Beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2024

Burgemeester van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 28 november 2023;

gelet op het bepaalde in de artikelen 2:10 en 2:28 APV Venlo;

besluit tot vaststelling van:

Beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2024

 

In dit terrassenbeleid streven wij naar een optimale samenkomst van het belang van de stad en het belang van de ondernemers waarbij we ruimte geven waar het kan en richting waar het moet.

De inrichting en uitstraling van een terras zijn in beginsel de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Een terras is echter medebepalend voor de uitstraling van de openbare ruimte. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen en te bevorderen. Het mogen voeren van een terras is daarom geen recht. Het is een gunst die de gemeente op de openbare weg biedt, daar waar het mogelijk, verantwoord en passend in de omgeving is. Een terras is altijd maatwerk.

Straten en pleinen zijn onderdeel van het openbare gebied en vervullen meerdere functies. Het openbaar gebied dient toegankelijk te zijn voor iedereen en heeft invloed op de beleving van het betreffende gebied. Het gaat daarbij om een combinatie van functies die leidt tot de juiste synergie. Dit is enerzijds de openheid en toegankelijkheid van pleinen en straten, maar anderzijds ook de (commerciële) functies die aan pleinen of straten zijn gelegen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de belangen van de verschillende gebruikers. Hiertussen zal een juiste balans moeten bestaan. Eén van de speerpunten, zowel gemeentelijk als landelijk, is om in stedelijk gebied klimaatadaptatie en groen een plek te geven. Hiervoor zal ruimte gereserveerd moeten worden.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit beleid en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    banken: losstaande banken die nergens aan zijn bevestigd;

  • b.

    bestekkastje: een klein kastje of tafel met bestek, glazen, porselein, servetten, asbakken, kruiden en specerijen. De maximale afmetingen van het kastje/tafel: 80cm x 80cm x 100cm (LxBxH);

  • c.

    exploitant: de houder van de exploitatie- en terrasvergunning en de uitbater van een horeca-inrichting;

  • d.

    exploitatievergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV Venlo;

  • e.

    horeca-inrichting: een inrichting waarvoor een exploitatievergunning geldt of een inrichting die is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht op grond van artikel 2:29a (Nadere regels) van de APV Venlo;

  • f.

    openbare ruimte: het geheel van alle voor het publiek vrij toegankelijke ruimten;

  • g.

    rijweg: het fysiek of optisch in de bestrating van de straat opgenomen gedeelte bestemd voor (brom)fietsers en motorvoertuigen;

  • h.

    soorten terras:

    • gevelterras: een terras direct aansluitend en loodrecht voor de gevel van de betreffende horeca-inrichting;

    • aanleunterras: een terras niet direct aansluitend aan de gevel van de betreffende horeca-inrichting;

    • pleinterras: een terras gelegen op een plein of een pleinvormige locatie, zoals aangeduid op de terraskaarten in bijlage 2 van het Omgevingsprogramma Retail en de bijlagen bij deze beleidsregels;

    • buurterras: een terras voor de gevel/deur van een belendend/ander pand in de directe nabijheid van de horeca-inrichting;

  • i.

    terras: een buiten de besloten ruimte van een horeca-inrichting gelegen deel van die inrichting waar men zit- en/of sta-gelegenheid biedt en waar tegen betaling dranken en/of spijzen voor directe consumptie zijn te nuttigen;

  • j.

    weg: het fysiek of optisch in de bestrating van de straat opgenomen gedeelte bestemd voor verkeer.

Artikel 2. Werkingssfeer

  • 1.

    Terrassen kunnen alleen worden geplaatst bij horeca-inrichtingen.

  • 2.

    Voor het mogen plaatsen van een gevelterras, aanleunterras, buurterras of pleinterras is een exploitatie- en terrasvergunning vereist.

  • 3.

    Het bevoegd gezag kan in de vereiste exploitatie- en terrasvergunning afwijken van de beleidsregels terrassen.

  • 4.

    Indien en voor zover de exploitant wenst af te wijken van de regels die in de onderhavige beleidsregels zijn opgenomen, dan dient hij in het kader van de vergunningsaanvraag aan te geven wat de gewenste afwijking is en te motiveren waarom afwijking van de beleidsregels in zijn specifieke geval wenselijk en gerechtvaardigd is.

