Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2023, 542786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2023, 542786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
- zij met ingang van 1 januari 2015 voor de duur van vier jaren regionaal hebben samengewerkt in de Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015;
- zij daartoe een inkoopsamenwerking zijn aangegaan waarbij de gemeente ‘s-Hertogenbosch als centrumgemeente is aangewezen;
- deze centrumregeling is verlengd tot 1 januari 2020 en er vervolgens een nieuwe centrumregeling is aangegaan;
- de inkoopsamenwerking en de bestuurlijke samenwerking door een extern bureau is geëvalueerd in 2022;
- in het evaluatierapport diverse aanbevelingen zijn gedaan om te komen tot een optimalisering van de gezamenlijke inkoop en de bestuurlijke samenwerking daarbij;
zij zich realiseren dat op basis van de opgedane ervaringen de samenwerking bij de gezamenlijke uitvoering van de Jeugdwet voordelen biedt, met inachtneming van ieders autonome bestuursbevoegdheid;
- de raden van de deelnemende gemeenten al eerder een voorkeur hebben aangegeven voor een samenwerkingsstructuur die gekenmerkt wordt als ‘zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig’, passend binnen het regionaal gedragen principe: lokaal wat kan en regionaal waar het moet of waar het effectief en efficiënt is;
- zij zich realiseren dat een centrumgemeenteconstructie als bestuurlijke vorm zorgt voor eenduidigheid en een beperking van kosten en administratieve lasten;
- zij de samenwerking en gezamenlijke inkoop willen voortzetten met inachtneming van de aanbevelingen uit het evaluatierapport uit 2022;
- zij daartoe een nieuwe centrumregeling aangaan per 1 januari 2024 en daarbij aanpassingen hebben doorgevoerd op basis van de evaluatie en naar aanleiding van de gemeentelijke herindelingen;
- het doel en de aard van de samenwerking hetzelfde blijven. De gemeente ‘s-Hertogenbosch het mandaat wordt verleend de jeugdtaken zoals omschreven in de regeling in te kopen namens de Noordoost Brabantse gemeenten;
- de verdeelsleutel wordt aangepast indien het aantal gemeenten in verband met gemeentelijke herindeling wijzigt; bij samenvoeging van gemeenten worden de percentages opgeteld, bij splitsing van gemeenten vindt overleg plaats;
- artikel 2.8 van de Jeugdwet, afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht, en de artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr);
- de door de raden van voornoemde gemeenten aan hun colleges van burgemeester en wethouders verleende toestemming tot
- Het intrekken van de Centrumregeling jeugd 2020 Noordoost Brabant;
- Het treffen van deze regeling;
- In te trekken de Centrumregeling jeugd 2020 Noordoost Brabant;
- Vast te stellen de navolgende gemeenschappelijke regeling voor de inkoop van jeugdtaken;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Doelstelling voor samenwerking
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Hoofdstuk 2 Organisatie en overleg
Artikel 8 Taken Regionaal Regieteam
Taken van het Regionaal Regieteam zijn:
Adviseren aan het RBO over de beleidskaders waarbinnen de inkoop van jeugdtaken plaatsvindt. Deze beleidskaders omvatten de beleidsdoelen, de lokale ruimte en de wijze van financiële risicoverdeling. De adviezen worden gebaseerd op input van de gemeenten, het Regionaal Beleidsteam, RIOZ en landelijke ontwikkelingen;
De regionale inkoop van jeugdtaken, en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn waaronder in ieder geval accountmanagement en contractbeheer. Een gemeente kan bij een gesprek tussen een accountmanager en een aanbieder aanwezig zijn, indien dat nodig is voor oplossing van een lokaal knelpunt;
Hoofdstuk 3 Informatie, verantwoording en bedrijfsvoering
Als niet alle gemeenten instemmen met de Inkoopopdracht, vindt verder overleg plaats over de inhoud van de Inkoopopdracht. Als minimaal zes gemeenten instemmen, mits deze gemeenten tezamen de helft +1 van het aantal inwoners op basis van de CBS-inwoneraantallen per 1 januari van het betreffende kalenderjaar – instemt, is de Inkoopopdracht vastgesteld. Bij het staken van de stemmen, is de stem van de centrumgemeente doorslaggevend.
Hoofdstuk 4 Tussentijds wijzigen, toetreden, uittreden, opheffen en beëindigen
Artikel 21 Tussentijdse uittreding
Als een regiogemeente uittreedt, zal die gemeente tot 1 januari 2028 de jaarlijkse uitvoeringskosten van de centrumgemeente en de contractuele verplichtingen met aanbieders aan de centrumgemeente blijven voldoen. Daarnaast betaalt die regiogemeente de werkelijke kosten ten gevolge van de uittreding. De centrumgemeente stelt de hoogte van de in dit lid genoemde kosten vast in overleg met de gemeenten.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr, verplichten de gemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Gemeenten waarborgen, als verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, dat bij de onderlinge gegevensuitwisseling de vigerende privacywetgeving wordt nageleefd.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Bernheze d.d. 17 oktober 2023
Namens de gemeente Bernheze
De heer M. Everling, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Boekel d.d. 8 augustus 2023
Namens de gemeente Boekel
De heer H.A.J. Willems, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Boxtel d.d. 12 september 2023
Namens de gemeente Boxtel
Mevrouw D. van Laarhoven – Van Abeelen, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente ’s-Hertogenbosch d.d. 14 november 2023
Namens de gemeente ’s-Hertogenbosch
De heer P. Slikker, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Land van Cuijk d.d. 14 november 2023
Namens de gemeente Land van Cuijk
De heer J. Hendriks, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Maashorst d.d. 17 oktober 2023
Namens de gemeente Maashorst
Mevrouw R. Sour, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Meierijstad d.d. 14 november 2023
Namens de gemeente Meierijstad
De heer M.H.B. Roozendaal MSc, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Oss d.d. 21 september 2023
Namens de gemeente Oss
De heer D. Warris, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Sint-Michielsgestel d.d. 21 september 2023
Namens de gemeente Sint-Michielsgestel
De heer P. Raaijmakers, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Vught d.d. 21 september 2023
Namens de gemeente Vught,
De heer J. den Otter, wethouder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-542786.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.