Reg.nummer.: 02430000164949 / 02430000567347
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De gemeente Harderwijk wil de luchtkwaliteit in de gemeente verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger. Elektrische auto’s stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daarmee zijn ze minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat.
Op 21 juni 2016 hebben burgemeester en wethouders de Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Harderwijk vastgesteld. Deze beleidsregels zijn bekendgemaakt op 22 juni 2016 en in werking getreden op 23 juni 2016.
Door het beschikbaar maken van een netwerk van oplaadpunten wil de gemeente Harderwijk elektrisch rijden aanmoedigen.
Wij ontvingen een verzoek voor het plaatsen van een snellaadpaal aan het P.C. Hooftplein.
Door de aanvrager is voldoende aangetoond dat op deze plaats behoefte is aan een extra oplaadpaal en de gereserveerde parkeerplaatsen die daarbij horen. Er kan onvoldoende in deze behoefte worden voorzien door andere oplaadpunten in de buurt of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein.
De vraag naar oplaadpunten neemt exponentieel toe. Omdat we verwachten dat de vraag naar oplaadpunten op deze locatie zodanig is, en omdat we elektrisch rijden willen aanmoedigen, wordt hier een extra laadpaal geplaatst.
In het collegeprogramma 2022-2026 is opgenomen dat we snellaadpalen faciliteren bij wijkwinkelcentra. Deze locatie sluit hier op aan.
Gelet op de relatief grote vraag naar laadpunten op deze locatie en het bijzondere karakter van deze laadpaal, als zijnde snellaadpaal, reserveren we twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Artikel 24, lid 1, sub d onder 2e RVV 1990 geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord is aangegeven.
Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van hinder, schade en overlast door het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel te nemen (artikel 2 Wegenverkeerswet).
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland district Noord en Oost-Gelderland.