Verordening gemeentelijke rekenkamer Olst-Wijhe 2023

De raad van de gemeente Olst-Wijhe;

 

gelet op de artikelen 81k1 en 1492 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Olst-Wijhe 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet.

  • b.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die wordt ingericht en benoemd door de raad.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer.

  • 2.

    Leden van de rekenkamer worden voor een periode van zes jaar benoemd.

Artikel 4. Herbenoeming

  • 1.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen eenmaal voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    Leden van de klankbordgroep zijn eenmaal hernoembaar.

Artikel 5. Voorzitter

  • 1.

    De rekenkamer wijst uit haar midden een voorzitter aan;

  • 2.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze;

    • d.

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming;

    • e.

      het onderhouden van contacten met het college en de gemeentesecretaris.

      De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De stem van de voorzitter is doorslaggevend bij het staken van de stemmen.

  • 4.

    De rekenkamer voorziet in een vervangingsregeling bij afwezigheid van de voorzitter.

Artikel 6. Eed of belofte

Ten aanzien van leden van de rekenkamer is artikel 81g3 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden van de rekenkamer of stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid van de klankbordgroep eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de gemeenteraad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de klankbordgroep te vervullen.

  • 3.

    Een lid van de rekenkamer wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer (overeenkomstig art. 81f van de Gemeentewet);

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

    • e.

      indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 8. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris, die organisatorisch is ondergebracht bij de griffie.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 4.

    Bij afwezigheid of ziekte van de ambtelijk secretaris, wordt hij vervangen worden door een medewerker van de griffie.

Artikel 9. Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd, binnen een door de raad aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen voor de uitvoering van haar werkzaamheden.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen van de leden van de rekenkamer;

    • b.

      Externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      Overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 10. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering. Deze vergoeding wordt vastgesteld door het presidium.

  • 2.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding.

Artikel 11. Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisname naar de raad.

Artikel 12. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad en het college verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen zo spoedig mogelijk in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 13. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer legt in een onderzoeksprotocol vast volgens welke methodiek de rekenkamer onderzoeken uitvoert; het onderzoeksprotocol wordt ter kennisname naar de raad gezonden.

  • 3.

    De rekenkamer stelt na afloop van het jaar het jaarverslag vast en zendt het daarna onverwijld naar de raad en het college ter kennisname.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente alle mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 5.

    Bij lopende onderzoeken oordeelt de rekenkamer of het wenselijk is om de raad tussentijds te informeren.

  • 6.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 7.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid; haar onderzoeksrapporten en de jaarverslagen van de rekenkamer zijn openbaar. Op grond van artikel 5 Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 8.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer met inachtneming van het beschikbare budget gebruik maken van externe personen of bureaus.

  • 9.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door de rekenkamer te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn diegenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt voorts wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Olst-Wijhe, vastgesteld op 1 januari 2006, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking de dag na vaststelling.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Olst-Wijhe 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente

Olst-Wijhe, 9 oktober 2023.

Naar boven