenterreinen. Er wordt geprocedeerd over omheiningen, opslag en schuilhutten voor dieren. De advocaten van beide partijen hebben geprobeerd om met gesprekken tot een oplossing te komen. Dit is niet gelukt. In deze zaak zijn meerdere handhavingsverzoeken ingediend. Dit heeft geleid tot hoorzittingen en rechtszaken. Dit kost ongeveer 16 tot 20 uur per week aan juridische capaciteit.

In december heeft een van de betrokken partijen te kennen gegeven alle zaken waar zijn naam in voorkomt, of waar zijn handtekening onder staat in te trekken. Hieraan is gehoor gegeven. Dit neemt niet weg dat de zaak in 2023 wordt voortgezet.

Het gaat in deze zaak om handhavingsverzoeken wegens zonder vergunning plaatsen van schuilhutten voor dieren; omheining, verharden van grond, strijdig met bestemmingsplan voor gebruik gronden. Voor de schuilhutten loopt er een beroepszaak bij de Rechtbank. Voor de omheining wordt gewacht op de behandeling bij de Raad van State.

2.3 Brouwerskampweg

Deze zaak heeft te maken met het verzoek van een inwoner om op een perceel een agrarisch bedrijf met een bedrijfswoning gevestigd te krijgen. Dit is een langlopende zaak waarbij betrokkene diverse claims bij de gemeente heeft neergelegd.

Eevvn zaak is in 2022 afgesloten bij de Raad van State waarbij de gemeente in het gelijk is gesteld. Een tweede zaak loopt nu bij de rechtbank.

2.4 Interbestuurlijk Toezicht Provincie Omgevingsrecht

De gemeente Son en Breugel heeft een aantal jaren onder bestuurlijk toezicht gestaan van de Provincie Noord-Brabant. In juli 2022 is dit toezicht beëindigd en hierdoor voldoen we aan de naleving van de wettelijke procescriteria. Het is niet alleen een wettelijke verplichting, maar het is ook belangrijk voor een goede sturing op de beleidscyclus en voor de instandhouding van een goede structuur zodat risico’s op het gebied van volksgezondheid, veiligheid of schade aan de leefomgeving zoveel mogelijk wordt voorkomen of beperkt.

Dat we niet meer onder bestuurlijk toezicht van de provincie staan, neemt niet weg dat er nog steeds verbeterpunten zijn. Deze verbeterpunten worden in dit uitvoeringsprogramma doorgevoerd.

2.5 Uitvoering en handhavingsstrategie 2023-2026

Op 19 januari 2023 heeft de gemeenteraad bovenvermelde strategie voor de komende jaren vastgesteld. Dit beleid geeft de kaders aan waar binnen, maar ook hoe uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Dit geldt voor de komende vier jaren.

In dit uitvoeringsprogramma worden daarom alleen de thema’s beschreven die direct te maken hebben met de uitvoering. Per actor wordt aangetoond dat er wordt voldaan aan de kwaliteitscriteria. Daarnaast wordt per thema voor zover mogelijk vermeld wat in 2022 de doelstelling was, wat ervoor is gedaan en wat het resultaat (effect) hiervan is geweest. Dit levert dan weer input op voor de doelstellingen van 2023.

Een kanttekening hierbij is dat dit niet voor ieder thema geldt omdat niet ieder thema is vermeld in het UVP 2022. Zoals eerder aangegeven voeren we dit jaar een kwaliteitsverbetering uit door meer thema’s te benoemen. Dit betreft thema’s op het gebied van toezicht en handhaving doe een verbinding hebben met veiligheid, maar ook met de werkzaamheden van de Boa’s.

3 Gemeente

3.1 Kwaliteitscriteria

De verordening Uitvoering en Handhaving regelt de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht door en in opdracht van burgemeester en wethouders. In artikel 5 van de verordening zijn de kwaliteitscriteria voor de gemeente Son en Breugel verankerd.

Doel van de kwaliteitscriteria:

De kwaliteitscriteria is bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) door gemeenten, provincies en omgevingsdiensten in het Omgevings-recht te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De criteria gaan over proces, inhoud en kritieke massa.

Het voldoen aan de criteria zorgt ervoor dat het bevoegd gezag in staat is om de gewenste kwaliteit en continuïteit te leveren. De set maakt inzichtelijk welke kwaliteit van de VTH-taken burgers, bedrijven en instellingen, maar ook overheden onderling en als opdrachtgevers, mogen verwachten.

De kwaliteitscriteria is op verschillende niveaus beschreven. Deels hebben ze betrekking op de organisatie en deels op de medewerkers.

Voor de organisatie betekent dit dat er een sluitende beleidscyclus om kwaliteit te borgen moet zijn, er een inhoudelijke ondergrens is en de taken belegd moeten worden bij organisaties die continuïteit in de uitvoering kunnen garanderen.

Op medewerker niveau moeten de taken belegd worden bij medewerkers die voldoende deskundig zijn om deze taken adequaat uit te kunnen voeren.

Waarom criteria voor kritieke massa?

Het fundament van kwaliteit is het afleveren van een zo goed mogelijk product. Hiervoor is vooral vakmanschap nodig. De criteria voor kritieke massa adresseren dit vakmanschap in termen van voldoende opleiding, ervaring, kennis en het onderhouden en borgen daarvan. Organisaties en medewerkers die aan deze criteria voldoen moeten, in de kern, in staat zijn om producten af te leveren met de gewenste kwaliteit.

Met de kwaliteitscriteria voor kritieke massa kan een antwoord gegeven worden op de vraag of een organisatie en haar medewerkers in principe in staat zijn om de taken en onderliggende operationele activiteiten uit te voeren, gegeven de minimaal benodigde deskundigheid voor de uitvoering van deze taken en de continuïteit daarvan.

Uitbesteden of zelf doen? (borging)

Activiteiten binnen de verschillende deskundigheden kunnen in sommige gevallen worden uitbesteed en dienen in sommige gevallen binnen de overheid uitgevoerd te worden. Bij de beschrijving van de deskundigheden in de tabellen is aangegeven of bepaalde activiteiten binnen de overheid uitgevoerd moeten worden of aan marktpartijen uitbesteed kunnen worden.

De gemeente Son en Breugel zakt op onderdelen 4, 6, 13 en 25 onder het gestelde kwaliteitsniveau. De gemeente kan de ‘comply or explain’- regel toepassen. De ‘comply or explain’- regel betekent dat er in principe voldaan moet worden aan de kwaliteitscriteria, maar dat daar gemotiveerd van afgeweken mag worden. De gemeente kiest ervoor om gebruik te maken van ‘explain’ omdat de gemeente van mening is dat ondanks het niet (volledig) voldoen aan de criteria de kwaliteit niet te wensen overlaat en is geborgd. Dit staat in de meest rechtse kolom.

 

Kwaliteitscriteria

deskundigheidsgebieden toelichting

 

k.c. 2.2 = kwaliteitscriteria VTH versie 2.2. (2019)

EK S&B= Eigen kwaliteitsniveau S&B 2022

 

3.2 Verslag 2022 vergunningverlening, toezicht en handhaving

3.2.1 Algemeen

Wat wilden we in 2022:

  • We maken een analyse van de afgelopen jaren;

  • We maken een risicomatrix voor komende 4 jaren en leggen deze ter vaststelling voor aan college en gemeenteraad. Op basis hiervan worden de prioriteiten bepaald;

  • We maken een beleidsplan VTH 2023 – 2026 gemeente Son en Breugel dat door de gemeenteraad wordt vastgesteld;

  • We doorlopen de kwaliteitscriteria voor de gemeente in samenwerking met het extern bedrijf, waarmee we dit al eerder hebben gedaan;

  • Met het doorlopen van de kwaliteitscriteria maken we ook inzichtelijk of er voldoende financiële en personele middelen beschikbaar zijn. Dit doen we op basis van de huidige situatie afgezet tegen de informatie van de afgelopen jaren en de uitbreidingen die we hebben doorgevoerd;

  • Eventuele mutaties worden meegenomen in de kadernota/begroting dan wel via de periodieke bestuursrapportages.

Wat hebben we gedaan in 2022:

  • Een analyse van de afgelopen 4 jaren hebben we niet als zodanig gemaakt omdat we enerzijds jaarlijks een verslag hebben gemaakt, maar anderzijds omdat we ons meer richten op de Omgevingswet en dit de nodige wijzigingen met zich mee zouden brengen;

  • De risicomatrix is gemaakt en maakt onderdeel uit van de U&H strategie 2023-2026;

  • De U&H-strategie (voorheen VTH) is gemaakt en door de gemeenteraad op 19 januari 2023 is vastgesteld;

  • De kwaliteitscriteria is opgesteld (zie hierboven);

  • Overzicht van financiële en personele middelen (zie hiervoor)

  • Mutaties voor kadernota/begroting zijn voor 2023 doorgevoerd voor wat betreft structureel toezicht in de openbare ruimte.

