Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2023, 540857 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2023, 540857 | beleidsregel |
Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg
1.1 Experiment gesloten coffeeshopketen
In Nederland gaat het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’ plaatsvinden. Dit experiment moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van hennep en hasjiesj mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze hennep en hasjiesj gecontroleerd. Uit het experiment zal blijken wat de effecten zijn op gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. Dit experiment wordt ook wel het wietexperiment of de wietproef genoemd. Het experiment vindt plaats in 11 gemeenten, waaronder de gemeente Tilburg.
De burgemeesters van Tilburg en Breda hebben het initiatief genomen voor een aanloopfase van het experiment. Dit biedt de mogelijkheid om alvast op kleine schaal te kunnen starten met het experiment rondom een gelegaliseerde productie- en verkoopketen. Zo kan ervaring worden opgedaan met de gesloten keten en alle processen daarbij.
De ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid hebben besloten dat de aanloopfase van het experiment gesloten coffeeshopketen in Tilburg en Breda start op
15 december 2023. Naar verwachting zijn dan twee aangewezen telers gereed voor levering aan coffeeshops. Dat is voldoende om in Tilburg en Breda te kunnen starten met de aanloopfase van het experiment. In deze fase mogen de coffeeshops uit deze gemeenten zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden.
De ontwikkelingen tijdens de aanloopfase worden gemonitord. De inzichten opgedaan tijdens de aanloopfase zullen worden gedeeld met alle aan het experiment deelnemende gemeenten en worden gebruikt om processen en systemen te verbeteren voor een soepele overgangsfase.
De aanloopfase in de gemeenten Tilburg en Breda valt onder de voorbereidingsfase voor de coffeeshophouders. De duur van de aanloopfase is beperkt; het streven is een duur van maximaal zes maanden. Indien de openbare orde of veiligheid ernstig in het geding komen, zal de aanloopfase voortijdig worden stopgezet.
1.3 Beleid tijdens de aanloopfase
Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ is een tijdelijke beleidsregel vanwege de aanvang van de aanloopfase van het experiment.
In deze beleidsregel zijn de maximaal toegestane handelsvoorraad en het handhavingsbeleid vastgesteld. Het beleid ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.
Tijdens de aanloopfase blijft ook het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ van kracht, met uitzondering van hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1.
Om gereguleerd hennep en hasjiesj aan coffeeshops te kunnen leveren, is wet- en regelgeving opgesteld:
De wet maakt het experiment mogelijk, bepaalt dat de teelt en verkoop van hennep en hasjiesj binnen het experiment niet strafbaar is en bepaalt tevens de duur van het experiment.
In het besluit is geregeld hoe het experiment nader wordt vormgegeven. In het besluit staat bijvoorbeeld aan welke voorwaarden gemeenten, coffeeshops en telers zich moeten houden. In de ministeriële regeling zijn regels over de verpakking en de kwaliteit van de hennep en hasjiesj opgenomen.
Het besluit en de ministeriële regeling treden op hetzelfde moment als de wet in werking.
Daarnaast zijn in relatie tot het experiment de volgende besluiten vastgesteld, waarvan de titels voor zichzelf spreken:
3.2 Handelsvoorraad: grondslag en beleid
Tijdens de aanloopfase mogen de coffeeshops zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden. Voor beide wordt een maximale handelsvoorraad gesteld.
Handelsvoorraad gereguleerde producten
Op grond van artikel 39 en artikel 12, onderdeel b, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor de duur van de fase van voorbereiding nadere regels te stellen over de maximaal toegestane handelsvoorraad hennep of hasjiesj die wordt afgenomen van de aangewezen telers.
De ministers hebben bepaald dat tijdens de aanloopfase de maximale handelsvoorraad van gereguleerde producten door de burgemeesters wordt beperkt tot 500 gram.1
Handelsvoorraad gedoogde producten
Op grond van de Aanwijzing Opiumwet geldt dat de maximale handelsvoorraad van de gedoogde coffeeshops in de lokale driehoek wordt vastgesteld en in elk geval de 500 gram niet te boven mag gaan.
