Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2023, 551769 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2023, 551769 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Jeugdhulp Enschede 2024
De raad van de gemeente Enschede,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2023;
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet;
het verder wenselijk is om te bepalen onder welke voorwaarden degene aan wie een persoonsgebonden budget wordt verstrekt de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort tot diens sociale netwerk;
besluit vast te stellen de Verordening jeugdhulp Enschede 2024.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
ondersteuningsplan: een document waarin de ondersteuningsbehoefte van de jeugdige en/of zijn ouder(s) is vastgelegd, samen met de doelen (beoogde resultaten) en hoe deze te bereiken, evenals de bijdragen die zowel het college als de hulpvrager en zijn sociale netwerk hieraan kunnen leveren, eventueel aangevuld met een familiegroepsplan, zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet;
pgb-beheerder: een persoon uit het sociale netwerk van de jeugdige en/of zijn ouder(s) of een curator, bewindvoerder, mentor, gemachtigde, gecertificeerde instelling of aanbieder van gesloten jeugdhulp, die de jeugdige/ouder(s) helpt om de aan een pgb verbonden taken op een verantwoorde manier uit te voeren;
Hoofdstuk 2. Algemene voorzieningen
Artikel 2. Toegang algemene voorziening
Een jeugdige en/of ouder(s) kunnen voor sommige hulpvragen gebruik maken van een algemene voorziening. Hiervoor is geen verwijzing of besluit van de gemeente nodig. Ook vindt er geen onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de jeugdige en ouders plaats. De jeugdige en/of ouder(s) kunnen zich meteen melden bij de jeugdhulpaanbieder van deze vrij toegankelijke voorziening.
Hoofdstuk 3. Individuele voorzieningen
Paragraaf 2. Toegang procedureel
De jeugdige en/of zijn ouder(s) moeten zich binnen 3 maanden na de datum van het besluit melden bij een jeugdhulpaanbieder. Of de jeugdige en/of zijn ouder(s) moeten binnen 3 maanden het pgb besteden aan het resultaat waarvoor het is verstrekt. Als de jeugdige en/of ouder(s) dit niet doen, voldoen zij niet aan de voorwaarden van de individuele voorziening of het pgb. In dat geval kan het college op grond van artikel 16 van deze Verordening het besluit beëindigen, wijzigen, herzien of intrekken.
Artikel 8. Inhoud en geldigheidsduur beschikking
Het college legt het besluit om jeugdhulp wel of niet toe te kennen vast in een beschikking. De jeugdige en/of de ouder(s) kunnen hiertegen bezwaar en beroep indienen. Daarom moeten de jeugdige en/of de ouder(s) met de beschikking de informatie krijgen die nodig is om hun rechtspositie te bepalen en te begrijpen. In de beschikking tot toewijzing van een individuele voorziening staat in ieder geval:
Als het gaat om gegevens die het college niet kan inzien dan vraagt de gemeente de jeugdige en/of de ouder(s) de gegevens aan te leveren. Als het om gegevens gaat die de gemeente op basis van geldende privacywetgeving niet mag inzien voor de beoordeling van de aanvraag, dan vraagt de gemeente de jeugdige en/of de ouder(s) om toestemming voor de inzage van deze gegevens.
Artikel 10. Opstellen ondersteuningsplan
Het college onderzoekt in een gesprek met de jeugdige en/of zijn ouder(s) zo spoedig mogelijk de hulpvraag. Is de cliënt een jeugdige jonger dan 16 jaar, dan vraagt de gemeente de wettelijk vertegenwoordiger van deze jeugdige om toestemming voor de aanwezigheid bij dit gesprek van personen uit het sociale netwerk, als die personen niet de ouder(s) met gezag of een ander wettelijk vertegenwoordiger betreffen. De volgende onderwerpen kunnen in ieder geval aan de orde komen:
Artikel 11. Criteria individuele voorzieningen
Jeugdigen en/of ouder(s) komen slechts in aanmerking voor een individuele voorziening voor zover de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van ouders niet toereikend zijn om zelf of met personen uit het sociaal netwerk hulp te bieden die passend is bij de ondersteuningsvraag van de jeugdige. Om dit te bepalen wordt gekeken naar:
Artikel 12. Regels voor een pgb
Gaat het om een individuele voorziening die geboden wordt door een (formele of informele) hulpverlener, dan stelt de pgb-aanbieder samen met de jeugdige en/of ouder(s) en eventueel de pgb-beheerder een zorgplan op en dient dit in bij het college. Het college gebruikt het zorgplan om te beoordelen of de ondersteuning van voldoende kwaliteit en dus veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht is.