3.2.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaven:

Wat wilden we in 2022:

We wilden bereiken dat wordt gebouwd volgens vergunningsvoorschriften en regelgeving en dat alle aanvragen binnen de gestelde termijnen worden afgehandeld. Er wordt structureel toezicht gehouden op de verleende vergunningen en bij afwijkingen gehandhaafd volgens de LHS. Er is speciaal aandacht voor de constructieveiligheid.

We begeleiden de bouw na het verlenen van de omgevingsvergunning maar handhaven bij bouwen zonder vergunning of als er gebouwd wordt in afwijking met vergunning. Bij alle verleende omgevingsvergunningen vindt een eindcontrole plaats.

Wat hebben we gedaan:

Onderwerp

aantal

toelichting

Aangevraagde vergunningen Wabo

159

(totaal bouwen, aanleg, afwijken regels RO)

Schetsplannen

85

Stadium voor een formele aanvraag

Verleende kapvergunningen

29

 

Verleende vergunningen Wabo

148

(totaal bouwen, aanleg, afwijken regels RO)

Geweigerde en ingetrokken vergunningen

1

 

Buiten behandeling gelaten

30

Inclusief ingetrokken door aanvrager

Bezwaren tegen verleende vergunningen

12

 

Advies door provincie

9

 

 

Opmerking: de laatste maanden van 2022 is een trend waarneembaar dat het aantal aanvragen omgevingsvergunning afvlakken. Mogelijk is de oorzaak te vinden in de hoge kosten van materialen, lange levertijden, energie etc.

3.2.3 Toezicht

Controles Wabo

137

waarvan:

  • bouwzaken

97

hiervan 28 afgehandeld

  • sloop/asbest

3

hiervan 2 afgehandeld

  • overige controles

37

Hiervan 7 afgehandeld

Overige aanschrijvingen

37

hiervan nog 30 hercontroles

 

De cijfers laten een vertekend beeld zien. Sinds september 2022 hebben we weer een vaste toezichthouder in dienst kunnen nemen. Voor die tijd hebben we tijdelijke krachten in moeten huren. In 2022 zijn we overgegaan van het systeem squit naar powerbrowser. De informatie zit deels nog in squit en deels in powerbrowser. Ook de verwerking van informatie is niet op eenduidige wijze gebeurd, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.

Het verschil tussen het aantal gecontroleerde bouwzaken en de afhandeling daarvan heeft deels ook te maken dat zaken niet worden afgemeld door de aanvrager, een voorwaarde van de verleende omgevingsvergunning. Deze moeten dan fysiek worden bezocht, wat tijd kost en niet de hoogste prioriteit heeft, zeker als het gaat om bouwzaken van de categorie C en D (schuttingen – dakkapellen).

3.2.4 Handhavingszaken:

Er zijn het afgelopen jaar 55 zaken behandeld of zijn nog in behandeling die gerelateerd zijn aan bestuursrechtelijke handhaving. Hiervan zijn zeven handhavingsverzoeken. In vijf gevallen is bezwaar aangetekend.

Overzicht:

  • 14 zaken zijn gerelateerd aan CAR-meetings. Dit zijn waarschuwingen aan organisatoren van een carmeeting (autotreffen op Ekkersrijt) waarvoor een melding evenement moet worden gedaan. Hierbij is sprake geweest van overlast van de voertuigen, maar ook van het achterlaten van afval. Bij recidive wordt last onder dwangsom opgelegd;

  • 16 zaken zijn Wabo gerelateerd. Heeft te maken met bouwen zonder vergunning; het afwijken van de verleende vergunning; illegaal gebruik gronden (inclusief groenstroken). Hiertoe behoort ook de handhavingszaak van De Kuilen (zie 2.2);

  • 2x last onder dwangsom zijn opgelegd aan horecaondernemers wegens het niet naleven van de Tijdelijke wet Maatregelen aan horecagelegenheden (coronamaatregelen);

  • 3 bijtincidenten hebben plaatsgevonden met honden;

  • 6 APV zaken zijn behandeld zoals het plaatsen van (bedrijfs)containers op de openbare weg; illegale boom hut, geluidsoverlast;

  • 2 woonoverlastzaken zijn in behandeling (vervuiling - verwaarlozing);

  • 2 woningontruiming hebben plaatsgevonden;

  • 4 zaken zijn gerelateerd aan de Opiumwet (sluiten van woning – bedrijfsruimte) en waarschuwing.

3.2.5 Monumenten en Erfgoed

De gemeente Son en Breugel bezit enkele rijks en gemeentelijke monumenten. Naast deze monumenten heeft de gemeente Son en Breugel oa ook cultuurhistorisch waardevolle panden, gebieden en groen. De monumenten en erfgoed zijn vastgelegd in de bestemmingsplannen met bijbehorende regels en voorwaarden en beleid.

Aanvragen omgevingsvergunning worden intern opgepakt, behandeld en afgehandeld. De benodigde adviezen hiervoor worden gevraagd bij de monumentencommissie van de gemeente Son en Breugel en ODZOB. In complexere gevallen wordt dit uitbesteed.

In 2022 is gestart met het opstellen van beleid voor monumenten en erfgoed. In 2023 is het de intentie dit beleid vast te stellen.

3.2.6 Meldingen en klachten

Het zaaksysteem leent zich niet goed om een specifiek overzicht te geven van meldingen en klachten die direct zijn gerelateerd aan U&H zaken. Het heeft veel te maken hoe zaken in het systeem worden ingevoerd. In 2022 zijn slechts drie klachten ingevoerd die te maken hebben met de openbare ruimte. Er zijn 1980 meldingen openbare ruimte gedaan. Hiervan zijn er 1510 door Team Wijkbeheer (buitendienst) be-/ en afgehandeld. 470 meldingen zijn opgepakt door Team Veilige Leefomgeving waaronder toezicht – handhaven valt.

De Boa’s hebben 368 meldingen opgepakt. De overige meldingen zijn verspreid over het team uitgezet en opgepakt.

De inhoud van de meldingen openbare ruimte zijn heel divers. Veruit de meeste meldingen gaan over afval. In de meeste gevallen wordt hierin rechtstreeks verwezen naar de afvalinzamelaar. Ook meldingen over dieren komen veelvuldig voor. Aantallen zijn niet te specificeren om dat een melding over dieren ook wordt gedaan onder de noemer van meldingen openbare ruimte.

3.2.7 Ondermijning: (toezicht en handhaving)

In het kader van toezicht en handhaving zijn we vertegenwoordigd in het ambtelijk en bestuurlijk overleg aanpak ondermijning. Maandelijks is er een breed ambtelijk overleg binnen het basisteam Dommelstroom, waaraan we deelnemen. Onder aanvoering van de Basisteam-programmaleider ondermijning bespreken we casuïstiek en delen kennis en ervaring.

We hebben deelgenomen aan de 4 actieweken waar de controles, met uitzondering van het buitengebied; die zijn uitgevoerd in samenwerking met het DIT.

Deze acties waren gericht op:

  • Buitengebied:

  • met politie en Boa hebben we ongeveer 20 bedrijven in het buitengebied bezocht in het kader van weerbaarheid. We hebben naast een flitscontrole (oppervlakkig) de ondernemers bewust gemaakt van de risico’s van het verhuren van ruimten. Daarnaast hebben we ze geïnformeerd hoe te handelen bij verdachte signalen.

  • Automotive: (samen met het DIT)

  • We hebben 8 autobedrijven gecontroleerd op het gebied van de bedrijfsvoering, milieu en brandveiligheid. In een aantal gevallen zijn externe partijen zoals de RDW en belastingdienst aangesloten. Deze controles hebben niet geleid tot feiten gerelateerd aan ondermijning. Feiten gerelateerd aan milieu en brandveiligheid zijn vanuit toezicht en handhaving verder opgepakt. Na hercontroles zijn de meeste overtredingen ongedaan gemaakt.

  • Huisvesting arbeidsmigranten: (samen met het DIT)

  • Op 6 locaties, waarvan vier op Ekkersrijt, waarvan bekend was dat hier sprake was van huisvesting arbeidsmigranten is een integrale controle geweest. Controle was gericht op bouwbesluit en arbeidsuitbuiting.

