Gemeenteblad van Waalre
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalre | Gemeenteblad 2023, 527568 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalre | Gemeenteblad 2023, 527568 | beleidsregel |
REGLEMENT BURGERLIJKE STAND gemeente Waalre 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,
gelet op het bepaalde in artikel 1:16, 1:16a en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
overwegende dat op 01 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking is getreden;
Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Het college kan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:
personen voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk, mits deze reeds elders zijn aangewezen als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Gevraagd wordt om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt;
Als ambtenaar van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 2, eerste lid wordt aangewezen de persoon die voldoet aan de vereisten uit artikel 1:16 BW en met wie de gemeente Waalre een schriftelijke arbeidsovereenkomst heeft gesloten waarin staat dat deze persoon de functie van ambtenaar van de burgerlijke stand voor de gemeente Waalre uitoefent.
Als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, wordt aangewezen de persoon die voldoet aan de vereisten uit artikel 1:16 BW en met wie de gemeente Waalre een schriftelijke arbeidsovereenkomst heeft gesloten waarin staat dat deze persoon de functie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de gemeente Waalre uitoefent.
Artikel 4. Voorwaarden voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk
Artikel 7. Leiding van het bureau burgerlijke stand
De strategisch manager is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.
De teammanager Inwonerszaken is belast met de dagelijkse bedrijfsvoering.
Voor de voltrekking van huwelijken met ceremonie, is het bureau gesloten indien de in de eerste lid, onder a vastgestelde openstelling samenvalt met een bij artikel 3, eerste en tweede lid van de Algemene Termijnenwet erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag en andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Voor overige werkzaamheden is het bureau gesloten indien de in de eerste lid, onder b, c en d vastgestelde openstelling samenvalt met op een bij of krachtens artikel 3, eerste, tweede of derde lid van de Algemene Termijnenwet erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag en andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Artikel 10. Gemeentelijke leges
Voor de diensten van de burgerlijke stand worden leges in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening van Waalre of de Wet rechten burgerlijke stand.
De bepalingen in dit reglement betreffende huwelijk en voltrekking van een huwelijk zijn van overeenkomstige toepassing op het geregistreerd partnerschap en de registratie van het partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Bijlage 1 (Reglement burgerlijke stand Waalre 2023)
Criteria externe trouwlocaties als bedoeld in artikel 6 Reglement burgerlijke stand Waalre 2023
Het uitvoeren van de ceremonie door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Hieronder wordt, mede verstaan de registratie van een geregistreerd partnerschap, alsmede de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Locatie waar, binnen het grondgebied van de gemeente Waalre, het huwelijk voltrokken wordt.
Het paar dat in het huwelijk wil treden, dan wel het paar dat een geregistreerd partnerschap wil registreren, dan wel het paar dat een geregistreerd partnerschap wil omzetten in een huwelijk.
1. De trouwlocatie dient openbaar toegankelijk te zijn.
2. Er mag geen entree geheven worden voor het bijwonen van een huwelijk.
3. De trouwlocatie dient toegankelijk te zijn voor in- en mindervaliden.
Artikel 3 Externe trouwlocaties
Huwelijken kunnen, naast het gemeentehuis, worden voltrokken op iedere andere locatie die geschikt is of geschikt te maken is voor de duur van de plechtigheid mits voldaan wordt aan alle vermelde criteria.
1. Het verzoek om te trouwen op een trouwlocatie vindt plaats via een daarvoor vastgesteld formulier.
2. Het formulier dient uiterlijk 3 maanden voor het huwelijk ingediend te zijn.
3. Het niet voldoen aan alle vermelde criteria kan een reden zijn om het huwelijk niet op de overeengekomen tijd/locatie tot stand te laten komen.
Artikel 5 Ligging van de externe trouwlocatie
1. Vanwege de zorg voor de veiligheid en ter voorkoming van het overschrijden van de gemeentegrens moet de trouwlocatie zich bevinden op vaste grond. Wanneer dit niet het geval is, zal het bruidspaar toestemming moeten verkrijgen met aanvullende extra voorwaarden.
