Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 522732 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 522732 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht
De burgemeester en burgemeester en wethouders, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;
Gelet op de artikelen 1:3, vierde lid, 4:81, eerste lid, en 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 5:13, 5:13a en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 en artikel 35 Alcoholwet;
Besluiten vast te stellen de Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht.
In deze nadere regel staan verschillende definities. Hieronder worden deze definities uitgelegd:
Vrijmarktgebied: het gebied in de binnenstad, zoals aangegeven in het Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht, dat begrensd wordt door de Wittevrouwenstraat, Voorstraat, Potterstraat, Lange Viestraat, Vredenburg, Catharijnekade, Paardenveld, Kroonstraat, Pastoor van Nuenenstraat, Kroonstraat, Nieuwekade, Oudenoord, Raamstraat, Bemuurde Weerd Westzijde, Bemuurde Weerd Oostzijde, Weerdsingel Oostzijde, Hopakker, Weerdsingel Oostzijde, Noorderbrug en Stadsbuitengracht.
In afwijking van lid 1 kan uiterlijk op 1 januari voorafgaand aan Koningsdag een aanvraag worden ingediend voor andere locaties of pleinen. Per geval wordt beoordeeld of een evenementenvergunning verleend kan worden. Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal en Jaarbeursplein vallen buiten deze uitzondering.
Artikel 5 Verkooppunten bij winkels
Winkels hebben geen vergunning nodig voor een verkooppunt bij de winkel als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 oktober 2023,
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris De burgemeester
Gabrielle G.H.M. Haanen Sharon A.M. Dijksma
Uitleg bij Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht
Om een feestelijk en veilig verloop van koningsnacht, Koningsdag en de vrijmarkt(en) mogelijk te maken is het van belang om regels op te stellen voor organisatoren, horecabedrijven en deelnemers van de vrijmarkt(en). De grondslag van deze regels ligt in de artikelen 5:13, 5:13a en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010.
De vrijmarkt en muziekevenementen vinden vooral plaats in de binnenstad, kinderactiviteiten en kindervrijmarkten vinden verspreid over de hele stad plaats. Vanwege deze spreiding van soort activiteiten wordt een onderscheid gemaakt tussen de binnenstad en de buitenstad, waarbij voor de binnenstad aanvullende regels zijn opgesteld om de toestroom van bezoekers te reguleren.
De meeste regels zien op een veilig verloop van evenementen en activiteiten. Als dat nodig is dan worden beperkingen gesteld aan activiteiten om de veiligheid voor bezoekers zoveel als mogelijk in goede banen te leiden. Dit kunnen algemene regels zijn of per activiteit, wat beoordeeld wordt per aanvraag. Dit gaat in overleg en in samenwerking met de hulpdiensten zoals de Politie, de Veiligheidsregio Utrecht (brandweer), de Geneeskundige hulpverleningsorganisaties in de regio (de GHOR) en andere betrokken partners.
De vrijmarkt is traditiegetrouw het gebied waar inwoners van Utrecht hun persoonlijke en gebruikte goederen kunnen verkopen, al dan niet ter ondersteuning van een goed doel. De vrijmarkt is nadrukkelijk niet de plaats om commerciële handel te drijven. Overigens geldt dat niet voor de in het vrijmarktgebied of op andere locaties in de binnenstad gevestigde bedrijven. Zij mogen goederen en etenswaren verkopen voor hun bedrijf, mits die goederen of etenswaren tot de normale bedrijfsvoering van het bedrijf horen.
- Binnenstad: onder binnenstad wordt verstaan het gebied binnen de stadsbuitengracht, samen met Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein. Deze laatste gebieden zijn zo verweven met de binnenstad dat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden.
- Buitenstad: het gebied van gemeente Utrecht buiten de binnenstad wordt ‘buitenstad’ genoemd. Op deze wijze kan een duidelijk onderscheid worden gemaakt waar bepaalde activiteiten wel en niet zijn toegestaan en welke voorwaarden gelden voor evenementenvergunningen en tapontheffingen. Het vrijmarktgebied valt hier niet onder.
