Gemeenteblad van Lelystad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2023, 507432 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2023, 507432 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Lelystad
Artikel 1A Instelling gemeentelijke adviescommissie
De advisering over het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit in het kader van de Omgevingswet is opgedragen aan de gemeentelijke adviescommissie Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Lelystad.
Artikel 2. Taak en werkzaamheden
De commissie heeft als taak de raad en burgemeester en wethouders, gevraagd of ongevraagd, te adviseren bij de uitoefening van hun wettelijke taken en bevoegdheden met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit ten aanzien van en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
adviseert de commissie op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging over het door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, tweede lid, van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven van de functie-aanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;
adviseert de commissie op verzoek van burgemeester en wethouders in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin burgemeester en wethouders een advies nodig achten in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;
Artikel 3. Verplichte advisering
Burgemeester en wethouders winnen advies van de commissie in omtrent een te nemen beslissing als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, onderdelen 1 ̊tot en met 3 ̊, en onder b.
Artikel 6. Ondersteuning van de commissie
Het secretariaat van de commissie berust bij de secretaris, die op voorstel van burgemeester en wethouders benoemd wordt door de gemeenteraad.
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
Over de uit te brengen adviezen wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste drie leden. Over een advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning met betrekking tot een monument wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden met deskundigheid op het gebied van het erfgoed.
Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
De commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden, of een subcommissie.
Artikel 13. Relatie met andere adviseurs
Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of een andere adviseur op het gebied van de omgevingskwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de commissie dragen burgemeester en wethouders zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de commissie.
De op grond van de Bouwverordening gemeente Lelystad 2005 na 16e serie wijzigingen en de Verordening op de Erfgoedcommissie Lelystad benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De termijn van ten hoogste 4 jaar als bedoeld in artikel 5, eerste lid, loopt vanaf de datum van de benoeming op grond van de Bouwverordening gemeente Lelystad 2005 na 16e serie wijzigingen en de Verordening op de Erfgoedcommissie Lelystad.
Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en erfgoed van kracht, met dien verstande dat de commissie wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988 bedoelde commissie te zijn.
Toelichting van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Lelystad.
De taken en bevoegdheden van de huidige monumenten- en welstandscommissies vervallen van rechtswege bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet (hierna: wet). Ter continuering van de advisering moet de gemeente een nieuwe gemeentelijke adviescommissie (hierna: commissie) instellen. Het Rijk legt daarbij enkele wettelijke regels op. De wettelijke taak van de commissie is het uitbrengen van advies over vergunningaanvragen met betrekking tot rijksmonumenten (uitgezonderd archeologische rijksmonumenten, zie artikel 17.9 van de wet) en over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een andere activiteit, in door de raad aangewezen gevallen of als het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) daartoe aanleiding ziet. Het college kan de commissie advies vragen over het ontwikkelen van beleid (artikel 17.9, tweede lid, in samenhang met artikel 16.15, tweede lid, van de wet en artikel 4.22 van het Omgevingsbesluit). Voorts zijn er wettelijke voorschriften die betrekking hebben op de samenstelling en de benoeming van de commissie en over de wijze waarop de adviezen tot stand komen.
Artikel 1 geeft de definitie van een aantal termen op basis van hogere wetgeving als mede gericht op de lokale situatie hier in Lelystad.
Artikel 2. Taak en werkzaamheden
Eerste lid: Dit lid beschrijft de adviestaak in algemene zin: het adviseren van de raad en het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) op het gebied van de omgevingskwaliteit als bedoeld in artikel 1.3 van de wet. De commissie adviseert dus niet over andere aspecten van de fysieke leefomgeving, zoals een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Naar keuze kan aan de commissie ook een voorlichtende taak over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de commissie zelf worden gegeven.
Tweede lid: Hier zijn de taken van de commissie uitgewerkt in concrete werkzaamheden.
Artikel 3.Verplichte advisering
Behoeft geen nadere toelichting.
Eerste lid: De raad stelt het aantal leden vast. Het is ook mogelijk om plaatsvervangers te benoemen, zodat de commissie ook kan functioneren wanneer één of meer vaste leden zijn verhinderd.
Derde lid: De raad heeft op 9 maart 2021 het besluit genomen om twee leden in de adviescommissie op te nemen welke woonachtig zijn in de gemeente Lelystad. De wijze waarop de raad dit neergelegd heeft in het besluit van 9 maart 2021 zou betekenen dat wanneer er geen twee leden zijn, welke woonachtig zijn in Lelystad, de adviescommissie niet langer zou mogen adviseren. Om deze reden is in het derde lid van dit artikel gekozen is om het besluit op te nemen als een inspanningsverplichting. Hiermee blijft het voor de adviescommissie mogelijk zijn werk te blijven doen, zelfs wanneer een lid bijvoorbeeld door ziekte zijn functie als lid plotseling moet opgeven.
Vijfde lid: Dit lid ziet toe op de deskundigheidsgebieden die in de commissie vertegenwoordigd moeten zijn. De vijf gebieden die in de Memorie van toelichting zijn genoemd voor de advisering over rijksmonumenten zijn hier als basis opgenomen. Deze kunnen worden aangevuld met andere deskundigheden. Het is mogelijk dat één persoon meerdere disciplines in zich verenigt.
Eerste tot en met derde lid: Deze leden hebben betrekking op de benoemingstermijn als bedoeld in artikel 17.7, eerste lid, van de wet. Het eerste lid regelt de benoeming voor de eerste termijn. Het tweede lid ziet toe op de herbenoeming. Er is voor gekozen om de mogelijkheid van eenmalige herbenoeming ten aanzien van de plaatsvervangers los te laten. Plaatsvervangers kunnen daarmee meerdere malen worden herbenoemd. Reden hiervoor is dat een plaatsvervanger in de meeste gevallen in zijn termijn van vier jaar maar enkele keren daadwerkelijk zal moeten adviseren in plaats van een lid. Hiermee is het onlogisch om herbenoeming van plaatsvervangers te beperken tot één termijn van vier jaar. In het derde lid is de mogelijkheid opgenomen om leden een jaar na hun aftreden opnieuw te benoemen.
Artikel 6. Ondersteuning van de commissie
Behoeft geen nadere toelichting.
Behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
Tweede lid: Uit artikel 4:7 van de Algemene wet bestuursrecht volgt de beperkte verplichting dat de mogelijkheid tot toelichting van een plan ten overstaan van de commissie dient te worden geboden aan de aanvrager van de omgevingsvergunning.
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
Behoeft geen nadere toelichting.
Tweede lid: Dit lid geeft de commissie de bevoegdheid zich ten behoeve van de advisering te laten voorlichten door externe deskundigen. Deze andere personen worden aangewezen door het college.
Artikel 11. Verwerking van het advies
Behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12. Reglement van orde
Behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13. Relatie met andere adviseurs
Behoeft geen nadere toelichting.
Het jaarverslag als bedoeld in artikel 17.9, zesde lid, van de wet kan voor de raad aanleiding zijn voor bijstelling van het gemeentelijk beleid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-507432.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.