Artikel 3. Vergunningsplicht

De regulering van de terrassen vindt plaats op basis van de in artikel 2:10 en artikel 2.28 van de APV Venlo bedoelde exploitatie- en terrasvergunning.

Artikel 4. Voorschriften

De volgende bepalingen en voorschriften zijn van toepassing op terrassen en de exploitant draagt er zorg voor dat de bepalingen en voorschriften worden nageleefd.

Plaatsing

  • 1.

    Alleen terrassen zijn toegestaan. Alvorens serres of andere bouwwerken mogen worden opgericht, dient de exploitant te beschikken over de daarvoor benodigde omgevingsvergunning.

  • 2.

    In de volgende gevallen mag geen gevelterras worden geplaatst, maar wel een aanleunterras:

    • a.

      In straten waarbij wegmeubilair (lantaarnpalen, verkeersborden e.d.) de vrije doorgang voor de voetganger zou beletten indien de ruimte langs de gevel vrij zou moeten blijven.

    • b.

      Op de Parade, Geldersepoort, Bolwaterstraat en Kloosterstraat en door de burgemeester bij openbare bekendmaking aan te wijzen straten.

  • 3.

    Terrassen mogen niet op de rijweg geplaatst worden en blindegeleidestroken dienen geheel vrij te blijven om een ongehinderde doorgang te garanderen.

  • 4.

    Bij een aanleun- of pleinterras dient er altijd minimaal 1,50 meter vrije doorgangsruimte beschikbaar te blijven voor voetgangersverkeer.

  • 5.

    In straten waar geen rijweg aanwezig is, dient er altijd minimaal 4,5 meter vrije doorgangsruimte beschikbaar te blijven voor (hulpverlenings)voertuigen.

Specifieke bepalingen pleinterrassen

  • 6.

    Een exploitant komt alleen in aanmerking voor een pleinterras indien enig deel van de voor- en/of zijgevel van zijn horeca-inrichting daadwerkelijk gelegen is aan een pleinlocatie.

  • 7.

    De burgemeester kan, in verband met de schaarse ruimte op een pleinlocatie, exploitanten van inrichtingen die in aanmerking willen komen voor een pleinterras, de mogelijkheid bieden om in onderling overleg een voorstel te doen voor een indelingsplan. De burgemeester stelt exploitanten hiertoe een redelijke termijn die maximaal 6 weken bedraagt.

  • 8.

    Bij het opstellen van een indelingsplan worden de volgende criteria in acht genomen (in willekeurige volgorde):

    • a.

      de ligging van de horeca-inrichtingen aan het plein;

    • b.

      de vloeroppervlakte van de horeca-inrichtingen; en de in het pand aanwezige (sanitaire) voorzieningen;

    • c.

      de openingstijden van de horeca-inrichtingen en gebruikstijden van het terras;

    • d.

      de wensen van de exploitanten van de inrichtingen ten aanzien van de omvang en ligging van het terras;

    • e.

      de historisch gegroeide situatie, zoals de verhuurde terrasoppervlakte in voorgaande jaren.

  • 9.

    Als het voorgestelde indelingsplan voldoet aan de in ad 8 genoemde criteria, stelt de burgemeester het indelingsplan vast voor een periode van 5 jaar en worden reeds verleende terrasvergunningen en huurovereenkomsten gewijzigd overeenkomstig het indelingsplan.

  • 10.

    Wanneer de exploitanten op de pleinlocatie niet in staat zijn om binnen de door de burgemeester gestelde termijn tot een gezamenlijk voorstel te komen voor een indelingsplan of indien het voorgestelde indelingsplan niet voldoet aan de in het derde lid genoemde criteria, dan stelt de burgemeester zelf een indelingsplan vast conform de volgende procedure:

    • a.

      De burgemeester inventariseert welke exploitanten op de pleinlocatie in aanmerking willen komen voor een pleinterras.

    • b.

      De burgemeester stelt voor een periode van 5 jaar, aan de hand van de criteria zoals genoemd in ad 8, voor de pleinlocatie een indelingsplan vast met een vaste einddatum.

    • c.