Naast de vrijmarkt zijn er verschillende evenementen en muziekevenementen die starten op 26 april om 18.00 uur. Deze evenementen moeten eindigen op 27 april om 01.00 uur, omdat vanaf dat moment de stille periode geldt. De vrijmarkt gaat gewoon door, maar er mag geen ontoelaatbare overlast veroorzaakt worden, al dan niet door gebruik te maken van muziekinstrumenten, installaties of andere voorwerpen.
Evenementen die alleen op 27 april plaatsvinden, dit zijn veelal de activiteiten in de wijken en kindervrijmarkten, mogen om 08.00 uur starten. Evenementen in de binnenstad moeten rekening houden met de stille periode, wat betekent dat voor 11.00 uur geen (versterkte) muziek of versterkt geluid gemaakt mag worden.
Muziekevenementen mogen op 27 april starten om 13.00 uur en eindigen in de binnenstad om 20.00 uur en in de buitenstad om 18.00 uur, tenzij van oudsher andere tijden gelden. In de buitenstad gelden voor een aantal evenementen verschillende eindtijden die in de loop der tijd zijn ontstaan/worden gehanteerd. Deze evenementen mogen afwijken van de standaard eindtijd van 18.00 uur op 27 april, als deze evenementen naar aard en soort vergelijkbaar zijn en blijven met voorgaande jaren. Als het evenement niet meer georganiseerd wordt of als een nieuwe organisator het evenement gaat organiseren dan geldt voor deze evenementen ook een eindtijd van 18.00 uur.
Het verschil van eindtijd van muziekevenementen in de binnenstad en andere evenementen, die vooral in de buitenstad zijn gelegen, hangt samen met het feit dat de muziekevenementen later op gang komen. Om die reden is in 2023 ervoor gekozen om de begintijd te verplaatsen naar 13.00 uur in plaats van 12.00 uur, waarbij het tijdsblok van de evenementen gelijk bleef; de eindtijd was 19.00 uur. Voor 2024 is de eindtijd van muziekevenementen aangepast naar 20.00 uur. Dit volgt uit een betere samenwerking met de gemeente en de organisatoren van muziekevenementen in de binnenstad die zich georganiseerd hebben onder een stichting. Die stichting zorgt voor een betere voorbereiding en afstemming tussen de verschillende muziekevenementen en een duidelijkere aansturing van de evenementen op 26 en 27 april.
Voor de binnenstad en buitenstad zijn specifieke pleinen en locaties aangewezen waar evenementen georganiseerd kunnen worden. De reden hiervoor is dat een wildgroei aan verschillende evenementen tot een onevenredige belasting en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente kan leiden. Door vooraf aan te geven waar activiteiten mogen plaatsvinden wordt het aantal activiteiten beperkt. Nieuwe locaties zijn mogelijk als aan deze nadere regel wordt voldaan en de hulpdiensten een positief advies uitbrengen op de aanvraag om een evenementenvergunning, zie ook lid 5.
Voor het tijdig kunnen verlenen van alle vergunningen voor evenementen ter viering van Koningsdag is het van belang dat de aanvragen op tijd worden ingediend. De beslistermijn wijkt af van de reguliere beslistermijn van twaalf weken, zoals die is opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening gemeente Utrecht 2010. Er wordt een langere termijn gehanteerd, omdat op Koningsdag en koningsnacht veel evenementen gelijktijdig plaatsvinden - vooral in de binnenstad van Utrecht - en het noodzakelijk is om al deze aanvragen voor evenementen samen te beoordelen. Zo kunnen vergunningen op tijd verleend worden, zodat de vergunninghouder, de gemeente en de hulpdiensten hun inzet daarop kunnen organiseren en omwonenden en belanghebbenden op tijd op de hoogte zijn van de verleende vergunningen.
De viering van Koningsdag is een feest voor en door de stad. Om die reden is ervoor gekozen om de horeca (cafés en restaurants) in de binnenstad die aan locaties en pleinen zijn gelegen de gelegenheid te geven om een evenement te organiseren bij hun horecabedrijf.
Een andere organisator kan uiterlijk op 1 januari voorafgaand aan voor Koningsdag een aanvraag indienen als niet tijdig een aanvraag wordt ingediend voor een evenement door een aan de locatie of op het plein gevestigd horecabedrijf. Deze mogelijkheid wordt niet alleen geboden om te zorgen voor een spreiding van de evenementen in de binnenstad, maar ook om andere organisatoren de gelegenheid te geven een evenement te organiseren.
