Gemeenteblad van Beesel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2023, 550177 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2023, 550177 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Beesel houdende vaststelling van de Verordening fractieondersteuning gemeente Beesel 2024 [Verordening fractieondersteuning gemeente Beesel 2024]
Deze verordening verstaat onder:
Fractie: elke groepering in de raad die bij aanvang van de zittingsperiode is geregistreerd in overeenstemming met het bepaalde in de Kieswet of die is gevormd op de wijze zoals omschreven in artikel 9 lid 4 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Beesel 2023.
Artikel 2. Recht op financiële vergoeding
In een jaar waarin de verkiezingen voor de gemeenteraad plaatsvinden wordt de vergoeding respectievelijk het voorschot op basis van evenredigheid bepaald voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden (lopende raadsperiode) en vervolgens voor de maanden vanaf de maand die volgt op de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden (nieuwe raadsperiode).
De uitgaven mogen in elk geval besteed worden aan:
Onderwerpen die door het Presidium zijn goedgekeurd. Als fracties de besteding willen uitgeven aan onderwerpen die niet opgenomen staan in de verordening, kunnen de fracties dit voorafgaand aan besteding melden bij presidium voor goedkeuring. Daarnaast kan de goedkeuring met terugwerkende kracht worden toegepast indien het Presidium dit expliciet aangeeft.
Jaarlijks wordt uiterlijk in mei een voorschot overgemaakt op het bankrekeningnummer dat de fractie heeft aangegeven ter hoogte van de in artikel 2 bedoelde vergoeding voor het lopende kalenderjaar. Het voorschot voor het nieuwe kalenderjaar wordt niet eerder beschikbaar gesteld dan na ontvangst, controle en goedkeuring van de verantwoording van het vorige jaar zoals bepaald in artikel 5.
De fracties dienen na afloop van elk kalenderjaar vóór 1 maart een verantwoording in bij de griffie. De financiële administratie wordt volgens het vastgestelde formulier gedaan. De griffie stelt hiervoor een formulier beschikbaar. De verantwoording wordt door minstens twee leden van de politieke partij ondertekend.
Aan het einde van de raadsperiode dienen de raadsfracties vóór 1 maart een eindafrekening in bij de griffier voor de ontvangen fractievergoeding over de voorgaande 4 jaren. Het (m.u.v. hetgeen in artikel 7 is bepaald) onbenutte, respectievelijk niet of niet juist gedeclareerde, deel van het totale voorschot over een raadsperiode wordt teruggevorderd dan wel verrekend met het bedrag van het voorschot voor de volgende raadsperiode, met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 lid 2.
Artikel 6. Afsplitsing van een fractie en einde bestaan fractie
Als een raadslid van een fractie als zelfstandige fractie gaat optreden of zich aansluit bij een andere fractie, wordt het voor deze zetel beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt. Dit gebeurt vanaf de eerste dag van de maand na de wijziging evenredig aan de nog resterende volledige aantal maanden van het nog lopende kalenderjaar.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing of uitleg ervan, beslist de raad op voorzet van het presidium.
Toelichting bij de verordening fractieondersteuning Gemeente Beesel 2024 (artikel 33 Gemeentewet)
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel is in 2002 door de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat politieke groeperingen recht hebben op fractieondersteuning. De uitwerking van dit recht moet bij verordening worden geregeld.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Recht op financiële vergoeding
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
Het kan gebeuren dat de bijdrage aangepast moet worden aan veranderde verhoudingen in de raad. Dit artikel is zo geformuleerd dat het zowel kan dienen voor fracties die bij de verkiezingen blijken te verdwijnen dan wel na de verkiezingen opkomen, maar het kan ook dienen om de mutaties in aantal op te vangen van de zittende fracties.
Voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning wordt de fracties grotendeels de vrijheid gelaten. Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden ter versterking van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie.
Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden (lid.2 sub a t/m f). Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning.
Lid 3 sub a tot en met sub i: Bij de beoordeling van de declaraties van de fracties ten laste van het budget dat zij ontvangen voor fractieondersteuning is gebleken dat er in sommige gevallen onduidelijkheid is over zaken die wel en niet gedeclareerd kunnen worden. De lijst dient als leidraad voor zowel de fracties als de griffie. Zoals vernoemd, als fracties de besteding willen uitgeven aan onderwerpen die niet opgenomen staan in de verordening, kunnen de fracties dit voorafgaand aan besteding melden bij presidium voor goedkeuring. Daarnaast kan de goedkeuring kan met terugwerkende kracht worden toegepast indien het Presidium dit expliciet aangeeft.
De hoogte van de financiële bijdrage wordt bij aanvang van de raadsperiode voor 4 jaren vastgesteld.
Jaarlijks wordt uiterlijk in mei een voorschot beschikbaar gesteld ter hoogte van de in artikel 2 bedoelde vergoeding voor het lopende kalenderjaar.
In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van de raadsperiode verrekend worden.
In kleine gemeentes waar sprake is van een beperkte bijdrage aan fractieondersteuningen kan men afzien van een controle van de verslagen door de accountant. Het presidium kan deze taak met ondersteuning van de griffier op zich nemen.
Uit de eindafrekening kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met hetverstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.
Het spreekt vanzelf dat de raad sanctiemogelijkheden kan hanteren voor het geval een fractie niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd, wanneer de verantwoording niet tijdig of volledig wordt ingediend, of wanneer teveel ontvangen voorschotten niet tijdig worden terugbetaald.
De vermelding in de verordening van de mogelijkheid van terugvordering is niet strikt noodzakelijk omdat die mogelijkheid ook al bestaat op grond van artikel 4:57 van de Awb. Bestedingen in strijd met deze verordening kunnen worden teruggevorderd voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld, nog geen vijf jaren zijn verstreken.
In het kader van maximale transparantie worden de jaarlijkse verantwoording en de eindafrekening actief openbaar gemaakt.
Artikel 6. Afsplitsing van een fractie
Bij splitsing van een fractie dient een herberekening plaats te vinden met betrekking tot te ontvangen vergoedingen. Betreft het een raadslid dat een zelfstandige fractie begint of zich aansluit neemt dit raadslid het variabele deel van de vergoeding altijd mee. Als er sprake is van een nieuw nog niet in de raad vertegenwoordigde fractie dan ontvangt deze fractie vanaf dat moment ook het vaste deel van de vergoeding. Zowel het variabele deel als het vaste deel worden met terugwerkende kracht evenredig aan de resterende maanden van het lopende kalenderjaar uitbetaald aan de fracties. Deze herberekening kan betekenen dat de bestaande fracties het volgende jaar een lager variabel deel ontvangen gezien het bedrag van de resterende maanden van het vertrokken raadslid moeten worden verrekend.
De reserve bestaat uit het overschot van voorgaande raadsperiode. Dit bedrag zal niet eindeloos mogen groeien. De reserve is dan ook aan een maximum gebonden, zijnde maximaal 30% van de ontvangen fractievergoeding over de voorafgaande raadsperiode.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 9. Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-550177.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.