Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 524638 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 524638 | beleidsregel |
Wijzigingsbesluit 2023-B van het Mandaatbesluit Nijmegen 2019
Bijlage I behorende bij het Mandaatbesluit Nijmegen 2019 wordt als volgt gewijzigd:
In het mandaatregister afdeling stadsontwikkeling wordt mandaat nr. 21 gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsontwikkeling wordt mandaat nr. 23 t/m nr. 25 gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsontwikkeling wordt mandaat nr. 45 en 46 gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsrealisatie wordt mandaat nr. 1 tot en met 5 gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsrealisatie wordt mandaat nr. 9, inclusief aanhef tot en met 14 gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsrealisatie wordt mandaat nr. 17 t/m 30, inclusief aanhef gewijzigd en komt te luiden als volgt:
In het mandaatregister afdeling stadsrealisatie wordt mandaat aanhef en 47 tot en met 50, inclusief aanhef gewijzigd en komt te luiden als volgt:
Aan het Mandaatbesluit Nijmegen 2019 wordt een nieuw artikel 7 toegevoegd:
Artikel 7 Overgangsrecht Omgevingswet
Voor verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, voor gevallen genoemd in Hoofdstuk 3 van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet en voor onteigeningsprocedures, die voor de datum waarop de Omgevingswet in werking treedt zijn gestart en op basis van het overgangsrecht worden behandeld volgens het oude recht, blijft het mandaatbesluit Nijmegen 2019 van toepassing zoals deze gold voor inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Aldus vastgesteld d.d. 5 december 2023,
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
De gemeentesecretaris
A.P.W. van de Klift
De burgemeester
H.M.F. Bruls
Aldus vastgesteld d.d. 5 december 2023,
De burgemeester
H.M.F. Bruls
A Tegelijk met de Omgevingswet treedt een wijziging van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking (Stb 2021/135). Hierin wordt geregeld dat het bestuursorgaan initiatiefnemers moet informeren over besluiten die nodig zijn om een bepaalde activiteit te verrichten. In de Awb wordt een nieuwe coördinatieregeling opgenomen voor de situatie dat meerder besluiten voor een activiteit nodig zijn waarvoor meerdere bestuursorganen zijn aangewezen.
B. De Belemmeringenwet privaatrecht vervalt. De bepalingen uit deze wet worden als gedoogplicht opgenomen in de Omgevingswet.
C. Dit mandaat kan vervallen omdat de Bouwverordening van rechtswege vervalt. De grondslag voor de bouwverordening, artikel 8 van de Woningwet vervalt namelijk. De wijze waarop bij een aanvraag om een omgevingsvergunning de parkeereis voor auto en fiets berekend en onderbouwd moeten worden, wordt vanaf 1 juli 2018 gereguleerd via het bestemmingsplan (straks omgevingsplan) en de beleidsregels parkeren 2022.
D De Onteigeningswet gaat grotendeels over naar de Omgevingswet op grond van de Aanvullingswet Grondeigendom. Alleen de bepalingen over onteigening bij calamiteiten blijven in de Onteigeningswet staan. De onder de Onteigeningswet nog vòòr de inwerkingtreding van de Omgevingswet opgestarte administratieve onteigeningen (een aan de Kroon verzonden verzoekbesluit van de raad) worden verder voortgezet met toepassing van de procedure van de Onteigeningswet ofwel het recht zoals dat gold voor de Omgevingswet. Op grond van het nieuwe artikel 7 van het Mandaatbesluit blijven de hiervoor benodigde mandaten gelden zoals die tot de Omgevingswet golden.
E. Het afsluiten van een overeenkomst ten behoeve van kostenverhaal, voorheen bekend als een anterieure overeenkomst, wordt opgenomen in de Omgevingswet. De grondslag van het mandaat wordt hierop aangepast. In sommige gevallen is bij AMvB bepaalt dat het bestuursorgaan kosten verplicht moet verhalen. Deze bevoegdheid wordt ook gemandateerd.
F. Ook bij het verlenen van een omgevingsvergunning kan een overeenkomst ten behoeve van kostenverhaal worden afgesloten.
G. De Wet voorkeursrecht gemeente vervalt. De bepalingen uit deze wet worden opgenomen in de Omgevingswet. De grondslag van het mandaat wordt hierop aangepast.
H. De voorgestelde wijzigingen staan los van de Omgevingswet. De grondslag van de mandaten is nauwkeuriger omschreven en het mandaat is ook aan de adviseur Archeologie en Cultuurhistorie verstrekt.
I. Het mandaat op grond van de Bouwverordening kan vervallen. Zie hierboven bij de toelichting op onderdeel C.
Tegelijk met de Omgevingswet treedt een wijziging van de Algemene wet bestuursrecht in werking (Stb 2013/50). De mandaten genoemd onder 2 t/m 5 kunnen vervallen omdat de Nadeelcompensatieverordening vervalt (raadsbesluit d.d. 30 november 2022, 84/2022). Zie ook hieronder bij de toelichting op onderdeel P. Wel zijn mandaten nodig voor de uitvoering van de nieuwe Verordening nadeelcompensatie gemeente Nijmegen. Het toekennen van meer dan € 50.000,- wordt niet gemandateerd. Omdat oude verzoeken om nadeelcompensatie en planschade worden behandelend volgens het oude recht (NB, dit is bij wet geregeld), is in artikel II vastgelegd dat hiervoor de mandaten blijven gelden zoals deze tot de Omgevingswet golden.
