Verkeersbesluit gemeente Amersfoort: diverse verkeersmaatregelen doorfietsroute Bunschoten-Amersfoort

Besluit nr. DIR/SO/1822600

 

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

Gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en het besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer,

Overwegende dat:

de in dit besluit genoemde wegen binnen de gemeente Amersfoort liggen;

deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Amersfoort;

het wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort in het mandaat- en volmachtregister van 2014-1, ‘Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer’ gemandateerd is aan het hoofd van de afdeling Stad en Ontwikkeling;

de gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

de provincie Utrecht aan een regionaal fietsnetwerk (circa 1.500 kilometer) werkt om vlot, veilig en comfortabel in de provincie Utrecht te kunnen fietsen;

doorfietsroutes een belangrijk onderdeel van het regionaal fietsnetwerk zijn;

de provincie Utrecht op dit moment samen met gemeenten negen nieuwe doorfietsroutes in de provincie realiseert met een lengte van 150 kilometer in totaal;

dergelijke doorfietsroutes dorpen en steden met elkaar verbinden en faciliteiten zoals werken, winkellocaties, scholen en (OV-)knooppunten beter bereikbaar maken voor fietsers van binnen en buiten de stad;

door bestaande fietspaden te verbeteren en aan elkaar te verbinden een netwerk van mooie en veilige doorfietsroutes wordt opgebouwd waar genoeg ruimte is voor alle soorten fietsers;

de plannen zijn besproken met belangenorganisaties, zoals de Fietsersbond, de Raad van Advies, wijk- en dorpsverenigingen, natuur- en milieuverenigingen, ondernemersverenigingen, (potentiële) gebruikers en direct omwonenden;

daarbij de mogelijkheid werd geboden om over de plannen mee te denken en zienswijzen in te dienen;

in het verkeer- en vervoerplan (VVP) van de gemeente Amersfoort staat beschreven hoe de gemeente tot 2030 wil omgaan met verkeer en vervoer;

de gemeente kiest voor een leefbare en bereikbare stad, waarin creatieve en innovatieve oplossingen (onder andere voor het fietsverkeer) de groei van de mobiliteit moeten opvangen;

het één van de in het VVP opgenomen ambities van de gemeente is om het gebruik van de fiets te stimuleren door fietsroutes te verbeteren en meer af te stemmen op de behoeften van de gebruikers;

in het ‘Fietsplan Amersfoort Fietst’ de ambitie is opgenomen om ervoor te zorgen dat het fietsnetwerk binnen de stad hoge kwaliteit heeft en ook de doorgaande fietser wordt gefaciliteerd zodat wordt bijgedragen aan een betere bereikbaarheid van Amersfoort en de regio;

de voorbereiding, het ontwerpen en aanleggen van de doorfietsroutes gebeurt onder regie van provincie Utrecht;

hiervoor een stappenplan is vastgesteld die verschillende fases, -van verkenning tot uitvoering- bevat welke zijn doorlopen om te komen tot een doorfietsroute;

één van die doorfietsroutes de route Bunschoten-Amersfoort is, die grotendeels langs de provinciale weg N199 (Amersfoortseweg/Bunschoterstraat) ligt en daarom de F199 wordt genoemd;

deze doorfietsroute in Bunschoten start en loopt langs de westzijde van de provinciale weg Amersfoortseweg(N199) naar Hoogland in de gemeente Amersfoort;

binnen de gemeente Amersfoort deze weg Bunschoterstraat heet, met parallelwegen langs de west- en oostzijde;

de doorfietsroute ter hoogte van de rotonde met de Rondweg-Noord via een (brom-)fietstunnel overgaat naar de oostelijke parallelweg Bunschoterstraat en in zuidelijke richting doorloopt via de Maatweg, De Schans, De Stuw, de Hooglandseweg-Noord naar het kruispunt Keerkring-Meridiaan in Amersfoort;

in het belang van fietscomfort en doorstroming het gewenst is dat op de doorfietsroute een eenduidige en herkenbare voorrangsregeling bestaat;

op vrijwel de gehele doorfietsroute een voorrangsregeling op kruispunten wordt ingesteld ten gunste van bestuurders op de doorfietsroute;

bovendien op delen van deze doorfietsroute aanvullende verkeersmaatregelen worden genomen om de veiligheid, het comfort en de doorstroming van fietsers te bevorderen;

door de provincie Utrecht en de gemeenten Bunschoten en Amersfoort verkeersbesluiten worden genomen voor verkeersmaatregelen op delen van de doorfietsroute die onder hun beheer vallen;

het voorliggend verkeersbesluit de besluitplichtige plaatsing of verwijdering van verkeersmaatregelen op bovenbedoelde doorfietsroute onder beheer van de gemeente Amersfoort omschrijft;

deze maatregelen hierna per wegvak worden omschreven;

