Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 509273 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2023, 509273 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Reglement van Orde van het Raadsplein 2023
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Rondetafelgesprek: Beeldvormende vergadering van het Raadsplein waar in gesprek wordt gegaan met inwoners, instellingen, organisaties die bij het onderwerp betrokken zijn. Het rondetafelgesprek kan op diverse manieren worden vormgegeven, zowel wat betreft plaats als wat betreft vergadervorm. Hierbij kan naast informele rondetafelgesprekken ook worden gedacht worden expertmeetings en hoorzittingen.
Indien de voorzitter als portefeuillehouder aan de beraadslagingen moet deelnemen over grote onderwerpen uit zijn portefeuille of bij de begrotingsbehandeling van zijn portefeuille, wordt de vergadering tijdens deze beraadslagingen geleid door de plaatsvervangend voorzitter. Bij de opstelling van de agenda wordt hier rekening mee gehouden door deze onderwerpen te clusteren.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in een vergadering aanwezig te laten zijn. De secretaris kan in de vergadering vragen beantwoorden en of een toelichting geven.
Hoofdstuk II Toelating nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties; burgerleden
Artikel 10 Benoeming wethouders
De ad hoc commissie bestaat uit drie leden van de raad en de voorzitter van de raad en wordt ondersteund door de griffier. Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben, die behoort tot de fractie van waaruit de kandidaat wordt voorgedragen. Ingeval benoemingen moeten plaatsvinden voor alle wethoudersposten vervalt deze voorwaarde.
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en vraagt van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
De burgemeester brengt over het eindresultaat van de risicoanalyse verslag uit aan de raad. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar, tenzij de burgemeester het nodig acht om deze te openbaren met het oog op de bestuurlijke integriteit van de gemeente en/of zijn taak om de bestuurlijke integriteit te bevorderen.
Indien boven een kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 13 Splitsing of samenvoeging fractie
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 15 De verschillende vergaderingen van het Raadsplein
Het rondetafelgesprek is bedoeld om informatie over een onderwerp te verzamelen. Tijdens een rondetafelgesprek wordt in gesprek gegaan met inwoners, instellingen en/of organisaties die bij het onderwerp betrokken zijn. Het rondetafelgesprek kan op diverse manieren worden vormgegeven, zowel wat betreft plaats als vergadervorm. Hierbij kan naast informele rondetafelgesprekken ook gedacht worden aan expertmeetings en hoorzittingen. Indien verzocht door de agenderende fracties en/of de agendacommissie, nemen collegeleden deel aan een rondetafelgesprek.
In het schriftelijk overleg kunnen raadsleden en burgerleden ter voorbereiding op de oordeelsvormende fase schriftelijke vragen stellen aan het college over een voorliggend voorstel. De agendacommissie bepaalt of een schriftelijk overleg noodzakelijk wordt geacht. In een schriftelijk overleg kunnen zowel technische als beleidsinhoudelijke vragen worden gesteld.
Voor een raadsdebat wordt in de regel één onderwerp geagendeerd. Op voorstel van de agendacommissie bepaalt de raad of een raadsdebat noodzakelijk wordt geacht of dat rechtstreeks tot besluitvorming kan worden overgegaan. Een raadsdebat kan ook worden geagendeerd naar aanleiding van een agenderingsverzoek van de raad. Tijdens een raadsdebat wordt per fractie door één woordvoerder het woord gevoerd. Collegeleden krijgen de gelegenheid om te reageren op het debat. Collegeleden kunnen zich daarbij laten bijstaan door ambtenaren of adviseurs. De voorzitter bepaalt, gehoord hebbende de vergadering, of ook anderen nog het woord kunnen voeren.
Themadebatten zijn oordeelsvormende vergaderingen waarin één overkoepelend thema centraal staat. Het Presidium bepaalt de vaste thema’s. Informatienota’s worden in beginsel geagendeerd voor een themadebat, met uitzondering van informatienota's met de beantwoording van schriftelijke vragen, zoals bedoeld in artikel 45 van dit Reglement. Het doel van het themadebat is om beleidsinhoudelijke en strategische vragen te kunnen stellen aan het college en om strategische standpunten rondom het voorliggende thema te kunnen uitwisselen. Aan een themadebat kunnen per fractie twee woordvoerders deelnemen.
Aan het einde van de behandeling van een raadsvoorstel in raadsdebat of themadebat formuleert de vergadering op voorstel van de voorzitter een advies aan de raad over hoe verder met dat voorstel om te gaan. Dit advies wordt na de vergadering ter kennis gebracht aan de agendacommissie. Bestaat geen eenstemmigheid over het advies dan worden de uiteenlopende standpunten in het advies tot uitdrukking gebracht. Op basis van het advies doet de agendacommissie een voorstel aan de raad over het vervolg.
Artikel 17 Oproep, toezending stukken
De agenda vermeldt de onderwerpen die in de vergadering behandeld zullen worden in de volgorde waarin deze aan de orde zullen worden gesteld. Daarbij zal genoemd worden in welke ronde van het Raadsplein ze behandeld worden. De te behandelen voorstellen worden zoveel mogelijk gelijktijdig met de agenda ter beschikking gesteld.
Paragraaf 2 Orde van vergadering
Artikel 25 Inspreekrecht inwoners, bedrijven en instellingen
Het spreekrecht geldt niet voor die personen die eerder over hetzelfde onderwerp in een Raadspleinvergadering gebruik hebben gemaakt van het spreekrecht, tenzij het voorstel afwijkt van het voorstel dat eerder is behandeld. Voor niet-geagendeerde onderwerpen geldt dat slechts één keer per half jaar door dezelfde persoon kan worden ingesproken.
Artikel 27 Berichten voor de raad
Indien een of meerdere leden een bericht voor de raad op het Raadsplein wensen te bespreken, dient bij de griffier een agenderingsverzoek te worden ingediend. Hiervoor is een format beschikbaar. Bij vaststelling van het overzicht van berichten voor de raad wordt dit agenderingsverzoek in stemming gebracht.
Indien in een vergadering van het Raadsplein een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen en zo nodig in de gelegenheid gesteld de woorden, die tot het tot de orde roepen aanleiding hebben gegeven, terug te nemen.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen tijdens de besluitvormingsronde
Artikel 36 Stemming over zaken
Heeft een raadslid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, laten aantekenen dat hij zich heeft vergist; de uitslag van de stemming wijzigt echter niet.
Artikel 38 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft, vindt een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden.
Hoofdstuk IV Rechten van leden
Artikel 43 Voorstel tot splitsing
Ieder lid dat in de besluitvormingsronde van het Raadsplein aanwezig is, is bevoegd tijdens de beraadslagingen voor te stellen het voorgestelde besluit in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijk wordt besloten.
Artikel 45 Schriftelijke vragen
Artikel 47 Initiatiefvoorstellen
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, plaatst de griffier het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de agendacommissie. De agendacommissie doet een voorstel voor de wijze van behandeling.
Het verzoek tot het houden van interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste op de vrijdag voor de besluitvormingsronde van het Raadsplein vóór 10.00 uur schriftelijk bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden. Bij de vaststelling van de agenda tijdens de eerstvolgende besluitvormende vergadering na indiening van het verzoek, wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk V Besloten vergadering en geheimhouding
Artikel 55 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-509273.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.