Gemeenteblad van Winterswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2023, 52172 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2023, 52172 | beleidsregel |
Subsidieregeling Energiearmoede bij Koopwoningen gemeente Winterswijk
In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:
Artikel 2. Doel van de regeling
Het doel van deze subsidieregeling is het toekomstbestendig(er) maken van Woningen in Winterswijk en het tegengaan van Energiearmoede via het treffen van Energiebesparende maatregelen door Eigenaar-bewoners. De subsidieregeling richt zich op Woningen waarbij op basis van het Energielabel en Bouwjaar de verwachting is dat Eigenaar-bewoners een relatief groot deel van hun inkomen aan energiekosten besteden en waarbij de verwachting is dat via het treffen van Energiebesparende maatregelen een grote energiebesparing te realiseren is.
Deze subsidieregeling is van toepassing op het treffen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de Maatregelenlijst aan of op of in een Woning in de gemeente Winterswijk.
De Aanvrager kan er voor kiezen om de subsidie rechtstreeks uit te laten keren aan de leverancier van de Energiebesparende maatregel(en). De Aanvrager verstrekt hiervoor de voucher aan de leverancier van de Energiebesparende maatregel(en). De leverancier controleert de echtheid van de voucher via het activeringsformulier op de Duurzaam Winterswijk website en krijgt bij goedkeuring een bevestiging dat het bedrag uitbetaald zal worden aan de leverancier. De Aanvrager draagt zorg dat voldaan wordt aan de voorwaarden van de Energiebesparende maatregel(en) zoals beschreven in deze subsidieregeling. Nadat de leverancier de maatregelen geleverd en indien van toepassing uitgevoerd heeft, verschaft de Aanvrager bewijsstukken aan de gemeente voor de correcte levering en indien van toepassing uitvoering van de Energiebesparende maatregel(en). Hierna volgt uitbetaling van het subsidiebedrag aan de leverancier in uiterlijk 30 dagen. Alleen leveranciers die zich hebben aangemeld voor deze werkwijze en voldoen aan de door de gemeente Winterswijk gestelde criteria komen voor deze werkwijze in aanmerking. Deze werkwijze kan ook gebruikt worden voor aanbetalingen die niet uitgesteld kunnen worden tot na de levering of uitvoering van de Energiebesparende maatregel(en).
Als het verzoek tot uitbetaling compleet met gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken. De betaling van de gehele subsidie vindt plaats onder aftrek van de eventuele voorlopige uitbetaling via de voucher. Wanneer het bedrag van de voorlopige uitbetaling hoger is dan de vastgestelde subsidie dan betaalt de Aanvrager het verschil retour. De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de Aanvrager van de Subsidie.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de Aanvrager in de gelegenheid is gesteld de Aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die Aanvraag is aangevuld - zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende Aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die Aanvraag geldt.
Het Subsidieplafond en het resterende subsidiebudget is openbaar zichtbaar op de Duurzaam Winterswijk website (www.duurzaamwinterswijk.nl).
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Artikel 11. Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde verplichtingen is de subsidieontvanger verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is of zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen.
Artikel 12. Verantwoording van de subsidie
Het College behoudt zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk en op de juiste manier zijn uitgevoerd.
Artikel 13. Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)
De werkzaamheden ten behoeve van het treffen van de maatregelen mogen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd mits voldaan wordt aan het volgende:
In bijzondere gevallen, met name in gevallen dat de toepassing van deze regeling voor één of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, kan het College afwijken van deze regeling.
Aldus vastgesteld te Winterswijk op 31 januari 2023.
burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk,
de secretaris,
S.M.H. Weir
de burgemeester,
B.J.J. Bengevoord
Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” laat zien dat ongeveer 550.000 huishoudens in Nederland te maken hebben met energiearmoede. Deze inwoners hebben een laag inkomen en hebben hoge energiekosten en/of wonen in een huis dat niet goed is geïsoleerd. TNO heeft eind 2021 ingeschat dat er in Winterswijk rond de 1000 huishoudens zijn die te maken hebben met energiearmoede. Sinds de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen verder gestegen en is de energiearmoede problematiek toegenomen, waardoor het werkelijke aantal huishoudens waarschijnlijk hoger ligt dan 1000. Ongeveer 75% van deze huishoudens woont in een corporatiewoning, 10-15% bezit een koopwoning en een vergelijkbaar percentage huurt particulier. Het aandeel woningeigenaren met hoge energielasten en lage inkomens wordt in Winterswijk geschat op 150 woningeigenaren, maar ook dit aantal ligt waarschijnlijk hoger.
