Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 552971 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2023, 552971 | delegatie- of mandaatbesluit |
Besluit Ondermandaat, Ondervolmacht, Ondermachtiging cluster Stadsontwikkeling 2024
De concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling,
gelezen de instemming van de directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond;
overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te ondermandateren, ondervolmachten of ondermachtigen aan onderschikten en anderen;
In dit besluit wordt verstaan onder:
ambtelijk opdrachtgever: de concerndirecteur of een door de concerndirecteur bij besluit aangewezen clusterdirecteur, gebiedsontwikkelaar of andere medewerker in de projectrol ‘ambtelijk opdrachtgever’, die verantwoordelijk is voor het verstrekken van de programma- of projectopdracht en ambtelijk verantwoordelijk is voor het eindresultaat daarvan;
Artikel 2 Clusterindeling Stadsontwikkeling
Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van de Organisatieregeling 2016 bestaan de daar vastgestelde directies, uit de volgende vakafdelingen, met de daarbij behorende portefeuilles:
Directie- en Bestuursondersteuning (DBO)
Portefeuille: biedt advisering en ondersteuning aan de directie van SO in de volle breedte en de individuele directeuren specifiek, waaronder agendabeheer, advisering en ondersteuning bij bestuurlijke stukken en bestuurlijke besluitvorming, advisering en ondersteuning op verschillende bedrijfsvoeringsportefeuilles waaronder in ieder geval wordt verstaan dienstverlening, integriteit, klachten, bevoegdheden, informatiehuishouding, Wet open overheid, digitalisering, privacy en tot slot informatieproducten om efficiënter en meer data gedreven te werken binnen het cluster SO.
Portefeuille: helpt bij de realisering van doelen van SO en verbindt deze met de (financiële) beschikbare middelen, verbinding kennis en kunde van SO, maakt die beter vindbaar en inzetbaar, beheer van budgetten, subsidies en bestemmingsreserves, (Europese) economische programma’s, monitoring marktontwikkelingen, doorontwikkeling beleidsproces, signalering en agendering integrale vraagstukken, uitzetten en bewaking koers, vertaling naar sectoren, gebieden en investeringen binnen de stad.
Directie Stedelijke Inrichting (SI)
Werkt in samenwerking met zowel regionale instanties als provincie en Rijk aan onder andere de omgevingsvisie, verankering in het ruimtelijk beleid van de stad, strategische ruimtelijke verkenningen, planologische adviezen, zowel gebiedsgericht of juist sectoraal, ruimtelijke programmatische impact van sectorale ontwikkelingen en gebiedsgerichte adviezen. Maakt het programma Rotterdam gaat voor groen en levendige rivieroevers, werkt aan het vergroten van biodiversiteit en klimaatadaptatie, ruimtelijke planologische kaders, ruimtelijke planologische verkenningen, stuurt (mee) op transities in de openbare ruimte, doet onderzoek naar de ordenende werking van vitale systemen, stuurt op ruimtelijke kwaliteit, zet zich in voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties op het juiste moment. Denkt ruimtelijke en programmatische strategieën uit, maakt beleid, ontwikkelt kaders op het schaalniveau van de stad en regio vanuit de vijf disciplines: planologie, landschap, stedenbouw, wonen en milieu.
Werkt aan de woonvisie, het woonprogramma en aan samenwerking zowel regionaal als met provincie en Rijk en doelgroepen, voert inhoudelijke en bestuurlijke gesprekken met de woningcorporaties, geeft gebiedsadvisering en advisering in het kader van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, Beter benutten bestaande woningvoorraad en innovatieve woonvormen, particuliere verhuurders en betaalbaarheid.
Werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, de Groenagenda, opgaven op het gebied van luchtkwaliteit, geluid, bodem en externe veiligheid, aanpak havengeluid, stikstofdossier, milieu vooraan in het planproces positioneren, gebiedsadviezen, tegengaan van geluidsoverlast, actieplannen rond geluid en lucht, bodem als basis voor een gezonde stad, een adequaat extern veiligheidsniveau en eventuele verplichte en onverplichte programma’s hiervoor, verleent vergunningen en subsidies en handhaaft hier bestuurlijk op.
Portefeuille: werkt aan mobiliteit, een duurzaam bereikbare stad en regio, optimaal verkeersnetwerk vanuit de invalshoeken economie, gezondheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de breedte van de opgaven, innovatie en bewaakt daarbij de afweging van belangen die liggen op het gebied van leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, milieu- en klimaatdoelstellingen en bereikbaarheid en veiligheid via diverse mobiliteitssytemen, verkeersmanagement en het treffen van verkeers-, bewegwijzering- en inrichtingsmaatregelen en besluitvorming daaromtrent, stelt daarbij leidende principes op in de transitie naar verduurzaming en onderdeel van de integrale opgave van het optimaliseren van het netwerk, ook voor fiets- en loopinfra. Voert het (juridisch) wegbeheerderschap van het verkeerswegennetwerk in de stad en het Havengebied. Werkt met behulp van onderzoek, data en modellen netwerkbeleid uit, ook met betrekking tot nieuwe (deel)mobiliteit en parkeren, bereidt besluiten voor in het kader van de Wegenwet en neemt verkeersbesluiten met inbegrip van ontheffingen.