 

Wegvak westelijke parallelweg Bunschoterstraat (N199) tot Pastoor Pieckweg

deze westelijke parallelweg aan de noordzijde aansluit op het provinciale gedeelte van de provinciale weg Bunschoterstraat (N199);

door de omgeving zorgen zijn geuit over de grote landbouwvoertuigen op de westelijke parallelweg van de in de gemeente Bunschoten-Spakenburg gelegen Amersfoortseweg (N199) en het snelheidsverschil tussen het autoverkeer en het fietsverkeer op die parallelweg;

deze parallelweg veelvuldig gebruikt wordt door (brom-)fietsverkeer, voornamelijk scholieren, en door landbouwverkeer omdat dit verkeer niet is toegestaan op de hoofdrijbaan van de N199;

de huidige vastgestelde maximumsnelheid op de parallelweg 60 km/u is;

in verband met de grote hoeveelheden landbouwverkeer en fietsverkeer de parallelweg wordt vormgegeven volgens uitgangspunten in de fietsberaadnotitie ‘fietsstraten buiten de bebouwde kom, januari 2021’, waarbij de maximumsnelheid teruggebracht wordt naar 30 km/u;

het wegbeeld ter plaatse door de herinrichting en aangepaste omstandigheden in overeenstemming is met de in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u;

door middel van het plaatsen van borden A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het gedeelte van de westelijke parallelweg van de Bunschoterstraat dat is gelegen, en in beheer is bij de gemeente Amersfoort, een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;

deze maatregel aansluit op het weggedeelte in beheer bij de provincie Utrecht waar dezelfde maatregel wordt toegepast;

de middengeleider in het fiets/bromfietspad nabij de Pastoor Pieckweg een belemmering vormt in de doorstroming en het bovendien onnodig is om fietsers en bromfietsers langs één zijde van de middengeleider te leiden;

om die reden de middengeleider en de borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 van de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat ter hoogte van de Pastoor Pieckweg worden verwijderd en in plaats daarvan een fietspadpaal met inleidende markering worden aangebracht;

op het kruispunt van de Pastoor Pieckweg met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op deze parallelweg voorrang moet worden verleend;

 

Wegvak parallelweg Bunschoterstraat tussen Pastoor Pieckweg - Van Boetzelaerlaan

op de kruispunten van de Fluitekamp en Venterspad met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op deze parallelweg voorrang moet worden verleend;

de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Pastoor Pieckweg en de Zevenhuizerstraat voornamelijk een verblijfsfunctie heeft;

de op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Pastoor Pieckweg en de Zevenhuizerstraat in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse;

dat de betrokken weg met zijn omgeving waar nodig is aangepast om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit van het gemotoriseerde verkeer;

de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving;

in verband met vorenstaande de thans op dit weggedeelte geldende maximumsnelheid van 60 km/u wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de borden begin/einde zone A1(60) van bijlage 1 van het RVV 1990;

een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Pastoor Pieckweg en de Zevenhuizerstraat door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 bij het begin en einde van dit wegvak waardoor dit weggedeelte wordt toegevoegd aan, en onderdeel wordt van de omliggende 30-km zone;

 

Kruispunt oostelijke parallelweg Bunschoterstraat - Van Boetzelaerlaan / Zevenhuizerstraat

op dit kruispunt de bestaande voorrangsregeling tussen de rijbaan van de Van Boetzelaerlaan met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat ten gunste van de doorfietsroute gewijzigd wordt;

vanwege de gewijzigde voorrangsregeling op het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat de borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende haaientanden worden verwijderd;

op de rijbaan van de Van Boetzelaerlaan, ter hoogte van het kruispunt met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op deze doorfietsroute over de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat voorrang moet worden verleend;

als gevolg van de gewijzigde verkeerssituatie het van belang is om andere bestuurders dan fietsers en bromfietsers te geleiden naar en van de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat;

