Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 532474 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 532474 | beleidsregel |
Beoordelingskader Persoonsgebonden Budget thuisondersteuning en beschermd wonen 2024 Bij verordening maatschappelijke ondersteuning DEEL 4
Gemeente Zwolle, bekendmaking beoordelingskader Persoonsgebonden Budget thuisondersteuning en bescherm wonen 2024 bij verordening maatschappelijke ondersteuning DEEL 4
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
Besluiten 7 november 2023 de beleidsregel beoordelingskader Persoonsgebonden Budget thuisondersteuning en bescherm wonen 2024 bij verordening maatschappelijke ondersteuning DEEL 4 vast te stellen.
1.1 Beoordelingskader persoonsgebonden budget thuisondersteuning en beschermd wonen
Voordat er sprake kan zijn van een persoonsgebonden budget (pgb) moet de (Centrale) toegang vaststellen dat een maatwerkvoorziening noodzakelijk is. Als een maatwerkvoorziening noodzakelijk is, kan de inwoner zijn voorkeur voor een pgb aangeven. In dat geval gaat de (Centrale) toegang de pgb-voorwaarden toetsen. Hoe dit in zijn werk gaat, staat hieronder beschreven.
De beoordelaar van de (Centrale) toegang beoordeelt eerst tijdens het gesprek of een cliënt voor een pgb in aanmerking kan komen. Als dat positief lijkt, dan wordt de cliënt gevraagd om een pgb-plan op te stellen, eventueel samen met zijn vertegenwoordiger. De inwoner maakt daarin aannemelijk dat hij/zij voldoet aan de gestelde pgb-voorwaarden. Het pgb-plan wordt door de aangewezen beoordelaar van de (Centrale) toegang beoordeeld.
Het pgb-plan wordt gebruikt om te beoordelen of de cliënt aan de voorwaarden voor een pgb voldoet. Het is een toetsing op het willen en kunnen beheren van een pgb en er wordt getoetst of de inzet van het pgb zodanig is dat de gestelde doelen worden bereikt tegen een verantwoord tarief. Dit doet recht aan de eigen verantwoordelijkheid die budgethouders hebben, maar ook van de gemeente om deze verantwoord af te geven.
Het pgb-plan is een door de cliënt zelf, al dan niet met een vertegenwoordiger, opgesteld plan dat weergeeft hoe het pgb wordt ingezet. Het pgb-plan bevat activiteiten die bijdragen aan de doelen en beoogde resultaten uit het ondersteuningsplan. Het beschrijft de wijze waarop de zorgaanbieder aan de wensen van de cliënt voldoet (maatwerk). Het helpt de cliënt om doelen te stellen en de invulling van de ondersteuning verder af te stemmen met de zorgaanbieder. Het plan beschrijft hoe het pgb wordt besteed, welke ondersteuning wordt ingekocht, bij wie en tegen welk tarief. Uit het pgb-plan moet ook blijken wie welke taak en verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van het pgb en de verantwoording ervan; zorginhoudelijk, administratief en financieel.
Om voor een pgb in aanmerking te komen moet een cliënt aan een aantal wettelijke criteria voldoen:
Een pgb wordt nooit verstrekt als:
De WSNP-bewindvoerder mag niet ook het pgb beheren. Een WSNP-bewindvoerder wordt toegewezen door de rechter om ervoor te zorgen dat de cliënt zijn schulden aflost. De WSNP-bewindvoerder is geen budgethouder. Deze taak wordt uitgevoerd door een beschermingsbewindvoerder. Er wordt gecheckt of de cliënt (of zijn vertegenwoordiger) bekend is in het register curatele en bewind: https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/. In beginsel kan een beschermingsbewindvoerder geen budgetbeheerder zijn, tenzij bij de beschermingsbewindvoerder kan aantonen dat het toezicht op de kwaliteit van de ondersteuning van de cliënt is gewaarborgd.
