Gemeenteblad van Hoogeveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogeveen | Gemeenteblad 2023, 534527 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogeveen | Gemeenteblad 2023, 534527 | beleidsregel |
Reglement van Orde op de gemeentelijke Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit Drentse gemeenten
Besluit van de gemeentelijke Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit Drentse gemeenten tot vaststelling van haar reglement van orde.
De gemeentelijke Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit;
gelet op Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde, Verordening op de gemeentelijke adviescommissie;
besluit vast te stellen het volgende reglement van orde:
Reglement van orde op de gemeentelijke Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit Drentse gemeenten.
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit. Deze gemeentelijke adviescommissie functioneert vanuit de provinciaal georganiseerde adviescommissie omgevingskwaliteit gefaciliteerd door Stichting Libau, adviesorganisatie voor omgevingskwaliteit en cultureel erfgoed, kortweg Libau;
cultureel erfgoed: als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet: monumenten, archeologische monumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet;
portaal: het digitale zaaksysteem van Libau waarin alle adviezen worden geregistreerd: https://portaal.libau.nl/. Dit zaaksysteem is toegankelijk voor de betrokken ambtenaren van aangesloten gemeenten, de commissieleden en medewerkers van Libau.
Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in de verordening artikel 2: taak en werkzaamheden;
De commissie kan zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Afhankelijk van het initiatief of de aanvraag die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Hun deskundigheid wordt gehoord en gewaardeerd maar zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.
Artikel 3. Werkwijze bij het voeren van vooroverleg met planindieners bij een initiatief of een in te dienen aanvraag omgevingsvergunning;
Indien het vooroverleg niet binnen achttien maanden na de laatste beoordeling door de commissie wordt gevolgd door een vergunningaanvraag, wordt de behandeling gesloten. Deze termijn geldt niet indien de commissie en de indiener van het plan een andere termijn overeenkomen. Een afwijkende termijn wordt opgenomen in het advies.
Artikel 4. Wijze waar op de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;
De vergaderingen waarin één of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Zowel initiatiefnemers, ontwerpers als belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen ze dit aangeven bij de aanvraag of rechtstreeks bij de secretaris van de commissie. De gemeente zorgt voor het uitnodigen van de betrokkenen.
Artikel 5. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering;
Voor een besluitvormende vergadering over rijksmonumentactiviteiten of eventuele verzoeken over advisering met betrekking tot het aanwijzen van gemeentelijk cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal twee commissieleden met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig zijn.
De voorzitter bepaalt of er leden zijn die zich volgens artikel 8, lid 5 van de verordening moeten onthouden van medewerking aan een advies en tijdens de behandeling en de besluitvorming over een advies niet in de vergadering aanwezig mogen zijn. Commissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs, nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van een advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit andere hoofde dan het commissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Belanghebbenden kunnen, voorafgaand aan de behandeling van een agendapunt, gebruik maken van spreekrecht. Degenen die van het spreekrecht gebruik willen maken dienen dit aan het begin van de vergadering bekend te maken. De voorzitter stelt, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd van eenieder vast.
Artikel 8. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen;
Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder en beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd o.a. met een verwijzing naar het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid. Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid of als daar specifiek om wordt verzocht.
Artikel 9. Werkwijze bij afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie en de instelling van subcommissies;
De commissie kan uit haar midden een lid, enkele leden, een subcommissie, of subcommissies aanwijzen die onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie uitvoer(t)(en).
De secretaris, rayonarchitect en monumentenadviseur van Libau hebben een mandaat om adviesaanvragen waarvan het oordeel van de commissie als bekend mag worden verondersteld te behandelen en van een advies te voorzien. Zij zijn door de commissie aangewezen om onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie uit te voeren.
Als de Omgevingswet in werking treedt vervallen de huidige regels en reglementen uit de Bouwverordening en de Erfgoedverordening. In plaats daarvan is een reglement nodig voor de taken, werkwijze en bevoegdheden van de gemeentelijke Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit.
Dit reglement is gebaseerd op de landelijke Modelverordening op de gemeentelijke adviescommissie van de VNG (september 2020) en de Voorbeeld verordening op de gemeentelijke adviescommissie Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit, gefaciliteerd door Libau (december 2021). In Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde van dit model staat dat de commissie, binnen de kaders van de verordening, haar werkwijze vaststelt in een reglement van orde. Aangegeven wordt welke onderwerpen in ieder geval in het reglement moeten worden opgenomen.
Dit reglement geldt voor een brede, provinciaal georganiseerde, adviescommissie die meerdere adviesrollen toegewezen kan krijgen binnen de mogelijkheden van de Omgevingswet. De gemeente bepaalt zelf wanneer en over welke activiteiten advies wordt gevraagd. Dat kan via aanwijzen van activiteiten in het omgevingsplan of als het college van burgemeester en wethouders daartoe aanleiding ziet.
De onafhankelijke adviescommissie voor omgevingskwaliteit stemt haar werkwijze af op basis van de aan haar toebedeelde adviestaken. Omdat in de verordening al veel zaken zijn die de commissie betreffen op een duidelijke manier door de gemeente zijn vastgelegd kan dit reglement zelf minder uitgebreid zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-534527.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.