om die reden het langs de noordzijde van de Van Boetzelaerlaan gelegen verplicht fietspad wordt opgeheven en wordt heringericht om geschikt te worden gemaakt voor alle verkeer;

het langs de noordzijde van de Van Boetzelaerlaan geplaatst bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt verwijderd;

de nieuw aangelegde rijbaan langs de Van Boetzelaerlaan zodanig wordt ingericht dat de in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u voortvloeit uit de aard en inrichting van de weg en haar omgeving en daarom door middel van het plaatsen van bord A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 op dit weggedeelte een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;

andere bestuurders dan die van fietsen of bromfietsen, die vanuit noordelijke richting over de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat dit kruispunt naderen, op dit kruispunt door middel van een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting (naar links) van de parallelweg worden afgeleid naar de rijbaan van de Van Boetzelaerlaan;

dit gebod aan het verkeer kenbaar wordt gemaakt door het op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat ter hoogte van de aansluiting van het nieuw aangelegde kruispunt plaatsen van bord D5L van bijlage 1 van het RVV 1990 waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord hierop een uitzondering gemaakt wordt voor fietsers en bromfietsers;

de op het parallel langs de Bunschoterstraat gelegen deel van de Bunschoterstraat ingestelde geslotenverklaring voor motorvoertuigen, uitgezonderd bestemmingsverkeer en tractoren, wordt opgeheven door middel van het verwijderen van bord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het onderbord;

in plaats daarvan, door middel van het ter hoogte van dit kruispunt plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 het aansluitende deel, de doorfietsroute over de Van Boetzelaerlaan in zuidelijke richting, wordt aangewezen als fiets/bromfietspad;

 

Wegvak Van Boetzelaerlaan Maatweg

de Van Boetzelaerlaan vanaf het kruispunt met de Zevenhuizerstraat/Bunschoterstraat (N199) in zuidelijke richting tot circa 25 meter vóór het kruispunt met De Bik wordt aangewezen als fiets/bromfietspad door middel van het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990;

het perceel De Bik 28 een inrit heeft welke is gelegen aan de Van Boezelaerlaan

dat vanuit de richting van De Bik bereikbaar moet blijven voor alle bestuurders en daarom dit fiets/bromfietspad van de Boetzelaerlaan te hoogte van de inrit van dit perceel wordt beëindigd door middel van het plaatsen van verkeersbord G12b van bijlage 1van het RVV1990 met als gevolg dat het weggedeelte van de Van Boetzelaerlaan tussen de inrit van dit perceel en de zijweg De Bik over een lengte van circa 25 meter open staat voor alle bestuurders;

op de kruispunten van de noordelijke en zuidelijke tak van De Bik met de Van Boetzelaerlaan bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op de doorfietsroute Van Boetzelaerlaan voorrang moet worden verleend;

de doorfietsroute in zuidelijke richting over de Van Boetzelaerlaan aansluit op de parallelweg van de Bunschoterstraat, gaande in de richting van de Maatweg;

op het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan met het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden wordt geplaatst;

door bestuurders vanaf het zuidelijke deel van de Van Boetzelaerlaan aan bestuurders op de afbuigende route van het noordelijke deel van de Van Boetzelaerlaan naar het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat voorrang moet worden verleend;

de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Zevenhuizerstraat en het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan met het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat voornamelijk een verblijfsfunctie heeft;

de op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Zevenhuizerstraat en het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan met het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse;

dat de betrokken weg met zijn omgeving waar nodig is aangepast om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit van het gemotoriseerde verkeer;

de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving;

in verband met vorenstaande de thans op dit weggedeelte geldende maximumsnelheid van 60 km/u wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de borden begin/einde zone A1(60) van bijlage 1 van het RVV 1990;

een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Zevenhuizerstraat en het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 bij het begin en einde van dit wegvak;

van de aansluitingen van de zijwegen De Bik en Het Welvaren op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat de bestaande borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 worden verwijderd waardoor de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat wordt toegevoegd aan, en onderdeel wordt van de omliggende 30-km zone;

volledigheidshalve op voornoemde kruispunten zoneborden A1(30) met de toevoeging ‘herhaling’ worden geplaatst;

 