Een aanvraag dient zo compleet mogelijk te zijn als deze wordt ingediend. De termijn om aanvullende stukken te vragen en tijdig een vergunning te verlenen is kort. Een incomplete aanvraag, die niet tijdig wordt aangevuld, wordt buiten behandeling gelaten, omdat niet duidelijk is wat de invloed is van het evenement op de omgeving, doordat er geen volledig beeld gevormd kan worden van het evenement.
In beginsel wordt voor een nieuwe locatie alleen een evenementenvergunning verleend voor een vrijmarkt en/of kinderactiviteit. Of een vergunning wordt verleend hangt af van de concrete omstandigheden van het geval. Voor nieuwe (grote) muziekevenementen in de buitenlucht worden geen evenementenvergunningen verleend als daarvoor (veel) capaciteit van de gemeente en hulpdiensten nodig is. Per geval wordt beoordeeld of hier sprake van is.
Een aanvraag voor een evenement op een nieuwe locatie wordt uiterlijk op 1 januari voorafgaand aan Koningsdag ingediend. De invloed van een evenement kan groot zijn op de omgeving, mede in combinatie met bestaande evenementen, waardoor voldoende tijd nodig is om plannen aan te passen en de aanvraag zorgvuldig te kunnen toetsen en integraal te beoordelen met andere activiteiten.
De locaties Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein zijn bewust niet opgenomen in artikel 3, lid 1, van de regels. Het is dan ook niet toegestaan om daar op koningsnacht of Koningsdag een evenement te organiseren. Voornaamste redenen zijn gelegen in de handhaving van de openbare orde, veiligheidsvraagstukken en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente. Het is zeer onwenselijk dat het gebied waar nu evenementen plaatsvinden (de binnenstad) wordt vergroot met een daaraan gelegen gebied waartussen een barrière zit (station Utrecht Centraal) en waar zeer veel bezoekers samenkomen.
Artikel 4 Verkoop op de vrijmarkt
De vrijmarkt is de plek waar voor de viering van Koningsdag particulieren persoonlijke/gebruikte goederen te koop kunnen aanbieden. Vanwege dat karakter van de vrijmarkt is commerciële handel niet toegestaan.
Verkoop van (verse) zelfgemaakte etenswaren op de vrijmarkt is niet toegestaan, omdat onbekend is of bij de bereiding de Warenwet is nageleefd en bij verkoop van etenswaren op de vrijmarkt voldoende aandacht wordt besteed aan voedselveiligheidseisen.
Artikel 5 Verkooppunten bij winkels
Voor een verkooppunt bij een winkel is op grond artikel 5:12 jo. 5:13 APV een vergunning nodig, waarbij burgemeester en wethouders nadere regels kunnen stellen. De nadere regels zijn opgenomen in dit artikel om te zorgen voor een veilige en feestelijke viering van Koningsdag. Als aan deze regels wordt voldaan dan is geen vergunning nodig voor een verkooppunt. Voor een verkooppunt in de binnenstad en het vrijmarktgebied dat afwijkt van de voorwaarden wordt in de regel geen vergunning verleend vanwege drukte van bezoekers en mogelijke belemmering van de loopstromen voor bezoekers. Om ervoor te zorgen dat bezoekers niet te lang blijven hangen bij een verkooppunt is het niet toegestaan om een tappunt neer te zetten voor verkoop van alcoholhoudende drank en mag geen (versterkte) muziek ten gehore worden gebracht.
Horecabedrijven zonder terras en organisatoren van evenementen kunnen een tapontheffing aanvragen. Bij deze aanvraag wordt een plattegrond van de omgeving rondom het tappunt of een plattegrond van het evenement gevoegd. Als een evenement en een tapontheffing voor een ander horecabedrijf op een evenementenlocatie of -plein elkaar ‘bijten’ dan gaat het evenement voor. Op andere plekken dan bij horecabedrijven en op evenementen wordt geen tapontheffing verleend, om de verstrekking van alcoholhoudende drank enigszins beperkt te houden.
