Gemeenteblad van Roermond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2023, 530635 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2023, 530635 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Reglement van Orde adviescommissie Omgevingskwaliteit Roermond
In dit reglement wordt verstaan onder:
college: het college van burgemeester en wethouders;
commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd adviescommissie Omgevingskwaliteit;
raad: de gemeenteraad van de gemeente Roermond;
reglement: dit reglement van orde op de adviescommissie Omgevingskwaliteit Roermond;
verordening: Verordening adviescommissie Omgevingskwaliteit Roermond
De commissie is een door de raad ingestelde onafhankelijke commissie. De leden zijn onafhankelijk ten opzichte van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie. Er bestaan geen bindingen of relaties op basis waarvan de adviezen over ruimtelijke kwaliteit worden beïnvloed.
Artikel 3. Incompatibiliteiten
Commissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van het advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit anderen hoofde dan het commissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
De vergaderingen waarin één of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg en principeverzoeken of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Als de commissie wordt gevraagd een persoonlijke beleidsopvatting te geven, is de vergadering niet openbaar en is het advies ook niet openbaar.
Initiatiefnemers, ontwerpers en belanghebbende worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen ze dit aangeven bij de aanvraag. De gemeente zorgt voor een uitnodiging. Indien het een digitale vergadering betreft zorgt de gemeente voor een link naar de vergadering.
De voorzitter, het aangewezen lid, de aangewezen leden, of de subcommissie kunnen belangstellenden gelegenheid geven tot een korte toelichting. De voorzitter, het aangewezen lid, de aangewezen leden, of de subcommissie stellen, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd per planbehandeling vast. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.
Artikel 6. Notulering en openbaarheid
Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder en beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd met een verwijzing naar het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid.
Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid of als daar specifiek om wordt verzocht.
Het advies van de commissie bevat één van de volgende conclusies:
Het plan voldoet aan redelijke eisen van welstand en/of er is geen onaanvaardbare aantasting van de monumentale waarden. Het advies kan worden gecombineerd met suggesties om het plan naar een hoger niveau te tillen. Deze suggesties zijn vrijblijvend.
Het plan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand en/of er is een aantasting van de monumentale waarden, tenzij het op ondergeschikte punten wordt aangepast. Het advies kan worden gecombineerd met suggesties om het plan naar een hoger niveau te tillen. Deze suggesties zijn vrijblijvend.
Het plan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand en/of er is een aantasting van de monumentale waarden.
De documenten voor de planbehandeling dienen uiterlijk drie werkdagen voor vergadering in bezit van de secretaris te zijn.
Indien een vooroverleg of principeverzoek niet binnen één jaar na de laatste beoordeling door de commissie, dan wel een namens haar gemandateerd lid, wordt gevolgd door een aanvraag voor een omgevingsvergunning, komt het advies te vervallen. Deze termijn geldt niet indien de commissie en initiatiefnemer schriftelijk anders overeenkomen.
Artikel 10. Profielschets commissieleden
Heeft leiderschap, bezit goede communicatieve vaardigheid en gastheerschap tegenover de bezoekers, is terughoudend van een eigen oordeel, heeft het vermogen om een afsluitende conclusie te trekken uit ingediende overwegingen, waarbij hoofdzaken van bijzaken worden gescheiden en tevens een weging plaatsvindt van het gewicht van de ingebrachte argumenten, heeft politieke sensitiviteit en affiniteit met ruimtelijke kwaliteit.
Heeft ruime aantoonbare ervaring als zelfstandig werkend architect, heeft aantoonbare kennis, ervaring en inzicht op het gebied van ruimtelijke ordening en is in staat de kwaliteit van de (on)bebouwde omgeving te beoordelen en een inschatting te maken van de invloed van architectonische vormgeving daarop.
Restauratiearchitect en cultuur-, bouw- en architectuurhistoricus:
Heeft ruime aantoonbare ervaring ten aanzien van verbouw-, restauratie-, en herbestemmingsplannen van gebouwd cultureel erfgoed op zich en in relatie tot zijn omgeving, en is in staat een inschatting te maken van de invloed van hedendaagse architectonische vormgeving op verbouw-, restauratie-, en herbestemmingsplannen.
Heeft ruime aantoonbare ervaring ten aanzien van stedenbouwkundig ontwerpen in binnenstedelijk gebied (beschermd stadsgezicht) en heeft affiniteit met architectonische vormgeving.
Heeft ruime aantoonbare ervaring als landschapsarchitect en is in staat de kwaliteit van de gebiedskenmerken te beoordelen en een inschatting te maken van de invloed van architectonische vormgeving op de herkenbaarheid en duurzaamheid van het landschap
De leden van de commissie worden door het college benoemd op grond van artikel 5, vierde lid van de verordening. De leden worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring. Het college informeert de raad over deze benoeming.
Artikel 15. Financiële vergoeding
De voorzitter en leden genieten een door het college te bepalen uurtarief en een vergoeding voor reiskosten indien men niet woonachtig is in de gemeente Roermond.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-530635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.