Afwaarderen van de Provinciale weg naar 60 km/u (zone) tussen de kernen Schimmert en Aalbeek in de gemeente Beekdaelen

Z/23/197021 INT. 350448

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van de WVW 1994, hoofdstuk 2, de bevoegdheid bestaat om maatregelen te treffen omtrent het wijzigen van de inrichting van de weg of tot het verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer;

Ingevolge het Mandaatbesluit Beekdaelen d.d. 1 januari 2019 onder artikel 4 en 5 het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de ambtenaar die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn en overeenstemmen met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid Ruimte c.q. taakveld Verkeer waarbinnen de ambtenaar werkzaam is;

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om de Provinciale weg tussen de kernen Schimmert en Aalbeek af te waarderen van 80km/u naar 60 km/u.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

Dat de gemeenteraad van Beekdaelen een besluit heeft genomen om alle wegen buiten de bouwde kom af te waarderen naar 60 km/uur;

Dat de Provinciale weg een wettelijke maximumsnelheid van 80km/uur heeft;

Dat de Provinciale weg geen fietsvoorzieningen heeft;

Dat de Provinciale weg geen 80km/u inrichting heeft;

Dat er op de Provinciale weg veel wordt gefietst en gewandeld;

Dat het bestaande eenzijdig vrijliggend twee richtingen fietspad met een breedte van 1,40 meter te smal is en niet meer aan de CROW-richtlijnen voldoet;

Dat met dit besluit de Provinciale weg buiten de bebouwde kom wordt afgewaardeerd naar 60km/uur;

Dat de Provinciale weg een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom is;

Dat de nieuwe inrichting van de Provinciale weg bijdraagt aan het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer;

Dat de nieuwe inrichting van de Provinciale weg bijdraagt aan de risico-gestuurde aanpak van het SPV 2030;

Dat de nieuwe inrichting van de Provinciale weg bijdraagt aan een vloeiende en duidelijke verkeersafwikkeling op de kruispunten;

Dat de nieuwe inrichting van de Provinciale weg bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid;

Dat de direct aanwonenden zijn geïnformeerd;

Dat de direct omwonenden geen hinder of overlast van ondervinden;

Dat het gemotoriseerde verkeer hier geen hinder van ondervindt;

Dat het landbouwverkeer en openbaar vervoer hier geen hinder van ondervinden;

Dat de nieuwe inrichting van de Provinciale weg bijdraagt aan een vermindering van het risico op ongevallen;

Dat het voornemen om de Provinciale weg af te waarderen naar 60 km/u en de nieuwe inrichting in november 2023 met de bewoners is gecommuniceerd.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg en met deze is besproken. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.Verder is niet gebleken dat de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    De Provinciale weg tussen de kernen Schimmert en Aalbeek af te waarderen naar 60 km/u door het plaatsen van de verkeerszoneborden A1 en A2 aan het begin en einde van de weg, volgens Bijlage I van het RVV 1990, en volgens de tekeningen 21-066a-TEK-VO-SI-008, 009, 010-3.0;

  • 2.

    Fietsstroken en verkeersplateaus aan te leggen tussen de kern Schimmert en Aalbeek volgens de tekeningen 21-066a-TEK-VO-SI-008, 009, 010-3.0;

  • 3.

    Het plateau in Aalbeek voorzien van een voorrangsregeling door het plaatsen van de verkeersborden F5 en F6;

  • 4.

    Een gesloten aslijn aan te leggen op meerdere locaties ter geleiding van het verkeer in verband met de beperkte zichtbaarheid en doorkijk in de bochten volgens de tekeningen 21-066a-TEK-VO-SI-008, 009, 010-3.0;

  • 5.

    Het bestaande fietspad af te waarderen naar een verplicht voetpad door het plaatsen van de verkeersborden G7;

Nuth 28 november 2023

Burgemeester en wethouders van Beekdaelen

Namens deze,

R. Walraven

Medewerker beleidsuitvoering Verkeer en Vervoer van de afdeling Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na bekendmaking / verzending een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift kunt u sturen naar:

Gemeente Beekdaelen

College van burgemeester en wethouders

Postbus 22000

6360 AA Nuth

Vermeld het volgende in uw bezwaarschrift:

- Uw naam en adres;

- Uw handtekening;

- De datum van het bezwaar (dagtekening);

- Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht;

- De motivering van uw bezwaar (de gronden).

Uw bezwaarschrift zorgt er niet voor dat geen uitvoering mag worden gegeven aan het besluit. In juridische zin betekent dit dat uw bezwaarschrift geen schorsende werking heeft. Om dit te voorkomen kunt u de rechter om een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek kunt u richten aan:

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg

Sector bestuursrecht

Postbus 950

6040 AZ Roermond

Naar boven