Besluit tot wijziging van het Gouds mandatenbesluit

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda en de burgemeester van Gouda, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gelezen het voorstel van 30 november 2023;

 

gelet op artikel 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

besluit:

Artikel I  

A. Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

 

Was

wordt

1.Het verlenen van ondermandaat is niet toegestaan, tenzij dit nadrukkelijk in het mandaatbesluit is aangegeven.

1.Het verlenen van ondermandaat is niet toegestaan, tenzij dit nadrukkelijk in het mandaatbesluit is aangegeven. Onder het verlenen van ondermandaat wordt mede verstaan de macht van substitutie (het verlenen van ondervolmacht)

2. Tenzij anders bepaald, is ondermandaat alleen toegestaan aan hiërarchisch ondergeschikten.

2. Tenzij anders bepaald, is ondermandaat alleen toegestaan aan hiërarchisch ondergeschikten. Het verlenen van ondervolmacht is echter niet beperkt tot hiërarchisch ondergeschikten. Verlening van ondermandaat of ondervolmacht is toegestaan voor zover de aard van de bevoegdheid zich daartegen niet verzet.

 

B. Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

 

Burgemeester

geen ondermandaat toegestaan

was

wordt

3. De burgemeester is bevoegd éénmalige trouwlocaties aan te wijzen

vervalt

4. De burgemeester is op grond van de Kieswet bevoegd leden, plaatsvervangend leden en ondersteuners van het gemeentelijk stembureau en leden en plaatsvervangend leden van de stembureaus te benoemen.

vervalt

 

Het huidige lid 5. wordt vernummerd naar lid 3. Het huidige lid 6. wordt vernummerd naar lid 4.

 

C. Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

 

Portefeuillehouders, voor zover het de portefeuille betreft

geen ondermandaat toegestaan

nvt

6. Een portefeuillehouder is bevoegd namens het college te besluiten over het indienen van regionale reacties en zienswijzen over beleid en regelgeving van andere overheden, mits de reactie of zienswijze in lijn is met Goudse en/of regionale beleidskaders en over de strekking van de betreffende reactie of zienswijze overeenstemming is bereikt in de bestuurlijke overleggen van de regio Midden-Holland.

 

D. Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 25 Gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeuren

Geen ondermandaat

8. De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren zijn bevoegd te beslissen op schadeclaims (niet WRO-planschade) van meer dan € 1.250,-.

8. De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren zijn bevoegd te beslissen op verzoeken om schadevergoeding en aanvragen om nadeelcompensatie (als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht).

 

E. Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 27 Afdelingshoofden

ondermandaat toegestaan

7. Een afdelingshoofd is bevoegd tot het doen van aangifte indien aan de gemeente schade is veroorzaakt, het verhalen van die schades op de veroorzaker daarvan, waaronder begrepen het desgewenst voegen in eventuele strafrechtelijke procedures.

7. Een afdelingshoofd is bevoegd tot het doen van aangifte naar aanleiding van:

- bedreiging, intimidatie, belediging van medewerkers van de gemeente;

- agressie jegens medewerkers van de gemeente;

- overtreding van gemeentelijke voorschriften;

- aan de gemeente veroorzaakte schade als gevolg van strafbare feiten.

 

Het huidige lid 8 wordt vernummerd naar lid 11.

nvt

8. Een afdelingshoofd is bevoegd tot het verhalen van de schades, als vermeld in lid 7. van dit artikel, op de veroorzaker daarvan. Waaronder in ieder geval (gevolg)schade als gevolg van agressie, bedreiging, intimidatie, inbraak en vernieling van gemeentelijke eigendommen.

nvt.

9. Een afdelingshoofd is bevoegd om de gemeente als benadeelde partij te voegen in strafrechtelijke procedures.

 

10. Een afdelingshoofd is in de situatie, dat het college of de burgemeester belanghebbende is bij mogelijke openbaarmaking van documenten door een ander bestuursorgaan, bevoegd een zienswijze bij dat bestuursorgaan naar voren te brengen als bedoeld in artikel 4.4, derde lid, van de Wet open overheid, voor zover de documenten, die mogelijk openbaar worden gemaakt, betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

 

F. Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 29 Afdelingshoofd beheer openbare ruimte (BOR)

ondermandaat toegestaan

 

12. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd toestemming te verlenen op grond van artikel 3.96, vierde lid onder c. Verordening fysieke leefomgeving (Uitzondering op de vergunningsplicht (vergunningsvrij vellen)). Hieronder valt tevens de bevoegdheid tot overeenkomstige toepassing van artikelen 3.99 en 3.100 Verordening fysieke leefomgeving.