Onverlet het bepaalde in het vorige lid wordt een pgb-beheerder alleen geacht de jeugdige en/of ouder(s) te kunnen helpen bij het beheer van het pgb, als:
hij niet ook de uitvoerder is van de ondersteuning die met het pgb wordt ingekocht of geen relatie heeft met de uitvoerder van de ondersteuning. Tenzij het college dit gezien de situatie van de jeugdige en/of ouder(s), de aard van de ingekochte ondersteuning en de waarborgen waarmee een verantwoorde besteding en verantwoording van het pgb is omgeven, wel passend vindt;
Artikel 13. Onderscheid formele en informele hulp
Van formele hulp is sprake als de hulp verleend wordt door onderstaande personen, met uitzondering van personen uit het sociaal netwerk van de jeugdige en/of ouder(s):
personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staat in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007), en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
personen die aangemerkt zijn als Zelfstandige zonder personeel. Daarnaast moeten ze ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
wordt berekend op basis van een prijs of tarief waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het pgb toereikend is om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede hulp die tot de individuele voorziening behoort, van derden te betrekken, en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering, en;
Artikel 15 Kwaliteitseisen individuele voorziening pgb
De kwaliteit van de met het pgb ingekochte formele hulp als bedoeld in artikel 13, voldoet minimaal aan de eisen die de gemeente stelt aan de gecontracteerde jeugdhulpaanbieders die vergelijkbare ondersteuning leveren, waaronder tevens begrepen wordt de deskundigheid bij de beroepskrachten die de ondersteuning leveren door:
Hoofdstuk 4. Herziening, intrekking, terugvordering en bestrijding misbruik
Artikel 16. Herziening, intrekking en terugvordering
De jeugdige en/of ouder(s) aan wie op grond van deze verordening een individuele voorziening is toegekend, is verplicht aan het college alle feiten en omstandigheden te melden waarvan duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing over een individuele voorziening (artikel 8.1.2 lid 1 Jeugdwet). Dit doen zij op verzoek of uit eigen beweging meteen nadat de (nieuwe) feiten en omstandigheden bekend zijn. Dit geldt voor voorzieningen in natura en voor een pgb.
Artikel 17. Bestrijding oneigenlijk gebruik, misbruik en niet-gebruik
Het college treft de nodige maatregelen om het oneigenlijk gebruik van individuele voorzieningen en pgb’s te voorkomen en fraude of oneigenlijk gebruik/misbruik te bestrijden. Tot deze maatregelen horen in ieder geval:
het college doet zo nodig onderzoek bij zorgverleners van individuele voorzieningen die een subsidie- of contractrelatie met de gemeente Enschede onderhouden of pgb-aanbieders die ondersteuning verlenen aan jeugdigen en/of ouder(s) uit Enschede. De aanbieders zijn verplicht om hun medewerking te verlenen;
het college maakt afspraken met (professionele) aanbieders van voorzieningen over de facturatie, resultaatsturingen, accountantscontroles, zodat declaraties en uitbetalingen in overeenstemming zijn met de contractuele afspraken, de leveringsopdracht, de prestatieafspraken en de feitelijk geleverde prestaties;
Hoofdstuk 5. Afstemming met andere voorzieningen
Artikel 18. Afstemming met gezondheidszorg
Het college maakt afspraken met de zorgverzekeraars, het zorgkantoor en het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) hoe de continuïteit van zorg te garanderen voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen en de leeftijd van 18 jaar bereiken en daarmee onder de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg komen te vallen, en hoe te voorkomen dat jeugdigen tussen wal en schip vallen wanneer er discussie is over het wettelijke kader.
Artikel 20. Afstemming met Veilig Thuis
Het college maakt afspraken met Veilig Thuis over de toeleiding naar algemene en individuele voorzieningen.
Artikel 22. Afstemming met voorzieningen werk en inkomen
Het college draagt zorg dat het toegangsteam, jeugdhulpaanbieders en de gecertificeerde instellingen financiële belemmeringen voor het slagen van preventie en jeugdhulp vroegtijdig signaleren en waar nodig jeugdigen en hun ouders te helpen toe te leiden naar de juiste ondersteuning vanuit de gemeentelijke voorzieningen –zoals schuldhulpverlening, inkomensvoorzieningen, re-integratievoorzieningen en armoedevoorzieningen - om deze belemmeringen weg te nemen.
Hoofdstuk 6. Waarborgen verhouding prijs en kwaliteit
Artikel 23 Verhouding prijs en kwaliteit jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
Hoofdstuk 7. Klachten en medezeggenschap
Aanbieders en formele pgb-aanbieders zijn verplicht een regeling te hebben voor de medezeggenschap van cliënten over voorgenomen besluiten van de aanbieder die voor de gebruikers van belang en zorgen ervoor dat cliënten op de hoogte zijn van deze regeling.
Artikel 27. Inspraak beleid gemeente
Het college stelt de Bewoners Adviesraad Sociaal Domein (BAS) op tijd in de gelegenheid voorstellen te doen voor het beleid en advies uit te brengen bij de besluitvorming over beleidsvoorstellen over jeugdhulp. Het college voorziet hierbij de BAS van ondersteuning om zijn rol effectief te kunnen vervullen.
In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffend, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van de jeugdige en/of zijn ouder(s) afwijken van de bepalingen in deze verordening als door toepassing ervan een onevenredig nadeel voor hen ontstaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-551769.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.