Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2023, 507424 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2023, 507424 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Hollands Kroon 2024
Hoofdstuk 2 Organisatie van de gemeenteraad
Artikel 2.5 Fractieondersteuner
Na het uitbrengen van het verslag van de in lid 3 genoemde commissie, besluit de raad over de benoeming van de fractieondersteuner. Na de benoeming roept de voorzitter van de raad de benoemde fractieondersteuner op om de eed of verklaring en belofte af te leggen. De tekst daarvan sluit aan bij de tekst van de eed of verklaring en belofte, die door raadsleden wordt afgelegd.
Artikel 4.3 Ingekomen stukken en schriftelijke mededelingen
Het bepaalde in de leden 1 en 2 is niet van toepassing indien het ingekomen stuk ziet op een onderwerp, dat herleidbaar is tot één of meer personen en openbaarmaking de persoonlijke levenssfeer van betrokkene(n) schaadt. Het betreffende ingekomen stuk wordt uitsluitend ter kennis van de leden van de raad en het college gebracht.
Tijdens de behandeling van de ingekomen stukken lijst kan alleen gesproken worden over een wijziging van de afdoeningscategorie. Een raadslid dient een dergelijk verzoek uiterlijk 24 uur voor de betreffende raadsvergadering in via de griffie. De griffie zorgt ervoor dat de gehele raad hiervan op de hoogte wordt gesteld.
Artikel 5.2 Informele bijeenkomsten (BOT overleg)
Maandelijks vindt een BOT-overleg plaats aan de hand van door het college verstrekte schriftelijke informatie (memo’s). Hierbij kan het gaan om een nadere toelichting, een gedachtewisseling of een reactie richting college omtrent de richting (in ieder geval als het college in een memo daarom vraagt).
Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad na behandeling van een voorstel in het oordeelvormende gedeelte van de raadsvergadering besluiten het voorstel toe te voegen aan de agenda van het besluitvormende gedeelte van dezelfde raadsvergadering, zoals beschreven in artikel 6.4 van deze regeling.
Artikel 6.5 Vergaderorde en spreekregels
Als een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering over het onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 6.7 Schorsing voor nader beraad
Op verzoek van een raadslid, collegelid of op voorstel van de voorzitter kan de voorzitter besluiten de vergadering te schorsen teneinde de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad.
Artikel 6.9 Besluitvorming en stemming
Bij hoofdelijke stemming roept de voorzitter de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen door ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken zonder toevoeging. De stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 6.4 derde lid onder b is aangewezen en wordt vervolgd aan de hand van de volgorde van de presentielijst.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgend lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. In de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 6.10 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 6.11 Herstemming over personen
Als ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 6.13 Verslaglegging van de raadsvergadering
Een besluitenlijst waarin zijn opgenomen: de besluiten, stemverklaringen, stemmingen met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden, interpellaties en de tekst van aangenomen moties, (sub)amendementen, voorstellen van orde en toezeggingen.
Artikel 6.15 Delen geheime stukken en opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 89 van de Gemeentewet voornemens is geheimhouding op te heffen, wordt, indien de geheimhouding door een ander orgaan is opgelegd of dat orgaan het verzoek doet de geheimhouding op te heffen, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Rechten van raadsleden
Artikel 7.1 Schriftelijke vraag
De beantwoording vindt zo spoedig mogelijk via de griffier plaats, in ieder geval binnen 30 dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan via de griffier gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. De griffier zorgt ervoor dat ook de overige leden van de raad hiervan op de hoogte gebracht worden.
Artikel 7.2 Initiatiefvoorstel
Als het college een reactie wil geven heeft het 15 werkdagen de tijd om wensen en bedenkingen schriftelijk kenbaar te maken aan de voorzitter met een afschrift aan de raad. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de initiatiefneer hiervan via de griffier gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
De griffier zorgt ervoor dat in het geval van wensen en bedenkingen van het college de initiatiefnemer 5 werkdagen de tijd krijgt, vanaf het moment van ontvangst van de wensen en bedenkingen gerekend, om het voorstel in te trekken of (on)gewijzigd door te zetten. Indien de initiatiefnemer niet binnen 5 werkdagen reageert wordt het voorstel als niet ingediend beschouwd.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 72 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffier bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De gevraagde inlichtingen worden mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende vergadering gegeven, mits de vragen minstens 72 uur voor de aanvang van die vergadering zijn ingediend. Of, zo de vragen niet minstens 72 uur voor de vergadering werden ingediend, schriftelijk voorafgaand aan de daaropvolgende vergadering met inachtneming van het bepaalde in lid 3.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hollands Kroon d.d. 19 oktober 2023
griffier
J.M.M. Vriend
voorzitter
A. van Dam
BIJLAGE bij Reglement van orde voor de gemeenteraad van Hollands Kroon 2024
PROTOCOL Beeldvormende vergaderingen en informele bijeenkomsten (BOT overleg) raadsperiode 2022-2026
De gemeenteraad gebruikt voor haar besluitvorming het BOB-model (Beeldvorming -Oordeels-vorming - Besluitvorming). De beeldvormende fase is het verzamelen van informatie. Dat kan doordat men iets op tv ziet of in de buurt hoort, een inwoner die de fractie bezoekt, of bij deelname aan het raadscafé, een werksessie, een informatieavond, een beeldvormende vergadering, enzovoort. Kortom, de wijze waarop raadsleden aan de informatie komen, ligt niet vast.
Naast de raadsvergadering is er dus een veelheid aan bijeenkomsten waarin de gemeenteraad informatie verzamelt. Deze bijeenkomsten dragen allemaal bij tot hetzelfde doel: het verkrijgen van informatie/beeldvorming.
Onderstaand protocol maakt duidelijk wat de status van de verschillende vergaderingen en bijeenkomsten is, en hoe de inhoudelijke en procesmatige ondersteuning is geregeld. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen beeldvormende vergaderingen en informele bijeenkomsten (BOT-overleg).
Informele bijeenkomsten (BOT-overleg)
Maandelijks vindt een BOT-overleg plaats aan de hand van door het college verstrekte schriftelijke informatie (memo’s). Hierbij kan het gaan om een nadere toelichting, een gedachtewisseling of een reactie richting college omtrent de richting (in ieder geval als het college in een memo daarom vraagt).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-507424.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.