Besluit tot wijziging van de Beleidsregels Energie Armoede

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

Gelezen het collegevoorstel d.d. 28 november 2023 met kenmerk 1462130;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019;

 

overwegende dat het gewenst is om de beleidsregels te wijzigen om het doel van de beleidsregels te bereiken;

 

besluit vast te stellen:

 

Besluit tot wijziging van de Beleidsregels Energie Armoede

Artikel I  

  • a.

    Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd. Dit artikel komt te luiden:

    • "1.

      Huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau 2023, die in 2023 een energietoeslag hebben ontvangen.

      Deze huishoudens melden zich aan bij een energiecoach die langs de deur komt, of ze kunnen zich aanmelden via een daarvoor ingestelde aanmeldingspagina.

    • 2.

      Huishoudens met een besteedbaar inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau 2023.

      Het aanbod is ook beschikbaar voor huishoudens met een inkomen boven de 120%, wanneer het besteedbaar inkomen niet hoger ligt dan 120% van bijstandsniveau en er sprake is van een vraagstuk op het gebied van energie. Dit ter beoordeling van de klantmanager of coach participatie & inkomen in het kader van de maatwerkvangnetregeling. Aanmelding vindt plaats door de klantmanager of de coach participatie & inkomen.

    • 3.

      Huishoudens van specifieke bewonerstypen binnen de in dit artikel gedefinieerde buurten.

      Met behulp van de Datavoorziening Energietransitie Gebouwde Omgeving (DEGO) zijn twee buurten geselecteerd op voorkomen van bewonerstypen1 die het hoogst scoren op de criteria: laag inkomen en een hoge energierekening en/of een lage energiekwaliteit van de woning. Dit betreft de buurten Snouckaertlaan en omgeving (BU030702022) en Koperhorst (BU03070803). In deze buurten voldoet 47,2% van de huurders van een woningcorporatie aan bovengenoemde criteria. Het betreft ca. 200 huishoudens. Deze huishoudens kunnen gebruik maken van het aanbod. Ze worden hiervoor benaderd door een energiecoach. Daarbij vinden geen individuele inkomenstoetsen plaats. Wanneer op basis van de voortgang in het eerste kwartaal van 2024 de verwachting is dat het beschikbare budget hiervoor ruimte biedt, kunnen binnen die verwachte ruimte aanvullende buurten en bewonerstypen worden geselecteerd op basis van de hiervoor genoemde criteria. Laatstgenoemde uitbreiding dient niet ten koste te gaan van de in artikel 2 lid 1 en 2 genoemde doelgroepen.”   

  • b.

    Artikel 3, derde lid, wordt als volgt gewijzigd:

    • '3.

      Het aanbrengen of installeren van deze producten en maatregelen.’

  • c.

    Artikel 3, zesde lid, wordt als volgt gewijzigd:

    • '6.

      Spouwmuurisolatie (of als dat al gedaan of niet mogelijk is vloerisolatie of bodemisolatie).

      Deze maatregel wordt uitsluitend aangeboden aan woningeigenaren uit de doelgroep van een grondgebonden woning, gebouwd voor 2000. en die vallen onder de doelgroepen die zijn benoemd in artikel 2 lid 1 en lid 2.’

  • d.

    Aan artikel 3 wordt een zevende lid toegevoegd:

    • '7.

      Daarnaast wordt een deel van het budget ingezet om huishoudens, die behoren tot de doelgroep en die op grond van de criteria binnen de bestaande Witgoedregeling in aanmerking komen voor een nieuwe koelkast, te voorzien van een duurzaam exemplaar.

      Huishoudens kunnen maximaal één keer gebruik maken van het in dit artikel beschreven aanbod.’

  • e.

    Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

    ‘Het budget voor deze beleidsregels is €2.200.000,-. Dit budget is als volgt opgebouwd :

    • € 1.200.000,- voor Energieadvies en kleine maatregelen:

      Van dit aanbod kunnen ca. 2.000 huishoudens gebruik maken.

    • € 480.000,- voor Waterzijdig inregelen van de cv installatie

      Van dit aanbod kunnen – afhankelijk van de kosten per huishouden – naar verwachting ca. 600 huishoudens gebruik maken.

    • € 450.000,- voor Spouwmuurisolatie (of als dat al gedaan of niet mogelijk is vloerisolatie en als dat al gedaan of niet mogelijk is bodemisolatie)

      Van dit aanbod kunnen – afhankelijk van de kosten per huishouden – naar verwachting ca. 250 huishoudens gebruik maken.

    • € 70.000,- voor bijdrage aan een duurzame koelkast

      Van dit aanbod kunnen ca. 200 huishoudens – die voldoen aan de criteria zoals vastgelegd binnen de bestaande witgoedregeling– gebruik maken.

