Gemeenteblad van Venlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2023, 529264 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2023, 529264 | beleidsregel |
Beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2024
In dit terrassenbeleid streven wij naar een optimale samenkomst van het belang van de stad en het belang van de ondernemers waarbij we ruimte geven waar het kan en richting waar het moet.
De inrichting en uitstraling van een terras zijn in beginsel de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Een terras is echter medebepalend voor de uitstraling van de openbare ruimte. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen en te bevorderen. Het mogen voeren van een terras is daarom geen recht. Het is een gunst die de gemeente op de openbare weg biedt, daar waar het mogelijk, verantwoord en passend in de omgeving is. Een terras is altijd maatwerk.
Straten en pleinen zijn onderdeel van het openbare gebied en vervullen meerdere functies. Het openbaar gebied dient toegankelijk te zijn voor iedereen en heeft invloed op de beleving van het betreffende gebied. Het gaat daarbij om een combinatie van functies die leidt tot de juiste synergie. Dit is enerzijds de openheid en toegankelijkheid van pleinen en straten, maar anderzijds ook de (commerciële) functies die aan pleinen of straten zijn gelegen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de belangen van de verschillende gebruikers. Hiertussen zal een juiste balans moeten bestaan. Eén van de speerpunten, zowel gemeentelijk als landelijk, is om in stedelijk gebied klimaatadaptatie en groen een plek te geven. Hiervoor zal ruimte gereserveerd moeten worden.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit beleid en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Indien en voor zover de exploitant wenst af te wijken van de regels die in de onderhavige beleidsregels zijn opgenomen, dan dient hij in het kader van de vergunningsaanvraag aan te geven wat de gewenste afwijking is en te motiveren waarom afwijking van de beleidsregels in zijn specifieke geval wenselijk en gerechtvaardigd is.
De regulering van de terrassen vindt plaats op basis van de in artikel 2:10 en artikel 2.28 van de APV Venlo bedoelde exploitatie- en terrasvergunning.
De volgende bepalingen en voorschriften zijn van toepassing op terrassen en de exploitant draagt er zorg voor dat de bepalingen en voorschriften worden nageleefd.
Specifieke bepalingen pleinterrassen
De burgemeester kan, in verband met de schaarse ruimte op een pleinlocatie, exploitanten van inrichtingen die in aanmerking willen komen voor een pleinterras, de mogelijkheid bieden om in onderling overleg een voorstel te doen voor een indelingsplan. De burgemeester stelt exploitanten hiertoe een redelijke termijn die maximaal 6 weken bedraagt.
Wanneer de exploitanten op de pleinlocatie niet in staat zijn om binnen de door de burgemeester gestelde termijn tot een gezamenlijk voorstel te komen voor een indelingsplan of indien het voorgestelde indelingsplan niet voldoet aan de in het derde lid genoemde criteria, dan stelt de burgemeester zelf een indelingsplan vast conform de volgende procedure:
Specifieke bepalingen buurterrassen
In afwijking van een gevelterras, kan een buurterras, indien plaatsing direct aansluitend aan en recht voor en/of tegenover de eigen voor- en/of zijgevel van de bijbehorende inrichting niet mogelijk is, of een uitgebreider terras wenselijk is, gesitueerd worden op een andere locatie in de directe nabijheid van de eigen inrichting. Hierbij wordt uitgegaan van een maximale afstand van 20 meter tussen de ingang van de horeca inrichting en het begin van het buurterras.
Een buurterras kan alleen worden geplaatst voor de gevel van een ander pand, indien hiervoor schriftelijke toestemming is verleend door de eigenaar en huurder van dat andere pand. Deze schriftelijke toestemming geldt voor 1 jaar en mag bij inlevering niet ouder zijn dan 3 maanden. De toestemming moet jaarlijks vernieuwd worden. De toestemming is persoonlijk, dat wil zeggen dat bij wijziging van exploitant de nieuwe exploitant een nieuwe toestemmingsverklaring moet overleggen bij zijn of haar aanvraag voor de exploitatie- en terrasvergunning. Indien de eigenaar en/of huurder van het desbetreffende andere pand de toestemming intrekt dan dient de exploitant het bevoegd gezag daarvan per ommegaande schriftelijk te informeren, dit zal in beginsel leiden tot aanpassing van de exploitatie- en terrasvergunning van exploitant.