J. De mandaten voor handhaving van milieuregels zijn samengevoegd met de mandaten voor handhaving bestemmingsplan (straks omgevingsplan). De Omgevingswet voegt deze wettelijke kaders samen. De Wet Bodembescherming, vermeld in de aanhef, wordt ingetrokken op grond van de Aanvullingswet Bodem. De bepalingen komen terug in de Omgevingswet. De Wet Geluidhinder wordt ingetrokken op grond van de Aanvullingswet Geluid.
K. Zie de toelichting hierboven op onderdeel J.
L. Het Besluit lozen buiten inrichtingen vervalt op grond van het Invoeringsbesluit Omgevingswet. De bepalingen komen terug in de Omgevingswet. In het Invoeringsbesluit is een transponeringstabel opgenomen zodat zichtbaar is waar deze bepalingen in de Omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving terugkomen. Het Besluit lozing afvalwater huishoudens vervalt eveneens op grond van het Invoeringsbesluit Omgevingswet. De regels komen terug in de bruidsschat. Omdat van deze bevoegdheden in de praktijk geen gebruik wordt gemaakt, wordt deze niet langer gemandateerd. Wel wordt een mandaat opgenomen voor het vaststellen van een gelijkwaardige maatregel, het stellen van maatwerkvoorschriften of het verbinden van voorschriften aan een vergunning.
M. De Wet geluidhinder wordt ingetrokken op grond van de Aanvullingswet Geluid. Het vaststellen van zones vindt plaats in het omgevingsplan. De voorbereiding van een zone gaat mee in het proces van de voorbereiding van een aanpassing van een nieuw omgevingsplan. Voor dit onderdeel is geen nieuwe mandaat nodig.
Geluid rondom gemeentelijke wegen en lokale spoorwegen wordt geregeld in artikel 3.26 en verder van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). In artikel 3.28 Bkl is de bevoegdheid opgenomen vast te stellen welke geluidbeperkende maatregelen of geluidwerende voorzieningen nodig zijn in het geval de basisgeluidemissie wordt overschreden. In artikel 3.45 Bkl is de bevoegdheid opgenomen om maatregelen te treffen in het geval een geluidproductieplafond als omgevingswaarde dreigt te worden overschreden. Tot slot is in artikel 3.52 t/m 3.54 Bkl de bevoegdheid opgenomen om te besluiten tot het treffen van geluidwerende maatregelen. Hiervoor worden mandaten opgenomen.
N. De Wet bodembescherming wordt ingetrokken op grond van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet. Ook het Besluit Uniforme Saneringen en de Regeling Uniforme Saneringen worden ingetrokken. Het mandaat voor het Lozingenbesluit bodembescherming wordt ingetrokken omdat dit besluit al enige tijd is vervallen.
O. De Wet ruimtelijke ordening wordt ingetrokken. De coördinatieregeling (3.31 Wro) komt terug in de uniforme coördinatieregeling in de Awb die het bevoegd gezag van toepassing kan verklaren. Zie hierboven de toelichting op onderdeel A. De bevoegdheid om besluiten omtrent een aanvraag om een omgevingsplanactiviteit te nemen, omvat ook een ambtshalve besluit over een revisievergunning (5.43 Ow), het verbinden van voorschriften aan een vergunning (5.34 Ow en 5.36 Ow), het verbinden van termijnen aan een vergunning (5.36 Ow en 5.36a Ow) en het aanwijzen van vergunninghouder (5.37 Ow). Omdat voor een omgevingsvergunning ook een onderzoek op grond van de Wet Bibob kan worden gedaan, is een beperking hiervoor opgenomen. Ook mededelingen en besluiten die tijdens de procedure kunnen worden genomen, zoals het verlengen van de beslistermijn, worden gemandateerd. Tot slot wordt het beschikbaar stellen van gegevens, bijvoorbeeld over externe veiligheid en geluid, aan hogere overheden, gemandateerd.
P. De Omgevingswet voegt de wettelijke kaders voor planschade en nadeelcompensatie samen. Zie hierboven de toelichting op onderdeel I.
Q. Het aanwijzen van toezichthouders was alleen gemandateerd op de afdeling Stadsrealisatie en publiekszaken. Het mandaat voor stadsrealisatie wordt ingetrokken, zie onderdeel K. Omdat dit mandaat voor de hele organisatie relevant kan zijn en vooral over bedrijfsvoering gaat, is een algemeen mandaat opgenomen in het register voor alle afdelingen. Bij het aanwijzen van toezichthouders op grond van de Omgevingswet kan ook worden bepaald dat een toezichthouder een woning mag betreden zonder toestemming van de bewoner. Hiervoor geldt een verzwaarde motiveringsplicht (artikel 18.7 Ow). En in alle gevallen is op grond van de Algemene wet op het binnentreden altijd een voorafgaande machtiging vereist (tenzij spoedeisende situatie).
Verzoeken om planschade of nadeelcompensatie die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, worden behandeld op grond van het oude recht. Hetzelfde geldt voor bepaalde gevallen waarop de Wet bodembescherming van toepassing is. Het gaat dan bijvoorbeeld om saneringen die voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn gestart. Hetzelfde geldt ook voor onteigeningsprocedures die voor dat moment zijn gestart.
Medio november 2024 staat nog altijd niet vast op welk moment de Omgevingswet in werking zal treden. Daarom is de datum waarop onderhavig besluit in werking zal treden zo geformuleerd dat dat moment gelijk valt met het moment waarop de Omgevingswet in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-524638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.