Directie Economie en Duurzaamheid (ED)
Portefeuille: geeft gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van economie en vestigingsklimaat. Brengt het ondernemersperspectief in gemeentelijke processen, projecten en regelingen in, mede door gebruik van de MKB-toets (ondernemersparticipatie). Vertaalt economische ontwikkelingen in stad en regio en naar stedelijke en wijkgerichte ontwikkelingen, waarbij in het bijzonder wordt ingezet op (ruimtelijk) economische ontwikkeling van winkelstraten, kantoren, bedrijfsterreinen, horeca, innovatief en circulair ondernemerschap, vrijetijds economie en maritieme economie. Ondersteunt vanuit economisch perspectief Wijk aan Zet en voert relatiebeheer met Rotterdamse ondernemers. Is verantwoordelijk voor de BedrijfsInvesteringsZones (BIZ) en de Winkeltijdenwet en -verordening.
Portefeuille: Werkt aan een toekomstbestendige stad die duurzaam, klimaatbestendig, circulair en inclusief is met een gezonde leefomgeving. Is primair verantwoordelijk voor de energietransitie als geheel (energiesysteem; opwek; infrastructuur; ontsluiting; gedrag) middels strategie- en beleidsontwikkeling, (formele) afspraken met de markt, (gebiedsgerichte) programma’s, het opstellen en uitvoeren van subsidieregelingen, dienstverlening aan bewoners en initiatieven, geeft integraal duurzaamheidsadvies in projecten en gebiedsontwikkelingen. Evalueert en monitort de CO2 in de stad en de haven. Beheert en ontwikkelt het Klimaat Actieplan Rotterdam en het Duurzaamheidskompas en is verantwoordelijk voor het Duurzaamheidstransitiebudget, het Klimaatberaad en de Rotterdamse Klimaat Aanjagers.
Directie Gebiedsontwikkeling (GO)
Portefeuille: werkt aan gebiedsontwikkelingen in het kader van een aantrekkelijke woonomgeving en evenwichtig woonaanbod, het in kaart brengen van planschades en nadeelcompensatie, het vestigen van voorkeursrechten, anterieure overeenkomsten en onteigeningen.
Is ambtelijk opdrachtgever voor projecten met een fysieke component waaronder in ieder geval wordt verstaan buitenruimteprojecten en (woning)bouwprojecten en is verantwoordelijk voor de producten die hieruit voortkomen. Stelt ontwikkelovereenkomsten op en gaat deze aan, stelt inrichtingsplannen op en stelt deze vast en organiseert de participatie daarop. Ontvangt ruimtelijke initiatieven en draagt zorg voor goede begeleiding en afhandeling daarvan. Doet aanvragen voor subsidies en fondsbijdragen.
Portefeuille: werkt aan financieel en contractueel-juridisch advies voor de ruimtelijke (her)ontwikkeling van de stad.
Stelt grondexploitaties op en beheert deze, heeft financiële regie over gebiedsontwikkeling, planeconomie, verwerving van gronden en opstallen, verkoop en uitgifte van gronden, sluit overeenkomsten, voorovereenkomsten, anterieure overeenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten, ontwikkelovereenkomsten, bij erfpachtzaken; verzorgt de wijziging van akten, overeenkomsten tot wijziging van akten, goederenrechtelijke structureringen, beheer en management van grond- en vastgoedakten, toestemming tot verlening onroerende zaken en het beheer van grondverkoopcontracten; adviseert over planeconomische, contractuele en markttechnische haalbaarheid. Toetst ruimtelijke plannen op haalbaarheid, werkt aan grondexploitaties, investeringsprojecten, exploitatieprojecten, buitenruimteprojecten en de financiële projectbeheersing en ondersteuning en eerstelijnscontrol van deze projecten en beoordeelt planschades en nadeelcompensatie. Zet de vestiging van voorkeursrechten en onteigening in gang.