Wegvak Maatweg - De Stuw

de doorfietsroute langs de Maatweg aansluit op De Schans;

op de kruispunten van de rijbaan van De Schans met de doorfietsroute langs de Maatweg bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op de doorfietsroute voorrang moet worden verleend;

vanwege de herinrichting van dit kruispunt alsmede de functie, vormgeving en gebruik van De Schans en Bernard de Roijstraat de omstandigheden zodanig zijn dat de in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de weg en haar omgeving;

door middel van het op De Schans nabij het kruispunt met de Maatweg alsmede zuidelijk op De Schans ter hoogte van de aansluiting van het fietspad langs de Maatweg plaatsen van borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990, op De Schans en Bernard de Roijstraat een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;

het bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter aanduiding van een voorrangsweg niet behoort te worden geplaatst in een 30-km zone en daarom dit bord ter hoogte van de Bernard de Roijstraat geplaatst bord van De Schans wordt verwijderd;

 

Wegvak De Stuw- Meridiaan

vanwege de herinrichting van De Stuw tot fietsstraat de functie, vormgeving en gebruik van deze weg zodanig zijn gewijzigd dat de in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van deze weg en haar omgeving;

door middel van het op De Stuw nabij het kruispunt met de Ringweg-Koppel en ter hoogte van de aansluiting op het verplicht fietspad plaatsen van borden A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990, op dit weggedeelte van De Stuw een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen;

de doorstroming van het verkeer op de doorfietsroute op De Stuw zo min mogelijk gehinderd moet worden door op de rijbaan geparkeerde voertuigen;

Er voldoende gelegenheid is voor parkeren op de parkeerplaatsen bij de Jachthaven;

om die reden door middel van het op De Stuw nabij het kruispunt met de Ringweg-Koppel en ter hoogte van de aansluiting op het verplicht fietspad plaatsen van borden begin/einde zone E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op dit weggedeelte een parkeerverbod wordt ingesteld;

aan De Stuw meerdere verenigingen zijn gevestigd waardoor als gevolg van het in te stellen parkeerverbod de parkeermogelijkheden voor gehandicapten aanzienlijk worden beperkt, terwijl het gewenst is dat gehandicapten deze voorzieningen met een auto kunnen bereiken en op korte afstand kunnen parkeren;

twee gehandicaptenparkeerplaatsen langs de rijbaan van De Stuw, nabij no.1, worden gereserveerd door middel van het plaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV;

de bestaande voorrangsregeling op het kruispunt van het verplicht fietspad langs de Ringweg-Koppel met de Kwekersweg door het verwijderen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en de bijbehorende haaientanden wordt opgeheven;

door middel van het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden een voorrangsregeling op dit kruispunt wordt ingesteld waarbij bestuurders die naderen vanuit, of afslaan naar de Kwekersweg op dit kruispunt voorrang dienen te verlenen aan bestuurders rijdende over de doorfietsroute langs de Ringweg-Koppel;

de Hooglandseweg-Noord onderdeel is van de doorfietsroute en wordt heringericht tot fietsstraat, waarbij ter hoogte van de op no.140 gevestigde Auris Prof. Groenschool een schoolzone is aangeduid;

de Auris Prof. Groenschool een regionale school is voor leerlingen met taal- en hoorproblemen;

er tijdens haal- en brengtijden sprake is van grote stromen taxibusjes en auto’s, waarbij in de ochtend, bij het brengen, voldoende ruimte is voor parkeren op het ruime eigen terrein van de school;

er in de middag, wanneer er op de kinderen moet worden gewacht, er wat langer wordt geparkeerd, waardoor de ruimte op het eigen terrein onvoldoende is;

ter hoogte van deze school de parkeerdruk sterk toeneemt vanwege het laten stilstaan van voertuigen om schoolkinderen te laten in- en uitstappen, dan wel de school te bezoeken;

dit stilstaan leidt tot een ernstige verstoring van de doorstroming van het verkeer op de doorfietsroute;

om die reden door middel van het aan weerszijden van de Hooglandseweg-Noord tussen het kruispunt met de Kwekersweg en de fietsoversteek van het verplicht fietspad over de Ringweg-Koppel plaatsen van borden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op dit weggedeelte een verbod stil te staan wordt ingesteld;

het onvermijdelijk is dat in de middaguren, bij het uitgaan van de school, de parkeerdruk gedurende een korte periode dermate groot wordt dat het alleszins redelijk is om dit verbod om stil te staan gedurende een half uur op te heffen;