      Bestaande terrasvergunningen worden gewijzigd overeenkomstig het indelingsplan en nieuw te verlenen vergunningen worden verleend op basis van het indelingsplan. Huurovereenkomsten worden overeenkomstig de vergunning opgesteld/aangepast.

  • 11.

    Terrasruimte die gedurende de periode van 5 jaar vrijkomt, zal (indien hiervoor nieuwe gegadigden zijn), opnieuw worden vergund aan de hand van de in ad 8 genoemde criteria.

  • 12.

    Terrasruimte op de pleinlocatie die wordt vergund na het vaststellen van het indelingsplan, kan slechts worden verleend tot het eind van de periode van 5 jaar (vaste einddatum, ad 10b).

  • 13.

    Terrasruimte op de pleinlocatie die (nog) niet in gebruik is bij een inrichting, kan tijdelijk (voor maximaal 1 jaar) vergund worden aan een naastgelegen inrichting, waarna verlenging van de vergunning voor een periode van telkens maximaal 1 jaar kan worden aangevraagd.

  • 14.

    Na de periode van 5 jaar wordt bekeken of het indelingsplan ongewijzigd kan worden vastgesteld voor een nieuwe periode van 5 jaar of dat een nieuw indelingsplan moet worden vastgesteld, bijvoorbeeld omdat er (meerdere) nieuwe gegadigden zijn voor de terrasruimte op de pleinlocatie.

Specifieke bepalingen buurterrassen

  • 15.

    In afwijking van een gevelterras, kan een buurterras, indien plaatsing direct aansluitend aan en recht voor en/of tegenover de eigen voor- en/of zijgevel van de bijbehorende inrichting niet mogelijk is, of een uitgebreider terras wenselijk is, gesitueerd worden op een andere locatie in de directe nabijheid van de eigen inrichting. Hierbij wordt uitgegaan van een maximale afstand van 20 meter tussen de ingang van de horeca inrichting en het begin van het buurterras.

  • 16.

    Een buurterras kan alleen worden geplaatst voor de gevel van een ander pand, indien hiervoor schriftelijke toestemming is verleend door de eigenaar en huurder van dat andere pand. Deze schriftelijke toestemming geldt voor 1 jaar en mag bij inlevering niet ouder zijn dan 3 maanden. De toestemming moet jaarlijks vernieuwd worden. De toestemming is persoonlijk, dat wil zeggen dat bij wijziging van exploitant de nieuwe exploitant een nieuwe toestemmingsverklaring moet overleggen bij zijn of haar aanvraag voor de exploitatie- en terrasvergunning. Indien de eigenaar en/of huurder van het desbetreffende andere pand de toestemming intrekt dan dient de exploitant het bevoegd gezag daarvan per ommegaande schriftelijk te informeren, dit zal in beginsel leiden tot aanpassing van de exploitatie- en terrasvergunning van exploitant.

Inrichting terrassen

  • 17.

    Het terras mag uitsluitend worden ingericht met stoelen, banken, tafels, statafels, barkrukken, terrasschermen, parasols, maximaal 2 afvalbakken, plantenbakken (conform ad 25) en een bestekkastje. In bijzondere situaties kan het bevoegd gezag een verbod tot het plaatsen van terrasschermen en parasols instellen.

  • 18.

    Het aanbrengen, wijzigen of verwijderen van bevestigingsconstructies in de bestrating ten behoeve van parasols, terrasschermen of andere zaken is alleen mogelijk na melding bij en goedkeuring van het bevoegd gezag.

  • 19.

    Het in oorspronkelijke staat terugbrengen van de bestrating, na het verwijderen van voorzieningen zoals bedoeld ad 18, wordt uitgevoerd door of namens het bevoegd gezag. De kosten voor dit herstel worden in rekening gebracht bij de exploitant.

  • 20.

    Terrasschermen mogen uitsluitend bij aanleun- en gevelterrassen geplaatst worden.

  • 21.

    Terrasschermen mogen uitsluitend haaks op de gevel geplaatst worden uit de gevel.

  • 22.

    De hoogte van vaste terrasschermen mag maximaal 1,80 meter zijn. Indien in hoogte verstelbare terrasschermen worden gebruikt, mag tijdens openingstijden van het terras de hoogte maximaal 2,10 meter zijn

  • 23.

    Terrasschermen moeten vanaf 1 meter hoogte transparant zijn.

  • 24.

    Aan alle zijdes van een terras mogen plantenbakken met levende beplanting geplaatst worden als terrasafscheiding. De randen van plantenbakken mogen maximaal 1 meter hoog zijn. De plantenbakken inclusief beplanting mogen maximaal 1,20 meter hoog zijn. Plantenbakken, als decoratie (niet zijnde als afscheiding) mogen, zij het beperkt, op het terras geplaatst worden. Voor deze decoratie-plantenbakken geldt geen maximumhoogte.

  • 25.

    Alle plantenbakken moeten verzorgd en goed onderhouden worden (snoeien, verwijderen dode planten en afval, etc.) en qua uitstraling en omvang aansluiten bij het terras(-meubilair).

  • 26.

    Het terras moet een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de omliggende gebouwen. Opzichtig kleurgebruik, gekleurde en/of knipperende verlichting worden in de regel niet als zodanig beschouwd evenals het gebruik van pallets en oliedrums.

  • 27.

    Vlonders zijn niet toegestaan, tenzij exploitant hiertoe beschikt over een omgevingsvergunning. Ook andere bedekking van de straat is niet toegestaan.

  • 28.

    (Elektrische) verwarmingselementen op het terras zijn toegestaan. Er mag geen losse open verbranding (zoals losstaande gasheaters) plaatsvinden op het terras. Verboden zijn verwarmingselementen die aan de gevel bevestigd worden, zonder dat hiervoor de vereiste omgevingsvergunning aan de exploitant is verleend. De (elektrische) verwarmingselementen zijn bij voorkeur voorzien van ‘bewegingsmelders’ zodat deze niet branden als er geen gasten op het terras verblijven.

  • 29.

    De schoonmaak van het terras geschiedt door de exploitant. Zwerfvuil in de directe nabijheid van het terras dient door de exploitant daadwerkelijk dagelijks opgeruimd te worden (en niet in de goot te belanden of op de openbare weg te worden geveegd).

Openbare orde en veiligheid

  • 30.

    Terrassen moeten gesloten zijn van 02.00 uur tot 07.00 uur. In individuele gevallen kunnen de openingstijden verkort worden in de exploitatie- en terrasvergunning van het betreffende horecabedrijf.

  • 31.

    Bijzondere bepalingen tijdens de carnavalsperiode:

Jaarlijks tijdens de carnavalsperiode en in Velden op Gekke maandag en Brokke dinsdag moet de openbare ruimte obstakelvrij (vrij van terrassen, parasols, voetstukken, gaten voor parasols en andere obstakels) zijn en vanaf donderdag voor de carnaval tot en met woensdag na de carnaval op locaties gelegen langs de diverse optochtroutes in de hele gemeente Venlo.

  • 32.

    Bijzondere bepalingen carnavalsviering binnenstad Venlo, Venloop/ Viva Classic Live/ Venlo on Ice:

    • a.

      Het bepaalde onder ad 31 is ook van toepassing op de straten en locaties in de binnenstad van Venlo waar ook andere carnavalsevenementen (zoals de Boètegewoëne Boètezitting) worden georganiseerd.

    • b.

      Jaarlijks tijdens de opbouw- en afbouwfase en gedurende de evenementen Viva Classic Live, Venlo on Ice en de Venloop moet de openbare ruimte obstakelvrij (vrij van terrassen, parasols, voetstukken, gaten voor parasols en andere obstakels) zijn op de locaties waar deze evenementen plaatsvinden en langs de routes van de Venloop in de binnenstad van Venlo.

    • c.

      De horecaondernemers mogen dan geen gebruik maken van de ontruimde terrasruimtes. Deze terrasruimtes staan onder voorwaarden (zoals beschreven in de desbetreffende evenementenvergunning) dan volledig ter beschikking van de houder van de betreffende evenementenvergunning.

  • 33.

    Bijzondere bepaling kermis binnenstad Venlo: Jaarlijks tijdens de opbouw- en afbouwfase en gedurende de kermis moet de terrasruimte op de openbare weg indien nodig 30% inkrimpen op de locaties waar de kermis in de binnenstad van Venlo plaatsvindt.

  • 34.

