Gemeenteblad van Albrandswaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2023, 541250 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2023, 541250 | beleidsregel |
Treasurystatuut gemeente Albrandswaard 2024
Burgermeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard,
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), de Uitvoeringsregeling
Financiering decentrale overheden (UFDO), Wet Houdbare Overheidsfinancien (wet Hof),
Schatkistbankieren voor decentrale overheden en de Financiële verordening gemeente Albrandswaard;
Vast te stellen het Treasurystatuut gemeente Albrandswaard 2024.
In dit statuut verstaan wij onder:
Treasurer: de medewerker advies in dienst van de GR-BAR (De Bedrijfsvoeringspartner) welke in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de administratieve uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente. De beleidsmatige uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente ligt bij de controller van de gemeente Albrandswaard;
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente mag leningen, of garanties uit hoofde van de "publieke taak" uitsluitend verstrekken tegen acceptabele voorwaarden, waarbij vooraf advies wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Hierbij worden de uitgangspunten genoemd onder artikel 5 in acht genomen;
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut en de Wet Fido;
Beleid betreffende de financiering is gericht op spreiding van toekomstige renterisico's. Hierdoor wordt voorkomen dat een ongewenst budgettaire belasting kan ontstaan in een jaar waarin voor een substantieel deel van de leningenportefeuille hoog rentende leningen c.q. leningenconversies moeten worden gesloten c.q. plaatsvinden;
De gemeente beperkt de koersrisico's op uitzettingen uit hoofde van treasury door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening-courant, daggeld, deposito's, obligaties en garantieproducten die tenminste 100% van de hoofdsom plus een aanvaardbaar rendement uitkeren. Hierbij is de regelgeving vanuit de Wet Fido en de Wet op het verplicht Schatkistbankieren bepalend;
Artikel 5 Leningen en garanties
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury zoals genoemd in artikel 3 lid 1, gelden de volgende uitgangspunten:
Na het verstrekken van een lening of garantstelling zal jaarlijks toetsing plaatsvinden van de financiële situatie van de stichting of vereniging aan de hand van de door de stichting of vereniging te overleggen jaarstukken. Hierover worden bij het verstrekken van de lening of garantie al onderlinge afspraken vastgelegd;
Bij een voorgenomen besluit tot het verstrekken van een lening of garantie wordt, conform artikel 169 juncto artikel 160 lid 1 onder e van de Gemeentewet, inlichtingen aan de raad verstrekt indien de raad daarom verzoekt of het college daartoe besluit. Het college neemt in ieder geval bij de onderdelen vermeld onder artikel 7 van de financiële verordening gemeente Albrandswaard geen besluit, dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken;
Artikel 6 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico's door:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (banken, kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen statutair in Nederland te zijn gevestigd. Bovendien dienen zij onder Nederlands toezicht te vallen, bijvoorbeeld: De Nederlandsche Bank of de Verzekeringskamer;
Artikel 10 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldo- en liquiditeitenbeheer gelden de volgende bepalingen:
Artikel 11 Administratieve organisatie en interne controle (AO/IC)
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
Transacties met een looptijd korter dan of gelijk aan 1 jaar worden door de treasurer afgesloten. Een overzicht met de afgesloten transacties, aangevuld met de prognose van de in de volgende maand af te sluiten transacties, wordt maandelijks (achteraf) geaccordeerd door de Concernmanager Financiën & Rechtmatigheid van de GR-BAR (De Bedrijfsvoeringspartner);
Artikel 12 Informatievoorziening
Om de treasuryactiviteiten controleerbaar en beheersbaar te maken is goed functionerende informatievoorziening noodzakelijk. Drie typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden.
De beleidsmatige en de verantwoordingsinformatie wordt door de gemeente verzorgd.
De operationele informatie wordt door de treasurer van de GR-BAR (De Bedrijfsvoeringspartner) verzorgd. Om de informatie te kunnen verzorgen is input vanuit en samenwerking met diverse organisatieonderdelen nodig.
Bijlage 1. Taken en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Albrandswaard staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-541250.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.