Gemeenteblad van Bergen (L)
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen (L) | Gemeenteblad 2023, 507435 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen (L) | Gemeenteblad 2023, 507435 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Sociale Cohesie Bergen (L) 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen (L);
gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Bergen (L);
gelezen de notitie Subsidiebeleid Bergen (L) 2024 e.v.;
gelezen Het landelijk Gezond en Anders Leven Akkoord (GALA);
Gezien de lokale sport-, preventie- en leefstijlakkoorden;
vast te stellen de Subsidieregeling Sociale Cohesie Bergen (L) 2024
Artikel 3. Wie kan deze subsidie aanvragen?
De incidentele subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen. De structurele subsidie kan alleen worden aangevraagd door rechtspersonen.
Artikel 5. Eerste aanvraag, verlenging, verantwoording en beëindiging
Als uit de verantwoording blijkt dat de aanvrager geen recht meer heeft op subsidie, of als de verantwoording na aanmaning niet wordt ingediend, besluiten burgemeester en wethouders tot het beëindigen van de subsidie of intrekking daarvan met terugwerkende kracht met ingang van het laatste moment waarover is aangetoond dat recht op subsidie bestond.
Artikel 6. Subsidieplafonds: Wijze van verdeling
Als de gemeenteraad een plafond heeft vastgesteld, wordt het beschikbare bedrag met inachtneming van het tekort naar evenredigheid verdeeld over de aanvragers.
Deze subsidieregeling is een uitwerking van de subsidieverordening die door de raad is vastgesteld. De subsidieregeling is daarmee ook een vertaling van de beleidskaders die de raad heeft gegeven. De raad heeft de volgende beleidskaders voor het subsidiebeleid gegeven:
Niet alle hiervoor genoemde kaders zijn in gelijke mate relevant voor deze specifieke subsidieregeling.
Omwille van de eenduidigheid en gelijke behandeling hebben we meerdere bestaande subsidieregelingen in één regeling samengebracht onder de noemer ‘sociale cohesie’. Sport en Amateurkunst houden hun eigen subsidieregeling, waarbij laatstgenoemde wordt verbreed tot Subsidieregeling Kunst en Cultuur.
Artikel 2. Wat is het doel van deze subsidie?
We beogen om niet-op-winst-gerichte activiteiten mogelijk te maken of aan te moedigen, die in het verlengde liggen van de doelstellingen van gemeentelijk beleid.
Hier zijn drie hoofdgroepen te onderkennen:
Zorg en hulpverlening, bevorderen van duurzaamheid en economie, promotie van Bergen.
Bij het bevorderen van duurzaamheid en economie kunnen ook (op winst gerichte) bedrijven of verenigingen van bedrijven in beeld komen, voor hun niet op winst gerichte activiteiten. Daar is uiteraard een scherpe toets bij de individuele aanvraag op zijn plaats.
Soms wordt vanuit Bergen deelgenomen aan regionale activiteiten. Dit kan de effectiviteit bevorderen en wordt toegejuicht. Het laatste lid van het artikel beschrijft dan ook dat subsidie naar rato van het Bergense belang kan worden toegekend. In de regel zullen ook andere gemeenten dan namelijk subsidiëren.
Artikel 3. Wie kan deze subsidie aanvragen?
In de regel subsidieert de gemeente ‘organisaties’ en geen individuen. Dat geldt in ieder geval voor structurele subsidies. Natuurlijke personen kunnen soms de trekker zijn van een eenmalig evenement waarvoor het niet zinvol is om een vereniging of stichting op te richten.
Artikel 4. De structurele (jaarlijkse) subsidie:
De bestaande subsidieregelingen gingen uit van min of meer limitatief opgesomde subsidieontvangers. Het is echter van belang om de maatschappelijke deelname van alle inwoners te bevorderen en er is geen reden om de subsidiemogelijkheden op deze manier te (blijven) beperken.
De nieuwe subsidieregeling gaat uit van een beschrijving van de inhoudelijke (artikel 2) en formele (artikel 3 en 4) voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen.
Door het meer open karakter van de beschrijving is een toename van het beroep te verwachten door potentiële aanvragers die voordien afzagen van een aanvraag. Ook voorkomen we dat er van de hardheidsclausule gebruik moet worden gemaakt om behartenswaardige initiatieven alsnog onder het bereik van de subsidie te brengen.
