Verkeersbesluit aanwijzen bushaltes Witteveen, Nieuw-Balinge en Mantinge

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

 

Mede uit het oogpunt van:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Een drietal bushaltes aan te wijzen. Namelijk een in Witteveen (Mej. A.Talmaweg), Nieuw-Balinge (Haarweg) en Mantinge (Steendervalsweg).

 

Overwegende dat:

● bovengenoemde wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Witteveen, Nieuw-Balinge en Mantinge;

● bovengenoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Midden-Drenthe;

● gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

● deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

● bovengenoemde wegen gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en daarmee een verblijfsfunctie kennen;

● de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

● een buslijn wordt ingesteld tussen Zweeloo en Hoogeveen;

● de route van deze buslijn via diverse tussengelegen dorpen gaat lopen, waaronder Witteveen, Nieuw-Balinge en Mantinge;

● door de aanwezigheid van deze buslijn en de aanwezigheid van opstapmogelijkheden de bereikbaarheid van de ze dorpen met openbaar vervoer gewaarborgd wordt;

● zodoende verschillende reisalternatieven mogelijk zijn voor bezoekers en bewoners langs de buslijn;

● om instapmogelijkheden te realiseren het noodzakelijk is om haltes te realiseren;

● in ieder van de eerder genoemde dorpen bushaltes gerealiseerd worden die de buslijn Zweelo – Hoogeveen aan zal gaan doen;

● de buslijn in twee richtingen wordt uitgevoerd en dus voor beide richtingen een halte nodig is;

● de haltes sober worden ingericht en enkel wordt voorzien in een halte aanduiding door middel van verkeersbord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locaties;

• Aan de Mejuffrouw A. Talmaweg tussen de Kerkweg en de Meester J.B. Kanweg te Witteveen;

• Ter hoogte van Haarweg 26 te Nieuw-Balinge

• Ter hoogte van Steendervalsweg 23 te Mantinge

• bovengenoemde gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersborden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (bushalte);

● dit zorgt voor duidelijkheid en daarmee een betere verkeersveiligheid;

● dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

● gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

● gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

● gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het verzekeren van de bruikbaarheid van de weg van ondergeschikt belang wordt geacht.

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord-Nederland, afdeling infrastructuur. Op 9-11-2023 Op 9-11-2023 heeft de politie laten weten positief te adviseren op voorliggende verkeersbesluit;

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

1. door het plaatsen van borden L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990, zoals weergegeven op bijgevoegde situatieschetsen, op drie locaties een bushalte in te stellen op de navolgende locaties:

Aan de Mejuffrouw A. Talmaweg tussen de Kerkweg en de Meester J.B. Kanweg te Witteveen;

Aan de Haarweg ter hoogte van huisnummer 26 te Nieuw-Balinge;

Aan de Steendervalsweg ter hoogte van huisnummer 23 te Mantinge.

 

 

 

Situatieschets:

Witteveen

 

Nieuw-Balinge

 

 

Mantinge

 

 

 

 

Bekendmaking:

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

 

 

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe op 22-11-2023,

Geert van de Logt,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven