Gemeenteblad van Maashorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2023, 523592 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2023, 523592 | delegatie- of mandaatbesluit |
Delegeren onderdelen omgevingsplan
Vastgesteld in de openbare vergadering van 16 november 2023.
De raad voornoemd,
de griffier,
mr. N.E. Gradisen
de voorzitter,
M.J.D. Donders-de Leest (wnd.)
Bijlage 1 Delegeren onderdelen omgevingsplan
Toelichting op categorieën van gevallen.
De onderstaande opsomming geeft de categorieën van gevallen weer, met een toelichting, waarvan wordt voorgesteld ze te delegeren aan het college. De algemene regel is dat er alleen sprake is van delegatie als een gewenste wijziging onder één (of meer) van de categorieën van gevallen valt. In het uitzonderlijke geval dat meerdere categorieën van gevallen van toepassing zijn maar met elkaar in tegenspraak zijn, is er geen sprake van delegatie en blijft uw raad bevoegd.
In de Omgevingswet wordt voor de in bestemmingsplannen opgenomen wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsverplichtingen niet in overgangsrecht voorzien: beide instrumenten kunnen straks niet meer gebruikt worden. Ze geven echter nog wel het ruimtelijk beleid van uw raad weer op het moment van vaststelling van dat bestemmingsplan. Het kan dus nog steeds wenselijk zijn om onder dezelfde voorwaarden gehoor te geven aan initiatieven. Beide instrumenten vallen nu reeds onder de bevoegdheid van het college en het advies is om dat onder de Omgevingswet voort te zetten. Het was in feite al een soort van gedelegeerd van een deel van het bestemmingsplan van de raad aan het college.
Deze categorie omvat alle initiatieven waarvoor de raad (in het geval van een aanvraag omgevingsvergunning) géén adviesrecht heeft voorgeschreven, én tevens niet vallen onder categorie a. Anders gezegd, deze categorie sluit alle initiatieven uit van delegatie, indien ze (bij een aanvraag omgevingsvergunning) voor adviesrecht voorgelegd moeten worden aan uw raad. De uitzondering wordt gevormd door initiatieven die qua bevoegdheid nu al bij het college liggen: binnenplanse afwijking, wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsverplichting (zie toelichting bij categorie a). Dit om te voorkomen dat er juist méér initiatieven - en dus wijzigingen van het omgevingsplan - bij uw raad komen, dan nu het geval is.
In het (tijdelijke) omgevingsplan zijn de gemeentelijke verordeningen met een ruimtelijk component niet opgenomen. In de komende jaren moeten deze verordeningen alsnog verwerkt worden in het omgevingsplan. Het gaat bijvoorbeeld om veelvoorkomende onderwerpen als uitritten, kapvergunningen, evenementen etc. Veel van de regels in de verordeningen worden al jarenlang overgenomen uit de standaardopzet van de VNG en kunnen in zoverre als beleidsneutraal worden beschouwd. Voor deze onderdelen kan delegatie aan het college tot een snellere harmonisatie en actualisatie van het (tijdelijke) omgevingsplan leiden.
Het voorbereidingsbesluit is een besluit dat tijdelijk ontwikkelingen tegenhoudt, die op grond van de geldende regels wel mogelijk zijn. De bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit kan onder de Omgevingswet worden gedelegeerd aan het college. Deze mogelijkheid is opgenomen omdat het college ook de wijziging van het omgevingsplan voorbereidt en (mits gedelegeerd) ook kan vaststellen. Een bijkomend voordeel van delegatie is dat alleen een collegebesluit nodig is om snel te reageren op een ongewenste situatie. De raadsagenda laat niet altijd toe om in een korte tijd een voorbereidingsbesluit te nemen. Bij het nemen van een voorbereidingsbesluit wordt uw raad geïnformeerd.
Naar verwachting worden initiatieven in de toekomst steeds vaker met een omgevingsvergunning mogelijk gemaakt. Dit kan straks ook nog steeds in afwijking van het omgevingsplan. De Omgevingswet bepaalt dat de gemeenteraad vergunningen voor buitenplanse omgevingsactiviteiten binnen vijf jaar moet verwerken in het omgevingsplan. De raad stuurt op hoofdlijnen en het verwerken van verleende omgevingsvergunningen is een administratieve handeling (achteraf) die door het college kan worden uitgevoerd.
Wanneer de raad of het college beleidsregels heeft vastgesteld die doorvertaling in het omgevingsplan behoeven, kan dit door het college gebeuren. Het gaat immers om het vertalen van beleid waarbij de inhoudelijke afweging al heeft plaatsgevonden. Een dergelijke wijziging van delen van het omgevingsplan is aan te merken als een administratieve handeling. Alleen geldend als uw raad bij de vaststelling van dat beleid akkoord is gegaan met uitwerking van (delen) van dat beleid door het college.
Hetzelfde geldt voor (onherroepelijke) projectbesluiten en gerechtelijke uitspraken: deze zullen ook verwerkt moeten worden in het omgevingsplan. De raad stuurt op hoofdlijnen en het vertalen van Instructieregels en projectbesluiten is een administratieve handeling. Het betreft alleen gevallen die beleidsneutraal zijn of waar geen beleidsvrijheid is voor de gemeente.
In de vigerende bestemmingsplannen (c.q. omgevingsplan) worden af en toe inhoudelijke omissies gesignaleerd, waarbij een correctie gerechtvaardigd is. Het gaat om beleidsneutrale gevallen, zoals een verleende omgevingsvergunning die niet geïnventariseerd was, een aanduiding die op de verbeelding is weggevallen of aan een verkeerd perceel is toegekend etc. Door het rechtzetten van dergelijke constateringen te delegeren, wordt de proceduretijd korter en kunnen belanghebbenden sneller geholpen worden.
Het omgevingsplan omvat veel onderwerpen, regels en toelichtingen en nu en dan zal een wijziging nodig zijn van technische of administratieve aard. Bijvoorbeeld in het geval van een duidelijke verschrijving, aanpassingen van de artikelsgewijze toelichting, het aanpassen van begripsbepalingen, verbeteren van relatie met toepasbare regels etc.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-523592.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.