Gemeenteblad van Molenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2023, 494199 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2023, 494199 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële Verordening Gemeente Molenlanden 2023
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Programma-indeling en paragraafindeling
De raad ontvangt bij aanvang van iedere raadsperiode ter vaststelling een voorstel inhoudende:
Artikel 6. Autorisatiebeleid begroting en investeringsbudgetten
Het college is gemachtigd om bij investeringen, ingeval van tegenvallers bij de voorbereiding en aanbesteding, tot een overschrijding van maximaal 10% van het budget verplichtingen aan te gaan. Hiervoor geldt een maximum van € 300.000. Bij de eerstvolgende Zomer- of Najaarsnota wordt het extra benodigde budget aangevraagd.
Hoofdstuk 3 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 11. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 12 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 15. Voorziening voor oninbare vorderingen
Bij de jaarrekening wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op oninbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 17. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, werken en diensten, verstrekken van leningen, garanties of kapitaal en door de Gemeente aan overheidsbedrijven en derden waarbij de Gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs of kosten in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang verstrekt het college aan de raad een voorstel waarin het publiek belang van de lening of de garantie wordt gemotiveerd.
Artikel 18. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de kostprijs van goederen, werken en van diensten van de Gemeente die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, en de kostprijzen van rechten en heffingen, bestaat de kostentoerekening uit de directe kosten, de indirecte kosten en de overhead die rechtstreeks samenhangen met de betreffende goederen, werken en diensten.
Bij de kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van reserves en voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de afschrijvingslasten van de in gebruik zijnde activa, de rentelasten van deze activa en voor rioolheffing en afvalstoffenheffing de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de kosten van het kwijtscheldingsbeleid.
Rentetoerekening over reserves en voorzieningen vindt niet plaats en maakt geen deel uit van de kostprijzen. De verwachte betaalde rente op leningen maakt wel deel uit van de kostprijzen. Behoudens het rentepercentage voor de onderdelen waarop VPB-heffing van toepassing is, wordt het rentepercentage op een half procent afgerond.
In deze paragraaf neemt het college in de paragraaf lokale heffingen naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 10 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 23. Paragraaf Financiering
In deze paragraaf neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 25. Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vijf jaar een kadernota beheer openbare ruimte aan. Deze nota geeft het kader weer voor het door het college op te stellen beheerplan buitenruimte. Dit kader betreft het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de financiële uitgangspunten ten aanzien van investeringen en het onderhoud voor wegen, verkeersvoorzieningen en straatmeubilair, openbare verlichting, groenvoorzieningen, watergangen, oeverbescherming, begraafplaatsen, speelvoorzieningen, sportparken, bruggen en duikers en overige voorzieningen aangaande de openbare ruimte. De raad stelt deze nota vast.
Het college biedt de raad tenminste eens in de vijf jaar een rioleringsplan aan (GRP). Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.
Artikel 26. Paragraaf Bedrijfsvoering
Burgemeester en wethouders nemen in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en Gemeenten in ieder geval op:
Artikel 27. Beleid verbonden partijen en paragraaf verbonden partijen
Wanneer door een verbonden partijen aan de Gemeenteraad om een zienswijze of reactie wordt gevraagd, geldt dat:
bij verbonden partijen met een gemiddeld sturingsprofiel het college verantwoordelijk is voor het opstellen en indienen van een zienswijze/reactie, met inachtneming dat de Verbonden Partijen-commissie geraadpleegd wordt wanneer het voorliggende stuk naar inschatting van het college in grote mate beleidsmatige of financiële effecten heeft;
Hoofdstuk 6. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteren burgemeester en wethouders daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 26 onder f. Daarnaast informeren burgemeester en wethouders de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Burgemeester en wethouders zorgen voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de Gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 5 jaar. Bij afwijkingen in de administratie nemen burgemeester en wethouders maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Molenlanden op 9 november 2023.
De griffier,
Marjolein Teunissen
De voorzitter,
Theo Segers
Bijlage 1. Afschrijvingsbeleid behorend bij artikel 10
Afschrijvingsbeleid immateriële vaste activa
De volgende immateriële vaste activa worden lineair afgeschreven in:
Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa met economisch nut
Activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van minder dan € 15.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze worden altijd geactiveerd.
Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.
De volgende vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven in:
Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa met maatschappelijk nut
De volgende vaste activa met maatschappelijk nut worden lineair afgeschreven in:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-494199.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.