Gemeenteblad van Harlingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2023, 511929 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2023, 511929 | delegatie- of mandaatbesluit |
Ondermandaatbesluit FUMO 2023 Omgevingswet – gemeente Harlingen
Het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam gemeenschappelijke regeling Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO),
ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;
overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om de bevoegdheid tot het nemen van bepaalde besluiten onder te mandateren alsmede ondermachtiging te verstrekken voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling;
gelet op de Gemeenschappelijke regeling FUMO - 2022, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
gelet op het Mandaatbesluit FUMO 2023 gemeente Harlingen;
ondermandaat en ondermachtiging te verlenen overeenkomstig het navolgende:
Aldus vastgesteld op 15 november 2023,
Mevrouw I. Groeneveld,
voorzitter
De heer P. Hofstra,
secretaris/directeur
Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering van de (basis)taken door FUMO, inclusief besluitvorming 1 |
|||||
Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel lid 2 onder b Ow. |
Het gaat om een aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit. Hieronder valt ook een tijdelijke omgevingsvergunning. Dit ondermandaat geldt niet voor meervoudige aanvragen voor een omgevingsvergunning. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en). |
||||
Besluiten inzake het actualiseren van omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.38 van de Ow. |
|||||
Wijzigen en/of intrekken, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.39, 5.40 en 5.41 Ow |
Betreft het wijzigen van (de voorschriften van) omgevingsvergunningen voor de milieubelastende activiteit(en). Dit kan ook de milieubelastende activiteit zijn van een meervoudige vergunning, zolang het enkel de wijziging van de milieubelastende activiteit van deze meervoudige vergunning betreft. Het ondermandaat is verder beperkt tot een (milieubelastende) activiteit als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b Ow Dit ondermandaat geldt niet indien voor meer niet-milieubelastende activiteiten de vergunning wordt gewijzigd. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en). |
||||
Beslissen op verzoeken om goedkeuring/instemming die benodigd is op grond van een vergunningvoorschrift. |
In een omgevingsvergunningvoorschrift kan een bepaald onderzoek, plan, melding of rapportage (energieverbruik, VOS uitstoot, bodemonderzoek, vervoersplan, afvalpreventieplan etc.) zijn voorgeschreven. Vervolgens moet worden beslist of het ingediende stuk aan de gestelde normen in de omgevingsvergunning voldoet. Het ondermandaat is verder beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b Ow. |
||||
Ambtshalve verlenen van een revisievergunning als bedoeld in artikel 5.43 Ow. |
In tegenstelling tot de situatie onder de Wabo, is het ambtshalve verlenen van een revisievergunning onder de Ow mogelijk. |
||||
Achterwege laten, op grond van artikel 16.68 van de Ow, van het toepassen van artikel 16.54 van de Ow, of Awb afdeling 3.4 bij de voorbereiding van een beschikking op een aanvraag (van wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning. |
Het ondermandaat is verder beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 2 onder b Ow. Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere niet-milieubelastende activiteiten, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en). Dit gaat om een spoed aanpassing vergunning die eigenlijk via uitgebreide procedure zou moeten (versnelling procedure bij een omstandigheid.) |
||||
Het beoordelen en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.3 lid 1 onder b van de Ow ten aanzien van (milieubelastende) activiteiten die zijn aangewezen in hoofdstuk 4 van het Bal. |
Betreft meldingen die verplicht zijn aangewezen in hoofdstuk 4 van het Bal. Hieronder valt ook het afhandelen van meldingen en het nemen van besluiten voor het opslaan, herverpakken en bewerken van vuurwerk,, alsmede de verkoop daarvan. |
||||
Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.5 Ow en artikel 2.13 Bal ten aanzien van maatwerkvoorschriften. Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.7 Ow en voor zover genoemd in hoofdstuk 4 van het Bal ten aanzien gelijkwaardige maatregelen. |
Betreft beschikkingen voor maatwerkvoorschriften en gelijkwaardige maatregelen m.b.t. aangewezen milieubelastende activiteiten binnen de Ow en het Bal. |
||||
Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 7.10 Bbl en het opleggen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 7.5 Bbl, voor zover het bedrijfsmatig verwijderen van asbest betreft. |
Toezicht op het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden valt onder de basistaak als bedoeld in artikel 13.12 lid 1 onder b Omgevingsbesluit. Indien op grond van het Bbl een melding is vereist voor het verwijderen van asbest, kan het bevoegd gezag na deze melding maatwerkvoorschriften opleggen over de onderwerpen genoemd in artikel 7.14 Bbl. De gegevens die met betrekking tot asbest bij de melding worden ingediend worden voor het toezicht (eveneens een basistaak) doorgestuurd naar de FUMO. Dit ondermandaat geldt niet als het opleggen van maatwerkvoorschriften asbestverwijdering samenloopt met het opleggen van andere nadere maatwerkvoorschriften n.a.v. de sloopmelding. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het asbestdeel aan bij de betreffende gemeente. |
||||
Behandelen van en toezicht houden op gegevens en bescheiden en meldingen als bedoeld in paragraaf 4.119 tot en met 4.124 van het Bal |
