Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 550712 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 550712 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 3, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Tijdelijke subsidieregeling aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is activiteiten te stimuleren die het aantal jeugdigen en hun ouders dat wacht op aanvullende jeugdhulp beperkt, of daar waar wachten onvermijdelijk is, het wachten verzacht, conform de uitgangspunten zoals opgenomen in het bestedingsplan Aanpak wachtenden aanvullende jeugdhulp.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan eenmalig subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten van tijdelijke aard gericht op het beperken van het aantal jeugdigen en hun ouders dat wacht op aanvullende jeugdhulp, of daar waar wachten onvermijdelijk is, het wachten verzacht, dit in het kader van het onder artikel 3 geformuleerde doel.
Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen een subsidieplafond vast van € 5.800.000.
Conform artikel 5 van de ASA 2023 kan subsidie alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overlegd:
Een aanvraag voor een subsidie kan worden ingediend vanaf het moment van publicatie van deze Regeling tot het moment waarop de subsidieregeling afloopt of het subsidieplafond bereikt is.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 december 2023
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bij de voorjaarsnota 2023 heeft de gemeenteraad Amsterdam besloten om extra middelen beschikbaar te stellen voor de aanpak van de wachtenden in de aanvullende jeugdhulp. In 2023 is daarop een bestedingsplan opgesteld. Hierin is een breed scala aan maatregelen opgenomen die de aanpak stevig plaatsen binnen de Ontwikkelagenda Jeugd en de initiatieven rond het gebiedsgericht samenwerken die van daaruit ontwikkeld worden.
Wachtlijsten in de aanvullende jeugdhulp hebben er altijd bestaan, en zullen ook in de toekomst niet voorkomen kunnen worden. De aanpak richt zich op een eerder meer in gezamenlijkheid en in de breedte kijken wat er nodig is voor de jeugdige en het gezin. Waarbij ook ondersteuning vanuit andere domeinen dan jeugdhulp ingezet wordt en er tijdens het wachten altijd contact is met de jeugdigen en het gezin.
De subsidieregeling is erop gericht om innovatief aanbod van uitvoerende instellingen in het veld te stimuleren. Dit aanbod dient zich te richten op een specifieke groep van de jeugdigen die wachten op jeugdhulp. In die zin verschilt deze ‘collectieve’ aanpak zich van de maatwerkaanpak van de casus-voor-casus-aanpak, die ook onderdeel uitmaakt van de aanpak wachtenden. Belangrijk daarbij is dat het aanbod een alternatief biedt voor het bestaande aanbod en tegelijk na de tijdelijke subsidie geborgd kan worden in het bestaande.
onder e. kwartiermakers gebiedsgericht samenwerken: de tien kernpartners hoog specialistische jeugdhulp hebben met elkaar voor elk van de zes gebieden (Zuidoost/Weesp, Zuid/Centrum, Nieuw-West, West, Noord, Oost) een kwartiermaker aangewezen die het gebiedsgericht werken samen met andere partners ontwikkeld.
onder f. Ontwikkelagenda Jeugd: dit beleidsdocument is door gemeenten (Amsterdam, Diemen, Uithoorn, Ouder-Amstel), jeugdhulpaanbieders, Ouder- en Kindteams, jeugdbescherming, huisartsen en jeugdplatform samen opgesteld. De uitvoering van de Ontwikkelagenda is belegd bij een viertal stuurgroepen en onderliggende werkgroepen.
onder g. prestatiedialoog, niveau 2: het gesprek tussen de gemeente Amsterdam, de kernpartners, verwijzers, samenwerkingsverbanden Primair en Voortgezet Onderwijs en het jeugdplatform Amsterdam over het jeugdstelsel, waarbij de Ontwikkelagenda centraal staat.
onder h. procesbegeleiders aanpak wachtenden: de procesbegeleiders voeren de casus-voor-casusaanpak uit samen met de betrokken partijen in het veld. Voor jeugdigen (en hun) ouders die (te lang) wachten op de start van aanvullende jeugdhulp wordt een maatwerkaanpak bedacht (volgens de Amsterdamse maatwerkaanpak).
onder j. stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkelagenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het gebiedsgericht werken, de aanpak wachtenden en de toegang. Hierin hebben vertegenwoordigers van gemeenten, jeugdhulpaanbieders, Ouder- en Kind-teams, Buurtteams, huisartsen, en jeugdplatform zitting.
onder k. stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap: de stuurgroep die in het kader van de Ontwikkel-agenda Jeugd verantwoordelijk is voor het verbeteren van het aanbod aanvullende jeugdhulp door de kernpartners. Het komen tot een dekkend zorglandschap is één van de opgaven waar de stuurgroep zich mee bezighoudt. Zie onder f. voor samenstelling.
onder l. wachtenden: alle jeugdigen en hun ouders waarvan (door een wettelijk verwijzer) vastgesteld is dat de inzet van aanvullende jeugdhulp nodig is, maar dit nog niet (in voldoende mate) gerealiseerd is.