  • In alle gevallen was er sprake van strijdigheid met het bestemmingsplan. Gelet op de huidige huisvestingsproblematiek heeft dit niet de hoogste prioriteit gekregen, maar daarvoor in de plaats hebben we vooral gelet op brandveiligheid en uitbuiting. In vijf van de zes gevallen was er sprake van kamergewijze verhuur, waardoor er niet werd voldaan aan de brandveiligheidsvoorschriften. Vanuit toezicht en handhaving is dit opgepakt. Inmiddels wordt voldaan aan de voorschriften.

  • Er was in alle gevallen geen sprake van arbeidsuitbuiting.

  • Controle garageboxen (samen met het DIT)

  • Door het DIT zijn controles uitgevoerd bij de complexen aaneengesloten garageboxen. Dit in het kader van opslag van goederen en vloeistoffen die een gevaar op kunnen leveren voor de omgeving dan wel op de samenleving. Dit op basis van eerder aangetroffen materialen in complexen garageboxen in de regio maar ook in Son en Breugel. In december 2022 werd een relatief grote hoeveelheid illegaal en gevaarlijk vuurwerk aangetroffen.

3.2.8 Evenementen

In 2022 zijn 49 meldingen gedaan die betrekking hebben op evenementen. Er zijn 15 evenementen in 2022 geweest en vergund waarvoor overleg heeft plaatsgevonden met politie en waar nodig met de Veiligheidsregio (brandveiligheid), de Omgevingsdienst (milieu) of andere externe partijen. De aanvragen zijn besproken in het politieoverleg, waaraan burgemeester, de operationeel expert van politie en de veiligheidsadviseurs deel hebben genomen.

Bij de evenementen is er toezicht geweest door de toezichthouders en de Boa’s. In een aantal gevallen, zoals carnaval zijn ook de jongerenwerkers ingezet. Er zijn geen vermeldenswaardige bijzonderheden geweest.

3.2.9 Extra toezicht

Door de onbezoldigde toezichthouders is in 2022 extra aandacht geweest voor:

  • Overlast Hoberglaan (dit is in februari gestopt)

  • Parkeerplaats Dutmella

  • Ontmoetingsplaatsen jongeren inclusief scholen

  • Vernielingen SBC

  • Autobedrijven

  • Locaties waar mogelijk werd gedeald

  • Milieustraat waar veelvuldig diefstal werd gepleegd

  • Vuurwerkoverlast

Dit toezicht heeft plaatsgevonden in aanvulling op het toezicht door de Boa’s, met die verstande dat deze plaatsvonden gedurende minimaal 4 dagen in de week inclusief de weekenden. Daarnaast zijn de toezichthouders ingezet in het kader van waarheidsvinding van signalen (is er sprake van een concreet signaal zoals bv dealen) ter voorbereiding van gerichte acties.

Deze inzet heeft een toegevoegde waarde voor de juiste strategie voor wat betreft het tijdstip van de inzet, inzet van de juiste disciplines, materialen en middelen. Zij houden ook toezicht in de omgeving van de actie. Dat heeft in een aantal gevallen geleid tot nieuwe informatie (bewegingen bij andere bedrijven) waarop is gehandeld en heeft recent geleid tot de aanhouding van een illegale werknemer.

3.2.10 Boa’s Samen Sterk in Brabant (SSiB)

In de gemeente Son en Breugel en Nuenen, draait een netwerk toezicht buitengebied. Hieraan nemen deel de Boa’s van de beide gemeenten, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap, dassenwerkgroep, de wildbeheereenheid en de Boa’s van SSiB. Het netwerk komt drie keer per jaar bij elkaar. Aandachtspunten zijn: afvaldumpingen, motorcrossen en stroperij. We delen informatie en wisselen ervaringen uit. Op basis van datagegevens, meldingen en eigen waarnemingen wordt de pakkans hiermee vergroot.

Op basis data is er gecontroleerd op locaties waar stroperij en wildcrossers zijn gemeld. Dit heeft in 2022 niet geleid tot resultaat.

De brede controles in het buitengebied onder regie van SSiB hebben in 2022 niet meer plaatsgevonden omdat dit te veel drukte op de planning.

3.2.11 Inzet Boa’s

Thema

waarschuwingen

proces-verbaal

Honden (loslopen-poepen)

14

17

Openlijk gebruik drank

 

2

Parkeren (algemeen)

10

26

Parkeren blauwe zone

0

14

Parkeren Ekkersrijt (industrieterrein)

0

82

Parkeren invalide parkeerplaatsen

0

4

Geslotenverklaring Dommelstraat

5

36

Doorverwijzing HALT

 

171

 

Tijdens hun regulieren diensten zijn ze betrokken bij zaken van verwarde personen die structureel aandacht vragen. Het heeft vaak betrekking op oudere personen. In de meeste gevallen worden ze doorverwezen naar het CMD (centrum maatschappelijke deelname), maar de Boa’s krijgen vaak de eerste melding.

Boa’s zijn betrokken in veel zaken die integraal worden opgepakt. Denk aan jeugdproblematiek, woonoverlast etc.

Financien

Begroot 2022 (primair)

€ 86.500

Werkelijk 2022

€ 85.030

 

3.3 Uitvoeringsprogramma 2023:

 

3.3.1 Doelstelling vergunningverlening

 

Doel

Planning

Voortgang

1.Bevorderen eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven

 

 

a. Risicogestuurd werken

2023-2026

In 2023 starten we met het verlagen van het toets-niveau voor Categorie C en D bouwwerken (o.a. dakkapel, dakopbouw, nokverhoging, aanbouw, uitbouw). Deze worden niet (meer) getoetst aan de voorschriften uit het Bbl (opvolger Bouwbesluit 2012). Wel nog aan de overige toetsingskaders zoals bijv. het omgevingsplan (bestemmingsplan) en welstand. De invloed en gevolgen van deze keuze voor toezicht en handhaving worden in 2023 in kaart gebracht. De uitkomst van dit onderzoek is bepalend voor het verdere verloop. Vanaf de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) worden ( ook ) de bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1 (waaronder seriematige woningbouw, eenlaagse bedrijfspanden) ( ook ) niet meer door het bevoegd gezag getoetst aan het Bbl (opvolger Bouwbesluit 2012). Deze toets wordt vervangen door een toets door een private kwaliteitsborger.

b. Omgevingswet- en Wkbproof werken

2023

 

  • (door)ontwikkeling Vooroverleggen

 

Diverse mogelijkheden tot het efficiënt organiseren van vooroverleg vormgegeven.

  • Nader uitwerken van het faciliteren bij participatie onder de Omgevingswet;

 

Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat participatiegegevens bij niet aangewezen gevallen getoetst worden op uitgangspunten (zijn er gegevens aangeleverd)? Bieden de gegevens aanleiding tot nader onderzoek door de gemeente voordat een besluit wordt genomen?

  • Nader uitwerken wel/niet betrokkenheid gemeente bij artikel 2.20 Bbl gevallen;

  • Nader uitwerken handhavende rol van de gemeente onder de Wkb;

 

Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de verantwoordelijkheid van het bouwwerk voldoen aan het Bbl bij de kwaliteitsborger (en daarmee bij de vergunninghouder) ligt.

  • Nader uitwerken werkwijze bij het ontvangen van het ‘As build’ dossier.

 

De gemeente toetst wat gevolgklasse 1 betreft alleen op uitgangspunten (niet inhoudelijk). Om de algehele kwaliteit van de verstrekte gegevens/dossiers te bepalen (controleren) wordt ieder jaar steekproefsgewijs een tiental dossiers beoordeeld.

 

 

 

c. Inzet op tijdige en volledige aanvragen

2023-2026

Monitoren doorlooptijden, monitoring aantal onvolledige aanvragen die buiten behandeling zijn gesteld en % volledige aanvragen.

Toepassen BIBOB-toets op aanvragen die vallen onder de beleidsregel

jaarlijks

Er is een BIBOB beleidsregel vastgesteld.

 

3.3.2 Doelstelling toezicht en handhaven

 

2. Borgen en verbeteren naleefgedrag van inwoners en bedrijven

 

 

a. Actieve en transparante communicatie

2023-2026

 

  • de gemeentelijke website wordt goed gevuld en onderhouden

 

Jaarlijkse monitoring

  • we voeren uiterlijk binnen 7 dagen een eerste ontvankelijkheidstoets uit. Daarbij houden we de initiatiefnemer actief op de hoogte over het verloop van het vergunningproces;

 

 

  • we streven naar maximaal 5% gegronde bezwaren ten opzichte van het totaal aantal ingediende bezwaren;

 

 

  • we streven naar maximaal 2% gegronde beroepen ten opzichte van het totaal aantal ingediende beroepen.