 

13. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd tot het doen van een aanschrijving op grond van artikel 4.6, eerste lid, Verordening fysieke leefomgeving (Bestrijding van boomziekten).

 

G. Artikel 30 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 30 Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA)

ondermandaat toegestaan

1. Het afdelingshoofd CJA is bevoegd te beslissen op verzoeken om schadevergoeding (niet WRO-planschade) tot een bedrag van maximaal € 10.000,-.

1. Het afdelingshoofd CJA is bevoegd te beslissen op verzoeken om schadevergoeding en aanvragen om nadeelcompensatie (als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht). Voor zowel de verzoeken als de aanvragen strekt deze bevoegdheid tot een bedrag van maximaal € 10.000,-.

nvt

6. Het afdelingshoofd CJA is bevoegd alle procesbesluiten op grond van de verordening nadeelcompensatie Gouda en de Algemene wet bestuursrecht te nemen na ontvangst van een aanvraag om nadeelcompensatie. Onder procesbesluiten vallen alle besluiten, mededelingen en handelingen in het kader van de indiening en behandeling van een aanvraag.

 

H. Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 34 Afdelingshoofd financiën (FIN)

ondermandaat toegestaan

was

wordt

nvt

6. Het afdelingshoofd FIN is bevoegd tot het inrichten en uitvoeren van het betalingsverkeer;

 

7. Het afdelingshoofd FIN is bevoegd tot het verzorgen van betalingen van rente en aflossing van opgenomen geldleningen;

 

8. Het afdelingshoofd FIN is bevoegd tot het innen van rente- en aflossingsverplichtingen op verstrekte geldleningen.

 

I. Artikel 39 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 39 Afdelingshoofd ruimtelijk beleid en advies (RBA) –ondermandaat toegestaan

ondermandaat toegestaan

was

wordt

nvt

3. Het afdelingshoofd RBA is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning op grond van artikel 2:1 van de Nadere regels deelvervoer 2023.

nvt

4. Het afdelingshoofd RBA is bevoegd te beslissen op aanvragen om nadeelcompensatie i.r.t. de Omgevingswet (als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht) tot een bedrag van maximaal € 10.000,-.

 

J. Artikel 40 (Afdelingshoofd regionale dienstverlening sociaal domein (RDS)) vervalt in zijn geheel.

 

K. Artikel 41 wordt als volgt gewijzigd:

 

Was

wordt

Artikel 41 Afdelingshoofd regionale dienstverlening sociaal domein (RDS) – ondermandaat toegestaan

Artikel 41 Afdelingshoofd Leerlingzaken – ondermandaat toegestaan

 

In het enige lid van het artikel wordt “afdelingshoofd RDS” vervangen door “afdelingshoofd Leerlingzaken”.

 

L. Artikel 42 wordt als volgt gewijzigd:

 

was

wordt

Artikel 42 Afdelingshoofd Services (SRV) – geen ondermandaat

Artikel 42 Afdelingshoofd Dienstverlening (DV) – geen ondermandaat

nvt

In de leden 1 tot en met 7 wordt “SRV” vervangen door “DV”.

nvt

8. Het afdelingshoofd DV is bevoegd tot het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties overeenkomstig de door het college vastgestelde voorwaarden.

 

9. Het afdelingshoofd DV is gemachtigd om de gemeente Gouda te vertegenwoordigen in het afsluiten van de ‘overeenkomst trouwlocaties’’ nadat deze locatie door het college is aangewezen als vaste trouwlocatie.

 

M. Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

 

was

wordt

Artikel 43 Afdelingshoofd Services (SRV) – geen ondermandaat

Artikel 43 Afdelingshoofd Dienstverlening (DV) – geen ondermandaat

nvt

In de leden 1 tot en met 9 en 10 tot en met 28 wordt “SRV” vervangen door “DV”.

9.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen met uitzondering van het benoemen van de leden en plaatsvervangend leden van de stembureaus en leden, plaatsvervangend leden en ondersteuners van het gemeentelijk stembureau op grond van de Kieswet.

9. Het afdelingshoofd DV is bevoegd alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.

 

N. Artikel 44 (Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – geen ondermandaat) wordt als volgt in zijn geheel gewijzigd.

