2e Wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Vlissingen 2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende 2e wijziging Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Vlissingen 2022.

 

Artikel I

 

Het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Vlissingen 2022 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

Aan artikel 1 worden onder l en n twee nieuwe begrippen toegevoegd, luidende:

  • l. Perceel: perceel waar geregeld huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan.

  • n. Huishouden: Eén of meer personen die samen een woonruimte bewonen en zichzelf, dus niet-bedrijfsmatig, voorzien in de dagelijkse levensbehoeften

De definitie van een gebruiker van een onder m. perceel komt te luiden:

  • m. Gebruiker van een perceel: degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het eerste lid 1 onder h komt te luiden:

  • h. Huishoudelijk restafval (fijn): minicontainer of inzamelvoorziening voor het aanbieden ter inzameling nabij een perceel. De gebruiker van een perceel die geen gebruik kan maken van een inzamelvoorziening voor restafval ontvangt één minicontainer voor restafval. Deze gebruiker kan een extra minicontainer voor restafval aanvragen. De gemeente brengt de kosten hiervoor bij de gebruiker in rekening op basis van de tarieven zoals vastgelegd in de Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing Vlissingen.

 

Het vijfde lid komt te luiden:

  • Lid 5. iedere gebruiker van een perceel zonder rolcontainer ontvangt één afvalsleutel. Iedere gebruiker van een perceel kan extra afvalsleutels aanvragen. De gemeente brengt de kosten hiervoor bij de gebruiker in rekening te op basis van de tarieven zoals vastgelegd in de Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing Vlissingen;

    • a.

      het aantal openingen per maand van de inzamelvoorziening voor restafval is per beschikbaar gestelde afvalsleutel vastgesteld op:

  • Tariefgroep

  • Maximaal aantal openingen per maand

  • Eenpersoonshuishoudens

  • 15 openingen

  • Tweepersoonshuishoudens

  • 20 openingen

  • Meerpersoonshuishoudens

  • 30 openingen

  •  

    • i.

      Inwoners kunnen in aanmerking komen voor meerdere openingen per maand indien deze als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking van hemzelf of van personen die behoren tot zijn huishouden, medisch afval heeft zoals stomamateriaal, incontinentiemateriaal en dialysemateriaal.

    • ii.

      De inwoner die in aanmerking wil komen voor het extra aantal openingen dient een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij Stadsbeheer. Indien gewenst kan Stadsbeheer vragen om een bewijsstuk aan te tonen waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking extra afval wordt aangeboden. Als geldig bewijsstuk wordt een factuur van de apotheek of de pakbon van het gebruikte materiaal, met daarop de naam van de betreffende persoon, geaccepteerd. Uit deze factuur/pakbon moet blijken dat de gebruikte materialen bedoeld zijn voor langer gebruik. Het bewijsstuk wordt niet opgeslagen. Indien men niet wil mee werken of het bewijsmateriaal niet voldoet dan komen de extra stortingen te vervallen. Het adres wordt genoteerd in het container management systeem waarbij er een aantekening wordt gemaakt van extra stortingen op basis van medische gronden.

    • iii.

      Voor huishoudens zonder restafvalcontainer met registratiechip of zonder afvalsleutel die toegang geeft tot een verzamelcontainer voor restafval, wordt geen toegang verleend.

    • b.

      Voor een extra afvalsleutel is het aantal openingen, ongeacht de tariefgroep waarbinnen het huishouden valt, op maximaal 30 openingen gesteld.

C

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

Het eerste lid onder b komt te luiden

  • b. de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen horen bij de woning en moeten bij het verlaten van de woning door de gebruiker bij die woning in oorspronkelijke staat worden achtergelaten. Eventuele extra inzamelmiddelen en/ of afvalsleutels moeten aan de gemeente worden geretourneerd.

 

Artikel II

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 5 september 2023.

de gemeentesecretaris,

drs. R.D.A. Wiskerke

de burgemeester,

drs. A.R.B. van den Tillaar

Naar boven