 

 

 

 

 

3. Doeltreffend en efficiënt toezicht en handhaven

 

 

a. Vaststellen van handhavingsprioriteiten (bouw en openbare ruimte)

jaarlijks

Jaarlijks worden de handhavingsprioriteiten geëvalueerd en aangepast als hiertoe aanleiding is). Op basis van de prioritering wordt capaciteit ingezet. Inherent hieraan wordt gekeken naar handhavingsprioriteiten en capaciteit. De strategie is opgenomen in het meerjarig beleid.

b. Themagerichte toezicht en handhaving:

 

 

Bouwtoezicht:

  • Conform criteria (U&H strategie)

jaarlijks

Risicogericht bij iedere controle

Werkgroep groenstroken

  • Deelname aan werkgroep groenstroken

 

Naast civielrechtelijke aanpak wordt ook bestuursrechtelijk gehandhaafd.

  • Ondermijning

  • Deelnemen aan de 4 actieweken ondermijning

  • Voortzetten netwerk toezicht

Kwartaal

 

 

3 x per jaar

Branches: Logistieke, horeca, jachthaven, bedrijventerrein, buitengebied. Doelstellingen en strategie worden per branche afzonderlijk geformuleerd. Komen tot gerichte acties op het gebied van motorcrossen en stroperij.

Evenementen

  • Uitbrengen van advies door politie, omgevingsdienst en Veiligheidsregio bij de jaarlijks terugkerende evenementen en nieuwe evenementen

  • Toezicht door Boa’s en toezichthouders bij evenementen als daar behoefte aan is in het belang van verkeer en openbare orde

 

Worden behandeld in het politieoverleg, waarna burgemeester al dan niet instemt met vergunningverlening.

 

 

Dit geldt vooral tijdens kermis en carnaval

Toezicht openbare ruimte (boa’s en toezichthouders:

  • Parkeren bij scholen na iedere vakantie;

  • Parkeren blauwe zone;

  • Bestemmingsverkeer vrachtauto’s in centrum;

  • (loslopende) honden

  • Horeca (vergunning, sluitingstijden)

  • Markt toezicht (parkeren, standplaatsen)

  • Afval (dumpingen)

  • jeugdoverlast

maandelijks

De boa’s gaan op basis van verzamelde data uit

(1) afgedane en nieuwe meldingen en klachten,

(2) signalen van partners, verzoek van de raad

(3) uit eigen constateringen, zoveel mogelijk projectmatig werken.

Voor de thema’s worden afzonderlijke doelen geformuleerd.

Brandveiligheid Eemshof

  • Uitvoering plan van aanpak

maandelijks

Is projectmatige aanpak met als doel leefbaarheid te vergroten. Gericht op fysieke inrichting, hulpverlening, onderwijs en arbeid, naleving en beheer.

 

3.3.3 Bereikbaarheid

We kennen 2 vormen van piket.

  • a.

    Openbare ruimte: dit is een medewerker van Team Wijkbeheer (buitendienst). Deze is verantwoordelijk voor de urgente meldingen in de openbare ruimte buiten kantooruren. Indien nodig worden de desbetreffende ambtenaren benaderd.

  • b.

    Rampen en crisisbeheersing: dit in verband met een calamiteit wat gevolgen heeft voor bevolkingszorg. Dit is een regionale piket.

Los van de piketregeling is de beleidsmedewerker veiligheid en handhaving over het algemeen 24 uur per dag bereikbaar, wat niet wil zeggen dat er direct wordt gereageerd, zoals bij de piketregeling.

De bereikbaarheid heeft in 2022 goed gefunctioneerd en er is geen aanleiding om dit te wijzigen.

 

3.4 Financien

In bijgevoegde tabel is een overzicht gegeven van de beschikbare fte voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Er is een overschot aan uren voor het cluster vergunningverlening. Deze zijn meegerekend omdat deze uren besteed moeten worden aan de implementatie van de Omgevingswet. Deze uren zijn niet gekoppeld aan vergunningverlening.

De personeelskosten voor deze medewerkers bedragen ongeveer € 595.000,-. De verdeling van deze personeelskosten vindt plaats over de volgende taakvelden:

1.2 Openbare orde en veiligheid (€ 40.000,-)

8.1 Ruimtelijke ordening (€ 40.000,-)

8.3 Wonen en Bouwen (€ 515.000,-)

Bij de begroting wordt jaarlijks bepaald wat de personeelskosten zijn, per taakveld, en wordt er

overeenkomstig begroot.

 

4 Omgevingsdienst

4.1 Inleiding:

In de brief van 21 december 2022 van de Omgevingsdienst aan de gemeenteraden geeft zij aan:

Ontwikkelingen voor 2023 ook relevant voor 2024

Hoewel de kaderbrief 2024 en het financieel perspectief voor 2023 een smalle (enkel financiële) scope kennen, worden er enkele zeer relevante ontwikkelingen gepresenteerd met een forse impact op de (bedrijfsvoering van de) ODZOB. Hierbij gaat het om het hoge ziekteverzuim onder het ODZOB-personeel, waardoor de arbeidsproductiviteit en daarmee de declarabiliteit fors onder druk komt te staan. Daarnaast is er sprake van een ongekend hoge inflatie waar ons land mee geconfronteerd wordt. De gevolgen hiervan raken zowel gemeenschappelijke regelingen, provincies als gemeenten.

Invulling gevend aan het uitgangspunt van realistisch ramen wordt voor de jaren 2023 en 2024 rekening gehouden met een hoger ziekteverzuim dan waar tot nu toe van werd uitgegaan. Dit laat onverlet dat er binnen de ODZOB al het mogelijke aan gedaan wordt om het verzuimpercentage beheersbaar te houden. Het algemeen bestuur stemde in meerderheid in met het voorstel om het aantal declarabele uren per fte in de jaren 2023 en 2024 te verlagen van 1.350 naar 1.320

4.2 Kwaliteitscriteria

De Odzob toetst in 2023 of er wordt voldaan aan kwaliteitscriteria. Dit houdt in dat in 2020 de laatste actualisatie heeft plaatsgevonden. Net als in 2022 wordt hierover vermeld:

In december 2020 is de rapportage over het voldoen van de Odzob aan de kwaliteitscriteria geactualiseerd. De Odzob voldoet zelfstandig aan de criteria voor vergunningverlening bouw RO, bouwfysica, vergunningverlening milieu, juridische aspecten vergunningverlening, case-managen, juridische aspecten handhaving, bodem, bouwstoffen en water, toezicht en handhaving bouw RO, toezicht en handhaving milieu, juridische aspecten afwijkingsbesluiten, constructieve veiligheid, externe veiligheid, cultuur historie, bouwakoestiek, geluid, BOA, sloop en asbest, groen en ecologie, toezicht en handhaving groene wetten en luchtkwaliteit.

Voor de volgende criteria voldoet de Odzob in samenwerking met VRZOB en TMO (team metingen en onderzoek van de OMWB; brandveiligheid, afvalwater en TH bodem. Stedenbouw en inrichting openbare ruimte voert de Odzob niet uit. Voor ketentoezicht voldoet de Odzob nog niet geheel en hiervoor wordt in samenwerking met OMWB en ODBN een project uitgevoerd. Voor energie en duurzaamheid is een nieuwe medewerker aangenomen die moet nog formeel worden beoordeeld. De verwachting is dat de Odzob hiermee ook voldoet aan dit criteria.

4.3 Verslag 2022

ROK TH

In november 2018 heeft het AB van de ODZOB besloten dat vanaf 2020 het Regionaal Operationeel Kader (ROK) wordt gehanteerd voor het toezicht op inrichtingen door de Odzob. Uitgangspunten voor het ROK zijn ‘risicogestuurd toezicht daar waar het nodig is’, en een ‘Level Playing Field’. Daarbij moest het toezicht efficiënter en effectiever, informatiegestuurd en innovatief worden. Het besluit gaf tevens richting aan waar de prioriteiten moesten liggen. Voor planmatig preventief branchetoezicht was een geprioriteerde lijst van branches onderdeel van het besluit. Daarnaast is een aantal bestuurlijke thema’s benoemd die richtinggevend zijn voor proactieve vormen van toezicht. Voorbeelden hiervan zijn emissiereductie, mestfraude, luchtwassers, probleembedrijven en gezondheid. Ten aanzien van de geprioriteerde branches en bestuurlijke thema’s zijn in het ROK geen doelstellingen geformuleerd, noch een uitgangssituatie beschreven.