       

      De verschillende maatregelen worden verstrekt tot het moment dat het maximum budget per maatregel is bereikt. Daarna kunnen er geen nieuwe bijdragen worden verstrekt, tenzij door het college besloten wordt om aanvullend budget beschikbaar te stellen.

      Indien blijkt dat een deelbudget niet volledig zal worden gebruikt kan er voor worden gekozen om het te verwachten restant toe te voegen aan één of meerdere andere deelbudgetten.’

  • f.

    Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

    ‘Dit beleid heeft een looptijd tot eind 2024. Wanneer dan nog budget resteert, of besloten wordt extra budget beschikbaar te stellen, kan de looptijd verlengd worden tot eind 2025.

     

    Uitzondering vormt de looptijd voor het onderdeel spouwmuurisolatie. Het budget voor dit onderdeel dient voor 1 april 2024 te zijn besteed. Nieuwe aanvragen worden in overleg met de uitvoerende partij geaccepteerd zolang er nog budget beschikbaar is en uitvoering voor 1 april 2024 mogelijk is.’

  • g.

    Artikel 6, onder c, tweede opsommingsbullit wordt als volgt gewijzigd:

    • '•

      Energiearmoede bestrijden we en stellen hiervoor een plan op.

      Deze beleidsnotitie voorziet in het bestrijden van energiearmoede op korte termijn. Het betreft de uitvoering van concrete acties op basis van ontvangen financiering van het Rijk en de provincie die binnen een korte periode (aanvankelijk voor eind 2023, inmiddels voor eind 2025 ) moet zijn besteed. Energiearmoede is met deze incidentele acties niet opgelost. In samenwerking tussen de afdeling WIZ en het programma Duurzame Stad wordt gewerkt aan een structurelere aanpak als onderdeel van een stadsbrede aanpak energiebesparing.’

  • h.

    Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

    ‘Het aanbod is eerder onder de aandacht gebracht van huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau met op naam gestelde brieven. Voor het isolatieaanbod is een aparte brief op naam gestuurd aan woningeigenaren van een grondgebonden woning met een bouwjaar vóór 2000 binnen deze zelfde specifieke doelgroep. Ook is het aanbod bij een deel van de huishoudens direct aan huis aangeboden door energiecoaches. Deze laatste actie loopt ook in 2024 door.

    Voor de adressen is gebruik gemaakt van een bestand van WIZ, waarvan de adresgegevens van de groep huishoudens met een inkomen tot 120% van bijstandsniveau oorspronkelijk zijn gebruikt voor een uitkering ter compensatie van hoge energiekosten.

    Voor het isolatieaanbod is binnen dit bestand de beperktere doelgroep vastgesteld op basis van gegevens uit een intern bestand dat wordt gebruikt voor de WOZ.

    We zijn bij het gebruik van deze lijst en de afbakening van de doelgroep uit gegaan van verenigbaar gebruik. De energiebesparende maatregelen waarvoor dezelfde doelgroep benaderd is heeft hetzelfde doel, ook al is de constructie een wezenlijk andere.

    De volledige uitwerking van het verenigbaar gebruik is opgenomen in een advies van advocatenkantoor AKD aan de Provincie Utrecht waarin alle elementen die onderdeel zijn van de toets of hier sprake kan zijn van verenigbaar gebruik uitgewerkt zijn. AKD benoemt daarbij ook het risico op het gebrek aan grondslag voor het oorspronkelijke gebruik van de gegevens voor de ambtshalve uitkering van de energietoeslag. We kiezen er voor om voor te sorteren op de aanstaande reparatie van deze grondslag met terugwerkende kracht. Dit doen we In het belang van een efficiënte uitrol van de energiebesparende maatregelen om daarmee de doelgroep zo snel mogelijk te ondersteunen in het terugbrengen van de energiekosten.

    Voor wat betreft het verstrekken van de gegevens aan de externe partijen die de maatregelen in praktische zin uitvoeren werken we met een lijst met adressen. We beschouwen het verstrekken van deze lijst als onderdeel van het verenigbaar gebruik van de gegevens. Het bijhouden van deze lijst kan alleen plaatsvinden door de partij die de regeling uitvoert omdat de inwoner zich daar uiteindelijk meldt voor de uitvoering van maatregelen. Er worden zo min mogelijk persoonsgegevens verwerkt bij het bijhouden van de lijst. Ook maken we goede afspraken maken met de externe partijen over het beheer van de lijst.’

Artikel II Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit tot wijziging van de Beleidsregels Energie Armoede.

 

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Vastgesteld in de vergadering van 28 november 2023,

De secretaris,

De burgemeester,

Naar boven