Verordening rekenkamer Haarlemmermeer 2024

De raad van de gemeente Haarlemmermeer;

In zijn vergadering van 7 december 2023;

Gelezen het raadsvoorstel 10178584

 

Gelet op artikel 81A van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen de Verordening rekenkamer Haarlemmermeer 2024.

 

Hoofdstuk 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1)

    Wet: Gemeentewet.

  • 2)

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Haarlemmermeer.

  • 3)

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

  • 4)

    Ambtelijk secretaris: ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

  • 5)

    Raad: gemeenteraad.

  • 6)

    College: college van burgemeester en wethouders.

  • 7)

    Betrokkenen: degenen wier taakuitvoering (mede)voorwerp van onderzoek is of is geweest.

  • 8)

    Rechtmatigheid: de mate waarin wordt voldaan aan de wettelijke kaders en regelgeving.

  • 9)

    Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen (input) het gewenste resultaat (output) te bereiken.

  • 10)

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten werkelijk te bereiken.

  • 11)

    Klankbordgroep: een door de raad uit zijn midden benoemde klankbordgroep.

  • 12)

    Gedragslijn integriteit Haarlemmermeer: de door de raad aangenomen gedragslijn om integere besluitvorming en handelen door raadsleden te bewaken en te bevorderen.

Hoofdstuk 2 TAAK, SAMENSTELLING, BENOEMING EN ONTSLAG

Artikel 2 Samenstelling

  • 1)

    De raad stelt een rekenkamer in.

  • 2)

    De rekenkamer bestaat uit 5 externe leden. Deze leden zijn niet tevens lid van de gemeenteraad van Haarlemmermeer.

  • 3)

    Ten behoeve van de continuïteit van de werkzaamheden kan de rekenkamer tijdelijk en voor de duur van maximaal 6 maanden uit 6 leden bestaan.

Artikel 3 Taak

  • 1)

    De rekenkamer van de gemeente Haarlemmermeer doet onafhankelijk onderzoek voor goed bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer. Ze wil bijdragen aan:

    • a.

      De doeltreffendheid en doelmatigheid van (de uitvoering van) gemeentelijk beleid en de gemeentelijke organisatie.

    • b.

      De doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van de uitvoering door instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

    • c.

      Een grotere transparantie van het gemeentelijk handelen en aan het versterken van de publieke verantwoording.

  • 2)

    De rekenkamer heeft niet tot taak de jaarrekening te controleren, zoals bedoeld in artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1)

    De raad benoemt de rekenkamerleden voor 6 jaar. Leden kunnen maximaal twee keer worden benoemd.

  • 2)

    De gemeenteraad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamer:

    • a.

      De gemeenteraad stelt, op voorstel van de rekenkamer, de profielen van de voorzitter en de leden van de rekenkamer vooraf vast.

    • b.

      De rekenkamer verzorgt, gehoord de klankbordgroep, de werving en selectie van de voorzitter en de rekenkamerleden.

    • c.

      De rekenkamer draagt de voorzitter en de leden ter benoeming aan de gemeenteraad voor.

  • 3)

    De voorzitter is tevens lid van de rekenkamer.

  • 4)

    De voorzitter wordt bij afwezigheid vervangen door één van de andere leden.

  • 5)

    Ieder lid van de rekenkamer, met inbegrip van de voorzitter, heeft stemrecht.

Artikel 5 Eed

Ten aanzien van de voorzitter en de leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing

Artikel 6 Verboden handelingen en integriteit

  • 1)

    Het is de leden van de rekenkamer verboden handelingen te verrichten als bedoeld in art. 15 lid 1 a tot en met d van de Gemeentewet.

  • 2)

    De leden overleggen aan de griffie jaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen, ter inzage.

  • 3)

    De leden onderschrijven de Gedragslijn Integriteit Haarlemmermeer.

Artikel 7 Ontslag of schorsing

  • 1)

    De raad ontslaat de leden of schorst hen.

  • 2)

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek.

    • b.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer, in welk geval ook een tijdelijke schorsing tot de mogelijkheden behoort.

    • c.

      Wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft.

    • d.

      Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 3)

    Wanneer een lid van de rekenkamer onderwerp is van integriteitsonderzoek treedt dit lid voor de duur van het onderzoek terug.

Hoofdstuk 3 VERGOEDING VAN LEDEN EN BUDGET REKENKAME

Artikel 8 Vergoeding leden

  • 1)

    Leden (exclusief de voorzitter) ontvangen voor te verrichten werkzaamheden, het voorbereiden en het bijwonen van vergaderingen een maandelijkse vergoeding van € 1.031,19 excl. btw (basisjaar 2023).

  • 2)

    De voorzitter ontvangt voor te verrichten werkzaamheden, het voorbereiden en het bijwonen van vergaderingen een maandelijkse vergoeding van € 1.164,45 excl. btw (basisjaar 2023).

  • 3)

    De vergoedingen zijn gebaseerd op een gemiddelde maandelijkse inzet van minimaal 12 uur, minimaal 144 uur per jaar en zijn inclusief onkostenvergoeding.

  • 4)

    De vergoedingen volgen de structurele loonsverhogingen van de cao gemeenten en worden daar jaarlijks per 1 januari op aangepast.