Het toezicht bij inrichtingen is uitgesplitst over twee teams: Team Agrarisch Toezicht (TAT) en Team Industrieel Toezicht (TIT). Het TAT is vrijwel uitsluitend bezig met één grote branche: de veehouderij. Voor de prioritering zijn de resultaten van het project Intensivering Toezicht Veehouderij (ITV) een belangrijke bron. Het TIT kent een groot aantal branches, waarvoor op basis van de prioritering en de bestuurlijke thema’s wordt geprogrammeerd. Naast programmeerbaar projectmatig werk, voeren deze teams losse controles uit naar aanleiding van signalen. Een derde team dat bij het ROK betrokken is, zijn de juristen. Dit heeft betrekking op repressieve zaken die voortkomen uit ROK-toezicht. Het behandelen van klachten door de consignatiedienst maakt géén deel uit van het ROK. Wel kunnen vanuit het consignatieteam signalen naar TIT of TAT worden doorgegeven, die aanleiding voor toezicht zijn.

Het ROK loopt tot en met 2023. Als voorbereiding op wat er daarna komt, wordt de bedrijfsvoering geëvalueerd. Voor de echte opvolging van het ROK 2020-2023 is het proces om te komen tot een nieuw besluit inmiddels opgestart.

Sinds de start in 2020 is gewerkt aan het professionaliseren van de uitvoering van het toezicht met het ROK als kader. Dit heeft er toe geleid dat de processen steeds robuuster worden, en we steeds beter in staat zijn vooruit te plannen en de uitvoering te sturen. Op onderdelen blijft er ruimte voor verbetering, onder meer bij de selectie van bedrijven die in aanmerking komen voor projecten met een specifiek doel of onderwerp. Daarom is de inhoud van het locatiedossier een punt van aandacht voor de komende jaren.

In 2022 is een methode ontwikkeld om op basis van scenario’s betere aanknopingspunten te hebben voor het formuleren van doestellingen voor het toezicht (AB besluit 13-10-2022). Op 17 november is het jaarprogramma voor 2023 aan de deelnemers gepresenteerd. In de uitwerking van de projecten worden de scenario’s waar mogelijk ingevlochten.

Uitvoering 2022

Voor het derde jaar was in 2022 het ROK de basis voor het industriële toezicht. Met de uitvoering onderverdeeld in drie blokken is het toezicht vormgegeven:

  • blok 1: toezicht op basis van klachten en signalen;

  • blok 2: projectmatig toezicht op bestuurlijke prioriteiten;

  • blok 3: projectmatig branchetoezicht.

Hieronder volgt een korte weergave van wat in de uitvoering voor deze blokken in 2022 is gebeurd. Vermeldenswaardige repressieve zaken die voortkomen uit het toezicht zijn elders in deze rapportage benoemd. Achter de uitwerking per blok worden eventuele vermeldenswaardigheden voor de gemeente uitgelicht.

Blok 1

Het toezicht in dit blok is in hoofdzaak gestuurd vanuit signalen die komen van gemeenten. handhavingspartners en collega’s. In hoofdzaak reactief dus. Uitzondering vormen de signalen die voortkomen uit de analyse van klachten.

De klachtenanalyse wordt ieder kwartaal uitgevoerd. De resultaten komen beschikbaar via een dashboard dat nog niet voor de deelnemers kan worden ontsloten. We hopen dit in de loop van 2023 wel te kunnen. Het overgrote deel van de meldingen wordt veroorzaakt door ‘bekende’ bedrijven waar al frequent/maatwerktoezicht loopt. De analyse draagt wel bij aan het zichtbaar maken van de bedrijven waar meermaals meldingen over in komen, maar waar vanuit toezicht nog niets loopt. Voor deze locaties wordt toezicht opgestart.

Een specifiek onderdeel van de klachtenanalyse zijn de horecaklachten. De werkwijze houdt in dat op grond van een wekelijkste analyse, horecaondernemingen waarover klachten zijn ingekomen worden benaderd. We zien wel dat de werkwijze bijdraagt aan de bewustwording bij de horecaondernemers. In geval van aanhoudende klachtensituaties informeren we de gemeente en zetten we de juiste acties uit, bijvoorbeeld het uitvoeren van een geluidmeting, en volgt indien nodig handhaving. De eerste resultaten wijzen er op dat de aanpak leidt tot minder klachten. We vergelijken dan cijfers van vóór corona met die van erna, een al te stellige conclusie kan daarom nog niet worden getrokken.

Blok 2

In 2022 is de systematiek voor het toezicht bij aandachtbedrijven vastgesteld en in werking gebracht. Aandacht kan nodig zijn vanwege specifieke omstandigheden of gedragingen binnen het bedrijf. Hiervoor zijn criteria geformuleerd. Voor een aandachtsbedrijf wordt een bedrijfstoezichtplan gemaakt, waarin is uitgewerkt hoe het toezicht wordt vormgegeven en wie daarin een rol vervult. Een en ander wordt gedeeld met de gemeente. De eerste plannen zijn inmiddels opgeleverd.

Er is in 2022 een aantal thematische project uitgevoerd, te weten:

  • ketentoezicht grondstromen. Dit project borduurde voort op de in 2021 gehanteerde werkwijze. Uit de resultaten is gebleken dat in het toezicht meer specifieke bodemkennis moet worden ingebracht, vooral om de relevantie van overtredingen in de keten beter te kunnen duiden.

  • mestverwerking en compostering. De definitieve resultaten van dit project komen pas in 2023 beschikbaar. Uit de voorlopige resultaten volgt dat vergunningen en uitvoeringspraktijk vaak niet goed op elkaar aansluiten. Dit kan ingrijpen bij ongewenst handelen of overtredingen bemoeilijken

  • onbekende propaantanks. Dit project loopt door in 2023.

  • energiebesparing autoschade en drukkerijen Toezicht draagt bij aan uitvoering erkende maatregelen. Het blijkt dat deze specifieke vormen van energietoezicht een specialistisch karakter krijgen. Toekomstig energietoezicht zal mogelijk vanuit het team duurzaamheid plaatsvinden.

In 2023 is voor het laatst het project ‘risicorelevante bedrijven’, het voormalige BPO-project, als zodanig ingepland. Voor 2023 zijn de betreffende bedrijven ondergebracht op de lijst van aandachtsbedrijven. Dat laat ruimte om bij elk bedrijf maatwerkoplossingen te formuleren voor het uit te voeren toezicht, waarbij de voorheen gehanteerde methode van auditgericht toezicht als strategie beschikbaar blijft en op maat wordt ingezet.

Verder zijn we in 2022 gestart met gebiedsgericht toezicht op bedrijventerreinen. Dit doen we om grip te houden op wat er op bedrijventerreinen gebeurt, ook buiten kantoortijden. De selectie voor een terrein vindt plaats op basis van signalen. Budgettaire overwegingen kunnen een rol spelen om deze vorm van toezicht, die zwaar kan drukken op een gemeentelijk budget, al dan niet in te zetten. Doel is het zicht krijgen op ongewenste c.q. illegale activiteiten. De resultaten worden doorgezet naar gepaste vormen van regulier toezicht, waaronder DIT2-acties.

(N.B. De inzet van de Odzob bij DIT- (en PIT- en KIT) acties valt onder blok 2 van het ROK. Over de acties wordt vanuit de coördinatoren separaat gerapporteerd, dus niet in deze jaarrapportage;.)

Blok 3

In de eerste twee jaren van het ROK zijn de, op basis van risico, hoogst geprioriteerde branches aan toezicht onderworpen. In 2022 zijn lagere geprioriteerde branches aan bod gekomen. Hieronder volgt welke met enkele steekwoorden over de bevindingen.

  • bouwmarkten, m.n. veiligheid i.r.t. opslag van gevaarlijke stoffen: naleving goed; weinig overtredingen;

  • tankstations Geen opmerkelijke bevindingen;

  • hout- en meubelindustrie: geen opmerkelijke bevindingen;

  • groente en fruitbedrijven: geen opmerkelijke bevindingen;

  • zelfcontrole autogarages: zie toelichting hieronder;

  • vuurwerk;

  • transportbedrijven: geen opmerkelijke bevindingen.

Toelichting zelfcontrole autogarages.

