Wijzigingsbesluit van het Algemeen Mandaatbesluit omgevingsdienst regio Nijmegen - gemeente Wijchen 2019

Het college van burgemeester en wethouders,

 

gelet op

de Gemeenschappelijke Regeling omgevingsdienst Regio Nijmegen;

afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten

 

vast te stellen de volgende wijziging van het Algemeen Mandaatbesluit omgevingsdienst regio Nijmegen - gemeente Wijchen 2019,

Artikel I Wijziging Bijlage 2

De inhoud van Bijlage 2 behorende bij het Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst regio Nijmegen - gemeente Wijchen 2019, wordt gewijzigd en komt te luiden zoals aangeduid in de bijlage van onderhavig wijzigingsbesluit.

Artikel II Wijziging Mandaatbesluit

Aan artikel 9, wordt een nieuw derde en vierde lid toegevoegd, luidende als volgt:

  • 3.

    Het is de (onder)mandataris, met inachtneming van de Awb, toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.

  • 4.

    Bij volledig geautomatiseerd aangemaakte besluiten, is, met inachtneming van de Awb, een handtekening niet noodzakelijk.

Artikel III Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2.

    Voor aanvragen, die op grond van het overgangsrecht moeten worden behandeld volgens het oude recht, blijft het mandaat gelden zoals dat tot 1 januari 2024 gold.

Aldus besloten in de vergadering van 7 november 2023.

burgemeester en wethouders van Wijchen,

de secretaris,

J.M. Hendrix

de burgemeester

R.D. Helmer-Englebert

Bijlage 2 - lijst van bevoegdheden - Algemene wet bestuursrecht, Omgevingswet en overige bijzondere wetten

 

Artikel 1 Besluitbevoegdheden

In onderstaand overzicht is met een ‘X’ in de kolom ‘Mandaat’ aangegeven welke bevoegdheden het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen heeft gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, waarbij een ‘X’ betekent dat de betreffende bevoegdheid is gemandateerd. In de kolom ‘begrenzing’ is, indien van toepassing, vermeld tot welke omvang de gemandateerde bevoegdheid is begrensd.

 

Nr.

Algemene omschrijving te mandateren bevoegdheid

Nadere toelichting

Grondslag

Mandaat

Begrenzing

1.

Beslissen op aanvragen omgevingsvergunning, het opleggen van maatwerkvoorschriften, het opleggen van gedoogplichten, het nemen van een beschikking gelijkwaardige maatregel, het geven van advies met instemming, het nemen van een besluit bijzondere omstandigheden, het reageren op een melding, het besluiten omtrent benodigde ontheffingen en goedkeuringen.

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het maken van een passende beoordeling of het nemen van een mer-beoordelingsbesluit.

Hieronder moet ook onder meer het intrekken, wijzigen, reviseren of actualiseren van de betreffende besluiten worden verstaan.

 

Onder een besluit bijzondere omstandigheden wordt verstaan: besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 19 van de Ow.

Hoofdstuk 2, 4, 5, 10, 16, 17 en 19 Ow

X

2.

Het nemen van besluiten of het verrichten van handelingen op grond van of krachtens de Algemene wet bestuursrecht, voor zover die nodig zijn voor het uitoefenen van een bevoegdheid op grond van elders in dit mandaatbesluit gemandateerde bevoegdheden.

X

3.

Beslissen op een verzoek om nadeelcompensatie.

Titel 4.5 Awb en afd. 15.1 Ow

4.

Bestuursrechtelijke handhavingstaak: a. het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, met inbegrip van het verzamelen en registreren van gegevens die hiervoor van belang zijn. Hieronder valt ook de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders. b. het behandelen van klachten over de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, en c. het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke sanctie vanwege enig handelen of nalaten in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Ow alsmede het invorderen van een verbeurde dwangsom.

 

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het onderzoeken van een veiligheidsrapport.

Dit betreft zowel het toezicht op vergunningvoorschriften als toezicht op informatie- en meldingsplichten en algemene regels.

 

De bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders omvat alle daarmee samenhangende bevoegdheden waaronder het toekennen van de bevoegdheid tot binnentreden en het uitgeven van een legitimatiebewijs..

Art. 125 Gemeentewet jo art. 18.1 Ow (en overige artikelen in afd. 18.1 Ow) en Awb (o.a. art, 5:20 lid 3, 5.7a en 5.33a Awb)

X

5.

Besluiten tot het namens de gemeente of het gemeentebestuur voeren van een rechtsgeding of een administratief beroepsprocedure, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten.

Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet en art. 5.1 lid 1 onder a Ow.

X

6.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet milieubeheer (waaronder o.a. besluiten op grond van het Vuurwerkbesluit en het Besluit Bodemkwaliteit).

X

7.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

8.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

X

9.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet open overheid.

X

10.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet BAG.

11.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Huisvestingswet.

12.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Leegstandswet.

Naar boven