We onderscheiden vier verschillende rollen, namelijk:
Budgetbeheerder - een persoon (personen) die afspraken met de hulpverlener over de ondersteuning maakt, de kwaliteit van de ondersteuning controleert en wanneer noodzakelijk ingrijpt, vervanging regelt als de hulpverlener ziek is, de administratie doet, contactpersoon is voor (centrale) toegang/Sociale Verzekeringsbank/Zorgverzekeraar/Zorgkantoor en verantwoording aflegt over de besteding van het pgb;
Deze rollen mogen niet met elkaar vermengd worden.
Het is ook niet toegestaan dat een hulpverlener tevens bewindvoerder of budgetbeheerder is. De budgetbeheerder mag ook geen zakelijke en/of financiële relatie hebben met de zorgaanbieder/zorgverlener waar de zorg wordt ingekocht. De reden hiervan is dat bij vermenging van rollen niet de aan een pgb verbonden taken op verantwoorde wijze kunnen worden uitgevoerd en evenmin is gewaarborgd dat de diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, veilig, doeltreffend en cliëntgericht worden verstrekt. Daarnaast moeten de vertegenwoordiger en hulpverlener voldoende afstand tot elkaar hebben, waardoor beiden objectief en onafhankelijk de behoeften van de cliënt kunnen nastreven.
Het pgb moet in redelijkheid geschikt zijn om de ondersteuningsdoelen die vooraf zijn bepaald te behalen. Getoetst dient te worden of de juiste persoon de juiste ondersteuning levert, want de problemen mogen niet verergeren door deze leveringsvorm. Denk aan het ongewenst toenemen van de mate van afhankelijkheid van cliënt ten opzichte van de aanbieder en/of vermenging van taken van de budgethouder en vertegenwoordiger. Beide kunnen redenen voor afwijzing of beëindiging van het pgb zijn.
Per cliënt is een individuele afweging nodig om te bepalen of wel of niet een pgb wordt toegekend. Bij het beoordelen van de kwaliteit weegt mee of de diensten in redelijkheid geschikt zijn voor de ondersteuningsdoelen waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt. Het uitgangspunt is dat de diensten die ingekocht worden met een pgb aan dezelfde eisen moeten voldoen als de ondersteuning in natura. De aangewezen beoordelaar beoordeelt het pgb-plan en kan zo nodig meer informatie inwinnen bij de cliënt en de aanbieder.
De budgethouder en/of de budgetbeheerder:
Kwaliteit van de in te kopen ondersteuning (Thuisondersteuning en Beschermd Wonen)
De kwaliteit van de in te kopen ondersteuning moet volgens de Wmo 2015 veilig, doeltreffend en cliëntgericht zijn. De meer specifieke kwaliteitseisen staan vermeld in de ‘kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning maatwerkvoorzieningen’. De budgethouder is verantwoordelijk voor het inkopen van kwalitatief goede ondersteuning.
• Wordt de ondersteuning verstrekt in overeenstemming met de op de medewerkers/hulpverleners rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard? Dat betekent onder meer dat de (zorg)aanbieder goede ondersteuning biedt, de uitvoering organiseert van de geboden ondersteuning zodat hij tijdig, doelmatig en deskundig in de ondersteuningsbehoeften van de cliënt voorziet. Zijn concrete doelen geformuleerd en toont het plan aan hoe resultaten worden gemonitord?
in de periode van drie jaar voorafgaand aan de startdatum van de inzet van het pgb die invloed heeft op de veiligheid, doeltreffendheid en cliëntgerichtheid van de geboden ondersteuning?
Kwaliteit van de in te kopen ondersteuning (beschermd wonen aanvullend)
Is het duidelijk op welke wijze de ondersteuning zich richt op of bijdraagt aan het vergroten van de zelfredzaamheid en participatie (ontwikkelingsgericht), het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen?
