Besluit van de raad van de gemeente Nissewaard tot wijziging van de Welstandsnota Nissewaard 2017 (aanpassing aan de Omgevingswet, wijziging van welstandscriteria voor zonnepanelen en verwerking van de grenscorrectie rond Oudenhoorn)

De raad van de gemeente Nissewaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2023;

 

gelet op artikel 4.19 van de Omgevingswet;

 

gezien het advies van de commissie Leefomgeving van 22 november 2023;

 

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

Tweede wijziging van de Welstandsnota Nissewaard 2017.

Artikel I  

De Welstandsnota Nissewaard 2017 wordt gewijzigd als volgt:

 

A.

 

In artikel 1.3 worden de tweede, derde en vierde alinea, luidende:

 

'In deze welstandsnota staat beschreven aan welke kwaliteitscriteria (…) gemotiveerd afwijken van de toetsingscriteria.'

 

vervangen door de volgende vier alinea's:

 

'In deze welstandsnota staat beschreven aan welke kwaliteitscriteria een bouwwerk moet voldoen. De kwaliteitscriteria gaan over het uiterlijk en de verschijningsvorm van een gebouw.

 

Bij de toetsing wordt onderscheid gemaakt tussen de algemene welstandscriteria en de sneltoetscriteria. Een bouwplan wordt altijd eerst ambtelijk getoetst aan de hand van de sneltoetscriteria. Deze zijn opgesteld voor de beoordeling van kleinere plannen die vaak voorkomen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een rijtjeshuis dat al eerder is beoordeeld, maar ook om een dakkapel. Hierbij is een bouwsom van ongeveer € 100.000 richtinggevend. Als grotere bouwwerken getoetst kunnen worden aan duidelijke en objectieve sneltoetscriteria, dan worden deze ambtelijk getoetst. Daarentegen worden kleinere bouwwerken die niet objectief en afdoende te beoordelen zijn aan de hand van de sneltoetscriteria, bijvoorbeeld omdat het gaat om een afwijkende vormgeving, materialisering of kleur, ter toetsing voorgelegd aan de commissie.

 

Er is een gemeentelijke adviescommissie, bedoeld in de Verordening commissie ruimtelijke kwaliteit Nissewaard. Deze wordt belast met de advisering op verzoek van burgemeester en wethouders over de vraag of het uiterlijk of de plaatsing van een bouwwerk in strijd is met redelijke eisen van welstand als bedoeld in het omgevingsplan en de daarop gebaseerde voorschriften. Burgemeester en wethouders kunnen ook in andere gevallen advies vragen. De commissie kan uit eigen beweging advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders.

 

Opgemerkt wordt dat de commissie in deze nota welstandscommissie wordt genoemd als het gaat om voornoemde werkzaamheden, en erfgoedcommissie als het gaat om de beoordeling van monumenten als bedoeld in de Erfgoedverordening Nissewaard 2016. Omdat het gaat om dezelfde commissie, kunnen de adviseurs indien nodig adviseren over alle gestelde vragen. Op grond van de Verordening draagt de commissie er zorg voor dat altijd de benodigde deskundigheid wordt ingeschakeld.'

 

B.

 

In artikel 1.3 wordt in de zesde alinea (nieuw), de eerste zin, luidende 'Naar verwachting zal de in 2019 de omgevingswet worden ingevoerd.' vervangen door 'De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden.'

 

C.

 

In artikel 1.3 wordt de laatste alinea, luidende 'Deze welstandsnota komt (…) worden afgewogen.' vervangen door 'Bij de vaststelling van het omgevingsplan zal het welstandstoezicht worden herzien.'

 

D.

 

In het vierde hoofdstuk 'Historische gebieden' vervalt:

 

  • a.

    het negende artikel, dat begint met 'Oudenhoorn Ring, Kaatsbaan, Molenweg, Dorpsweg en Heullaan' en eindigt met 'Eigen voorstoepen ontbreken rond de ring.';

  • b.

    het zestiende artikel, dat begint met 'Ontginningslinten Oudenhoorn' en eindigt met 'De detaillering is ook hier sober en terug te vinden in forse daklijsten en rol- en streklagen in het metselverband.'.

E.

 

In het vijfde hoofdstuk 'Planmatig ontworpen woongebieden':

 

  • a.

    vervalt het vijftiende artikel, dat begint met 'Oudenhoorn Tussen Bastiaan de Zeeuwstraat en Dorpsweg' en eindigt met 'Helaas zijn die door bewoners op plekken reeds aangepast, waardoor het oorspronkelijke effect weg is.';

  • b.

    vervalt het eenentwintigste artikel, dat begint met 'Oudenhoorn In Oudenhoorn zijn twee woonerven ontwikkeld.' en eindigt met 'Kenmerkend zijn de doorlopende dakvlakken tot aan de eerste bouwlaag aan de achterzijde van de woningen.';

  • c.

    wordt in het eerste opschrift van het vierentwintigste artikel 'Zuidland en Oudenhoorn' vervangen door 'Zuidland';

  • d.

    wordt in het tweede opschrift van het vierentwintigste artikel 'Kreken van Nibbeland en de Akkerranden' vervangen door 'Kreken van Nibbeland';

  • e.

    wordt in de eerste alinea van het vierentwintigste artikel 'Kreken van Nibbeland in Zuidland en de Akkerranden in Oudenhoorn' vervangen door 'Kreken van Nibbeland in Zuidland';

  • f.

    vervallen de derde en vierde alinea van het vierentwintigste artikel, die beginnen met 'Het nieuwe woongebied de Akkerranden' en eindigen met 'De woningen hebben een traditionele dorpse uitstraling met vooral baksteen gevels en kappen met pannen.'.

F.

 

In het zevende hoofdstuk 'Buitengebied' vervallen de negende en tiende alinea van het tweede artikel, die beginnen met 'De polder Oudenhoorn is een weidse polder' en eindigen met 'Zo ontstond bijvoorbeeld het langgerekte bebouwingslint langs de Molendijk bij Oudenhoorn.'

 

G.

 

In Hoofdstuk 4, artikel 4.1 Monumenten wordt het onderwerp 'Zonnepanelen en -collectoren', dat begint met dit opschrift en eindigt met de woorden 'mits dit geen afbreuk doet aan de waarde van het beschermd stads- of dorpsgezicht.'

 

vervangen door:

 

Zonnepanelen, – collectoren en PVT-panelen (hybride systeem)

Vooraf wordt opgemerkt dat hieronder wordt gesproken over zonnepanelen, maar dat daarmee ook zonnecollectoren en PVT-panelen (hybride systeem) worden bedoeld.

 

Het begrip monument wordt hieronder gebruikt voor zowel rijksmonumenten als gemeentelijke monumenten. De beoordeling van de plaatsing van zonnepanelen vindt plaats overeenkomstig de richtlijnen van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, te vinden via www.cultureelerfgoed.nl

 

Beschermd stads- of dorpsgezicht & monumenten

 

Uitgangspunt is dat de plaatsing van zonnepanelen geen onevenredige afbreuk doet aan de cultuurhistorische waarde van het beschermde stads- of dorpsgezicht of het monument.

 

Onevenredige afbreuk aan de cultuurhistorische waarde betreft in elk geval de aantasting van de beeldkwaliteit of monumentale waarde, bijvoorbeeld door de keuze voor het aantal zonnepanelen, voor een bepaald dakvlak of een plaatsing om de opbrengst te maximaliseren.

 

Daarom is er een voorkeur om zonnepanelen:

 

  • -

    te plaatsen op een dakvlak dat niet naar het openbaar toegankelijk gebied is gekeerd;

  • -

    op zo'n manier op het dak te plaatsen dat ze kunnen worden verwijderd zonder schade aan het dak na te laten.

Alvorens toestemming te geven voor het plaatsen van zonnepanelen, wordt de commissie ruimtelijke kwaliteit om advies gevraagd.

 

De plaatsing van zonnepanelen binnen het beschermd stads- of dorpsgezicht en op monumenten wordt ook getoetst aan de volgende criteria:

 

  • er zijn geen andere zonnepanelen in hetzelfde dakvlak van het bouwblok of het zonnepaneel is regelmatig op een horizontale lijn gerangschikt ten opzichte van de andere zonnepanelen;

  • het zonnepaneel wordt alleen geplaatst op een schuin dakvlak als wordt voldaan aan de volgende richtlijnen:

    • o

      het zonnepaneel wordt geplaatst binnen het vlak van het dak op minimaal 30 cm van de dakrand en noklijn;

    • o

      de hellingshoek van het zonnepaneel is hetzelfde als de hellingshoek van het dakvlak waarop of waaraan deze is geplaatst;

  • het zonnepaneel wordt niet geplaatst op een plat dakvlak of het ligt onder een uiterste hellingshoek van 36 graden ten opzichte van het dakvlak en op een afstand tot de dakrand van anderhalf maal de afstand tussen de bovenrand van het paneel en het dakvlak.

De commissie zal alle aspecten van het plan die een relatie hebben met de ruimtelijke kwaliteit en de cultuurhistorische waarden van het monument en het beschermde stads- of dorpsgezicht beoordelen. Dit kan ertoe leiden dat de commissie gemotiveerd afwijkt van bovengenoemde criteria, bijvoorbeeld als de plaatsing van zonnepanelen aansluit op noodzakelijk werk aan het dak of de dakbedekking.

 

H.

 

In Hoofdstuk 4, artikel 4.2 Sneltoetscriteria, onder het onderwerp Omgevingsvergunningvrije bouwwerken, wordt de eerste zin

 

'Veel voorkomende bouwwerken kunnen onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij zijn (Besluit omgevingsrecht bijlage II).'

 

vervangen door

 

'Veel voorkomende bouwwerken kunnen onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij zijn. Vergunningvrije en vergunningplichtige activiteiten staan onder meer in de paragrafen 2.3.2 en 2.3.3 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.'

 

I.

 

De Bijlage vervalt.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt tegelijk in werking met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet).

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard op 6 december 2023.

de griffier,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

F. van Oosten

Naar boven