Gemeenteblad van Vlissingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2023, 528035 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2023, 528035 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023
In dit besluit en de daarbij behorende bijlagen wordt verstaan onder:
Gemandateerde/Ge(vol)machtigde: een werknemer van de gemeente Vlissingen zoals bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017 of een derde. Voor de toepassing van dit besluit worden met ambtenaar gelijkgesteld uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten en zzp-ers die contractueel in opdracht van de gemeente Vlissingen werkzaam zijn;
Ambtelijk opdrachtgever: de teamleider of directeur zoals bedoeld in het Functieboek gemeente Vlissingen die voor de duur van een project in het kader van projectmatig werken door het directieteam als ambtelijk opdrachtgever is aangewezen ten behoeve van een door het directieteam vastgesteld project;
Artikel 3 Mandaat, -machtiging en -volmacht
Machtiging en volmacht wordt alleen verleend indien de aard van de bevoegdheid in verhouding staat tot de functionele positie van de ambtenaar.
Artikel 4 Ondertekening en ondertekeningsmandaat
Tenzij in dit besluit of in de daarbij behorende bijlagen anders is bepaald strekken de mandaten mede tot ondertekening van besluiten en is de gemandateerde gemachtigd om de overeenkomsten waartoe in mandaat besloten is om deze aan te gaan te ondertekenen. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen door middel van een elektronische handtekening van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.
Stukken die van een bestuursorgaan uitgaan inzake niet-gemandateerde bevoegdheden kunnen worden ondertekend door de gemeentesecretaris, of bij diens afwezigheid door de bestuurssecretaris, indien het ontwerp van het uitgaande stuk was gevoegd bij het advies aan het bestuursorgaan en het bestuursorgaan op dat advies en dat ontwerp heeft besloten.
Artikel 5 Machtiging tot vertegenwoordiging
In procedures kunnen ambtenaren worden aangewezen als procesvertegenwoordiger of gemachtigde waarbij de volgende voorwaarden en beperkingen gelden:
In procedures waarin stukken worden ingediend (zoals een dagvaarding, conclusie van antwoord of andere akten) bestaat de ambtelijke inbreng uit het (laten) opstellen en indienen van die stukken en het toelichten van deze stukken. Het indienen van stukken kan pas geschieden nadat de portefeuillehouder zijn akkoord heeft gegeven op de inhoud.
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing als een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, een volmacht of machtiging verleent.
Besluiten die zijn genomen op grond van het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2021 die golden op de datum van inwerkingtreding en waarvoor het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023 overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023.
Vlissingen, 5 december 2023
Burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,
drs. R.D.A. Wiskerke
de burgemeester,
drs. A.R.B. van den Tillaar
1.1 Het aangaan, beëindigen en wijzigen van arbeidsovereenkomsten. |
|
|
|
||
1.4 Het toekennen van een waarnemingstoelage aan een ambtenaar die tijdelijk een hogere functie waarneemt. |
De teamleider maakt alleen gebruik van zijn mandaat bij langdurige afwezigheid van de directeur. |
|
1.5 Het vaststellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). |
|
|
1.6 Het uitvoeren van de Regeling jaargesprekken en personeelsbeoordeling. |
|
|
1.7 Het besluiten tot toekennen van vergoedingen voor:
|
|
|
1.8 Het besluiten over de toekenning van zwangerschaps-, bevallings-, ouderschaps-, adoptie en pleegzorgverlof. |
|
|
1.9 Het besluiten over de toekenning van calamiteitenverlof, kort- en langdurend zorgverlof. |
|
|
1.10 Het besluiten over de toekenning van een ambtsjubileumgratificatie. |
|
|
|
||
1.12 Het geven van een arbeidsmarkttoelage als het moeilijk is personeel in dat vakgebied te krijgen |
|
|
1.13 Het namens het bestuursorgaan onder wiens verantwoordelijkheid een toezichthouder werkzaam is uitgeven en ondertekenen van een legitimatiebewijs. |
||
Inhuren adviseurs in afstemming met de interne adviseurs van dezelfde discipline. |
||
1.15 Het vaststellen van (deel)beleid en daaruit voorkomende procedures en werkinstructies |
Betreft in ieder geval de vaststelling van:
|
|
Binnen het kader van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht. |
||
1.17 Het horen van aanvragers resp. (derde-) belanghebbenden. |
||
1.21 Het afwijzen van een aanvraag wanneer geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden worden vermeld onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beschikking. |
Beleidsmedewerker A, B, C en D |
|
1.22 Het besluiten om een aanvraag niet te behandelen indien de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag. |
Adviseur A, B en C Beleidsmedewerker A en B |
Alleen na gelegenheid tot aanvulling daarvan overeenkomstig artikel 4:5 Awb. |
1.23 Het niet in behandeling nemen van een klacht die niet voldoet aan de vereisten van de artikelen 9:4, tweede lid en 9:8, lid 1 van de Awb. |
Mits de betreffende functionaris door het college is aangewezen als (plaatsvervangend) klachtencoördinator. |
|
1.24 Het niet-ontvankelijk verklaren van een klager indien het niet gaat om een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb. |
