Gemeenteblad van Waterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterland | Gemeenteblad 2023, 533406 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterland | Gemeenteblad 2023, 533406 | beleidsregel |
Privacybeleid gemeente Waterland 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Waterland,
gelet op het gestelde in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG), Wet politiegegevens (Wpg)1, Besluit politiegegevens (Bpg), Besluit politiegegevens buitengewoon opsporingsambtenaren en de Regeling periodieke audit politiegegevens;
overwegende dat het wenselijk is het “Privacybeleid gemeente Waterland 2019” in te trekken en regels vast te stellen hoe om te gaan met de verwerking en bescherming van zowel persoonsgegevens als politiegegevens binnen de gemeente Waterland,
vast te stellen het navolgende Privacybeleid gemeente Waterland 2023.
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Definities en begripsbepaling
In dit besluit wordt verstaan onder:
persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (de betrokkene). Of wel, alle gegevens waaraan je een mens direct of indirect als individu kunt herkennen. Elk gegeven dat te herleiden is tot een bepaald persoon. Gegevens zoals naam, adres, woonplaats en bijzondere gegevens, zoals etnische achtergrond, politieke voorkeuren, gezondheid of het Burgerservicenummer (BSN);
Dit beleid beschrijft hoe de gemeente verantwoordelijk en binnen wettelijke kaders met persoonsgegevens omgaat. De verwerkingsverantwoordelijke is verplicht om behoorlijk, zorgvuldig en veilig om te gaan met de verwerking van persoonsgegevens. Daarnaast heeft de verwerkingsverantwoordelijke een verplichting om transparant te zijn en een informatieplicht richting de betrokkenen. Dit beleid is er op gericht de privacy van inwoners, medewerkers en (keten)partners te waarborgen en persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking. De gemeente wil met dit beleid onder andere bereiken dat medewerkers, waaronder de boa’s, zich ten volle bewust zijn van de noodzaak om zorgvuldig en op rechtmatige wijze om te gaan met persoons- en politiegegevens en het vertrouwen van betrokkenen in de overheid niet beschamen.
Dit beleid is van toepassing op de gemeentelijke organisatie van de gemeente Waterland en heeft betrekking op de persoonsgegevens van personen van wie de verwerkingsverantwoordelijke gegevens verwerkt of laat verwerken.
HOOFDSTUK 2. VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
Artikel 5. Uitgangspunten voor de verwerking van persoonsgegevens
De verwerkingsverantwoordelijke gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen. De verwerkingsverantwoordelijke houdt zich hierbij aan de volgende uitgangspunten:
Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt vooraf om toestemming gevraagd. Betrokkenen zijn veelal afhankelijk van de gemeente. Er is dan geen sprake van vrije toestemming. Voor een rechtmatige verwerking moet dan aan tenminste één van de andere voorwaarden als bedoeld in het tweede lid worden voldaan.
De verwerkingsverantwoordelijke gaat zorgvuldig met persoonsgegevens om en behandelt deze vertrouwelijk. De kwaliteit van de gegevens wordt gewaarborgd en persoonsgegevens worden alleen verwerkt door bevoegde personen met een geheimhoudingsplicht. Daarbij zorgt de verwerkingsverantwoordelijke voor passende beveiliging van de persoonsgegevens conform het vastgestelde informatiebeveiligingsbeleid.
Bij samenwerking met externe partijen waarbij sprake is van verwerking van persoonsgegevens, of als de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens laat verwerken door een verwerker, maakt de verwerkingsverantwoordelijke afspraken over de eisen waaraan de verwerking en/of gegevensuitwisseling moet voldoen. Deze afspraken worden vastgelegd in een (verwerkers)overeenkomst die voldoen aan de wet- en regelgeving.
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om gemeentelijke taken goed uit te voeren of een wettelijke verplichting te kunnen naleven. Zo kent de Wpg bijvoorbeeld, in tegenstelling tot de AVG, specifieke bewaartermijnen voor de opslag van politiegegevens.
Artikel 6. Aanvullende uitgangspunten Wpg
De Wpg stelt andere eisen bij het delen van politiegegevens tussen verschillende partijen.
Bij het verstrekken van politiegegevens buiten het Wpg-domein wordt geborgd dat politiegegevens alleen worden verstrekt aan personen of instanties buiten het politiedomein voor zover dat noodzakelijk is voor de doeleinden als in de Wpg en Bpg benoemd, vereist is bij wet en in overeenstemming met het bevoegd gezag.
Politiegegevens worden gecategoriseerd en niet langer bewaard dan de minimale tijd die nodig is, zoals vereist door toepasselijke wet- en regelgeving, of voor het doeleinde waarvoor ze zijn verwerkt. Politiegegevens worden na verwijdering (afgeschermd en niet meer in te zien) nog maximaal vijf jaar bewaard. Daarna of daarbinnen, afhankelijk van de geldende bewaartermijn, vindt definitieve vernietiging plaats en zijn de gegevens niet meer terug te halen.
Artikel 7. Geautomatiseerde verwerkingen
De verwerkingsverantwoordelijke maakt geen gebruik van Big data en tracking. Als dat in de toekomst wel het geval is, dan mogen de gegevens in Big data en tracking alleen worden verzameld, opgeslagen en gedeeld, als ze niet herleidbaar zijn tot een persoon. En mogen ze alleen worden verzameld voor onderzoek dat door of namens de verwerkingsverantwoordelijke wordt uitgevoerd.
HOOFDSTUK 3. PLICHTEN VAN DE VERWERKINGSVERANTWOORDELIJKE
Artikel 10. Gegevensbeschermingseffectbeoordeling/Privacy Impact Assessment
Op het moment dat er sprake is van een verhoogd risico bij het gebruik van de persoonsgegevens, brengt de verwerkingsverantwoordelijke de effecten en privacy risico’s in kaart door een Privacy Impact Assessment (PIA). Op basis van de PIA neemt de verwerkingsverantwoordelijke maatregelen om de privacy risico’s zo veel mogelijk weg te nemen.
Artikel 12. Bevoegd functionaris Wpg
Het aanwijzen van een bevoegd functionaris Wpg (BF) conform artikel 2:10, eerste lid Bpg is verplicht ten aanzien van de politiegegevens die onder artikel 9 Wpg (onderzoek in verband met de handhaving van de rechtsorde in een bepaald geval) worden verwerkt. De gemeente Waterland verwerkt uitsluitend persoonsgegevens die vallen onder artikel 8 Wpg (verwerking in het kader van de politietaak). Omdat daarvoor geen BF nodig is, heeft de gemeente geen BF aangesteld.
HOOFDSTUK 4. RECHTEN VAN BETROKKENEN
Artikel 14. Rechten van betrokkenen
Betrokkenen van wie de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, hebben het recht om na te gaan wat er met hun gegevens gebeurt en als dat nodig is hier invloed op uit te oefenen. Deze rechten zijn:
recht om vergeten te worden: het recht om gegevens te laten verwijderen/vernietigen, tenzij legitieme wettelijke eisen dit voorkomen. In gevallen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking, heeft de betrokkene het recht om die toestemming net zo eenvoudig in te trekken en de gegevens te laten verwijderen/wissen;
Artikel 15. Verzoeken in het kader van uitoefening van de rechten van betrokkenen
De betrokkene kan alleen een verzoek indienen of gegevens opvragen over zichzelf en als de indiener ouder is dan 16 jaar en niet onder curatele is gesteld. Voor minderjarigen jonger dan 12 jaar wordt een inzageverzoek door de ouder(s) of wettelijke vertegenwoordiger gedaan. Voor jongeren van 12 tot 16 jaar dienen de ouder(s) of wettelijke vertegenwoordiger samen en met instemming van de jongere het verzoek in. Voor een onder curatele gestelde dient de curator het verzoek in.
De Wpg schrijft voor dat de verwerkingsverantwoordelijke de beslissing maximaal vier weken kan verdagen, dan wel ten hoogste zes weken als blijkt dat verschillende regionale eenheden of bij de landelijke eenheid van politie politiegegevens over de verzoeker worden verwerkt. Van deze verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.
Bij een inzageverzoek op basis van de Wpg wordt informatie opgeleverd inzake doel en grondslag van de verwerking, de betrokken categorieën van politiegegevens, categorieën van ontvangers, de voorziene periode van opslag of criteria voor het bepalen van de termijn en de herkomst van de verwerking. Bij het inzageverzoek worden geen documenten verstrekt, maar wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld op locatie op inzage te komen. Hierbij mogen geen foto’s en/of kopieën worden gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-533406.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.