Gemeenteblad van Dantumadiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dantumadiel | Gemeenteblad 2023, 512687 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dantumadiel | Gemeenteblad 2023, 512687 | beleidsregel |
Uitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma FTH 2020 van de gemeente Dantumadiel. Dit uitvoeringsprogramma geeft een overzicht van de reguliere, programmatische en projectmatige taken en activiteiten van de afdeling Fergunningferliening, Tafersjoch en Hanthavenjen (FTH) voor het jaar 2020.
In het kader van de beleidscyclus (BIG 8) zoals opgenomen in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023, dient jaarlijks een uitvoeringsprogramma te worden opgesteld. Het sluit aan bij het FTH-beleidsplan waarin de algemene doelen en kaders zijn opgenomen. Dit uitvoeringsprogramma is daarmee een uitwerking van het beleid voor de periode die voor ons ligt.
In dit uitvoeringsprogramma wordt niet alleen aandacht besteedt aan de taken waarvoor de gemeente verplicht is een programma op te stellen, te weten de uitvoering van taken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Er worden ook een aantal niet Wabo-gebonden taken belicht. Het gaat dan om taken die voortvloeien uit bijzondere wetten en andere regelgeving zoals de Drank- en Horecawet (DHW) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Dit is het eerste uitvoeringsprogramma dat is gebaseerd op het vastgestelde FTH-beleidsplan 2020 - 2023. Er is geprobeerd zoveel mogelijk recht te doen aan dit beleid. Juist omdat het jaar 2020 de eerste keer is dat deze systematiek uit het FTH-beleidsplan gevolgd wordt zal het nog niet optimaal zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat er nog geen voldoende cijfers zijn om op terug te vallen. Des te meer reden om reeds tijdens de looptijd en na afloop ervan zaken te monitoren en te evalueren, zodat een verdere optimalisatie kan plaatsvinden in het uitvoeringsprogramma FTH 2021.
Het plan is opgebouwd uit hoofdstukken die direct aansluiten bij de manier waarop de taken zijn georganiseerd. Toezicht en handhaving gesplitst van vergunningverlening en opgedeeld naar de deskundigheidsgebieden. Dat is nodig om een slag naar de taken en verantwoordelijkheden in de organisatie te maken. Tegelijkertijd moet wel de samenhang binnen het team / de afdeling en de gehele organisatie in ogenschouw genomen worden.
De gemeente Dantumadiel heeft voor bepaalde taken andere prioriteiten dan de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit heeft invloed op de verdeling van de beschikbare uren voor de taken op het gebied van toezicht. Om die reden is in de hoofdstukken met betrekking tot toezicht aangegeven wat de urenverdeling is. De tabellen met daarin de beschikbare capaciteit geeft een totaaloverzicht van de beschikbare capaciteit voor zowel de gemeente Dantumadiel als voor de gemeente Noardeast-Fryslân.
Aandachtspunten bij uitvoeringsprogramma 2020
In dit hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten beschreven die voor de hele afdeling FTH in dit uitvoeringsjaar van belang zijn.
De voorbereiding van dit uitvoeringsprogramma stond in het teken van de sinds 2017 van kracht zijnde Wet Verbetering kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), waarin nieuwe kwaliteitseisen aan de uitvoering van VTH taken zijn gesteld. De Wet VTH is uitgebreid besproken in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023.
Bij de totstandkoming van het FTH-beleidsplan en dit uitvoeringsprogramma is geprobeerd om de collega’s van de afdeling FTH zoveel mogelijk te betrekken. Belangrijk is om deze betrokkenheid vast te houden en sterker te maken, zodat we continu een verbeterslag kunnen maken. Daarnaast is het bestuur sterker betrokken door een inleidende presentatie en een workshop. Daar heeft het bestuur haar bestuurlijke prioriteiten kenbaar gemaakt. De bestuurlijke prioriteiten vormen de basis voor dit uitvoeringsprogramma.