De doelgroep van de subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen bestaat uit eigenaar-bewoners die recht hebben op de Fijnder energietoeslag 2022 of 2023 en/of een geldige Mini Manna pas bezitten. Deze doelgroep heeft een relatief grote kans om in aanraking te komen met energiearmoede in 2023 en beschikt over onvoldoende vermogen om zelf te kunnen verduurzamen. Woningeigenaren die recht hebben op de Fijnder energietoeslag 2022 of 2023 hebben namelijk een laag inkomen en woningeigenaren die een geldige Mini Manna pas bezitten, hebben een laag besteedbaar inkomen. De subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen biedt deze groep woningeigenaren maximaal € 2.500 subsidie voor het (laten) uitvoeren van energiebesparende maatregelen (zoals gevelisolatie of het plaatsen van een warmtepomp).
Woningeigenaren die recht hebben op de Fijnder energietoeslag 2022 kunnen tot uiterlijk 30 juni 2023 gebruik maken van deze subsidieregeling. Woningeigenaren die recht hebben op de Fijnder energietoeslag 2023 kunnen tot uiterlijk 15 september 2023 gebruik maken van deze subsidieregeling. De reden hiervoor is dat een nieuwe, landelijke wet energietoeslag nodig is voordat de Fijnder energietoeslag 2023 uitbetaald kan worden. De verwachting is dat deze wet energietoeslag in juni 2023 ingevoerd wordt. Na juni 2023 kunnen woningeigenaren die recht hebben op Fijnder energietoeslag de energietoeslag van 2023 aanvragen, waardoor na 30 juni 2023 de mogelijkheid om via de Fijnder energietoeslag 2022 aanspraak te maken op deze subsidieregeling komt te vervallen.
De doelgroep voor deze subsidieregeling is daarnaast gebaseerd op de volgende gegevens uit het TNO rapport betreffende de woning:
De verdeling in Winterswijk qua geregistreerde energielabels van woningen is als volgt:
Hoe hoger het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).
Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de woning geldt dat:
De doelgroep van de Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen bestaat hierdoor uit woningeigenaren die én een laag (besteedbaar) inkomen hebben én een woning met een lage energiekwaliteit bezitten.
Daarnaast is deze Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen opgezet, omdat de landelijke ISDE-regeling voor het subsidiëren van energiebesparende maatregelen vrij complex is en daarom alleen gebruikt wordt door draagkrachtige woningeigenaren. Zo geldt er bij de ISDE-regeling 15% subsidie bij het treffen van één energiebesparende regel en 30% subsidie bij het treffen van twee energiebesparende maatregelen. Daarbij zijn de minimale vierkante meters die geïsoleerd moet worden bij de ISDE-regeling voor veel woningeigenaren een drempel. Ook kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd. Een subsidie van rond de 15% of 30% op de energiebesparende maatregel(en) is onvoldoende voor deze doelgroep om de maatregelen te financieren. Daarnaast heeft deze doelgroep onvoldoende eigen vermogen om de subsidiemaatregelen zelf te bekostigen en achteraf subsidie terug te krijgen.
Via de Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen kan de groep woningeigenaren die te maken heeft met hoge energielasten, lage (besteedbare) inkomens en een woning bezitten met een lage energiekwaliteit geholpen worden bij het treffen van energiebesparende maatregelen in de eigen woning. Het subsidiëren van energiebesparende maatregelen in, op of aan de woning betekent voor deze groep woningeigenaren een permanente verbetering van de energiekwaliteit van de woning en een verlaging van de energiekosten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-52172.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.