dit gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van een onderbord met de tekst: 'uitgezonderd 14.00-14.30 u’;

het kruispunt van de Hooglandseweg-Noord met de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel wordt heringericht waarmee de voorrangsregeling op het kruispunt wordt gewijzigd;

door bestuurders vanaf de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel aan bestuurders rijdende op de doorfietsroute over de Hooglandseweg-Noord voorrang wordt verleend;

dit wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 zodat bestuurders die naderen vanuit de fietsoversteek voorrang dienen te verlenen aan bestuurders rijdende over de doorfietsroute op de Hooglandseweg-Noord;

de Hooglandseweg-Noord, tussen de Kwekersweg en de Keerkring, bedoeld en heringericht is als fietsstraat en fietsers gebruik maken van de rijbaan;

de bestaande verplichte fietspaden ter weerszijden langs de Hooglandseweg-Noord, tussen de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel en de Keerkring worden opgeheven en de borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 worden verwijderd;

door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden een voorrangsregeling op het kruispunt van de Orion met de Hooglandseweg-Noord wordt ingesteld waarbij bestuurders die naderen vanuit de Orion voorrang dienen te verlenen aan bestuurders rijdende op de Hooglandseweg-Noord;

een voorrangsregeling op het kruispunt van de Hooglandseweg-Noord met de Keerkring en Hooglandsedijk wordt ingesteld waarbij de afbuigende voorrangsroute over het noordelijke deel van de Hooglandseweg-Noord en de Keerkring loopt;

dit wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 zodat bestuurders die naderen vanaf het zuidelijke deel van de Hooglandseweg-Noord en de Hooglandsedijk voorrang dienen te verlenen aan bestuurders rijdende over de doorfietsroute;

de doorstroming van het verkeer op de doorfietsroute van de Keerkring zo min mogelijk gehinderd moet worden door stilstaande voertuigen;

door middel van het aanbrengen van onderbroken markering en afbeeldingen van een fiets een gedeelte van de rijbaan van de Keerkring als fietsstrook wordt gemarkeerd waarbij andere bestuurders op deze fietsstroken niet mogen stilstaan zoals beschreven in artikel 23 lid 1 sub b RVV 1990;

om die reden door middel van het van de Keerkring verwijderen van de borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het op dit weggedeelte met borden aangegeven maar overbodig geworden parkeerverbod worden opgeheven;

op het kruispunt van de Zuiderkruis met de doorfietsroute over de Keerkring bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst, ondersteund met haaientanden, zodat aan bestuurders op de doorfietsroute voorrang moet worden verleend;

gelet op artikel 12 van het BABW voor het aanbrengen van verkeerstekens in de vorm van verkeersborden A1, B1, B6, C12, D2, D5, E1, E6, G11, G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 al dan niet met bijbehorende onderborden, alsmede de verkeerstekens fietsstrook en haaientanden een verkeersbesluit is vereist;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen ten koste gaat van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Besluiten:

  • door middel van het verwijderen van bord A1(60) van bijlage 1 van het RVV 1990 de maximumsnelheid van 60 km/u op te heffen op:

    • de westelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, ten noorden van de Rondweg-Noord,

    • de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Pastoor Pieckweg en het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan,

    • de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Van Boetzelaerlaan en het kruispunt met het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat;

  • door middel van het plaatsen van bord A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op:

    • het gedeelte van de westelijke parallelweg van de Bunschoterstraat dat is gelegen tussen hmp 4.3 en het kruispunt met de Rondweg-Noord,

    • de noordelijke parallelweg van de Van Boetzelaerlaan tussen de grens van de bebouwde kom en de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat,

    • het weggedeelte van De Stuw tussen het kruispunt met de Ringweg-Koppel en de aansluiting op het verplicht fietspad;

  • door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op:

    • De Schans en Bernard de Roijstraat,

    • de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Pastoor Pieckweg en het kruispunt met de Zevenhuizerstraat,

    • de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, tussen de Van Boetzelaerlaan en het kruispunt met het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat;

  • door middel van het verwijderen van borden begin/einde zone A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 de begrenzing van de bestaande 30-km zone op te heffen op de kruispunten van de parallelweg van de Bunschoterstraat met:

    • de noordelijke en zuidelijke aansluiting van De Bik,

    • Het Welvaren;