Mits de betreffende functionaris door het college is aangewezen als klachtencoördinator. |
|
1.25 Het aanhouden van een verzoek om vergoeding van schade, die het gevolg is van de uitoefening door de gemeente van aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid (zelfstandig schadebesluit). |
||
|
||
1.27 Besluiten tot het voeren van een inkoop/aanbestedingsprocedure (enkelvoudig, meervoudig, nationale en Europese procedures) na beschikbaarstelling van het budget zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
|
|
1.28 Aankondigen Europese en nationale aanbestedingen zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
|
|
1.29 Publiceren enkel- en meervoudige onderhandse aanbestedingen zoals bedoeld in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
|
|
1.30 Afwijken van de Algemene Inkoop voorwaarden voor leveringen en diensten bij het aangaan van overeenkomsten/verlenen opdrachten. |
|
|
1.31 Besluiten tot het onregelmatig of onaanvaardbaar verklaren van de inschrijving zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012. |
|
|
1.32 Besluiten tot het nemen van een afwijzingsbesluit zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
|
|
1.33 Besluiten tot het aangaan van een(raam)overeenkomst/verlenen van opdracht voor werken, leveringen en diensten. |
Voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad |
|
1.34 Besluiten tot opdracht van meer- of minderwerk zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012. |
|
|
1.35 Aanwijzen directie o.g.v. Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) voor de uitvoering van werken. |
|
|
1.36 Besluiten tot verrichten van (overige)(rechts)handelingen t.a.v. de aanbestedingsprocedure of uitvoering van de(raam)overeenkomst (bijv. nadere overeenkomst, tussentijdse vragen, mogelijkheid tot ingebrekestelling op grond van de Algemene Inkoopvoorwaarden). |
|
|
1.37 Afhandelen klachten betreffende aanbestedingsprocedure (Klachtenmeldpuntaanbestedingen) zoals bedoeld in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
|
|
1.38 Het besluiten tot uitvoeren van aanbestedingen met betrekking tot de inkoop van energie. |
Conform protocol uitvoeren aanbestedingen van elektriciteit en gas (B&W-besluit van 30 september 2014 (589971). |
|
1.39 Het geven van opdrachten tot betaalbaarstelling en inning alsmede alle correspondentie daarover. |
||
1.40 Het besluiten namens de gemeente, het college, de burgemeester of de raad gerechtelijke procedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist, waaronder begrepen het vertegenwoordigen van de gemeente en bestuursorganen in en buiten rechte. |
|
|
1.41 Het aanwijzen als procesvertegenwoordiger van ambtelijke vertegenwoordigers in bestuursrechtelijke rechtsgedingen. |
||
1.42 Het indienen van een conclusie van antwoord, conclusie van dupliek, pleitnota of verweerschrift ten behoeve van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures. |
||
1.43 Volmacht met macht van substitutie om de gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen. |
|
|
1.44 Het aangaan, wijzigen, opzeggen of ontbinden van enige overeenkomst niet zijnde een werk, dienst of levering. |
|
|
1.45 Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven ten behoeve van het bestrijden van een calamiteit. |
Officier van dienst, algemeen commandant en teamleider bevolkingszorg (allen als zodanig aangewezen door de algemeen directeur in het kader van de rampenbestrijding) |
|
|
||
1.47 Het namens burgemeester en wethouders aanvragen van een omgevingsvergunning of andere vergunning ten aanzien waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is. |
||
1.49 Het nemen van besluiten tot handhaving in geval van overtredingen van de Wet Publieke gezondheid, de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen CIVID-10, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Woningwet, het Bouwbesluit, het Asbestverwijderingsbesluit, de bouwverordening, de Alcoholwet, het Activiteitenbesluit, de Wet milieubeheer, de Waterwet, de Wet geluidhinder, de Wet op de kansspelen, de Meststoffenwet, de Wet bodembescherming, het Vuurwerkbesluit, het Besluit beheer autowrakken, het Besluit gebruik meststoffen, de IJkwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging, de Algemene plaatselijke verordening, de Opiumwet, de Afvalstoffenverordening, de Verordening speelautomatenhallen, de Destructieverordening, de Zondagswet, de Geluidmeetdienst, de Marktverordening, de Huisvestingsverordening en de Havenbeheersverordening. |
|
|
1.50 Het invorderen van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de Awb. |
||
1.51 Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:40 van de Awb. |
||
1.52 Het toepassen van kostenverhaal als bedoeld in artikel 5:25 van de Awb. |
||
1.53 Het verkopen, overdragen of vernietigen van opgeslagen zaken als bedoeld in artikel 5:30 van de Awb. |
||
1.54 Het nemen van beperkingenbesluiten als bedoeld in artikel 2 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken ((Wkpb). |
||
1.55 Het doen van aangifte bij politie en justitie inzake de Paspoortwet, de Wegenverkeerswet, de Wet BRP, de Wet op de identificatieplicht en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. |
Het mandaat voor de medewerkers van team VTH beperkt zich tot de wet Bibob en de Alcoholwet. |
|
1.56 Het aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 9 van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