2. Huwelijken kunnen in de buitenlucht plaatsvinden, maar de buitenlocatie mag geen openbare ruimte zijn. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om op locaties met een tuin of een terras, aansluitend aan de ‘trouwzaal’, buiten te trouwen. Die tuin of terras wordt dan aangemerkt als een verlenging van het gebouw.
3. Het bruidspaar voorziet in geval van een huwelijk op basis van het vorige artikel, in een mogelijkheid uit te wijken naar een locatie binnen in het pand met dien verstande dat deze binnenlocatie eveneens dient te voldoen aan alle vermelde criteria.
4. Indien er zich naar het oordeel van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand (extreme) omstandigheden voordoen kan door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand worden gevorderd dat de huwelijksvoltrekking wordt verplaatst naar de in het derde lid genoemde binnenlocatie.
Artikel 6 Openbare orde en goede zeden
1. De trouwlocatie, evenals de inrichting daarvan, dient niet in strijd te zijn met de openbare orde, goede zeden en maatschappelijke aanvaardbaarheid.
2. Gedurende de huwelijksvoltrekking heeft de trouwlocatie een openbaar karakter en geldt er een rookverbod.
1. De trouwlocatie moet veilig en schoon zijn en dient te voldoen aan alle normen op het gebied van (brand)veiligheid en vluchtwegen.
2. De trouwlocatie moet voldoen aan alle relevante voorschriften en beschikken over de vereiste vergunningen en verzekeringen.
3. De eigenaar/beheerder of verhuurder dient erop toe te zien dat de openbare orde op de trouwlocatie wordt gehandhaafd en garandeert de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, het bruidspaar en alle andere aanwezigen.
Artikel 8 Praktische zaken met betrekking tot de huwelijksvoltrekking
1. Er moeten sanitaire voorzieningen zijn op of in de directe omgeving van de trouwlocatie.
2. De trouwlocatie dient te beschikken over voldoende parkeerfaciliteiten. Aankomst en vertrek van bruidspaar en aanwezigen mag niet leiden tot hinderlijke dan wel verkeer belemmerende situaties voor de omgeving.
3. Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de trouwlocatie, ontvangst en begeleiding van de gasten/aanwezigen en de verdere gang van zaken, inclusief het in de oorspronkelijke staat achterlaten van de trouwlocatie.
4. Het bruidspaar zorgt er voor dat de noodzakelijke voorzieningen beschikbaar zijn, zoals tafel, stoelen, spreekgestoelte, aanvaardbaar verlichtingsniveau, aanvaardbare temperatuur en omkleedruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
5. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en het bruidspaar moeten tijdens de huwelijksvoltrekking goed verstaanbaar zijn. Indien de ruimte te groot is om zonder microfoon te spreken, dient het bruidspaar aan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand een goede geluidsinstallatie met microfoon beschikbaar te stellen.
6. Het bruidspaar garandeert een onbelemmerde uitvoering van de werkzaamheden door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en andere door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.
7. De kosten voor het gebruik van de trouwlocatie komen geheel voor rekening van het bruidspaar. Deze kosten dient het bruidspaar rechtstreeks aan de eigenaar/beheerder of verhuurder van de trouwlocatie te voldoen.
8. Het bruidspaar en de eigenaar/beheerder of verhuurder van de trouwlocatie vrijwaren de gemeente Waalre voor alle aanspraken van derden vanwege problemen die zich kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten, brandveiligheid van het gebouw en schade die voortvloeit uit, of gerelateerd is aan de ceremonie. Ook indien de trouwlocatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig voor het bruidspaar beschikbaar is.
Artikel 11. Annulering van de ceremonie
1. Indien naar het oordeel van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet wordt voldaan aan alle vermelde criteria en dit onverantwoorde risico's met zich meebrengt, dan wel de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand onmogelijk maken, kan deze besluiten de huwelijksvoltrekking niet door te laten gaan.
2. Het college behoudt de mogelijkheid om in bijzondere omstandigheden af te wijken van de in deze bijlage genoemde criteria.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-527568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.