 

Nieuwe tekst

1. Het afdelingshoofd STZ is bevoegd een legitimatiebewijs toezichthouders als bedoeld in artikel 5:12, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht af te geven.

2. Het afdelingshoofd STZ is bevoegd, gelet op artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 41 van de Alcoholwet, artikel 33 van de Huisvestingswet, artikel 18.6 van de Omgevingswet, artikel 34 van de Wet op de kansspelen, artikel 18 van de Wet goed verhuurderschap, artikel 25 van de Afvalstoffenverordening Gouda 2011, artikel 6.2 van de Verordening fysieke leefomgeving Gouda, artikel 6:2 van de Algemene plaatselijke verordening en artikel 10 van de Parkeerverordening 2012 personen aan te wijzen als toezichthouder, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Alcoholwet, Huisvestingswet 2014, Omgevingswet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Wet goed verhuurderschap, Afvalstoffenverordening Gouda 2011, Verordening fysieke leefomgeving Gouda, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Parkeerverordening 2012, Wegsleepverordening gemeente Gouda inclusief eerste wijziging en de op deze wetten en verordeningen gebaseerde (nadere) regelgeving en besluiten. Voor zover hij toezichthouders voor het toezicht op het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet aanwijst, is hij, gelet op artikel 18.7 van de Omgevingswet, bevoegd om in zijn aanwijzingsbesluit aan toezichthouders de bevoegdheid toe te kennen tot het betreden van woningen zonder toestemming van de bewoner.

3.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd om personen, die door de gemeente als buitengewoon opsporingsambtenaren worden ingehuurd, op naam aan te wijzen als onbezoldigd ambtenaar, als bedoeld in paragraaf 6.3 van de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, artikel 1, tweede lid, van de Ambtenarenwet 2017 en artikel 2, aanhef en onder d, van het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017.

4.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd handhavingsbeschikkingen te nemen zoals bedoeld in artikel 125 Gemeentewet en titel 5.3. van de Algemene wet bestuursrecht, te weten last onder bestuursdwang, invorderingsbeschikking en kostenverhaal vanwege overtredingen van de Wet milieubeheer en de hierop gebaseerde Afvalstoffenverordening Gouda 2011 en nadere regels.

5.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd verkeersregelaars aan te stellen als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

N.B. voor het aanstellen van verkeersregelaars in verband met evenementen is het hoofd van de Afdeling Veiligheid en Wijken gemandateerd.

6.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd personen aan te wijzen, die belast zijn met het feitelijk toepassen van bestuursdwang en die toegang tot elke plaats dienen te verkrijgen, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is, als bedoeld in artikel 5:27, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

7.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd de schade te vergoeden in het kader van het betreden van plaatsen in verband met het toepassen van bestuursdwang, als bedoeld in artikel 5:27, zesde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

8.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd meegevoerde en opgeslagen zaken te verkopen in situaties waarin bestuursdwang is toegepast en hij is bevoegd de zaak om niet aan een derde in eigendom over te dragen of te laten vernietigen als naar zijn oordeel verkoop niet mogelijk is, als bedoeld in artikel 5:30 van de Algemene wet bestuursrecht.

9.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c Wegenverkeerswet en daaraan feitelijk toepassing te geven, inhoudende het opdracht geven aan de berger tot het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen.

10.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd aantekening te houden in het register als bedoeld in artikel 170, vierde lid, Wegenverkeerswet.

11.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd de wegsleepbeschikking uit te reiken in de gevallen bedoeld in artikel 171, eerste lid, onder b Wegenverkeerswet (de niet binnen 48 uur afgehaalde voertuigen) en een afschrift te verstrekken van het proces-verbaal van meevoeren en opslaan.

12.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 46 van de Huisvestingsverordening Gouda wegens overtreding van artikel 8, 23a en 41, eerste lid van de Huisvestingswet.

 

O. Artikel 45 (Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – ondermandaat toegestaan) wordt als volgt in zijn geheel gewijzigd.

 

Was

Wordt

1.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd feitelijke bestuursdwang uit te voeren, waarvoor op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 een last onder bestuursdwang is opgelegd en aan de last binnen de gestelde begunstigingstermijn geen of onvoldoende opvolging is gegeven, waaronder het fysiek sluiten van panden.

1.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd feitelijke bestuursdwang toe te passen, waaronder het zichtbaar en fysiek sluiten van panden, naar aanleiding van een op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 opgelegde last onder bestuursdwang, waarbij binnen de gestelde begunstigingstermijn geen of onvoldoende opvolging is gegeven aan de last.