De wachtende jeugdigen worden gemonitord via het berichtenverkeer tussen jeugdhulpaanbieders en gemeenten én een maandelijkse uitvraag bij de kernpartners hoog specialistische jeugdhulp.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 (ASA 2023) is de grondslag voor deze subsidieregeling. Bepalingen uit de ASA die worden overgenomen hoeven niet een op een in de regeling terug te komen, wel dient de aanvrager kennis te hebben genomen van de ASA 2023. Voor de leesbaarheid wordt binnen deze regeling wel verwezen naar de generieke bepaling uit de ASA 2023.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Voor het doel van de subsidieregeling wordt verwezen naar het bestedingsplan waarin de doelen en kaders uitgebreider beschreven staan. N.B. het is uitdrukkelijk de bedoeling dat activiteiten waarvoor subsidie aangevraagd wordt voortkomen uit de samenwerking die in het gebiedsgericht werken vanuit de Ontwikkelagenda vorm krijgt.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
In dit artikel wordt aangegeven dat het conform de ASA 2023 om eenmalig subsidies gaat. Het is dus ook niet de bedoeling dat er subsidie aangevraagd wordt voor activiteiten die elk jaar terugkomen, zoals bij boekjaarsubsidies.
In het bestedingsplan aanpak wachtenden is een bedrag opgenomen voor de subsidie ad € 5.800.000. Wanneer deze middelen op zijn, worden er niet langer meer subsidies verstrekt onder deze regeling.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
De aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Hiervoor is gekozen omdat we snel willen kunnen reageren om nieuwe initiatieven. Aanvragen koppelen aan een vast moment per jaar zou dat niet mogelijk maken. Dit betekent wel dat aanvragen die na elkaar binnenkomen niet tegen elkaar afgewogen kunnen worden. De aanvraag die het eerste binnenkomt en voldoet aan de criteria krijgt het eerste een subsidie toegekend.
Conform artikel 5 van de ASA 2023 kan subsidie alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Het gaat dus om aanvragen van organisaties, niet om aanvragen van natuurlijk personen.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Ad lid 1: op de website van het subsidiebureau Amsterdam is een digitale aanvraagformulier beschikbaar waarin de aanvragen de zakelijke informatie invult over wie de aanvrager is.
Ad lid 2: naast deze zakelijk informatie wordt de aanvrager gevraagd een activiteitenplan en begroting in te dienen en digitaal aan te leveren (via de website van het subsidiebureau). De aanvraag wordt beoordeeld op grond van dit plan. Hierin moet tenminste opgenomen zijn:
hoe de activiteiten ten goede komen aan de jeugdigen die wachten op aanvullende jeugdhulp: geef een concrete inschatting hoeveel jeugdigen die op aanvullende jeugdhulp wachten geholpen worden met de activiteiten; geef hierover zo concreet mogelijk informatie (welke hulpvraag hebben zij, in welke gebieden wonen zijn, bij welke jeugdhulpaanbieder staan zij op de wachtlijst);
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 10 Beoordeling van de aanvraag: de adviescommissie
Ad lid 1: de aanvraag wordt beoordeeld door de adviescommissie Subsidieaanvragen aanpak wachtenden waarin vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam en de uitvoerende instellingen vanuit de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken zitting hebben. Wanneer de subsidieaanvraag in de ogen van de adviescommissie niet volledig is, kan voor nader overleg gekozen worden. Ook kan de adviescommissie het oordeel van andere experts inroepen.
Ad lid 2: dit artikel regelt wat te doen wanneer een lid van de adviescommissie ook de begunstigde van de aanvraag zou zijn, bijvoorbeeld een kernpartner hoog specialistische jeugdhulp die (een deel van) de subsidie zal ontvangen.
Ad lid 3: de adviescommissie beslist zelfstandig, maar informeert de stuurgroep Gebiedsgericht samenwerken en de stuurgroep Doorontwikkeling zorglandschap wel. In zwaarwegende gevallen kunnen zij de adviescommissie vragen het oordeel nader te onderbouwen of te herzien.
Ad lid 1: de weigeringsgronden vormen het spiegelbeeld van de voorwaarden waaraan de aanvraag moet voldoen zoals geformuleerd in artikel 8.
Ad lid 2: de aanvraag kan ook geweigerd worden als de aanvrager niet kostenefficiënt werkt. Het oordeel hierover is aan de adviescommissie, die haar oordeel hierover vorm op basis van de ingediende begroting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-550712.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.