Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem 2023

De raad van de gemeente Haarlem

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 september 2023 met nummer 2023/740788

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

vast te stellen de Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem 2023

Artikel I  

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

In artikel 2:10 wordt na het tweede lid een lid 2a ingevoegd, dat komt te luiden als volgt:

  • 2a.

    Het college kan, in het belang van de openbare orde, de woon- en leefomgeving, de redelijke eisen van welstand en het doelmatig en veilig gebruik van de weg, wegen aanwijzen waar een van het tweede lid afwijkende door het college bepaalde minimale vrije doorgang geldt.

B.

Artikel 2:24, derde lid komt te luiden als volgt:

Onder klein evenement wordt verstaan:

  • a.

    een straat- of buurtactiviteit op één dag, in één straat en of op een aangrenzend plein en of aangrenzend plantsoen;

  • b.

    een optocht (eventueel met muziek) op één dag, door één wijk die geen hoofdwegen doorkruist, niet zijnde een demonstratie of manifestatie;

  • c.

    een (ideële) rommelmarkt op één dag, in één straat en of aangrenzend plantsoen.

C.

Artikel 2:25 komt te luiden als volgt:

  • 1.

    Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    Geen vergunning is vereist voor evenementen in een gebouw uitgezonderd door de burgemeester aan te wijzen categorieën.

  • 3.

    Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

    • a.

      het aantal aanwezigen gelijktijdig niet meer bedraagt dan 200 personen, voor een optocht geldt een maximum van 300 personen;

    • b.

      het evenement tussen 08.00 en 24.00 uur plaats vindt, op zondag van 13.00 uur tot 24.00 uur;

    • c.

      geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 08.00 uur of na 23.00 uur, op zondag vóór 13.00 uur of na 23:00 uur;

    • d.

      het evenement geen belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

    • e.

      er kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 15 m2 per object, bij tenten en springkussens geldt maximaal 25 m2 per object;

    • f.

      het evenement niet plaatsvindt op de dag/nacht voor Koningsdag, Koningsdag, 4 en 5 mei en op 31 december van 12.00 uur tot en met 1 januari 12.00 uur;

    • g.

      er een organisator is; en

    • h.

      de organisator ten minste 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.

  • 4.

    De burgemeester kan binnen 10 werkdagen na ontvangst van de melding besluiten een klein evenement te verbieden, indien er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

  • 5.

    Het college kan in het belang van openbare orde, openbare veiligheid, de volksgezondheid, het woon- en leefklimaat en de bescherming van het milieu nadere regels stellen.

  • 6.

    Het verbod in het eerste lid is niet van toepassing op een wedstrijd op of aan de weg, in situaties waarin voorzien wordt door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 7.

    Op de vergunning is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

D.

Artikel 2:28, vijfde lid komt te luiden als volgt:

De exploitatie van openbare inrichtingen geschiedt overeenkomstig de door het college vastgestelde nadere regels voor exploitatie van openbare inrichtingen.

 

E.

Artikel 2:29, eerste lid komt te luiden als volgt:

Openbare inrichtingen mogen voor publiek geopend zijn vanaf 07:00 uur tot 01:00 uur de volgende dag.

 

F.

-

 

G.

-

 

H.

Na artikel 2:47 wordt een artikel 2:47a ingevoegd luidende als volgt:

Artikel 2:47a Afsluiten delen van openbare plaatsen

  • 1.

    Het college is bevoegd delen van een openbare plaats tijdelijk af te sluiten in het belang van de openbare orde en het woon- en leefklimaat.

  • 2.

    Deze afsluiting is niet van toepassing op:

    • a.

      bewoners van woningen en hun bezoekers die zijn gelegen in het gebied;

    • b.

      personen die in het gebied of de locatie noodzakelijke werkzaamheden verrichten.

I.

In artikel 2:58 wordt een vierde en vijfde lid toegevoegd die komen te luiden als volgt:

  • 4.

    Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft is verplicht een doeltreffend hulpmiddel bij zich te hebben dat geschikt is voor verwijdering van de uitwerpselen.

  • 5.

    Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, is verplicht dit hulpmiddel op eerste vordering van een toezichthoudend ambtenaar te laten zien.

J.

-

Artikel II  

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

Artikel III  

Deze verordening wordt aangehaald als: Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem 2023

Aldus vastgesteld te Haarlem op 19 oktober 2023

de griffier,

de voorzitter,

TOELICHTING Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem 2023: wijzigingen in de (artikelsgewijze) toelichting

Aanvullende toelichting artikel 2:10

Lid 2a

In het centrum van Haarlem is het niet altijd mogelijk om de 1,5 m die als minimale vrije doorgang is opgenomen in het tweede lid, te realiseren.

De vaste norm van 1,5 meter is dan te rigide. Het college heeft daarom de bevoegdheid voor bepaalde straten van de 1,5 m af te wijken (zoals nu ook al met terrassen in autoluwe straten gebeurt). Hierdoor wordt het mogelijk om meer maatwerk toe te passen.

 

Aanvullende toelichting artikel 2:28

Vijfde lid

Dit lid geeft de mogelijkheid om de voorschriften die onderdeel waren van de ontheffing sluitingstijden in nadere regels door het college te laten vaststellen.

 

Toelichting artikel 2:47a

Van deze bevoegdheid kan gebruik gemaakt worden wanneer dit noodzakelijk is vanwege ernstige overlast voor omwonenden. Bijvoorbeeld op openbare plaatsen waar uitgaanspubliek in de nacht ernstige hinder, schade en overlast veroorzaken bestaande uit fysieke confrontaties, baldadigheid en/of geluidsoverlast. Het gaat dan om een tijdelijke fysieke afsluiting, waarbij de bewoners, hun bezoekers en mensen die noodzakelijk werkzaamheden komen verrichten nog steeds toegang behouden.

 

Aanvullende toelichting artikel 2:58

Hondenpoep kan gevaren opleveren voor de volksgezondheid en leiden tot overlast. Dit probleem staat al jaren hoog op de ranglijsten van ergernissen. In lid 4 en 5 zijn opruimmiddelen verplicht gesteld zodat dit artikel beter handhaafbaar is. Overtreding van het verontreinigingsverbod door hondenuitwerpselen behoort tot de zogenaamde verontreinigingsdelicten, die vatbaar zijn voor transactie door de politie.

Naar boven