Gemeente Leiden, verkeersbesluit Langebrug; instellen geslotenverklaring.

 

Situatietekening: VKB Langebrug bebordingstekening

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit,

 

Overwegende dat:

  • de Langebrug gelegen is in de Pieterswijk in de binnenstad van Leiden;

  • de Langebrug een erftoegangsweg is die in één (noordwestelijke) richting bereden mag worden;

  • de breedte van de rijbaan 3,00 – 3,10m is;

  • dagelijks zo’n 700 a 1.000 gemotoriseerde voertuigen over de Langebrug rijden;

  • uit kentekenonderzoek blijkt dat ongeveer 60% van dit verkeer herkomst noch bestemming in de wijk heeft en dus als doorgaand verkeer bestempeld mag worden;

  • de Langebrug of andere straten in de middeleeuwse Pieterswijk niet geschikt zijn voor zulke (relatief) grote hoeveelheden gemotoriseerd verkeer;

  • in 2015 door adviesbureau Goudappel Coffeng een ‘wegenscan-analyse’ is gemaakt waaruit blijkt dat met oog op het comfortabel verblijven en verplaatsen in de Langebrug eigenlijk niet meer dan 300 voertuigen per dag zouden moeten rijden;

  • in de wijk en in de Langebrug specifiek tevens overlast ervaren wordt van een relatief grote hoeveelheid vrachtverkeer, die in sommige gevallen de winkels aan de Breestraat bevoorraden, buiten de tijden waarop dat in de Breestraat zelf mogelijk is;

  • uit tellingen blijkt dat het aandeel vrachtverkeer gemiddeld ongeveer 5% is, wat neerkomt op zo’n 50 bewegingen van vrachtverkeer per dag;

  • de Langebrug zeker voor dit grote en zware vrachtverkeer niet geschikt is;

  • de leefbaarheid van de wijk als gevolg van deze verkeersstromen onder druk staat;

  • in 2021 een plan is opgesteld om al het doorgaande verkeer uit de wijk te halen, door tussen de Pieterskerkgracht en de Papengracht, een lokale afsluiting te realiseren met een (voor de hulpdiensten uitneembare) afsluitpaal;

  • dit plan een ongewenst neveneffect had in de vorm van verplaatsing van het bestemmingsverkeer naar straten elders in de wijk, zoals de Nieuwsteeg en de Kloksteeg, waar het ook niet gewenst is;

  • dit plan een ander ongewenst effect heeft omdat bij een uitneembare afsluitpaal voor hulpdiensten veel tijd verloren gaat bij het uitnemen en terugplaatsen van zo’n paal;

  • daarom gezocht is naar een manier om zowel het doorgaande gemotoriseerde verkeer te weren, als ook vrije doorgang voor de hulpdiensten te bieden en tegelijk bewoners in de wijkmogelijkheid waarop bewoners van de wijk met de auto toch langs de afsluiting mogen rijden;

  • dit mogelijk gemaakt kan worden door alsnog een afsluiting voor alle gemotoriseerde verkeer middels borden te realiseren op de Langebrug, tussen de Pieterskerkgracht en de Papengracht;

  • deze afsluiting gehandhaafd zal worden met behulp van handhavingscamera’s die kentekens kunnen lezen en controleren op de geslotenverklaring;

  • adressen uit de Pieterswijk (bewoners en ondernemers) een ontheffing mogen aanvragen om in één rijrichting langs de afsluiting te rijden;

  •  

  • door het nemen van deze maatregelen en het uitvoeren van de bijbehorende controle alle doorgaande gemotoriseerde verkeer op de Langebrug zal verdwijnen, de totale hoeveelheid gemotoriseerde verkeer in de Langebrug en in de Pieterswijk naar verwachting fors zal dalen, hetgeen de leefbaarheid in de Pieterswijk ten goede komt;

  •  

  • Voertuigen langer dan 10m niet de bocht linksaf kunnen nemen, komend vanaf de Langebrug richting de Pieterskerkgracht;

  • Daarom een lengtebeperking noodzakelijk is op de Langebrug, voor voertuigen langer dan 10m;

  •  

  • Het uitrijden van de wijk voor voertuigen die de Langebrug inrijden en geen ontheffing hebben alleen mogelijk is via de Kloksteeg;

  • Het verstandig is een tweede alternatief wijk-uit te bieden;

  • Dit gevonden is door op het meest noordelijke deel van de Nieuwsteeg de rijrichting om te draaien, zodat verkeer de wijk uit ook via Nieuwsteeg en de Zonneveldstraat kan wegrijden;

  • Als gevolg daarvan in het ontwerp verkeersbesluit voorgesteld werd de rijrichting op het meest zuidelijke deel van de Nieuwsteeg om te draaien, om te voorkomen dat verkeer op de lange rechtstand van de Nieuwsteeg teveel snelheid zou kunnen maken;

  •  

  • de in dit verkeersbesluit omschreven verkeersmaatregelen vanaf 14 mei 2021 voor een periode van 6 weken ter inzage hebben gelegen met de mogelijkheid voor belanghebbenden om een zienswijze in te dienen;

  • er meerdere zienswijzen zijn ingediend;

  • deze zienswijzen met name betrekking hadden op het voorstel om op het zuidelijk deel van de Nieuwsteeg de rijrichting om te draaien

  • dit voornemen in dit definitieve verkeersbesluit wordt teruggedraaid, zodat de verplichte rijrichting op het zuidelijk deel van de Nieuwsteeg blijft lopen van noord naar zuid;

  • verdere onderbouwing voor deze wijziging gevonden kan worden in de bij dit besluit bijgevoegde zienswijzennota

  •  

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

nemen, gelet op voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN:

  • 1.

    Een geslotenverklaring voor alle gemotoriseerde verkeer in te stellen op de Langebrug, tussen de Pieterskerkgracht en de Schoolsteeg, door het aanbrengen van verkeersborden model C12 van bijlage 1 van het RVV1990;

  • 2.

    Ontheffinghouders hiervan uit te zonderen door het plaatsen van een onderbord van Bijlage 1 van het RVV1990, met daarop de tekst ‘uitgezonderd ontheffinghouders’;

  • 3.

    Het éénrichtingsverkeer (waarvan fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd) op de Langebrug, tussen Pieterskerkgracht en Papengracht (waarbij de verplichte rijrichting vanaf de Pieterskerkgracht richting Papengracht loopt) op te heffen, door het verwijderen van borden model C02 en C03 icm het verwijderen van onderborden model OB54;

  • 4.

    Een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen of samenstellen van voertuigen van langer dan 10m op de Langebrug, ter hoogte van het kruispunt met de Zonneveldstraat, door het plaatsen van het bord C17(10m) van Bijlage 1 van het RVV1990;

  • 5.

    De verplichte rijrichting op het noordelijke deel van de Nieuwsteeg (tussen Kloksteeg en Zonneveldstraat) om te draaien door borden C02 en C03 van Bijlage 1 van het RVV1990 om te wisselen

  • 6.

    De verplichte rijrichting op het noordelijke deel van de Nieuwsteeg (tussen Kloksteeg en Zonneveldstraat) om te draaien door bord C04l van Bijlage 1 van het RVV1990 te vervangen voor bord C04r van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    deze maatregelen uit te voeren conform bijgevoegde situatietekening.

Procedure

Dit verkeersbesluit is vanaf te vinden in het Gemeenteblad, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 3 februari tot 17 maart 2023 ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Voor dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) gevolgd. Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden die al eerder een zienswijze kenbaar hebben gemaakt, binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant beroep worden ingesteld bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

 

Leiden, 30 januari 2023

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

F.J.H. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Naar boven