3.3 Handhaving: grondslag en beleid
De burgemeester is naast de IJenV en de NVWA belast met het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving van het experiment gesloten coffeeshopketen.
Op grond van artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen heeft de burgemeester de bevoegdheid om bestuursrechtelijk op te treden tegen een coffeeshop die wet en/of regels overtreedt.
Dit geldt ook tijdens de aanloopfase van het experiment, omdat voor de coffeeshophouders de aanloopfase onderdeel uitmaakt van de fase van voorbereiding van het experiment als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen.
Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ (hierna: het beleid) is gebaseerd op de regelgeving EGC en beschrijft hoe de burgemeester, behoudens gemotiveerde afwijkingen, optreedt bij de constatering van overtredingen door coffeeshops tijdens de aanloopfase, met als doel de geconstateerde overtredingen te doen opheffen en herhaling ervan te doen voorkomen.
4.1 Gemeentelijk toezichthouders
De toezichthouders voeren namens de burgemeester toezicht uit door middel van fysieke controles bij de coffeeshops. Daarnaast voeren de toezichthouders digitaal toezicht uit middels het door de overheid beschikbaar gestelde elektronische systeem (hierna: track-and-tracesysteem). Bevindingen uit een digitale controle kunnen aanleiding vormen voor een (nadere) fysieke controle. De burgemeester is bevoegd tot toezicht en handhaving van de in de bijlage bij dit beleid uitgewerkte normen, voor zover deze zien op de coffeeshops.
4.2 Samenwerking met andere toezichthoudende en handhavende instanties
Naast de burgemeesters van de deelnemende gemeenten zullen de IJenV en de NVWA toezicht houden op de normen die voortvloeien uit de regelgeving EGC en deze normen handhaven. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. De bevoegdheden van, en samenwerking tussen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten, de IJenV, NVWA en politie/OM zijn uitgewerkt in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
In voornoemd arrangement is eveneens uitgewerkt welke informatie tussen de handhavende instanties zal worden gedeeld, en welke informatie zal worden gedeeld met politie en OM.
Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke traject, door politie en OM, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
6. Handhavingsbeleid aanloopfase
6.1 ‘Handhavingsbeleid’ van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ buiten werking
Het handhavingsbeleid in deze beleidsregel ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.
Hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1 van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ is daarom gedurende de aanloopfase buiten werking.
In de tabel in de bijlage bij dit beleid staat per artikel de maatregel die bij overtreding wordt opgelegd door de burgemeester.
De burgemeester treedt, behoudens gemotiveerde afwijkingen, bij de constatering van overtredingen door coffeeshops op zoals vastgelegd in de bijgaande tabel met maatregelen.
Bij constatering van een herhaalde overtreding, binnen 2 jaar na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de volgende overtreding.
Bij constatering van een herhaalde overtreding 2 jaar of langer na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de eerste overtreding.
9. Bijlage bij het beleid: tabel met maatregelen
9.1 Verkoop hennep of hasjiesj
9.3 Eisen aan verkopend personeel en voorlichting
In een coffeeshop wordt geen alcohol geschonken of verkocht en is alcohol ook anderszins niet aanwezig. |
|
9.8 Retourzending en vernietiging
Zoals hiervoor aangegeven dient een coffeeshophouder op grond van artikel 11, lid 1 en 2, Besluit EGC respectievelijk een sluitende en transparante administratie te voeren én deze – los van de UID en het track-and-tracesysteem, als genoemd in artikel 33 Besluit EGC – beschikbaar te houden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving. Artikel 11, lid 1, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 4, lid 1 en 2, artikel 5, lid 1, 2 en 3, artikel 6, lid 1, artikel 10a en artikel 12 Besluit EGC én artikel 11, lid 3, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 14 Regeling EGC bepalen dat met de genoemde administratie in ieder geval wordt aangetoond dat (zie opsomming eerste kolom – de in grijs weergegeven normen zijn niet van toepassing tijdens de aanloopfase – ):
|
9.11 UID en track-and-tracesysteem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-540857.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.