Portefeuille: werkt aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving op het gebied van onderhoud, cultureel erfgoed, bouwen, beheer, slopen en gebruik, het omgevingsplan en verordeningen in het kader van de fysieke, gebouwde omgeving en de handhaving daarop. Adviseert het bestuur, begeleidt initiatiefnemers in vergunning- en projectomgevingsplantrajecten en zorgt voor de besluitvorming daaromtrent. Voert alle (wettelijke) taken uit die essentieel zijn voor de realisatie van de Rotterdamse doelstellingen en programma’s om daarmee leefbare wijken en een aantrekkelijke en veilige woon- en werkstad te creëren en behouden. Legt in het traject van initiatief tot realisatie van bouwwerken het omgevingsplan voor besluitvorming aan de raad, beslist op aanvragen voor omgevingsvergunningen en ontheffingen, mede ten behoeve van onderhoud en instandhouding van bestaande bouwwerken en woningen, beoordeelt planschades en nadeelcompensatie en is verantwoordelijk voor de handhaving. Ontwikkelt beleid op het gebied van bouwen en toezicht op bouwen, welstand en monumenten, naleving en handhaving van de gebouwde omgeving en het toekomstbestendig maken van de bestaande stad.
Portefeuille: werkt aan het beheer, aankoop en verkoop, huur en verhuur en ontwikkeling van gemeentelijk vastgoed, vestigt beperkt zakelijke rechten en appartementsrechten, woont vergaderingen van VVE’s bij en organiseert deze, beheert de Verordening Woonschepen alsmede de woonschepen wanneer de ligplaats onder vastgoed valt en sluit anterieure overeenkomsten.
Directie Projectmanagement en Engineering (PM&E)
Portefeuille: werkt aan het ontwerpen, ontwikkelen en testen van verschillende technische oplossingen waaronder in ieder geval het ontwerpen van bruggen, infrastructuur en bouwwerken, biedt technisch advies in de planontwikkeling en het technisch uitwerken van de plannen tot een contract, zet deze op de markt via aanbestedingen, doet de uitvoeringsbegeleiding tot en met oplevering van deze ontwerpen, begeleidt de overdracht naar beheer op het gebied van fysieke projecten in de openbare ruimte en op het gebied van realisatie van inrichting van de buitenruimte en de realisatie van stedelijke objecten, beheert de informatie over de ondergrond en overige data, en ontwikkelt en beheert kennis en innovaties om het voorgaande te ondersteunen.
Financiële beheersing projecten (FBP),
Portefeuille: is verantwoordelijk voor het aanbieden en borgen van projectbeheersing en continue doorontwikkeling van de processen, programma’s en instrumenten die raken aan projectbeheersing en biedt financieel-administratieve ondersteuning en eerstelijns control van de volledige projectportefeuille van PM&E met uitzondering van de projecten van de afdeling Gebiedsexploitatie.
Artikel 3 Bevoegdhedenregister en reikwijdte ondermandaat
De in dit besluit ondergemandateerde bevoegdheden kunnen uitsluitend worden uitgeoefend voorzover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein en passen binnen de portefeuille van de vakafdeling of de directie waar ze voor werken en passen binnen de financiële beperking, bedoeld in artikel 4, eerste lid, en artikel 7, eerste lid.
Artikel 5 Plaatsvervanging lijn- bevoegdheden
Artikel 6 Projectrol- bevoegdheden
De bevoegdheden uit het bevoegdhedenregister die zijn ondergemandateerd aan de directie of de vakafdeling die de opdracht voor een project heeft gegeven, zijn op dat project van toepassing voor personen met een projectrol, voorzover dit passend is binnen de bij de projectrol behorende financiële beperkingen en bij de gevraagde werkzaamheden, die op de bevoegdhedenkaart in dat project zijn toegekend aan of vermeld bij die persoon.
De projectrol van ambtelijk opdrachtgever wordt, met uitzondering van de concerndirecteur, bij apart besluit van de concerndirecteur toegekend aan personen die deze projectrol voor een bepaald project of programma vervullen en dit wordt ook vermeld op de bevoegdhedenkaart. De overige projectrollen worden alleen toegekend op de bevoegdhedenkaart.
Artikel 10 Bevoegdheden DCMR Milieudienst Rijnmond
De directeur DCMR Milieudienst Rijnmond kan de aan hem verleende ondermachtiging ten aanzien van het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet en ten aanzien van uitvoeren van feitelijke handelingen, ook ondermachtigen aan niet-leidinggevenden binnen zijn organisatie die onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
Indien als gevolg van besluitvorming binnen het cluster Stadsontwikkeling de naam van een directie, een afdeling of team wijzigt, waar een bevoegdheid op grond van dit besluit wordt uitgeoefend, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door een medewerker met een vergelijkbare functie binnen het organisatieonderdeel waar de taak op dat moment is gepositioneerd totdat de wijziging is doorgevoerd in de Organisatieregeling 2016 of artikel 2 van dit besluit en het bevoegdhedenregister.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage 1 bij het Besluit ondermandaat, ondervolmacht, en ondermachtiging Stadsontwikkeling 2024
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-552971.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.