2.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd feitelijk bestuursdwang uit te voeren in geval van spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31, eerste en tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvoor op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 een besluit tot spoedeisende bestuursdwang is of zal worden opgelegd, waaronder het fysiek sluiten van panden.

2.Het afdelingshoofd STZ is in spoedeisende gevallen bevoegd feitelijk bestuursdwang toe te passen, waaronder het zichtbaar en fysiek sluiten van panden, naar aanleiding van een op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 genomen besluit tot het toepassen van spoedeisende bestuursdwang zonder voorafgaande last, als bedoeld in artikel 5:31, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Indien de situatie zo spoedeisend is, dat een (schriftelijk) besluit niet kan worden afgewacht, is hij bevoegd terstond (super)spoedeisende bestuursdwang toe te passen, als bedoeld in artikel 5:31, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

5.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd zaken mee te voeren, op te slaan, te bewaren en terug te geven, in situaties waarin bestuursdwang is of wordt toegepast, als bedoeld in artikel 5:29, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

5.Het afdelingshoofd STZ is, in situaties waarin bestuursdwang is of wordt toegepast, bevoegd zaken mee te voeren, op te slaan, te bewaren, terug te geven aan de rechthebbende en deze teruggave op te schorten totdat de verschuldigde kosten zijn voldaan, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht.

6.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een last dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens strijd met artikel 5:6 (‘Fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen’) en artikel 5:6a (Parkeerexcessen fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen) van de Algemene plaatselijke Gouda 2020.

6.Het afdelingshoofd STZ is bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een last dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet in samenhang met titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 4:5 en artikel 4:6 (destructie van dode gezelschapsdieren), artikel 5:2 (voertuigwrakken en excessief parkeren), artikel 5:6 (fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen), artikel 5:6a (parkeerexcessen fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen) van de Algemene plaatselijke Gouda 2020. Ook is hij bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en daarmee teven het opleggen van een last onder dwangsom wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 (gebruik openbare plaats in strijd met publieke bestemming), artikel 3.83 (met een vaartuig ligplaats innemen buiten aangewezen gebied), artikel 3.84 (zonder omgevingsvergunning of een ligplaatsovereenkomst een ligplaats innemen), artikel 3.96 (zonder omgevingsvergunning een houtopstand vellen of doen vellen), artikel 3.101 (naleven verplichtingen met betrekking tot houtopstanden) van de Verordening fysieke leefomgeving.

 

P. Artikel 47 (Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken (VNW) – ondermandaat toegestaan) wordt als volgt in zijn geheel gewijzigd.

 

Nieuwe tekst

1. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf, als bedoeld in artikel 3 Alcoholwet.

2. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, als bedoeld in artikel 4, vierde lid, Alcoholwet.

3. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen over de wijziging van het aanhangsel, als bedoeld in artikel 30a Alcoholwet.

4. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om de ontvangst van een aanvraag te bevestigen, als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, Alcoholwet.

5. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om tijdelijke ontheffing ten behoeve van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, als bedoeld in artikel 35 Alcoholwet.

6. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van loterijen, als bedoeld in artikel 3 Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement).

7. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om kleine kansspelen te verbieden, als bedoeld in artikel 7c Wet op de kansspelen (voor zover onderdeel van een evenement).

8. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een aanwezigheidsvergunning ten behoeve van speelautomaten, als bedoeld in artikel 30b Wet op de kansspelen.

9. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om in het kader van evenementen om ontheffing om op zondagen geluid te maken dat op meer dan 200 meter van de bron hoorbaar is, als bedoeld in artikel 3 Zondagswet.

10. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen in het kader van evenementen om ontheffingen om op zondagen voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden of daartoe gelegenheid te geven, als bedoeld in artikel 4 Zondagswet.

11. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 29 Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

12. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het stellen en verbinden van voorschriften en beperkingen aan openbare manifestaties, als bedoeld in artikel 5 Wet openbare manifestaties.

13. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het aanstellen van verkeersregelaars als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met evenementen.

14. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om het overleg met Gedeputeerde Staten te voeren over een bij Gedeputeerde Staten aangevraagde ontheffing van het verbod om met een luchtvaartuig op te stijgen of te landen, anders dan van of op een luchthaven, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

15. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om een bewijs van ontvangst te verzorgen van de kennisgeving met het tijdstip van de kennisgeving aan hem, die de kennisgeving doet, als bedoeld in artikel 2:2 APV.

16. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een evenementenvergunning, als bedoeld in 2:5 APV.

17. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning openbare inrichting en het bevestigen van de ontvangsten van een melding met wensen om bijschrijving van personen als leidinggevende, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

18. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om terrasvergunningen, als bedoeld in artikel 2:9 APV.

19. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning sluitingstijd openbare inrichting, als bedoeld in artikel 2:10 APV.

20. Het afdelingshoofd is bevoegd tot het opleggen van een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van een hond als bedoeld in artikel 2:31, eerste lid, APV.

21. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vrijstelling van de verplichting voor handelaren om in een register aantekening te houden van gebruikte en ongeregelde goederen, die zij verkopen of op andere wijze overdragen, als bedoeld in artikel 2:36 APV.

22. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor venten als bedoeld in artikel 5:8 APV.

23. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen, niet zijnde een vaartuig, op, in of boven openbaar water, als bedoeld in artikel 5:9 APV.

24. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met de volgende artikelen van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020: artikel 1:3 (voorschriften en beperkingen), 2:7 (ordeverstoring evenement e.a.), 2:9 (exploitatievergunning), 2:10 (sluitingstijden), 2:12 (verboden gedragingen), 2:13 (handel binnen openbare inrichtingen), 2:20a (vrijstelling proeverijen in slijtlokaliteiten), 2:23 (vervoeren of bij zich hebben van inbrekerswerktuigen), 2:28a (verboden messen en andere zaken als steekwapens), 2:31 (gevaarlijke honden), 2:32 (gevaarlijke honden op eigen terrein), 2:34 (voederverbod vogels), 2:36 (verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister), 2:37 (voorschriften als bedoeld in artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht, 2:39 (gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling), 2:39a (carbidschieten), 2:39b (vervoeren of bij zich hebben van carbid of soortgelijke stoffen), 2:40 (drugshandel op straat), 5:2(voertuigwrakken), 5:3 (kampeermiddelen e.a.) en 5:4 (parkeren van reclamevoertuigen).

25. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning gebruik openbare plaats als bedoeld in artikel 3.25 VFLO.

N.B.: voor zover het betreft aanvragen in verband met bouwactiviteiten is de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland gemandateerd.

26. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens overtreding van artikel 3.25 VFLO, voor zover het betreft het op straat plaatsen van inboedels in het kader van huisuitzettingen.

27. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein, in het kader van het houden van een evenement, als bedoeld in artikel 3.42 VFLO.

28. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning standplaats, als bedoeld in artikel 3.43 VFLO.

29. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).

30. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om ontheffing van zon- en feestdagen bij bijzondere situaties, als bedoeld in artikel 12 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

31. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om avondopenstelling als bedoeld in artikel 13 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

32. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om verleende ontheffingen in te trekken, te wijzigen en te weigeren, als bedoeld in artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

33. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal, als bedoeld in artikel 2 Verordening speelautomaten Gouda 2012.

34. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het geven van waarschuwingen als bedoeld in het Damoclesbeleid gemeente Gouda 2021.

35. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het geven van waarschuwingen als bedoeld in de Beleidsregels bestuurlijke handhaving Drank- en Horecawet, horeca en APV gemeente Gouda.

36. Het afdelingshoofd is bevoegd tot het intrekken en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 1.4 Beleidsregels ontheffingen autovrij gebied binnenstad en andere verkeersontheffingen.

37. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van het houden van circussen en kermissen.

38. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen, ontheffingen en andere besluiten, die in dit artikel zijn vermeld, in te trekken op grond van de volgende artikelen: artikel 31 Alcoholwet, artikel 3 en 7 wet Bibob, artikel 30f Wet op de kansspelen, artikel 1:5 APV, artikel 3.23 Verordening Fysieke Leefomgeving Gouda, artikel 7 Verordening speelautomaten Gouda 2012 en artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.

39. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen op grond van de Alcoholwet te schorsen op grond van artikel 32 Alcoholwet.