Deze relatief grote branche hebben we gebruikt om te bezien of we het toezicht efficiënter kunnen inrichten. Ruim 200 bedrijven hebben een infographic en een zelfcontrolelijst ontvangen. Ruimt 50% van de bedrijven heeft deze lijst ingevuld teruggezonden. We denken dat het invullen een indicator is voor het naleefgedrag. Dit wordt in vervolgprojecten in 2022 en 2023 geverifieerd door middel van steekproefsgewijs toezicht. Als de premisse klopt, kan het instrument zelfcontrole in de toekomst vaker worden ingezet als efficiënt toezichtsinstrument.

Vervolg branchetoezicht

In de jaren 2000 -2022 zijn de hoog en mediumhoog geprioriteerde branches gecontroleerd. De resultaten worden gebruikt voor het opstellen van een meerjarenaanpak voor de verschillende branches. In 2023 wordt een aanvang gemaakt van de uitvoering hiervan.

Son en Breugel

Het industriële toezicht heeft binnen de gemeente Son en Breugel niets vermeldenswaardigs opgeleverd.

Belang taken en ontwikkelingen vakgebied (algemeen)

Het team juridische zaken werkt mee aan het beschermen en verbeteren van de fysieke leefomgeving. Dit doen we door onze juridische kennis en vaardigheden in te zetten op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Ook zetten we onze deskundigheid in bij de beantwoording van juridische vraagstukken op verschillende vakgebieden.

We toetsen aan wet- en regelgeving. Dit zijn de kaders die gesteld zijn ter bescherming van burgers en bedrijven. Het is van belang om ervoor te zorgen dat men zich aan deze kaders houdt voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving.

Afgelopen jaar zijn er diverse ontwikkelingen geweest die van invloed waren op ons werk. Naast de juridische betrokkenheid bij de implementatie van de Omgevingswet is er veel beweging geweest omtrent stikstof. In dat kader zijn de afgelopen jaar een aantal belangrijke uitspraken gedaan omtrent emissiearme stalsystemen, beweiden, bemesten, bouwvrijstelling en afkapgrens verkeersbewegingen. Ook de vogelgriep heeft invloed gehad op juridische dossiers.

Gevolgen die we zien van de onduidelijkheid omtrent stikstof is dat steeds vaker rechtsmiddelen worden aangewend en dat na bezwaar ook steeds vaker in beroep en hoger beroep wordt gegaan.

Uitvoeringsbeleid (algemeen)

Met het ROK-TH wordt beoogd om voor de TH-milieutaken een gelijk speelveld te creëren binnen het werkgebied van de Odzob. Het team juridische zaken gaat in dit kader uit van de volgende uitgangspunten:

  • Naleving van wet- en regelgeving is primair de eigen verantwoordelijkheid van bedrijven en instellingen;

  • Toezicht en handhaving (Wabo milieu) zijn geen doelen op zich, maar middelen om doelstellingen te bereiken. Uiteindelijk gaat het er bij de uitvoering van wettelijke taken om wat het resultaat daarvan is in de fysieke leefomgeving (outcome);

  • Handhaving geschiedt op een open, eenduidige en voortvarende wijze, waarbij beoogd wordt middels een afgestemde, passende interventie een blijvende gedragsverandering bij de overtreder te realiseren.

De Odzob hier (in lijn met jurisprudentie) uitvoering aan door steeds opnieuw een belangenafweging te maken tussen enerzijds het milieu (naleving wet- en regelgeving) en anderzijds de belangen van ondernemer en omwonenden (met name bij handhavingsverzoeken).

Het team juridische zaken geeft hier invulling aan door handhavingsinstrumenten in te zetten bij overtredingen ter bescherming van het milieu, maar ook om het gesprek aan te gaan met ondernemer en omwonenden als dat nodig is. Indien belanghebbenden het niet eens zijn met de besluitvorming behandelen we bezwaar, beroep- en hoger beroepszaken. Ook zien we dat er in de volle breedte steeds vaker handhavingsverzoeken worden ingediend door burgers en milieuorganisaties. Ook verzoeken om informatie in het kader van de Woo komen vaker voor. De belangen zijn divers, aan ons de taak om in al deze procedures zorg te dragen dat alle belangen goed worden afgewogen om te komen tot een veilige en gezonde fysieke leefomgeving voor eenieder.

Het team juridische zaken verleend ook juridische ondersteuning bij de behandeling van bezwaar- beroep- en hoger beroepsprocedures bij vergunningverlening. Het is voor eenieder van belang dat er een correcte en handhaafbare vergunning ligt die voldoende bescherming biedt aan de omgeving. Daar zetten wij ons voor in.

Werkprogramma inclusief ROK

Jaarlijks wordt een werkprogramma opgesteld. In dit programma worden (financiële) afspraken gemaakt over de basistaken, verzoektaken en overige taken op het gebied van toezicht en handhaving, milieuonderzoeken en advies.

Een keer per zes weken wordt met de accountmanager van de Odzob een voortgangsgesprek gevoerd. Er wordt dan voornamelijk gekeken naar de geplande uren die aan de diverse producten worden gekoppeld afgezet tegen de gerealiseerde uren van de producten en de resultaten. Het overzicht is tot en met eind november 2022 bekend. Op basis van deze resultaten maken we ook een doorkijk naar het werkprogramma 2023.

De gemeente ontvangt maandelijks de controlerapporten van de Odzob. Via deze rapporten houden we toezicht op de uitvoering van het werkprogramma. De gemeente is niet betrokken bij de voorbereiding van de controles en de wijze waarop de controles worden uitgevoerd.

Het verschil in basis- en verzoektaken is voornamelijk administratief van aard. Bij het ROK toezicht worden de projecten voornamelijk geopend als basistaak. Bij industrieel toezicht zijn er veel branches waarin zowel basis- als verzoektaakbedrijven zitten. Gezien de risicogerichte benadering van deze bedrijven worden hier aspectcontroles uitgevoerd. Het kost tijd om uit te zoeken of een bedrijf een basis- of verzoektaakbedrijf betreft en kan mogelijk pas worden bepaald nadat het bedrijf is bezocht.

Controles

(her)controles:

controles

overtredingen

Autobedrijven

17

9

Aannemersbedrijven

2

0

Afvalbedrijven

2

2

Bedrijfshygiëne

3

1

Biotechnologie

1

0

Agrarisch

8

5

Bouwmarkt

7

1

Detailhandel

7

1

Fastfood

1

0

Groothandel

4

1

Kantoorgebouwen

6

0

Productiebedrijven

4

1

Horeca

2

0

Transportbedrijven

3

1

Vuurwerk

2

nnb

Asbest

15

33

 

Toelichting op zaken in gemeente Son en Breugel

Raadhuisplein

Dit betreft de afhandeling van een handhavingsverzoek uit 2019. Een bewoner van een bovenwoning boven een horeca-bedrijf ervaart geur- en geluidhinder van de afzuiginstallatie van de keuken. Omdat uiteindelijk meerdere keren geen overtreding is vastgesteld, is het verzoek afgewezen. Tegen deze afwijzing heeft de verzoeker achtereenvolgens bezwaar en beroep ingesteld. De rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard voor zover het ziet op geurhinder. Er moet nieuw onderzoek worden uitgevoerd naar de geurhinder, waarbij de rechtbank adviseert om tevens de geluidhinder mee te nemen. Sinds enige maanden zijn we in overleg met de verzoeker om te komen tot een opzet voor het nieuwe onderzoek.

Sloopmeldingen

Aantal beoordeelde sloopmeldingen (Squit (36 stuks) en Powerbrowser (29 stuks))

totaal: 65 stuks.

Alleen vanuit Powerbrowser kan onderscheid worden gemaakt tussen verleende (24)/ geweigerde (1)/ ingetrokken (4) meldingen. Veder zijn hierover geen bijzonderheden te melden.

Financieel

Werkprogramma 2022 inclusief het ROK

Er is geen sprake van een overschrijding.

