Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2023, 498434 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2023, 498434 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het definitief instellen van tweerichtingsverkeer op de Prinses Margrietlaan tussen Koningin Julianalaan en Prinses Beatrixlaan te Bathmen, kenmerk: 259835-2023
Het college van burgemeester en wethouders van Deventer heeft besloten om definitief tweerichtingsverkeer in te stellen op de Prinses Margrietlaan tussen de Koningin Julianalaan en de Prinses Beatrixlaan.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
De Prinses Margrietlaan in Bathmen is in 2022 heringericht vanwege de schade aan de verharding door opdruk van boomwortels. Het deel dat is aangepakt loopt van de Prinses Beatrixlaan tot en met de Koningin Julianalaan. Uit de Boom Effect Analyse is gebleken dat de bomen gezond zijn en toekomstwaarde hebben, maar dat ze meer ruimte nodig hebben.
Het beleid van de gemeente Deventer is gericht op het behouden van gezonde bomen. In het herinrichtingsontwerp is ervoor gekozen om de bomen meer ruimte te geven, wat ten koste is gegaan van de breedte van de rijbaan. Hierdoor is de rijbaan te smal geworden voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen en is in basis enkel geschikt voor een eenrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer. Op 25 juni 2021 is verkeersbesluit 179873-2021 gepubliceerd waarin het besluit is genomen om na de herinrichting (partieel) eenrichtingverkeer in te voeren.
Bewoners van de Prinses Margrietlaan en aangrenzende woonstraten hebben bezwaar gemaakt tegen dit verkeersbesluit, met name tegen de invoering van gedeeltelijk eenrichtingsverkeer. Als reactie op deze bezwaren hebben de verkeersdeskundigen van de gemeente en de verkeersadviseur van de politie het voorgenomen herinrichtingsontwerp en de verkeersmaatregelen geëvalueerd. Er is besloten om aan de wensen van de buurtbewoners tegemoet te komen en een proefperiode in te voeren waarin gemotoriseerd verkeer in beide richtingen is toegestaan. Op 11 mei 2022 is Verkeersbesluit 141828-2022 gepubliceerd, waarin is besloten om een pilot uit te voeren tot 31 mei 2023 waarbij tweerichtingsverkeer op de Prinses Margrietlaan tussen de Koningin Julianalaan en de Prinses Beatrixlaan wordt toegestaan.
Inmiddels is de pilotfase afgerond, en de resultaten ervan zijn bekend. Op basis van deze resultaten wordt dit definitieve verkeersbesluit genomen.
In verkeersbesluit 141828-2022 zijn criteria vastgesteld voor de beoordeling van de pilot. Voor sommige criteria is de input van bewoners van essentieel belang. Bewoners kregen de gelegenheid om per e-mail te reageren op de proef. De resultaten van de pilot zijn positief gebleken, wat het college heeft doen besluiten om het tweerichtingsverkeer te handhaven.
Het aantal en de aard van bij de gemeente en politie gemelde klachten;
Resultaat: De binnengekomen reacties zijn overwegend positief.
Het aantal geregistreerde ongevallen in VIA Traffic Solutions Software;
Resultaat: Er zijn geen ongevallen geregistreerd in VIA Traffic Solutions Software
De ervaringen van de aanwonenden;
Resultaat: De binnengekomen ervaringen zijn overwegend positief. De omwonenden zijn tevreden dat tweerichtingsverkeer mogelijk is. Bovendien wordt aangegeven dat het aantal voertuigbewegingen is afgenomen.
Het eventueel door verkeer veroorzaakte schadebeeld aan de openbare ruimte.
Resultaat: Het schadebeeld is minimaal. Enkele trottoirbanden aan het begin van de straat zijn iets beschadigd.
De Prinses Margrietlaan is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.
De rijbaan heeft een breedte van ongeveer 3,85 meter. Volgens de CROW-richtlijn ASVV2012 is dit te smal voor tweerichtingsautoverkeer. De minimale vereiste breedte hiervoor is 4,80 meter, zodat auto's elkaar kunnen passeren op de rijbaan. Uit de pilot is gebleken dat het toestaan van tweerichtingsverkeer toelaatbaar is. Dit komt doordat de Prinses Margrietlaan voornamelijk wordt gebruikt door bestemmingsverkeer naar de woningen en de begraafplaats. Hierbij kunnen tegemoetkomende auto's elkaar passeren op de volgende locaties:
• Aan het begin en einde van de straat.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Door het versmallen van de weg is het voor autoverkeer niet meer mogelijk om elkaar te passeren op rijbaan. Uit de pilot is gebleken dat dit geen nadelige gevolgen heeft gehad voor de verkeersveiligheid.
1c. het in standhouden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;
Uit de pilot is gebleken dat de smalle rijbaan de bruikbaarheid en veiligheid van de weg voldoende borgt.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Door tweerichtingsverkeer blijft de vrijheid van het verkeer geborgd.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
Dit belang is niet van toepassing.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
2c. de bestrijding van de epidemie van covid-19
Dit belang is niet van toepassing.
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De verkeersadviseur adviseert, ondanks de beperkte breedte, verkeer in twee richtingen toe te staan op de Prinses Margrietlaan tussen de Koningin Julianalaan en de Prinses Beatrixlaan.
De pilot met tweerichtingsverkeer is mede op initiatief van de bewoners tot stand gekomen. Tijdens en na de pilot kregen bewoners de mogelijkheid om te reageren op het tweerichtingsverkeer. De ontvangen reacties zijn overwegend positief.
Het college is van mening dat het belang van het behoud van bomen zwaar weegt en dat de eventuele beperkingen en hinder gerechtvaardigd zijn door het verkeersbesluit 179873-2021. Uit de proef is gebleken dat het aanvaardbaar is om het tweerichtingsverkeer te handhaven.
- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderen een verkeersbesluit is vereist.
- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 24 november 2023 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:
• de datum waarop u de brief schrijft;
• waarom u het niet eens bent met ons besluit
Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op https://www.deventer.nl/bezwaarmaken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-498434.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.