Indien de cliënt of zijn vertegenwoordiger in staat is het pgb te beheren en uit het pgb-plan blijkt dat de in te kopen ondersteuning van de beoogde zorgaanbieder bijna voldoet aan de eisen veilig, doeltreffend en cliëntgericht, wordt maximaal één redelijke hersteltermijn geboden om de aanvraag compleet te maken, zodat dan definitief kan worden vastgesteld dat de in te kopen ondersteuning voldoet aan de eisen veilig, doeltreffend en cliëntgericht. In andere gevallen wordt het verzoek voor een pgb afgewezen en een beschikking voor ondersteuning in natura afgegeven. De afwijzing gaat vergezeld van een goede motivatie. Indien wordt besloten dat de cliënt voldoet aan de eisen om in aanmerking te komen voor een pgb, dan kan een beschikking worden opgesteld. Als een aanvraag na de hersteltermijn nog steeds incompleet of onvoldoende concreet is, wordt de aanvraag voor een pgb afgewezen en de ondersteuning in Zorg in Natura toegekend.
Aanvullend voor Thuisondersteuning
De maatwerkvoorziening Thuisondersteuning kan met een pgb ingekocht worden bij het sociaal netwerk van de cliënt of professionele zorgverlener. Voor ondersteuning uit het sociaal netwerk geldt een ander tarief t.o.v. een professionele zorgverlener. Dit is in de verordening nader bepaald en het bedrag is opgenomen in het Financieel Besluit. Tot het sociale netwerk worden de personen uit de familie/huiselijke kring en andere personen met wie de inwoner een sociale relatie onderhoudt gerekend. Met die laatste worden personen bedoeld met wie de inwoner regelmatig contacten onderhoudt, zoals huisgenoten, buren, (mede)leden van een vereniging. Er kan sprake zijn van een (sociale) relatie tussen inwoner en zorgverlener. Om het juiste tarief en de kwaliteitseisen te bepalen, moet gekeken worden naar de achtergrond van de relatie tussen de inwoner en de hulpverlener. Deze kan sociaal of beroepsmatig zijn. Een particuliere werknemer die geen sociale relatie heeft met de inwoner en zijn werkzaamheden beroepsmatig verricht, valt onder het professionele tarief. Voor ondersteuning die valt onder het professionele tarief gelden vervolgens ook de inhoudelijke kwaliteitseisen die in de nadere regel kwaliteit zijn opgenomen.
Aanvullend voor beschermd wonen
De maximale hoogte van het pgb wordt bepaald door de op basis van een naar aard en omvang oplopend budget en bedraagt maximaal 100% van de maximale kostprijs van de voorziening in natura. Dit budget kan eventueel worden aangevuld met een toeslag voor de modules Dagbesteding Nazorg, Ouder bij kind en/of Wooninitiatief. De hoogte van het pgb wordt bepaald op basis van het ingediende pgb-plan, tenzij dit pgb-plan de vastgestelde maximale hoogte van het bij de zorgzwaarte passende pgb overschrijdt. De cliënt kan er dan voor kiezen de overschrijding zelf te betalen.
Wanneer een cliënt ondersteuning nodig heeft bij het verkrijgen van een zinvolle dag invulling kan de module Dagbesteding worden afgegeven door de (Centrale) toegang.
Ten behoeve van een duurzame uitstroom uit beschermd en begeleid wonen kan de module Nazorg wordt ingezet. De module wordt toegekend door de (Centrale) toegang. Het betreft het bieden van ambulante begeleiding in de thuissituatie na beëindiging van een traject beschermd wonen of begeleid wonen.
Module Verblijf kind bij ouder
Het verblijf van (een) kind(eren) bij de ouder in beschermd of begeleid wonen brengt voor de aanbieder meerkosten met zich mee. Het gaat hierbij om meerkosten voor huisvesting, facilitaire verzorging en soms nog enige basale Ondersteuning (ADL) voor het kind. De module wordt toegekend door de (Centrale) toegang.
Er wordt een toeslag voor wooninitiatieven aan de cliënt toegekend als:
De toeslag wooninitiatief is individueel en mag gebruikt worden voor:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-532474.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.