In het kader van het Besluit Activiteiten Leefomgeving voor het graven en saneren:
|
||||
Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 7 van de Wm gestelde regels, voorzover het betreft mer-beoordelingsbesluiten ten behoeve van een milieubelastende activiteit. |
Indien een aanvraag om omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit betrekking heeft op een activiteit waarvoor een milieueffectrapport wordt danwel moet worden gemaakt, gelden met betrekking tot de totstandkoming van dat milieueffectrapport bepalingen, waaronder uitbrengen advies over reikwijdte en detailniveau, kennisgeving etc. Indien een aanvraag om omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in kolom 1 al dan niet in combinatie met kolom 2 van onderdeel D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage, dan moet eerst worden beslist of ten behoeve van de afhandeling van de aanvraag omgevingsvergunning al dan niet een milieueffectrapport moet worden gemaakt. |
||||
Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 17 van de Wm gestelde regels. |
|||||
Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht. |
Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een (her)opleveringscontrole, een administratieve controle, een (her)controle n.a.v. klachten / incidenten, reguliere (her)controle, een (her)themacontrole en handelingen naar aanleiding van een ongewoon voorval waarbij wordt gecontroleerd op naleving van de geldende (milieu) wet- en regelgeving en waarbij zo nodig de hersteltermijn wordt opgeschort. |
||||
Spoedeisende last onder bestuursdwang en het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang) artikel 5:31 Awb, jo. artikel 5:32 Awb. |
Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Voorafgaand aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met een FUMO jurist en het bevoegd gezag. Tevens dienen de interne (werk) instructies in acht te worden genomen (zie document op Joost). In het geval van een last ex artikel 5.31 lid 2 Awb bestaat de mogelijkheid tot overleg met bevoegd gezag niet. In deze gevallen wordt bevoegd gezag zo spoedig mogelijk na het toezichtsbezoek telefonisch of per e-mail geïnformeerd. |
Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A, B en C) |
|||
Doen uitgaan van vooraankondigingen tot handhaving op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 Awb (last onder bestuursdwang) of 5.3.2 Awb (last onder dwangsom) wegens overtreding van de voorschriften uit de wet en omgevingsvergunningen, alsmede van de verboden, bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob. |
Mochten er overtredingen geconstateerd worden van “niet-milieubelastende activiteiten” op grond van de Ow met bijbehorende AMvB’s, dan overlegt de FUMO met bevoegd gezag. Deze kan besluiten dat er integrale afhandeling nodig is en de FUMO instrueren geen gebruik te maken van het verstrekte ondermandaat en slechts advies geven over het “milieudeel” van de geconstateerde overtreding. Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt anders dan na afstemming met het bevoegd gezag. Het opleggen van een voornemen beschikking last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: Ow, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming en de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept handhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd. |
||||
Beslissen op grond van artikel 5:31a Awb op verzoeken om handhaving indien en voor zover handhaving wordt verzocht van naleving van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, die gelden op grond van de regelgeving en besluiten als bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob . |
Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft op andere ('niet-milieubelastende') activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s. In dat geval is integrale afhandeling nodig en levert de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente. |
||||
Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden, indien en voor zover sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob. |
Het gaat om het beslissen over een gedoogverzoek. Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft andere ('niet-milieubelastende') activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s . In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente. |
||||
Het opleggen van een last onder bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet jo. afdeling 5.3.1 van de Awb, of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens de in de voorgaande van toepassing zijnde hoofdstukken genoemde (onderdelen van) wet- en regelgeving waarvoor bevoegdheden zijn gemandateerd. |
Dit ondermandaat geldt niet als er samenloop is met overtredingen op "niet-milieubelastende" activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente. Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt dan na afstemming en instemming met het bevoegd gezag. Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: Ow, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concepthandhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd. Hoogte bedragen moet worden uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het beleid van het bevoegd gezag. |
||||
Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 2.2.10, 2.2.11 en artikelen 18.10 en afdeling 19.1 Ow en de daaruit voorvloeiende bepalingen van het Bal. |
Het betreft de specifieke toezichts- en handhavingsbevoegdheden die in de Ow zijn opgenomen, waaronder: bestuursdwang bij niet meewerken aan toezicht, zakelijke werking sanctiebesluiten en intrekking van een verleende vergunning of ontheffing als sanctie. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-511929.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.