    Jaarlijks kan de burgemeester één keer een (nieuw) evenement, dat van enige importantie is voor de gemeente Venlo, aanwijzen als een evenement waarvoor eenzelfde regeling geldt voor het gebruik van terrassen aan straten en locaties tijdens de opbouw- en afbouwfase en gedurende dit evenement als bedoeld onder ad 32.

  • 35.

    Terrassen die staan op het marktterrein van een wekelijkse warenmarkt in de gemeente moeten voordat met de opbouwwerkzaamheden van de markt wordt begonnen geheel ontruimd worden en mogen pas terug worden geplaatst na afloop van de markt wanneer het marktterrein is gereinigd. De marktmeester kan een ondernemer vrijstelling verlenen van deze verplichting, mits de goederenmarkt hiervan geen hinder ondervindt.

  • 36.

    Het ten gehore brengen van muziek op het terras is verboden.

  • 37.

    Terrassen moeten op eerste aanzegging van het bevoegd gezag ontruimd worden in verband met officiële gelegenheden, gedurende de in de aanzegging vermelde tijdstippen.

  • 38.

    Het is verboden om terrasmeubilair op de openbare weg te stapelen.

  • 39.

    Wanneer het terras c.q. het horecabedrijf is gesloten is de exploitant verplicht:

    • a.

      statafels te verwijderen van het terras en inpandig op te slaan, indien dit niet mogelijk is de statafels onbruikbaar te maken;

    • b.

      tafels, stoelen, bestekkastje en afvalbakken uit de openbare ruimte te verwijderen of onbruikbaar te maken door deze geketend te laten staan (niet buiten het eigen terras);

    • c.

      parasols, zonneschermen en luifels in te klappen; verhoogde terrasschermen in te schuiven tot max 1.80m;

    • d.

      terrasverwarmers uit te zetten.

  • 40.

    Wanneer het terras c.q. het horecabedrijf is gesloten voor een periode van meer dan 7 (aaneengesloten) dagen is de exploitant verplicht alle losse elementen (zoals tafels, stoelen, bestekkasten etc.) uit de openbare ruimte te verwijderen.

  • 41.

    Indien de gemeente of een nutsbedrijf werkzaamheden moet uitvoeren aan of onder de bestrating, is de gemeente niet aansprakelijk voor mogelijke schade van de exploitant in verband met het afbreken en opbouwen van het terras en mogelijk verminderde omzet.

Huur

  • 42.

    Wanneer een terras wordt geplaatst op gemeentegrond dan dient er eerst een huurovereenkomst gesloten te worden voor het gebruik van de gemeentegrond. Deze huurovereenkomst wordt gekoppeld aan de exploitatie-/terrasvergunning met de mogelijkheid tot (wederzijdse) opzegging.

  • 43.

    Het bevoegd gezag behoudt zich het recht voor om de ruimtes voor terrassen te herindelen in samenspraak met ondernemers.

  • 44.

    Ten behoeve van de berekening van de huur wordt onder de kern Venlo begrepen het gebied begrensd door de Maaskade, Werf, Prinsessesingel, Prof.Gelissensingel tot aan het viaduct Eindhovenseweg, Eindhovenseweg, Roermondsepoort, Koninginnesingel, Koninginneplein, Stationsplein, Keulsepoort, Deken van Oppensingel, Mercatorstraat, Noord-Binnensingel, Hogeweg, van 't Hoffweg, Wilhelminapark en St.Urbanusweg, waarbij genoemde straten eveneens tot de binnenstad behoren.

Artikel 5. Overgangsregeling

De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit geldende terrasvergunningen blijven twee jaren van kracht voor zover zij niet eerder worden ingetrokken of vervangen.

Artikel 6. Bedrijfsovername of wijziging ondernemingsvorm

Bij wijziging van de ondernemingsvorm van vergunninghouder (die noopt tot wijziging van de tenaamstelling van de vergunning) of bij overdracht van de onderneming van vergunninghouder zal de geldende vergunning voor het terras in beginsel dienovereenkomstig gewijzigd/-verleend worden.

Artikel 7. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald onder de naam “Beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2024”.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Op dat tijdstip worden de beleidsregels “Beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2019” (in werking getreden op 1 oktober 2019) ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 28 november 2023 te Venlo,

Antoin Scholten

Burgemeester van Venlo

Naar boven