Verordening Rekenkamer Berg en Dal 2023

Besluit van de raad van de gemeente Berg en Dal tot vaststelling van de Verordening Rekenkamer Berg en Dal 2023 (Verordening Rekenkamer Berg en Dal 2023)

 

De raad van de gemeente Berg en Dal;

 

gelezen het voorstel van het Presidium van 23 november 2023

gelet op de artikelen 81a t/m 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a (en verder) van de Gemeentewet;

  • -

    klankbordgroep: adviesorgaan van de raad en Rekenkamer;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • -

    wet: Gemeentewet;

  • -

    ambtelijk secretaris: wordt geleverd vanuit de griffie.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een Rekenkamer Berg en Dal.

  • 2.

    De Rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de Rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit één (raads)lid per raadsfractie, waarvan één voorzitter van de klankbordgroep is. Bij afwezigheid kan een lid zich laten vervangen door een plaatsvervangend (raads)lid.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris van de Rekenkamer is tevens de secretaris van de klankbordgroep

  • 4.

    De Rekenkamer overlegt minimaal één keer per jaar met de klankbordgroep over de werkzaamheden van de Rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen Rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen Rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie, de onderwerpselectie en het budget van de Rekenkamer.

  • 5.

    Van het overleg tussen de Rekenkamer en de klankbordgroep wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ter kennisname naar de raad verstuurd.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd. De maximale zittingsduur van een Rekenkamerlid in Berg en Dal komt daarmee op 12 jaren.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning/secretaris

  • 1.

    Een medewerker van de griffie ondersteunt de Rekenkamer en de klankbordgroep bij haar taken. Dit is de ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris draagt dan zorg voor de procescoördinatie van onderzoeken, agendaplanning, verslaglegging en vorming van dossiers.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de Rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende werkzaamheden worden verricht.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen voor de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      vergoeding van de leden zoals bedoeld in artikel 7

    • b.

      externe deskundigen die door de Rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • b.

      overige uitgaven die de Rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De Rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 7. Vergoeding

De leden van de Rekenkamer ontvangen een vaste jaarlijkse vergoeding van € 5.000,-. De voorzitter ontvangt een extra bedrag van € 1.000,-.

Artikel 8. Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Berg en Dal 2023

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3.

    De Verordening Rekenkamercommissie Berg en Dal 2019 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 14 december 2023

De voorzitter,

Mr. M. Slinkman

De griffier,

J.A.M. van Workum

Naar boven