40. Het afdelingshoofd VNW is bevoegd zorg te dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap (Wgv). In dat kader is hij, gelet op artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 12, eerste lid, 18, derde lid, en 20, eerste lid, van de Wgv, bevoegd, bij constatering van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap, tot het geven van een schriftelijke waarschuwing, tot het opleggen van een last onder bestuursdwang, tot het opleggen van een last onder dwangsom, tot het opleggen van een bestuurlijke boete, tot het verplichten van de verhuurder om een woon- of verblijfsruimte of een gebouw in beheer te geven aan een beheerder en tot het openbaar maken dat een bestuurlijke boete is opgelegd of dat een ruimte of gebouw in beheer is gegeven.

 

Q. Artikel 67 (Directeur Omgevingsdienst Midden-Holland – ondermandaat toegestaan) vervalt in zijn geheel.

 

R. Artikel 71 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 71 Manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis

ondermandaat toegestaan

was

wordt

De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis en manager van het crisis interventie team zijn bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2020.

De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis en manager van het crisis interventie team zijn bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.

 

S. Artikel 73 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 73 Manager Crisisdienst

ondermandaat toegestaan

was

wordt

De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2020.

De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.

 

T. Artikel 75 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 75 Directeur William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering

ondermandaat toegestaan

was

wordt

De directeur van de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

De directeur van de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.

 

U. Artikel 78 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 78 – inhoud mandaat budgethouder

ondermandaat toegestaan

was

wordt

Budgethouders zijn bevoegd besluiten tot het verrichten van de in artikel 50 genoemde privaatrechtelijke rechtshandelingen te nemen en uitgaven te doen binnen de hen toegekende budgetten met inachtneming van de rest van deze bepaling. Hierbij is onderscheid te maken in:

 

-exploitatiebudgetten, de hoogte van deze budgetten is opgenomen in de programmabegroting;

 

-voorzieningen, de hoogte van het budget is opgenomen in de onderbouwing van de voorziening zoals blijkt uit het overzicht reserves en voorzieningen behorende bij de programmabegroting;

 

-investeringsbudget, het investeringsbudget is opgenomen in het concerninvesteringsplan (CIP) behorende bij de Programmabegroting of is apart beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

1. Budgethouders zijn bevoegd besluiten tot het verrichten van de in artikel 50 genoemde privaatrechtelijke rechtshandelingen te nemen en uitgaven te doen binnen de hen toegekende budgetten met inachtneming van de rest van deze bepaling. Hierbij is onderscheid te maken in:

 

- exploitatiebudgetten, de hoogte van deze budgetten is opgenomen in de programmabegroting;

 

- voorzieningen, de hoogte van het budget is opgenomen in de onderbouwing van de voorziening zoals blijkt uit het overzicht reserves en voorzieningen behorende bij de programmabegroting;

 

- investeringsbudget, het investeringsbudget is opgenomen in het concerninvesteringsplan (CIP) behorende bij de Programmabegroting of is apart beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

nvt

2. Budgethouders zijn niet bevoegd besluiten te nemen en uitgaven te doen als vermeld in lid 1 indien er sprake is van het aangaan van verplichtingen en/of het tekenen voor facturen waarbij budgethouder tevens als leverancier of opdrachtnemer van de gemeente Gouda optreedt.

 

V. Artikel 79 (- ondermandaat) wordt als volgt gewijzigd:

 

was

wordt

Een budgethouder is bevoegd ondermandaat te verlenen. Aan niet-leidinggevenden kan slechts ondermandaat worden verleend voor budgetten van maximaal € 30.000,-.

1.Een budgethouder is bevoegd ondermandaat te verlenen. Dit met inachtneming van de volgende voorwaarden:

a. Aan niet-leidinggevenden kan ondermandaat worden verleend voor budgetten van maximaal € 30.000,-.

b. Aan de volgende personen kan geen ondermandaat worden verleend:

- personen met de functie van kassier;

- personen met een registrerende functie binnen de afdeling Financiën;

- personen met een functie waarin een betaalopdracht kan worden gecreëerd;

- personen met een functie op basis waarvan hij of zij belast is met het applicatiebeheer van financiële systemen.

 

W. Artikel 81 (– budgethoudersregeling) wordt als volgt gewijzigd:

 

was

wordt

De gemeentesecretaris/algemeen directeur stelt een budgethoudersregeling op. In deze regeling staan procedures met betrekking tot het benutten van toegekende budgetten beschreven.

De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd een budgethoudersregeling op te stellen. In deze regeling staan verantwoordelijkheden en verplichtingen van de budgethouder beschreven met betrekking tot (het beheer van) toegekende budgetten.

Artikel II inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Aldus besloten in de vergadering van 12 december 2023.

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Naar boven