Klachten

milieuklachtenlijn

In 2022 zijn er in totaal 68 meldingen gedaan via de Milieuklachtenlijn. In 2021 waren er dat 45. Een overzicht

categorie

Ik zie

10

Afval, verontreiniging en rook,

Ik hoor

10

Geluid: vliegtuigen, muziek, pieptonen

Ik ruik

40

Mest, dieren

overig

8

ongewoon

 

4.4 werkprogramma Odzob 2023

Het programma is opgebouwd uit de onderdelen:

  • Vergunning verlening:

  • ROK vergunningverlening industrieel

  • ROK vergunningverlening agrarisch

  • Sloopmeldingen Bouwbesluit

  • Toezicht en handhaving

  • ROK toezicht industrieel

  • ROK toezicht agrarisch

  • Controle asbestverwijdering

  • Meldingen/klachten algemeen

  • Juridische ondersteuning

  • Omgevingskwaliteit (niet nader gespecificeerd)

  • Archeologie (advies)

  • Milieuonderzoek, -beleid, en -advies op gebied van geluid

  • Bestuurlijke en ambtelijke ondersteuning

  • Informatie en gegevensbeheer

De risicogerichte en informatiegestuurde aanpak is verdeeld in 5 blokken:

Blok 1: signalen, klachten en meldingen

Blok 2: projectmatige aanpak prioriteiten en thema’s

Blok 3: programatisch toezicht

Blok 4: gerelateerde werkzaamheden

Blok 5: repressieve handhaving

 

blok 2 industrieel richt zich op:

duurzaamheid, gezondheid, ketenaanpak, ondermijning en veiligheid

blok 3 industrieel richt zich op:

autospuiterijen, tankstations, vuurwerk en zelfcontrole garagebedrijven

 

Op het gebied van ROK agrarisch is het project ITV (intensieve veehouderij) afgerond. Het toezicht hierop is gericht op de bedrijfsvoering. De te controleren bedrijven worden geselecteerd op basis van risico-indicatoren, laatste controledatum en de score op het gebied van handhaving.

Daarnaast richt de Odzob zich op het maken van brancheplannen voor de glastuinbouw en Akkerbouw. Denk hierbij aan het verkrijgen van een compleet beeld van de sector, in kaart brengen van omgevingsrisico’s en het meerjarig uitvoeren van toezicht op de risicoprofielen

ROK Toezicht en handhaving

Industrieel toezicht 2023

Ketenaanpak

De (Brabantse) ketenaanpak zal in 2023 in samenwerking met de OMWB en ODBN verder worden vorm gegeven. De basis van deze aanpak wordt gevormd door een gezamenlijk werkprogramma dat de Odzob samen gaat uitvoeren binnen drie verwerkingsketens: afval, asbest en bodem & bouwstoffen.

Voor elke keten is door middel van expertsessies een probleemanalyse gemaakt. Deze analyse heeft geleid tot een lijst van kansrijke ketenprojecten. Vooralsnog bepaalt elke omgevingsdienst afzonderlijk, op basis van beschikbare middelen, met welke ambitie aan deze projecten wordt meegewerkt. De definitieve keuze maakt de Odzob als ook de exacte doelstelling en scope per project is bepaald. Dit zal medio januari 2023 bekend zijn. De Odzob zal hierover separaat nog communiceren, mede ook in relatie tot de positie van de ketenaanpak als noodzakelijk te ontwikkelen instrument binnen het VTH-stelsel.

Vervolg projecten van 2022

Een aantal projecten van dit jaar krijgen volgend jaar een vervolg. Voor deze projecten loopt de uitvoering door van plannen die in 2022 zijn gemaakt en die op OneDrive te vinden zijn. Het gaat om de volgende projecten:

  • 1.

    Blok 2: Gebiedsgericht toezicht bedrijventerreinen

  • 2.

    Blok 3: Sportvelden

  • 3.

    Blok 3: Vuurwerk

  • 4.

    Blok 3: Zelfcontrole garagebedrijven

Overige

  • Energiebesparing hotels en congrescentra: Dit plan is in concept gereed, maar is nog niet gedeeld met je door huidige ontwikkelingen in de energiemarkt en omdat het toezicht hiervan mogelijk wordt overgenomen door het team duurzaamheid van de Odzob, waarvoor een gespecialiseerde toezichthouder is geworven.

  • Verbeteren informatiepositie ongewone voorvallen. Hiermee haken we aan bij een project van de provincie Noord-Brabant, dat als doel heeft het percentage niet gemelde on-gewone voorvallen te verkleinen. Er komt geen apart projectplan.

  • Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). Er wordt geen apart project voor ZZS voorbereid. Het onderwerp ZZS wordt meegenomen in het project cyanide houdende baden.

Bedrijvenlijsten bij projectplannen

Bij vrijwel alle projectplannen zijn bedrijvenlijsten in het projectplan gekoppeld, bij een enkel projectplan is deze los toegevoegd. Voor de projecten ‘cryogene opslag’ en ‘cyanidehoudende baden’, zijn de bedrijvenlijsten nog niet beschikbaar. Dit hangt samen met de tijdelijke invulling van het DMS in de overgang van Squit XO naar PowerBrowser. De conceptlijsten voor deze projecten zullen tijdig voor aanvang van het project worden gedeeld.

Agrarisch toezicht 2023

Tijdens de ROK TH bijeenkomst op 17 november jl. is aangegeven dat er vanuit agrarisch toezicht geen bedrijvenlijst op dit moment gereed is. De agrarische toezichthouders van de Odzob gaan alle openstaande zaken van dit jaar in het programma van volgend jaar opnemen. Dit wordt aangevuld met nieuwe controles, op basis van risicogericht toezicht, volgens de ROK-systematiek. Eind januari 2023 zal het team agrarisch toezicht een voorstel doen welke bedrijven in 2023 bezocht gaan worden. De wensen van de gemeenten worden in samenspraak met de accountmanager besproken, om tot een afgestemd, beheersbaar en risicogericht programma te komen

4.5 Financieel

Werkprogramma 2023 inclusief ROK

 

5 Veiligheidsregio Brabant Zuidoost

5.1 Kwaliteitscriteria

De kwaliteitscriteria vallen uiteen in een drietal hoofdzaken nl. kritieke massa, processturing en deskundigheid.

Kritieke massa

De uitvoerende medewerkers van de afdeling zijn allen opgeleid als “specialist brandpreventie”, “specialist industriële veiligheid” of “specialist risico en veiligheid” (HBO opleidingen IFV) en zijn voltijds belast met de genoemde werkzaamheden. Het kennisniveau en de mate van ervaring ligt vast in het p-dossier. In dit p-dossier worden alle relevante aanvullende opleidingen/cursussen/trainingen vastgelegd. Mocht hieraan bijvoorbeeld door verloop van personeel niet kunnen worden voldaan dan wordt hiervoor tijdelijk de benodigde capaciteit en kennis ingehuurd.

Processturing

Alle werkprocessen binnen de VTH taken van de Veiligheidsregio zijn proces gestuurd. Hiervoor zijn de processen beschreven en vastgelegd. Deze processen dienen tevens voor de uitvoering van de taken binnen het zaaksysteem van de organisatie.

Deskundigheid

De activiteiten die zijn aangegeven in de kwaliteitscriteria 2.2 zijn afgestemd op de activiteiten in de werkwijzer en product- en dienstencatalogus van de VRBZO. Met het uitgeven van deze verklaring wil de Veiligheidsregio zekerheid bieden aan gemeenten dat de taken die door de Veiligheidsregio worden uitgevoerd voldoen aan het gewenste niveau gesteld in de verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht’. De uitwerking hiervan is in het bezit van de gemeente.

5.2 Verslag 2022

Hierbij gaat het wat betreft de VRBZO om het leveren van producten en diensten op basis van de afspraken in het besluit toekomstvisie Brandweerzorg.

De beschikbare capaciteit (interne sturing) voor de producten en diensten voor de gemeente Son en Breugel ongeveer 0,3 fte. Volgens de interne bedrijfsvoeringregel is dan zo’n 420 uur beschikbaar voor het leveren van de bijdrage (Naleving) aan deze toekomstvisie Brandweer-zorg. Hierbij dient te worden aangetekend dat in deze capaciteit alles is begrepen dus ook leiding, juridische ondersteuning, vakinhoudelijke ondersteuning, opleiding, coördinatie, sturing, verantwoording en uitvoering van producten en diensten.

De te controleren bedrijven en ondernemingen zijn niet alleen op aantallen of grootte beoordeeld maar vooral vanuit risicobenadering zoals zelfredzaamheid, overnachting, bekendheid, gevaarlijke stoffen, complexe situaties, optreden brandweer, gelijkwaardigheid, bereikbaarheid etc. Ook is er een frequentie indeling toegepast of een inrichting jaarlijks, 2 of 3 jaarlijks bezocht wordt. De Veiligheidsregio ( afhankelijk van de ontwikkelingen in deze ) gaat in 2023 na welke objecten die niet jaarlijks terugkeren alsnog meegenomen gaan worden ( dit afhankelijk van het risico profiel ). Tevens blijft de Veiligheidsregio kijken naar de meest risicovolle objecten bij de jaarlijks terugkerende controles.