Horecabedrijven met een vergunning voor een terras hoeven geen tapontheffing aan te vragen. Deze bedrijven kunnen op grond van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht een melding doen aan de burgemeester dat zij een tappunt willen op het terras. Bij deze melding wordt een plattegrond van de omgeving rondom het tappunt gevoegd. Aan het toestaan van een tappunt kan de burgemeester voorschriften verbinden.
De tijden van een tappunt bij horecabedrijven zijn op 26 april gelijk aan de tijden van de evenementen en ook de start van de vrijmarkt. De viering van Koningsdag start om 18.00 uur. Tappunten stoppen om 01.00 uur op 27 april en mogen die dag weer beginnen om 12.00 uur tot 18.00 uur. Deze tijd is gelijk aan de eindtijd van de vrijmarkt, maar wijkt af van de eindtijd van evenementen, die stoppen anders dan voorgaande jaren om 20.00 uur. De vrijmarkt moet schoongemaakt worden voordat de stad weer open kan om 24.00 uur. Als tappunten in het vrijmarktgebied langer openblijven dan de eindtijd van de vrijmarkt dan hindert dit de schoonmaak, omdat bezoekers langer blijven hangen.
Vanwege de bezoekersstromen wordt bij elke aanvraag en melding om een tapontheffing gekeken naar de vrije loopstroom voor bezoekers en vrije doorgang voor de hulpdiensten. De vrije doorgang is in principe 4 meter en kan per geval meer zijn. Het tappunt wordt bij horecabedrijven aan de gevel van het horecabedrijf geplaatst of midden op het terras bij een eilandterras, zodat zoveel mogelijk vrije ruimte over blijft. Buiten de binnenstad kan hiervan worden afgeweken als loopstromen niet belemmerd worden en de wachtrij van het tappunt niet buiten het terras wordt gevormd.
Bij een aanvraag en melding wordt een plattegrond toegevoegd van de omgeving van het tappunt, zoals is aangegeven onder lid 1 en 2. De plattegrond is voorzien van een goede maatvoering en/of schaal waaruit blijkt waar het tappunt staat in de omgeving, hoe de uitgifte van dranken plaatsvindt en en welke vrije ruimte overblijft voor bezoekers en hulpdiensten. De burgemeester kan voorwaarden verbinden aan de melding en ontheffing, bijvoorbeeld dat het terras van het horecabedrijf verwijderd moet worden of dat het tappunt op een bepaalde plaats moet komen te staan.
Straatartiesten en brassbands zorgen voor levendigheid en feestelijkheid tijdens koningsnacht en Koningsdag. Doordat optredens de doorstroom van bezoekers kunnen beperken is het noodzakelijk om regels te stellen aan het aantal (groepen) straatartiesten dat mag optreden. Het aantal ontheffingen dat aan straatartiesten in de binnenstad wordt verleend is op koningsnacht en Koningsdag beperkt tot vijf. Dit geldt voor gezelschappen vanaf vier personen. Aan de ontheffing voor straatartiesten op koningsnacht en Koningsdag kunnen aanvullende voorschriften verbonden worden, zoals grootte van het gezelschap, de plekken waar opgetreden mag worden, tijdstippen en looproutes. Om dat te beoordelen moeten aanvragers een draaiboek en/of plan indienen waaruit blijkt wat ze waar willen gaan doen en wanneer.
In het vrijmarktgebied is het door de vele bezoekers van de kleedjesmarkt en een beperkte doorstroom in straten in dat gebied niet toegestaan om als straatartiest(en) op te treden.
Er vindt overleg plaats met gezelschappen die willen optreden op één van beide dagen om te kijken of tot een goede verdeling van de ontheffingen kan worden gekomen. Lukt die verdeling niet dan wordt geloot tussen de verzoekers om een ontheffing. De loting vindt plaats tussen de tijdig aangevraagde ontheffingen.
Bijlage 1: kaart vrijmarktgebied bij Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht
Per straat is aangegeven waar vrijmarkt is toegestaan. Daarnaast worden borden met de tekst: begin vrijmarkt en einde vrijmarkt geplaatst. In bepaalde straten is alleen aan één zijde vrijmarkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-522732.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.