de dag waarop de in het brondocument opgenomen rechterlijke uitspraak onherroepelijk is geworden, of;
|
|
1.57 Het opnieuw aanleveren van een brondocument aan Onze Minister als op grond van artikel 12, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond een brondocument is teruggezonden, zoals bedoeld in artikel 12, tweede lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
|
|
1.58 Het zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Basisregistratie Ondergrond: onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond; onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model; aan Onze Minister doen van het verzoek om het authentiek model tussentijds te actualiseren. |
|
|
1.59 Het, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is, onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek, aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 33, derde lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
|
|
1.60 Het aan Onze Minister ter inschrijving aanbieden van een krachtens artikel 9, eerste lid, aangewezen brondocument dat dateert van vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie dat vóór dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen, zoals bedoeld in artikel 40, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
|
|
1.61 Het aanvragen van antecedentenonderzoek (levensgedrag) bij politie ten behoeve van uitvoering van de wettelijke taak (zoals de beoordeling van een aanvraag op grond van de APV, de Alcoholwet, de Wet Bibob, de Wet op de kansspelen enz.) |
Beleidsmedewerker B (taakveld Veiligheid) Adviseur B (taakveld Vergunningen en Handhaving) Medewerker dienstverlening B (taakveld Vergunningen en Handhaving) |
Passend binnen de op de wettelijke taak van toepassing zijnde kaders. |
1.62 Het ontvangen van justitiële gegevens op grond van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. |
Beleidsmedewerker B (taakveld Veiligheid) Adviseur B (taakveld Vergunningen en Handhaving) Medewerker dienstverlening B (taakveld Vergunningen en Handhaving) |
Het mandaat voor de procescoördinatoren van het Zorg- en Veiligheidshuis beperkt zich tot de wet BIJ. |
1.63 Het beheer ten aanzien van de hieronder volgende Reglementen persoonsregistratie: |
||
1.64 Het ontvangen van de melding, triage van de melding, uitvoeren verkennend onderzoek, communicatie met de melder en (beslissen tot) het aanvragen voorbereiding verzoekschrift voor zorgmachtiging als bedoeld in artikelen 5:1 tot en met 5:5 van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. |
|
|
1.65 Gegevensuitwisseling van de strikt noodzakelijke gegevens om ernstig nadeel voor betrokkene of zijn omgeving te voorkomen met de zorgverantwoordelijke in de geestelijke gezondheidszorg (ggz-behandelaar) op grond van art 8:29 Wvggz. |
De directeur Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland stelt de zorgverantwoordelijke op de hoogte van deze gegevensuitwisseling indien dit plaatsvindt zonder toestemming van de betrokkene. |
|
1.66 Het opleggen van een crisismaatregel als bedoeld in artikel 7:1 van de WvGGz. |
||
1.67 Horen van de betrokkene bij een crisismaatregel als bedoeld in artikel 7:1, lid 3, onder b van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. |
|
|
1.68 Het besluiten op een verzoek om vergoeding van in bezwaar gemaakte kosten ex artikel 7:15 lid 2 Awb bij intrekking van een bezwaarschrift. |
||
1.69 Het bij de start van een participatieproces vaststellen van het participatieplan en -niveau in overeenstemming met het participatiebeleid. |
|
|
1.70 Besluiten tot het voeren van een inschrijfprocedure voor de uitgifte van vastgoed door de gemeente Vlissingen. |
|
|
1.71 Aankondigen van een inschrijfprocedure voor de uitgifte van vastgoed door de gemeente Vlissingen. |
|
|
1.72 Publiceren van gunning aan een geselecteerde partij indien: 1. een inschrijfprocedure voor de uitgifte van vastgoed door de gemeente Vlissingen is doorlopen; of 2. op basis van vooraf opgestelde selectiecriteria vaststaat dat er slechts één serieuze gegadigde is. |
|
Machtiging privaatrechtelijke rechtshandelingen
De notarissen die verbonden zijn aan de volgende notariskantoren en (volgens hun taakomschrijving bevoegde) medewerkers van deze kantoren zijn gevolmachtigd voor privaatrechtelijke rechtshandelingen, mits daartoe rechtsgeldig opdracht is gegeven door de gemeente.
1. Sauer & Oonk Adviseurs & Notarissen LLP, kantoorhoudend te (4382 NW) Vlissingen aan de Edisonweg 2a, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 72620595;
2. Notaris Herwig, gevestigd te (4381 LW) Vlissingen aan de Coosje Buskenstraat 202, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 83093311;
3. DE Notariswinkel, gevestigd te (4388 BJ) Oost-Souburg aan de Kanaalstraat 15, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 22059285;
4. Notarispraktijk Mr Dr R.C. van Dongen, gevestigd te (4331 GG) Middelburg aan de Dam 37, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 54620244;
5. De Zeeuwse Alliantie, gevestigd te (4331 CX) Middelburg aan de Wagenaarstraat 1, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 51093324;
6. De Zeeuwse Alliantie, gevestigd te (4461 HN) Goes aan de Frans den Hollanderlaan 10, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 51093324.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-528035.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.