Er spelen in het VTH domein twee belangrijke wettelijke ontwikkelingen. Ten eerste heeft de komst van de Omgevingswet in 2021 een aanzienlijk grote impact op gemeenten. De wet stroomlijnt en vereenvoudigt bestaande wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Hiervoor worden nieuwe instrumenten geïntroduceerd, waaronder de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Ook kent de wet een omvangrijk digitaal stelsel. Minstens zo belangrijk is het werken in de ‘geest van de Omgevingswet’: een integrale benadering, redenerend vanuit een gebied of opgave en waarbij samenwerking tussen overheden, burgers en ondernemers centraal staat. Hoewel veel van de eisen die de Omgevingswet stelt overheid brede trends zijn waar we als gemeente al aan werken, brengt de wet veel veranderingen met zich mee. In het FTH-beleidsplan is de Omgevingswet nader uitgewerkt.
Ten tweede heeft de komst van de Wet private kwaliteitsborging (hierna: Wkb) ook grote gevolgen voor alles wat met het bouwproces te maken heeft. Kort gezegd knipt de Wkb het bouwproces op in tweeën: een ruimtelijke component (toets aan omgevingsplan en -veiligheid) waarvoor de gemeente bevoegd gezag blijft, en een bouwtechnische component die bij private partijen wordt belegd. Het bouw- en woningtoezicht zoals gemeenten dat nu uitvoeren, wordt met andere woorden een taak van marktpartijen. De gemeente voert straks – wat gechargeerd – slechts een ‘papieren toets’ uit. Maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor het toezicht op de bestaande bouw en omgevingsveiligheid. Verder gaat de wet gefaseerd in: eerst de eenvoudigere bouwprojecten, daarna de complexe.
Beide wettelijke ontwikkelingen hebben een grote impact op de afdeling FTH. Het is van belang om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en actief mee te denken over de organisatie brede implementatie van deze twee wetten. In dit uitvoeringsprogramma is al enige rekening gehouden met de komst van deze twee wetten. Dit is gedaan door de manier van werken en de toezichtstrategieën daar waar nodig wat aan te passen zodat deze beter passen binnen de Omgevingswet en de Wkb.
Vergunningverlening Wabo en RO
Een aantal VTH-taken die betrekking hebben op het werkveld van de vergunningverleners Wabo en RO worden uitgevoerd door het Klanten Kontakt Syntrum (KKS). Voor een volledig overzicht worden alle VTH-taken en de beschikbare capaciteit vanuit KKS ook meegenomen.
In de Wabo wordt gesproken over omgevingsvergunningen met activiteiten. Deze activiteiten kunnen zijn: bouwen, milieu, handelen in strijd met ruimtelijke ordening, brandveilig gebruik, kappen, inrit/uitweg, reclame etc. Er zijn dus verschillende combinaties van activiteiten in één omgevingsvergunning mogelijk.
In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en benodigde middelen. De planning is gebaseerd op cijfers van de afgelopen twee jaren en daar waar nodig aangepast met verwachte invloeden van gewijzigde wetgeving, grote projecten, landelijke tendensen.
De brandveiligheids-advisering op vergunningaanvragen en meldingen en vergunningen brandveilig gebruik worden door de Brandweer Fryslân (onderdeel van de Veiligheidsregio Fryslân) uitgevoerd. Hiervoor zijn maatwerkpakketten afgesloten.
Toetsing van vergunningaanvragen (en meldingen) gebeurt risico-gestuurd. Dit betekent in de praktijk dat activiteiten waar de kans dat het misloopt en/of de impact groot is dieper getoetst worden dan activiteiten waarbij dit niet of minder het geval is.
Daarnaast wordt gewerkt aan een effectieve werkwijze met betrekking tot de overdracht van de verleende vergunningen naar team Tafersjoch voor het toezicht op die verleende vergunningen. Hierdoor krijgt team Tafersjoch een weergave van de van toepassing zijnde afdelingen en artikelen van het Bouwbesluit 2012. Daarnaast geeft team Fergunningferliening per geval specifieke aandachtspunten aan waar volgens hen naar gekeken dient te worden.
De toezichthouders Bouw houden o.a. toezicht op bestaande en in uitvoering zijnde bouw- en sloopwerken, inclusief de gemeentelijke monumenten. Daarnaast wordt gecontroleerd op illegale bouw en sloop en op strijdigheden met planologische voorschriften. Het team bestaat uit:
De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hebben een groot aantal uitvoerende milieutaken ondergebracht bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Voor een aantal taken, de zogenaamde basistaken, is dit wettelijk verplicht. Daarnaast zijn de bodemtaken en de bedrijfsmatige asbesttaken ondergebracht bij de FUMO. Het team bestaat uit:
De FUMO en de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel volgen bij het uitvoeren van het milieutoezicht de ‘Fryske norm’ waarin per type inrichting (milieuklasse) een controle frequentie is vastgelegd. Deze norm wordt geëvalueerd. De FUMO heeft (in ieder geval) voor de basistaken een eigen uitvoeringsprogramma. De totale omvang van de milieu taken voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel in 2020 is:
De Wet natuurbescherming regelt de bescherming van natuurgebieden die uniek zijn voor Nederland en Europa, de bescherming van planten en dieren en van bossen en andere houtopstanden. De provincie is bevoegd gezag voor het verlenen van vergunningen, het toezicht en de handhaving (VTH-taken) van de Wet natuurbescherming. De FUMO voert deze taken uit namens de provincie Fryslân.
Bij het toezicht op groene wetten wordt vaak gedacht aan enkel het toezicht op de Wet natuurbescherming. De functie is echter een stuk breder. De Toezichthouders Groene Wetten hebben in het kader van de Wet natuurbescherming een oog- en oor functie voor de FUMO. Echter houden zij ook toezicht op vele wet- en regelgeving waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, denk bijvoorbeeld aan de Wet milieubeheer en het Besluit bodemkwaliteit. Tevens houden zij toezicht op beschermde boomwallen en monumentale bomen en in op strijdigheden met de bestemmingsplannen om de landschappelijke, natuurlijke, archeologische en cultuurhistorische waarden te beschermen.
De vergunningverleners APV en BW behandelen vergunningaanvragen, aanvragen om een ontheffing en meldingen in het kader van de APV en BW. Ook worden een aantal VTH-taken in dit werkveld uitgevoerd door het KKS.
De toezichthouders publiek domein zien toe op de uitvoering en naleving van regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Drank- en Horecawet en andere bijzondere wetgeving. De meeste toezichthouders publiek domein hebben een BOA bevoegdheid en voeren dagelijkse parkeercontroles uit. Het team bestaat uit:
De Vakjuristen behandelen bezwaar- en beroepsprocedures en handhavingszaken en geven gevraagd en ongevraagd juridisch advies en bewaken de juridische kwaliteit. Het team bestaat uit:
Na afloop van elk kalenderjaar wordt het uitvoeringsprogramma geëvalueerd. Deze evaluatie wordt opgenomen in het jaarverslag. Op basis van deze evaluatie kunnen conclusies worden getrokken over het opgestelde beleid en de uitvoering daarvan. Zijn de juiste doelen gesteld? Moet de aandacht worden verschoven naar een ander beleidsveld? Moet er op een andere wijze toezicht worden gehouden? Deze en andere vragen worden in de evaluatie beantwoord. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van het beleid en is input voor het opstellen van het uitvoeringsprogramma voor het nieuwe kalenderjaar.
Dit uitvoeringsprogramma en het jaarverslag worden vastgesteld door het college en het college geeft kennis van het beleid aan de gemeenteraad. Tevens wordt het aan de Provincie aangeboden in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-512687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.