3e Wijziging Organisatieverordening gemeenteraad Elburg 2020

De Gemeenteraad van de gemeente Elburg;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 6 februari 2023;

 

Gelet op de artikelen 16, 33, 82, 83, 84 en 107a tweede lid, art. 107e, 155a van de Gemeentewet en artikel V 4 van de Kieswet , de Archiefwet en het Archiefbesluit.

Gelet op de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties per 1 oktober 2017;

 

b e s l u i t vast te stellen de: 3e wijziging Organisatieverordening gemeenteraad Elburg 2020 van gemeente Elburg

Artikel A  

De Organisatieverordening gemeenteraad Elburg 2020 wordt als volgt gewijzigd:

A. Hoofdstuk 4 wordt vervangen door de navolgende tekst, luidende:

 

Hoofdstuk 4 De vertrouwenscommissie:

 

die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, de klankbordgesprekken met de burgemeester houdt en de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 4.1.1 Taak

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden; en

  • b.

    de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden; en

  • c.

    klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 4.1.2 Samenstelling commissie

1. De commissie bestaat uit één lid per fractie, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

3. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4.1.3 Ambtelijke ondersteuning

1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

2. De gemeentesecretaris kan als plaatsvervangend secretaris ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie worden toegevoegd.

3. De onder de leden 1 en 2 genoemde functionarissen zijn geen lid van en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4.1.4 Vergaderingen

1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dit noodzakelijk acht. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk (brief of per mail) tot de vergadering op:

  • a.

    de leden van de commissie;

  • b.

    de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

  • c.

    de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;

  • d.

    de adviseurs, indien deze(n) aan de commissie zijn toegevoegd.

3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste 1 dag voorafgaand aan de vergadering.

4. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van deze termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 2 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 4.1.5 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

Artikel 4.1.6 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

Dit schriftelijke, geheime verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht; en

  • b.

    een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; en

  • c.

    eventuele minderheidsstandpunten indien daarom door een lid van de commissie gevraagd wordt.

Artikel 4.1.7 Geheimhouding

1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht. De commissie legt in elke vergadering en in elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van "geheim" door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd of bij de secretaris ter inzage gelegd.

4. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van "geheim" gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

5. Aan derden, die geen lid zijn van de commissie, wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

6. De commissie zorgt er voor dat de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

7. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de Gemeentewet van kracht ook in het geval de commissie wordt ontbonden.

8. Het is dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur(s).

Artikel 4.1.8 Archivering

1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Paragraaf 2 Bepalingen inzake de benoeming

Artikel 4.2.1 Adviseur

1. De commissie kan een of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

2. Adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

3. Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4.2.2 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 4.2.3 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

1. De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

2. Het verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 4.2.4 Ontbinding

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Paragraaf 3 Bepalingen inzake de herbenoeming

Artikel 4.3.1 Adviseur

1. De commissie kan een of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

2. Adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

3. Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4.3.2 Informatie over en gesprek met de burgemeester

1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel vormt over alle aspecten die in het herbenoemingsgesprek aan de orde kunnen komen.

2. Basis voor de gesprekken zijn in elk geval de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

3. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

4. Concrete afspraken tussen de commissie en de burgemeester over de taakuitoefening worden expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 4.3.3 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

3. Het verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling over de herbenoeming van de burgemeester.

4. Concrete afspraken tussen de commissie en de burgemeester over de taakuitoefening worden expliciet in het verslag vermeld.

Artikel 4.3.4 Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Paragraaf 4 Bepalingen inzake de klankbordgesprekken

Artikel 4.4.1 Aantal

1. De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over de taakuitoefening.

2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 4.4.2 Voorbereiding en inhoud

1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over de taakuitoefening door de burgemeester.

2. De commissie gebruikt de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester als basis voor de gesprekken.

3. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel 4.4.3 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

1. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.

2. Het verslag wordt getekend door de voorzitter en secretaris van de commissie.

3. Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag is geheim en wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

Paragraaf 5 Overige bepalingen

Artikel 4.5.1 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen inzake de benoeming, herbenoeming of klankbordgesprekken waarin in hoofdstuk 4 van deze Verordening niet is voorzien, beslist de commissie.

Artikel 4.5.2 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

1. De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

2. De samenstelling van de commissie kan tussentijds worden aangepast met in achtneming van al hetgeen in hoofdstuk 4 is opgenomen.

Artikel B.

1. De wijziging van de Organisatieverordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 6 februari 2023.

2. Deze regeling wordt aangehaald als: 3e wijziging Organisatieverordening gemeenteraad Elburg 2020.

 

 

 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Elburg in de vergadering van 6 februari 2023.

Voorzitter ir. J.N. Rozendaal

De griffier mr. D.H.A.A. Kassing

Naar boven