Gemeenteblad van Tholen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tholen | Gemeenteblad 2023, 499574 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tholen | Gemeenteblad 2023, 499574 | beleidsregel |
‘Ruimte aan de Thoolse samenleving’ is de visie van de gemeente Tholen. Om deze ruimte aan de Thoolse samenleving te geven is in deze tijd van krapte op de woningmarkt dit uitvoeringsdocument “klein(er) wonen” opgesteld. Op deze manier wordt er geprobeerd om voor diverse doelgroepen de mogelijkheid te bieden om in een klein(ere) woonvormen de huisvestingsvraag te vinden. Onderstaand een greep uit de mogelijke doelgroep:
Daarnaast is ruimte opgenomen om nieuwe en innovatieve woonvormen een kans te geven in de Woonvisie gemeente Tholen 2021-2026. Het gaat daarbij in eerste instantie om kleinere, innovatieve woonvormen die snel te realiseren zijn. Dit toetsingskader ligt in het verlengde hiervan en is opgesteld aan de hand van de volgende doelen:
1.1 Ruimte bieden aan kleinere, innovatieve woonvormen
Er zijn diverse kleinere woonvormen. Wat precies onder kleiner wonen wordt verstaan is niet altijd duidelijk. Met name de term Tiny Houses zorgt voor verwarring. Om uitvoering te geven aan het eerste uitgangspunt van dit toetsingskader zal een duidelijke definitie geformuleerd worden van wat in de gemeente Tholen wordt verstaan onder kleiner wonen en wat voor deze woonvorm mogelijk is.
Daarnaast biedt dit toetsingskader de mogelijkheid om nieuwe woonvormen toe te voegen wanneer deze worden ontwikkeld.
1.2 Snel realiseren van betaalbare woningen voor vlot trekken woningmarkt
Op dit moment is het voor bepaalde doelgroepen erg moeilijk om aan een woning te komen, doordat de woningmarktprijzen enorm zijn gestegen. Het kleiner wonen is een middel om voor deze doelgroepen toch een woning te bieden die past bij de gevraagde behoefte en binnen het toegelaten budget. Dit zal een manier zijn om de vastzittende woningmarkt voor een gedeelte vlot te trekken.
1.3 Extra aandacht voor specifieke doelgroepen op basis van vraag en behoefte
In een krappe woningmarkt vragen specifieke doelgroepen om extra aandacht. Dit toetsingskader heeft daarom als tweede doel om duidelijkheid te geven voor wie de verschillende woonvormen met name geschikt kunnen zijn. Op die manier kan gericht gezocht worden naar woonvormen die geschikt zijn voor een doelgroep die om aandacht vraagt. Uiteraard kunnen de doelgroepen door de tijd heen veranderen.
Wonen: het gebruiken van een gebouw als hoofd(woon)verblijf;
Hoofd(woon)verblijf: de plaats die fungeert als het centrum van de sociale en maatschappelijke activiteiten van de betrokkene.
Kleiner wonen: onder kleiner wonen verstaan we goedkopere en compacte woningen met als indicatieve woonoppervlak tot maximaal 80 m2 en bevat één of meerdere aparte slaapkamer(s)1. De verkoopprijs is maximaal € 250.000,00 of een huurprijs conform het puntensysteem. Dit kunnen Tiny Houses (voortkomend uit een levensfilosofie van vrijheid, onafhankelijkheid, creativiteit en een kleine ecologische footprint) en micro-woningen (voortkomend uit krapte op de woningmarkt en hoge woningprijzen) zijn. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt met verschillende definities, wat voor verwarring kan zorgen. Om dit te omzeilen worden in de gemeente Tholen de termen Tiny Houses en micro-woningen vervangen door ‘klein(er) wonen’.
Transformatiepanden: panden met een andere gebruiksfunctie dan wonen die worden omgebouwd tot woning(en) en de gebruiksfunctie wonen krijgen.
Reguliere woningen (bestaand/nieuwbouw): panden met de gebruiksfunctie wonen met een woonoppervlak dat groter is dan 80 m2.
3. Toetsingskader kleinere woonvormen
Het doel van het toetsingskader is om de vragen van inwoners of initiatiefnemers gemakkelijk te kunnen beantwoorden en om initiatieven snel te kunnen toetsen. Elke initiatief wordt apart beoordeeld door het college.
Voor alle woonvormen geldt dat gerelateerde beleidsstukken blijven gelden naast de genoemde uitgangspunten. Daarnaast moet bij elke woonvorm nog een toets plaatsvinden aan verschillende omgevingsaspecten, zoals afval, groen, water en parkeren. Ook moet binnen de reeks aan uitgangspunten altijd ruimte blijven voor maatwerk, zodat in specifieke gevallen kan worden afgeweken wanneer dit wenselijk is.
Voor de ontwikkeling van diverse kleinere woonvormen zijn verschillende beleidsstukken van belang:
3.1 Uitgangspunten kleinere woonvormen
Voor kleiner wonen in kleinere woonvormen gelden de volgende uitgangspunten:
Voor panden die kunnen worden getransformeerd naar kleinere woonvormen geldt aanvullend op de hierboven genoemde uitgangspunten het volgende uitgangspunt:
Alleen transformatiepanden binnen de kernen of aan de rand van kernen zijn toegestaan voor wonen, transformatiepanden op bedrijventerreinen is in beginsel niet toegestaan. Bedrijventerreinen zijn niet voor wonen bedoeld en bestemd. Bewoning beperkt vaak de bedrijfsvoering van bedrijven. Verder is er op bedrijventerreinen over het algemeen geen goed woon- en verblijfsklimaat.
Voor reguliere woningen geldt aanvullend het afwegingskader woningbouw, dat is toegevoegd aan de woonvisie.
3.2 Antispeculatiebeding voor koop
Om te voorkomen dat er met deze klein(ere) woonvormen gespeculeerd wordt, zonder daar zelf te gaan wonen, is een zelfbewoningsplicht van toepassing. Bij de zelfbewoningsplicht moet de koper van deze woningen gedurende 2 jaar (gerekend direct na aankoop en na datum van de notariële akte van levering) zelf te bewonen. Indien er niet aan de zelfbewoningsplicht gedurende de eerste 2 jaar wordt voldaan, zal er een boete gelden van € 40.000,00.
In de volgende gevallen zal de gemeente geen boete heffen:
3.3 Doorverkoopverbod (commerciële) verhuur
Om te voorkomen dat er met deze klein(ere) woonvormen gespeculeerd wordt, zonder daar zelf te gaan wonen, is een doorverkoopverbod van toepassing. Bij het doorverkoopverbod mag de eigenaar van deze woningen voor een periode van 2 jaar deze woningen niet doorverkopen. Deze kleinere woonvormen moeten ingezet worden als een betaalbare woning. Indien deze woningen binnen deze periode van 2 jaar wordt doorverkocht, zal er een boete gelden van € 60.000,00.
3.4 Communicatie, participatie en evaluatie
Dit toetsingskader is tot stand gekomen zonder inbreng van mogelijke initiatiefnemers van kleinere woonvormen. Als dit uitvoeringskader is vastgesteld, zal het op diverse plekken worden gepubliceerd. Dit is een vorm van informeren volgens de participatielader. Doorlopend wordt wel gemonitord of dit toetsingskader werkbaar is voor initiatiefnemers. Na twee jaar vindt een evaluatie plaats en wordt waar nodig dit toetsingskader geactualiseerd en aangepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-499574.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.