Artikel 9 Budget

  • 1)

    De rekenkamer is bevoegd, binnen een door de raad beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2)

    De voorzitter van de raad verleent mandaat en volmacht aan de voorzitter van de rekenkamer om hem te vertegenwoordigen bij het aangaan van overeenkomsten, voor zover het aangelegenheden van de rekenkamer betreft, en past binnen het aan de rekenkamer toegekende budget.

  • 3)

    De voorzitter van de rekenkamer verleent ondermandaat aan de ambtelijk secretaris van de rekenkamer voor het in lid 2 bedoelde.

  • 4)

    Ten laste van het in lid 1 bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen aan de leden zoals bedoeld in artikel 8.

    • b.

      Externe deskundigen die de rekenkamer inschakelt voor de uitvoering van werkzaamheden.

    • c.

      Eventuele andere uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 5)

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

Hoofdstuk 4 ORGANISATIE EN ONDERSTEUNING

Artikel 10 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden. Zij zendt het reglement na de vaststelling ter kennisname naar de gemeenteraad.

Artikel 11 Onderwerpselectie en opdrachtformulering

  • 1)

    Suggesties voor het verrichten van een onderzoek kunnen in ieder geval worden gedaan door inwoners, publieke en private organisaties, de gemeenteraad, individuele raadsleden, afzonderlijke fracties en de rekenkamer van de gemeente Haarlemmermeer.

  • 2)

    De rekenkamer kiest, na overleg met de klankbordgroep, de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de doelstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksmethodiek vast.

  • 3)

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet biedt de rekenkamer ter kennisneming aan aan de gemeenteraad.

  • 4)

    De rekenkamer stelt jaarlijks een onderzoeksagenda vast en brengt deze ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 12 Klankbordgroep en klankbordgroepvergadering

  • 1)

    De gemeenteraad benoemt een klankbordgroep uit zijn midden.

    • a.

      De klankbordgroep bestaat uit vijf raadsleden.

    • b.

      De burgemeester zit de klankbordgroepvergadering voor.

    • c.

      De griffier is als adviseur aan de klankbordgroep verbonden.

  • 2)

    Minimaal eenmaal per kwartaal komen de leden van de rekenkamer en de klankbordgroep bijeen.

  • 3)

    De klankbordgroep draagt bij aan:

    • a.

      Het bevorderen van een goede relatie tussen de raad en de rekenkamer.

    • b.

      Een goede aansluiting van onderzoeken bij de behoeften van de raad.

  • 4)

    De klankbordgroepvergaderingen zijn informatief van karakter voor zowel de klankbordgroep als de rekenkamer.

  • 5)

    De taken van de klankbordgroep legt de rekenkamer, na overleg met de klankbordgroep, vast in haar reglement van orde.

  • 6)

    De deelnemers aan vergaderingen van de klankbordgroep zijn verplicht tot geheimhouding van alle inhoudelijke informatie over voorgenomen onderzoeken en lopende onderzoeken die vooraf, tijdens of naar aanleiding van de vergadering mondeling dan wel schriftelijk tussen rekenkamer en klankbordgroep wordt uitgewisseld.

Artikel 13 Uitvoering van onderzoeken en rapportage

  • 1)

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2)

    De rekenkamer kan externe deskundigen of bureaus inschakelen voor de uitvoering van werkzaamheden.

  • 3)

    De leden van de rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

  • 4)

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-feitenrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 5)

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het feitenrapport en de rekenkamernota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders, aan de raad aangeboden.

  • 6)

    De procedure voor het behandelen van de onderzoeksresultaten door de raad wordt vastgelegd in het reglement van orde van de rekenkamer, almede in het reglement van orde van de gemeenteraad.

Artikel 14 Openbaarheid (vergadering en rapportage)

  • 1)

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 2)

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.

  • 3)

    De rekenkamer kan openbare informatieve bijeenkomsten, hoorzittingen en persconferenties beleggen.

Artikel 15 Informatieverstrekking

  • 1)

    De rekenkamer is bevoegd alle informatie en documenten die berusten bij het gemeentebestuur en het ambtelijk apparaat in te zien en te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 2)

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 3)

    Indien een onderzoek aan een derde is uitbesteed, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing op de betrokken derde of op degene die een opdracht voor deze derde uitvoert.

  • 4)

    Het college van burgemeester en wethouders verstrekt aan de rekenkamer de planning en de resultaten van onder haar verantwoordelijkheid uitgevoerde doelmatigheids-, doeltreffendheids- en rechtmatigheidsonderzoeken.

Artikel 16 Monitoring aanbevelingen

  • 1)

    De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

  • 2)

    Het college zendt de raad jaarlijks een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 17 Ambtelijk secretaris

  • 1)

    De raad benoemt op voordracht van de rekenkamer een ambtelijk secretaris.

  • 2)

    De secretaris staat de rekenkamer bij de uitoefening van haar taken terzijde.

  • 3)

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de voorzitter van de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4)

    De voorzitter treedt op als werkgever voor de ambtelijk secretaris. De voorzitter delegeert de dagelijkse werkgeverstaken aan de griffier.

Hoofdstuk 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1)

    De Verordening gemeentelijke rekenkamer Haarlemmermeer 2019 wordt ingetrokken.

  • 2)

    Deze verordening treedt in werking direct na de bekrachtiging door de raad maar uiterlijk 1 januari 2024.

  • 3)

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Haarlemmermeer 2024.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 december 2023.

De griffier,

J. van der Rhee, B. Ha

De voorzitter,

M. Schuurmans - Wijdeven

Naar boven