Gemeenteblad van Zaanstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2023, 536863 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2023, 536863 | beleidsregel |
Budgetregels gemeente Zaanstad 2024
De Budgetregels van de gemeente Zaanstad 2024 vinden hun wettelijke grondslag in artikel 19 van de Financiële Verordening gemeente Zaanstad 2023 en dienen in relatie te worden gezien met het geldende Organisatiebesluit van de gemeente Zaanstad en het (onder)mandaatbesluit van de gemeente Zaanstad.
Een opgavemanager kan ondermandateren aan een opgaveregisseur, aan een afdelingshoofd en aan een ketenregisseur, een projectleider, een programmamanager en een procesmanager voor zover een ketenregisseur, een projectleider, een programmamanager of een procesmanager handelt in de hoedanigheid van opgaveregisseur. Deze ondermandatering vindt plaats op productniveau en/of codenummerniveau.
De Clustermanager (cluster 4) Bedrijfsvoering kan ondermandateren aan een opgaveregisseur en aan een ketenregisseur, een projectleider, een programmamanager en een procesmanager voor zover de ketenregisseur, een projectleider, een programmamanager en een procesmanager handelt in de hoedanigheid van opgaveregisseur. Deze ondermandatering vindt plaats op productniveau en/of codenummerniveau.
Artikel 5 Taken van een budgethouder
De budgethouder voorziet de verantwoordelijke voor het (laten) uitvoeren van een (sub)opgave waarvoor budget van de budgethouder wordt ingezet periodiek van informatie over de stand van de werkzaamheden en de bestede middelen en is verplicht, via de mandaatstructuur, tussentijds te rapporteren over de voortgang van de beleidsuitvoering en de inzet van de tot de budgetten behorende middelen.
Als een budgethouder het hem toegekende budget niet geheel (heeft) gebruikt dan wel het budget, naar verwachting, onvoldoende is, meldt hij dit budgetoverschot resp. (dreigend) budgettekort, via de mandaatstructuur, bij diegene die verantwoordelijk is voor het (laten) uitvoeren van de (sub)opgave(n) waarvoor budget van de budgethouder beschikbaar is gesteld.
Artikel 7 Budgetoverschotten en budgettekorten
Ten aanzien van overschotten in de begrotingsuitvoering die, conform lid 2 en/of lid 3 van dit artikel, terugvloeien naar de algemene middelen kan het college via een begrotingswijziging die wordt voorgelegd in de bestuursrapportage een voorstel aan de raad doen om dit/deze budgetoverschot(ten) aan te wenden om budgettekorten elders in de begroting te compenseren.
Als de in lid 5 van dit artikel bedoelde compensatie binnen hetzelfde product of kostensoort niet mogelijk is kan het college, door middel van een begrotingswijziging, besluiten het budgettekort binnen het van toepassing zijnde begrotingsprogramma te compenseren, op voorwaarde dat het totaal van baten en lasten binnen het betreffende begrotingsprogramma ongewijzigd blijft. Als er wel een wijziging van het totaal aan baten en lasten binnen een begrotingsprogramma ontstaat, of als er voor dekking van een budgettekort een beroep wordt gedaan op algemene dekkingsmiddelen, stelposten of reserves, dan dient de begrotingswijziging door de raad te worden vastgesteld.
Budgettekorten met een niet-beïnvloedbaar karakter komen ten laste van de algemene middelen. Via de bestuursrapportage kan het college een voorstel aan de raad doen om deze budgettekorten te compenseren met begrotingsruimte of budgetoverschotten elders in de begroting, dan wel om de beoogde prestaties aan te passen dan wel extra middelen ter beschikking te stellen.
Budgetoverheveling is mogelijk voor zover het gaat om incidenteel budget van mimimaal € 100.000 voor activiteiten die niet of nog niet geheel zijn uitgevoerd waarbij sprake is van een bestuurlijke en maatschappelijke noodzaak tot uitvoering in het volgende kalenderjaar en vaststaat dat die uitvoering ook in het volgende kalenderjaar plaatsvindt.
Bezuinigingen worden concreet ingeboekt, dat wil zeggen dat bij besluitvorming duidelijk moet zijn welke begrotingsposten verlaagd of geschrapt (moeten) worden en wat het effect is op de afgesproken doelstellingen. Stelposten voor het volgende begrotingsjaar zijn daarbij niet toegestaan. In de meerjarenbegroting kan voor latere jaren eventueel wel worden gewerkt met stelposten, maar deze dienen ingevuld te zijn als het betreffende begrotingsjaar actueel wordt.
Het gebruik van stelposten dient tot een minimum te worden beperkt. Stelposten kunnen alleen worden opgenomen als de concrete invulling nog uitgewerkt dient te worden. Bij de besluitvorming over de uitwerking wordt een stelpost toegedeeld naar een reguliere begrotingspost. Indien een stelpost voor het volgende begrotingsjaar in dat jaar niet wordt toegewezen naar een reguliere begrotingspost, vervalt het budget aan de algemene middelen.
Bestemmingsreserves zijn gerelateerd aan het bereiken van een beleidsdoelstelling. Inzet van reserves dient in de meerjarenbegroting te worden opgenomen. Indien de realisatie van de beleidsdoelstelling niet plaatsvindt, vallen de middelen vrij in het rekeningresultaat. Indien de middelen een volgend jaar toch nodig zijn, kan dit integraal in de reguliere planning & controlcyclus worden afgewogen door het college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-536863.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.