Het terras mag uitsluitend worden ingericht met stoelen, banken, tafels, statafels, barkrukken, terrasschermen, parasols, maximaal 2 afvalbakken, plantenbakken (conform ad 25) en een bestekkastje. In bijzondere situaties kan het bevoegd gezag een verbod tot het plaatsen van terrasschermen en parasols instellen.
Aan alle zijdes van een terras mogen plantenbakken met levende beplanting geplaatst worden als terrasafscheiding. De randen van plantenbakken mogen maximaal 1 meter hoog zijn. De plantenbakken inclusief beplanting mogen maximaal 1,20 meter hoog zijn. Plantenbakken, als decoratie (niet zijnde als afscheiding) mogen, zij het beperkt, op het terras geplaatst worden. Voor deze decoratie-plantenbakken geldt geen maximumhoogte.
(Elektrische) verwarmingselementen op het terras zijn toegestaan. Er mag geen losse open verbranding (zoals losstaande gasheaters) plaatsvinden op het terras. Verboden zijn verwarmingselementen die aan de gevel bevestigd worden, zonder dat hiervoor de vereiste omgevingsvergunning aan de exploitant is verleend. De (elektrische) verwarmingselementen zijn bij voorkeur voorzien van ‘bewegingsmelders’ zodat deze niet branden als er geen gasten op het terras verblijven.
Jaarlijks tijdens de carnavalsperiode en in Velden op Gekke maandag en Brokke dinsdag moet de openbare ruimte obstakelvrij (vrij van terrassen, parasols, voetstukken, gaten voor parasols en andere obstakels) zijn en vanaf donderdag voor de carnaval tot en met woensdag na de carnaval op locaties gelegen langs de diverse optochtroutes in de hele gemeente Venlo.
Bijzondere bepalingen carnavalsviering binnenstad Venlo, Venloop/ Viva Classic Live/ Venlo on Ice:
Jaarlijks tijdens de opbouw- en afbouwfase en gedurende de evenementen Viva Classic Live, Venlo on Ice en de Venloop moet de openbare ruimte obstakelvrij (vrij van terrassen, parasols, voetstukken, gaten voor parasols en andere obstakels) zijn op de locaties waar deze evenementen plaatsvinden en langs de routes van de Venloop in de binnenstad van Venlo.
Jaarlijks kan de burgemeester één keer een (nieuw) evenement, dat van enige importantie is voor de gemeente Venlo, aanwijzen als een evenement waarvoor eenzelfde regeling geldt voor het gebruik van terrassen aan straten en locaties tijdens de opbouw- en afbouwfase en gedurende dit evenement als bedoeld onder ad 32.
Terrassen die staan op het marktterrein van een wekelijkse warenmarkt in de gemeente moeten voordat met de opbouwwerkzaamheden van de markt wordt begonnen geheel ontruimd worden en mogen pas terug worden geplaatst na afloop van de markt wanneer het marktterrein is gereinigd. De marktmeester kan een ondernemer vrijstelling verlenen van deze verplichting, mits de goederenmarkt hiervan geen hinder ondervindt.
Ten behoeve van de berekening van de huur wordt onder de kern Venlo begrepen het gebied begrensd door de Maaskade, Werf, Prinsessesingel, Prof.Gelissensingel tot aan het viaduct Eindhovenseweg, Eindhovenseweg, Roermondsepoort, Koninginnesingel, Koninginneplein, Stationsplein, Keulsepoort, Deken van Oppensingel, Mercatorstraat, Noord-Binnensingel, Hogeweg, van 't Hoffweg, Wilhelminapark en St.Urbanusweg, waarbij genoemde straten eveneens tot de binnenstad behoren.
De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit geldende terrasvergunningen blijven twee jaren van kracht voor zover zij niet eerder worden ingetrokken of vervangen.
Artikel 6. Bedrijfsovername of wijziging ondernemingsvorm
Bij wijziging van de ondernemingsvorm van vergunninghouder (die noopt tot wijziging van de tenaamstelling van de vergunning) of bij overdracht van de onderneming van vergunninghouder zal de geldende vergunning voor het terras in beginsel dienovereenkomstig gewijzigd/-verleend worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-529264.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.