Gemeenteblad van Scherpenzeel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2023, 516635 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2023, 516635 | beleidsregel |
Beleidsregels Energietoeslag 2023 gemeente Scherpenzeel
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
Een huishouden (alleenstaande, alleenstaande ouder of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm. Bij wisselende inkomsten wordt het gemiddelde inkomen gedurende de referteperiode gehanteerd.
Huishoudens die tot de doelgroep behoren en niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning en uitbetaling van de energietoeslag kunnen tot 1 juni 2024 een aanvraag indienen door middel van het daartoe bestemde aanvraagformulier.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor de eenmalige energietoeslag 2023, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 7 november 2023,
Het college van burgemeester en wethouders,
R. ’t Hoen
secretaris
M.C. Teunissen-Willemsen
burgemeester
De Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Scherpenzeel staat niet op zichzelf. Die zijn gebaseerd op artikel 35 Participatiewet en aanvullend op de Beleidsregels Participatiewet 2021 gemeente Scherpenzeel.
In de basis vinden deze beleidsregels hun oorsprong in de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt (artikel 13 PW), geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.
Het college heeft gemeend er goed aan te doen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de richtlijnen van het ministerie van SZW inzake de wijze van gebruikmaking van de bevoegdheden die artikel 35 biedt. Op deze wijze wordt zoveel mogelijk een landelijk uniforme uitvoering te bewerkstelligen.
Inzake de begrippen ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt op grond van de beleidsregels Participatiewet 2021 gemeente Scherpenzeel en de richtlijnen van het ministerie van SZW.
Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
In lid 2 is bepaald dat het vermogen buiten beschouwing wordt gelaten. Dit is met name ingegeven door uitvoeringstechnische redenen. Het beoordelen van het vermogen in het kader van deze regeling maakt het nodeloos gecompliceerd en past bovendien niet bij het doel van de regeling.
In lid 3 is bepaald dat gekeken wordt naar het daadwerkelijk beschikbare en in aanmerking te nemen inkomen. Dit betekent dat als sprake is van een minnelijk of wettelijk schuldsaneringstraject of van beslag op het inkomen, alleen gekeken wordt naar het daadwerkelijk beschikbare inkomen en dus niet naar het totale inkomen. Daardoor kan in veel situaties alsnog aanspraak op de energietoeslag bestaan. Verder houdt deze formulering in dat wordt aangesloten bij de systematiek van de PW.
Er zijn diverse groepen uitgezonderd van de doelgroep:
Artikel 3 Ambtshalve toekenning
Van de in lid 1 opgesomde groepen is bij het college in beginsel bekend dat sprake is van een laag inkomen als bedoeld in deze regeling. Ook zijn de overige noodzakelijke gegevens voor het vaststellen van het recht op de energietoeslag en de uitbetaling ervan veelal al bekend. Voor zover sprake is van een AIO-aanvulling die door de SVB wordt verstrekt (de groep als bedoeld in lid 1 onder c): de SVB zal de gegevens van deze groep beschikbaar stellen door tussenkomst van het Inlichtingenbureau. Vanuit dienstverlenend oogpunt is er voor gekozen om aan al deze groepen ambtshalve toe te kennen en uit te betalen. Dit voorkomt bovendien dubbele uitvraag van gegevens en is ook minder belastend voor de uitvoering die minder aanvragen te verwerken krijgt.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens:
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. In dergelijke situaties kan een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing worden uitgevoerd op grond van artikel 5. De dringende redenen als bedoeld in artikel 16 Participatiewet voorziet hier niet in.
De aanvraag kan worden gedaan middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Het aanvraagformulier wordt digitaal ingediend.
Dit artikel biedt de ruimte om af te wijken in gevallen dat de aanvrager strikt genomen niet voldoet aan de beleidsregels, maar een toekenning wel past bij de bedoeling van deze beleidsregels. Er dient dan gekeken te worden naar de redelijkheid en de billijkheid.
Artikel 6 Inwerkingtreding en vervallen van het besluit
Hiermee wordt aangesloten bij de werkingsduur van artikel 35 Participatiewet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-516635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.