In de nieuwe regeling worden geen individuele organisaties meer benoemd, maar moeten organisaties beargumenteren dat zijn onder een van de doelstellingen vallen.
Door een minimumaantal deelnemers op te nemen, wordt de subsidie afgestemd op het bereik onder inwoners.
De genoemde bedragen zijn ontleend aan de oude subsidieregelingen. Er is een kleine verhoging toegepast als inflatiecorrectie.
Artikel 5. Eerste aanvraag, verlenging, verantwoording en beëindiging
Structurele subsidies worden meerjarig toegekend om administratieve lasten te beperken. Om subsidies beter te kunnen afstemmen en meer zicht te krijgen op hun effect, wordt er wel een verantwoordingsplicht ingevoerd. De gemeente kan de subsidie beëindigen als de aanvrager niet (langer) voldoet aan de inhoudelijke of formele voorwaarde.
Dit is ook behoudens de verantwoording bij middelgrote en grote subsidies die is neergelegd in artikel 14 en 15 van de Subsidieverordening.
Artikel 6. Subsidieplafonds: Wijze van verdeling
Een van de uitgangspunten van subsidieverlening is, dat deze plaatsvindt binnen de kaders van de begroting. In de praktijk van de afgelopen jaren is het beroep op subsidie vooraf goed ingeschat en altijd adequaat begroot. Waarschijnlijk zal dit in de komende jaren niet anders zijn.
Mocht het beroep op subsidie op enig moment toch te onvoorspelbaar worden, dan kan de gemeenteraad de subsidies binden aan een plafond. Daar is dan een afzonderlijk besluit voor nodig (zie artikel 5 van de verordening). Zodra de gemeenteraad een dergelijk plafond heeft vastgesteld, wordt het beschikbare bedrag met inachtneming van het tekort naar evenredigheid verdeeld over de aanvragers. Het is immers van tevoren bekend wie gebruik maakt van de jaarlijks structurele subsidie.
Artikel 7. Incidentele subsidie:
Bij incidentele activiteiten zal het vaak gaan om evenementen waar niet bij voorbaat helder is of ze in het verlengde liggen van de doelstellingen van gemeentelijk beleid. Er zijn daarom enkele specifieke voorwaarden gesteld om dit voldoende inzichtelijk te krijgen bij de aanvraag.
Deze subsidie maakt het mogelijk om een dekkingsprobleem op te lossen. Het beginsel dat de organisator zoveel mogelijk zelf zorgt voor dekking is opgenomen in dit artikel. De rol va de gemeente is aanvullend.
In de praktijk blijkt dat initiatiefnemers graag willen dat het evenement periodiek gaat terugkeren. Dan is het de bedoeling dat men uiteindelijk op eigen benen staat en niet duurzaam afhankelijk wordt van subsidies.
De verordening vereist dat er een uurtarief wordt vastgelegd als de kosten mede betrekking hebben op loonkosten. In de praktijk komt dit in Bergen tot nu toe niet voor bij subsidies voor sociale cohesie. Voor eventuele toekomstige situaties wordt het uurtarief conform het marktniveau gemaximeerd en afhankelijk gesteld van het ‘functieniveau’ dat objectief hoort bij de aard van de werkzaamheden.
Incidentele subsidies worden door het jaar heen aangevraagd, toegekend en uitbetaald. Als de gemeenteraad een subsidieplafond heeft ingesteld, kan dit betekenen dat op enig moment gedurende het jaar het plafond bereikt wordt. Dan geldt ‘op = op’ en kan in dat jaar geen toekenning meer plaatsvinden. Ook als er geen plafond is ingesteld zal de subsidie kunnen worden getoetst aan de budgettaire kaders waarbinnen normaal subsidies worden verstrekt, door bovenmatige subsidies uit te sluiten.
Vier oude subsidieregelingen over sociale cohesie worden voor aanvragen met betrekking tot 2024 en later ingetrokken.
We beogen in principe geen nadelen voor aanvragers. Waar er alsnog nadelen optreden zullen wij met individueel maatwerk een overgangsregeling treffen in 2024.
Aanvragen die zijn ingediend vóór de vaststelling van deze regeling, worden volgens de nieuwe regels beoordeeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-507435.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.