Resultaten uitvoeringsprogramma 2022:

B en C categorie ( zorginstellingen, kinderopvang, kamerverhuur, etc en alle vergunningsplichtige objecten); meldingsplichtige objecten afhankelijk risico inschatting.

21

Hercontroles

2

Evenementen

0

Klachten etc.

11

 

 

Ondersteuning bij DIT controles: mensenhandel

8

Ondersteuning bij DIT controle: spookbewoning

18

Totaal

60

5.3 Financiën

Het budget dat aan de VRBZO wordt besteed is niet onderverdeeld en ook niet gelabeld in de hier beschreven taken. Op strategisch niveau worden de plannen en de verantwoording afgestemd. De ambities is om in 2021 de beleidscyclus op tactisch en operationeel niveau in dit verslag en programma te integreren, zodat er completer beeld ontstaat.

Het budget bestaat hoofdzakelijk uit de gemeentelijke bijdrage en is niet gelabeld aan producten.

Totaal begroot 2022

Werkelijk 2022

€ 868.400

€ 635.5144

 

 

Totaal Begroot 2023

 

€ 886.550

 

 

5.4 Uitvoeringsprogramma 2023

Brandveiligheid

De VRBZO voert volgens jaarplanning proactieve en preventieve controles op brandveiligheid bij gebouwen en bedrijven, evenementen en naar aanleiding van meldingen en klachten. Hierdoor bevorderen zij het bewustzijn brandveiligheid, door het plannen van acties gericht op kinderen, zelfstandig wonende ouderen en mensen die verminderd zelfredzaam zijn.

Er worden rookmelders in woningen van deze doelgroepen geplaatst.

Taken Naleving

De afdeling naleving voert de volgende taken uit:

  • 1.

    Controles brandveiligheid gebouwen (gebruiksvergunningen/meldingen)

  • 2.

    Controles op brandveiligheid irt de veiligheidsketen of naar aanleiding van klachten/meldingen

  • 3.

    Uitvoeren veiligheidsexpedities

  • 4.

    Controles op brandveiligheid tijdelijke inrichtingen (evenementen)

  • 5.

    Terugdringen loze alarmeringen

  • 6.

    Behandeling Zienswijze

  • 7.

    Ondersteuning integrale controles (interventieaanpak)

Beleid taakuitvoering Naleving

Voorop staat dat de primaire verantwoordelijkheid voor het realiseren en behouden van een brandveilige situatie ligt bij de gebruikers/eigenaren (principalen). Bij hen zal het verantwoordelijkheidsbesef en veiligheidsbewustzijn vergroot moeten worden. In zijn optreden als toezichthouder zal de brandweer dit uitgangspunt zoveel mogelijk bevestigen. Bij de principalen mag niet het idee (blijven) bestaan dat de brandweer primair de verantwoordelijkheid (geheel of gedeeltelijk) voor brandveiligheid draagt.

Gemeentebesturen dragen bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het toezicht op de naleving van brandveiligheidsregels en het zo nodig handhavend optreden tegen overtredingen (gemeentebesturen zijn bevoegd gezag). Bij de uitoefening van hun bevoegdheden maken gemeentebesturen eigen afwegingen. Alle betrokken belangen, waaronder het belang van de brandveiligheid, weegt het gemeentebestuur daarbij af.

De VRBZO voert, op basis van de vingerende wet en regelgeving, de controles uit. Hierbij zal de nadruk op risicogerichte aanpak liggen. Daarbij zal balans gezocht worden in de BIO (bouwkundige, installatietechnische en organisatorische) aspecten. De belangrijkste thema’s hierbij zijn alarmering, veilig vluchten, rook- en brandbeheersing. Veilige inzet van het repressief personeel is ook een belangrijk onderdeel van de controle.

Uitvoering taken Naleving

De betrokkenheid van de brandweer bij het toezicht op brandveiligheid zal meer gericht zijn op risicovolle en complexe bouwwerken en situaties (niet bouwwerken). De rol van de brandweer bij het bevorderen van de naleving van brandveiligheidsregels is van belang bij zowel uitvoeren van toezicht/controles en zo nodig sanctionerend (acute bestuursdwang) optreden als bij het geven van voorlichting, adviezen en communicatie over handhaving. Brandveiligheid is overigens meer dan alleen het voldoen aan wettelijke regels. De brandweer zet, vanuit risicoperceptie, ook in op verhoging van brandveiligheid bewustzijn en kennisontwikkeling bij burgers en bedrijven en adviseren over regelgeving.

Zoals in de werkwijzer is aangegeven zal de VRBZO alle 21 gemeenten in onze regio voorzien van de diensten en producten op het gebied van brandveiligheid. Hierbij gaat het wat betreft de VRBZO om het leveren van producten en diensten op basis van de afspraken in het besluit toekomstvisie Brandweerzorg. Dit betekent dat de VRBZO aan elke gemeente een bijdrage levert van de producten en diensten.

Inrichtingen worden niet alleen meer op aantallen of grote beoordeeld maar vooral vanuit risicobenadering zoals zelfredzaamheid, overnachting, bekendheid, gevaarlijke stoffen, complexe situaties, optreden brandweer, gelijkwaardigheid, bereikbaarheid etc. Ook is er een frequentie indeling toegepast of een inrichting jaarlijks, 2 of 3 jaarlijks bezocht wordt.

De VRBZO zal ( afhankelijk van de ontwikkelingen in deze ) in 2023 nagaan welke objecten die niet jaarlijks terugkeren alsnog meegenomen gaan worden ( dit afhankelijk van het risico profiel ) tevens blijft de VRBZO kijken naar de meest risicovolle objecten bij de jaarlijks terugkerende controles mochten deze ook niet allemaal haalbaar zijn wegens Covid 19.

De VRBZO is een vaste partner in het DIT Ze participeren bij integrale controles van bedrijven/inrichtingen op het gebied van brandveiligheid, bouwveiligheid, milieuveiligheid en criminaliteit.

Er is een planning gemaakt voor het uitvoeren van de te controleren percelen. Het betreft 38 controles van percelen die een functie hebben op het gebied van:

Winkel, kinderopvang, horeca, onderwijs en sport.

De controles zijn gericht op zelfredzaamheid.

Voor een viertal functies is er permanent toezicht.

6 Politie en Openbaar Ministerie

 

Dit uitvoeringsprogramma is in het structureel politieoverleg aan de orde gesteld. Hieraan nemen deel de burgemeester als bestuurder en portefeuillehouder, de operationeel expert van politie en de sr. beleidsmedewerker veiligheid en handhaving. Dit vindt maandelijks plaats. Operationeel is er afstemming als dit nodig is en vindt vaker plaats. De politie heeft een afzonderlijke ruimte in het gemeentehuis.

De politie fungeert als “sterke arm” bij bestuursrechtelijke handhaving. De politie sluit aan bij integrale bestuurlijke controles. Voor toezicht en handhaving die een verbinding hebben met veiligheid worden afspraken gemaakt over strafrechtelijke en bestuursrechtelijke aanpak. In een aantal gevallen is bestuursrechtelijke handhaving flankerend aan strafrechtelijke handhaving. Denk hierbij aan de Opiumwet.

De Odzob heeft afzonderlijk overleg met het Openbaar Ministerie, zeker als het gaat om de economische delicten. De Odzob heeft zelf Boa’s in dienst die strafrechtelijk op kunnen treden.

7 Communicatie (zie ook vergunningverlening)

 

Communicatiestrategie binnen vergunningverlening, toezicht en handhaving is gericht op:

  • communicatie over maatregelen, duurzaamheid en resultaten t.b.v. bewustwording

  • beïnvloeden van gedrag

  • bevorderen interactie en participatie met inwoners

Om gedrag van inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente te beïnvloeden, communiceren we over actuele thema’s, welke regels binnen de gemeente gelden en wat mensen zelf kunnen doen om handhaving te voorkomen. Dat begint bij het op een juiste manier aanvragen van een vergunning. Communicatie loopt als een rode draad door alle thema’s. Dit geldt ook voor duurzaamheid. Deze worden dan ook niet als afzonderlijke doelstellingen benoemd.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zetten we verschillende communicatie-instrumenten in. Dat resulteert in een zorgvuldig afgewogen mix van zowel persoonlijke als schriftelijke en digitale media.

Denk aan publicaties op de website, sociale media, huis aan huis brieven en door het organiseren van themagerichte bijeenkomsten.

Communicatie moet een vast onderdeel binnen het handhavingsdomein zijn.

 

 

 

 

Naar boven