  • door middel van het verwijderen van bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de aanduiding van voorrangsweg op De Schans op te heffen;

  • door middel van het verwijderen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende haaientanden de bestaande voorrangsregeling op te heffen op:

    • het kruispunt van de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat met de rijbaan van de Van Boetzelaerlaan/Zevenhuizerstraat,

    • het kruispunt van het afbuigende verplicht fietspad langs de Maatweg met de rijbaan van De Schans,

    • het kruispunt van het verplicht fietspad langs de Ringweg-Koppel met de Kwekersweg,

    • het kruispunt van de Hooglandseweg-Noord met de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel;

  • door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden een voorrangsregeling in te stellen op:

    • het kruispunt van de Pastoor Pieckweg met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat,

    • de kruispunten van de Fluitekamp en Venterspad met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat,

    • het kruispunt van de Van Boetzelaerlaan met de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat waarbij bestuurders die naderen vanuit de Boetzelaerlaan of Zevenhuizerstraat voorrang dienen te verlenen aan bestuurders rijdende over het fiets/bromfietspad op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat,

    • het kruispunt van de noordelijke en zuidelijke tak van De Bik, het fiets/bromfietspad langs de Bunschoterstraat, en het noordelijke fietspad van de Maatweg met de Van Boetzelaerlaan,

    • het kruispunt van de fietspaden van het Meander Medisch Centrum met de Maatweg,

    • het kruispunt van De Schans en Bernard van Roijstraat met de doorfietsroute op het afbuigende verplicht fietspad langs de Maatweg en De Schans,

    • het kruispunt van de Kwekersweg met het verplicht fietspad langs de Ringweg-Koppel,

    • het kruispunt van de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel met de Hooglandseweg-Noord,

    • het kruispunt van de Orion met de Hooglandseweg-Noord,

    • het kruispunt van de Hooglandsedijk en zuidelijke tak van de Hooglandseweg-Noord met de noordelijke tak van de Hooglandseweg-Noord en Keerkring,

    • het kruispunt van de Zuiderkruis met de Keerkring;

  • door middel van het verwijderen van bord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden de geslotenverklaring voor motorvoertuigen op de Van Boetzelaerlaan op te heffen;

  • door middel van het verwijderen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor alle bestuurders tot het voorbijgaan van het bord aan de zijde die de pijl aangeeft op het fiets/bromfietspad oostelijk langs de Bunschoterstraat op te heffen;

  • door middel van het plaatsen van bord D5L van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB54 een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven in te stellen op de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat, ter hoogte van de Van Boetzelaerlaan, waarvan fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd;

  • door middel van het plaatsen van borden begin/einde zone E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op:

    • De Stuw tussen het kruispunt met de Ringweg-Koppel en de aansluiting op het verplicht fietspad;

  • door middel van het plaatsen van borden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de Hooglandseweg-Noord tussen het kruispunt met de Kwekersweg en de fietsoversteek van het verplicht fietspad over de Ringweg-Koppel een verbod stil te staan in te stellen met een onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd 14.00-14.30 u’;

  • door middel van het van de Keerkring verwijderen van borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het met borden aangegeven parkeerverbod op te heffen;

  • door middel van het plaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met pijlen waaruit blijkt dat dit bord op beide parkeervakken van toepassing is, twee gehandicaptenparkeerplaatsen langs de rijbaan van De Stuw, nabij no.1, voor dat doel te reserveren;

  • door middel van het verwijderen van bord G11 het langs de noordzijde van de Van Boetzelaerlaan ingestelde verplicht fietspad dat is gelegen tussen de grens van de bebouwde kom en de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat op te heffen;

  • door middel van het verwijderen van de langs de Hooglandseweg-Noord, tussen de fietsoversteek over de Ringweg-Koppel en Keerkring geplaatste borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte fietspaden op te heffen;

  • door middel van het plaatsen van borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Van Boetzelaerlaan tussen de oostelijke parallelweg van de Bunschoterstraat en de ontsluiting van perceel De Bik 28 een fiets/bromfietspad in te stellen;

  • door middel van het aanbrengen van onderbroken markering en symbolen van een fiets op de rijbaan van de Keerkring fietsstroken in te stellen;

  • een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschetsen.

 

Situatieschetsen

Amersfoort, 20 december 2023

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens deze,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling

 

 

Mededelingen

Bezwaarclausule

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.

Naar boven