Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2023, 492536 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2023, 492536 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsbesluit bepalingen fysieke leefomgeving gemeente Nieuwegein 2023
De college van de gemeente Nieuwegein;
Het besluit tot vaststelling van:
Het besluit tot wijziging van:
Het besluit tot intrekking van:
omtrent de bepalingen over de fysieke leefomgeving (Wijzigingsbesluit Omgevingswet;
Deze besluiten, nota’s, beleidsstukken en regelingen worden als volgt gewijzigd:
Het Aanwijsbesluit APV 2013 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 12 lid 2 wordt de zinsnede ‘zijn de artikelen 2.17, 2.20 en 6.16 van het Activiteitenbesluit milieubeheer niet van toepassing.’ vervangen door: zijn de geluidsnormen uit het omgevingsplan niet van toepassing.
In artikel 12 lid 3, sub a, wordt de zinsnede ‘de houder van een inrichting is verplicht te doen of te laten wat redelijkerwijs gevergd kan worden om overmatige geluidshinder te voorkomen;’ vervangen door: de vergunninghouder van een milieubelastende activiteit is verplicht te doen of te laten wat redelijkerwijs gevergd kan worden om overmatige geluidshinder te voorkomen;.
In artikel 19 wordt de zinsnede ‘bij bestemmingplan’ vervangen door: in het omgevingsplan.
De Algemene voorschriften leidingen gemeente Nieuwegein wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3 komt lid 9 komt te luiden: Indien bij het toezichthouden op het leggen van leidingen een besluit tot oplegging van een last onder bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom wordt opgelegd, kan het besluit alsmede inhouden dat het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk wordt gestaakt of dat voorzieningen, met inbegrip van het slopen van een bouwwerk, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid worden getroffen.
De regeling gedenktekens wordt als volgt gewijzigd:
In hoofdstuk 5 worden meerdere verwijzingen naar de APV aangepast. Hoofdstuk 5 komt te luiden:
5. DE REGELING EN BESTAANDE REGELGEVING
De regeling is het resultaat van een zorgvuldige afweging van belangen.
De regels uit deze notitie worden beschouwd als algemeen geldende beleidsregels die een uitwerking vormen van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit artikel regelt onder meer het plaatsen van voorwerpen op of langs de weg. Daarnaast is artikel 2:11 relevant. Dit artikel geeft onder meer aan dat niet in de weg gegraven of gespit mag worden. Ook relevant is artikel 4:13, die vervuiling tegengaat. Daarnaast zijn regels uit de landelijke wetgeving relevant die onder meer bepalen dat anderen geen schade mag worden toegebracht.
De beleidsregels uit de regeling gedenktekens sluiten aan bij de filosofie van artikel 2:10 van de APV, maar vormen strikt genomen niet op alle onderdelen een uitwerking van deze bestaande bepalingen. Het opnemen van gedetailleerde regelgeving in de APV voor specifiek gedenktekens doet noch aan de structuur van de APV, noch aan het karakter van de problematiek van gedenktekens recht. Aangezien de regels voldoende scherp zijn, kiest de Gemeente Nieuwegein om vooralsnog geen wijziging van de APV door te voeren. De wenselijkheid van aanpassing van de APV zal bij een algemene herziening nog eens worden onderzocht.
De nieuwe regeling vervangt het tijdelijke beleid voor gedenktekens zoals vastgesteld door het college van B&W in 2003.
Bijlage 1. Bestaande regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening is aangepast aan de meest actuele versie van de APV. Deze bijlage komt te luiden:
Bijlage 1. Bestaande regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening
Er volgt nu een overzicht van relevante regels rond gedenktekens, zoals deze al bestonden voor het opstellen van het nieuwe beleid. Deze zijn onderdeel van het toetsingskader van de gemeente bij het beoordelen van verzoeken voor het plaatsen van een gedenkteken. Hoe te handelen bij het aanvragen, plaatsen en onderhouden van een gedenkteken, staat vermeld in de regeling zelf.
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) noemt het onderwerp gedenktekens niet expliciet.
Wel bevat het enkele artikelen die relevant zijn:
Artikel 2:10 Het plaatsen van voorwerpen op openbare plaatsen in strijd met de publieke functie ervan
Het volgende artikel uit de APV, nummer 2:11, geeft het volgende aan:
Artikel 2:11 ( Omgevings )vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg
Het verbod geldt voorts niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door het Wetboek van Strafrecht, de Wet beheer rijkswaterstaatswerken, Provinciale omgevingsverordening en de waterschapsverordening, de Telecommunicatiewet of de daarop gebaseerde Telecommunicatieverordening gemeente Nieuwegein.
Een ander artikel uit de APV geeft aan:
Artikel 2:15 Hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp
Het is verboden beplanting of een voorwerp aan te brengen of te hebben op zodanige wijze dat aan het wegverkeer het vrije uitzicht wordt belemmerd of dat er op andere wijze voor het wegverkeer hinder of gevaar ontstaat.
Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen
Naast de APV is er nog een verordening met regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen.
Deze betreft echter uitsluitend regels voor begraafplaatsen en niet zozeer gedenktekens op openbaar terrein.
Regels voor een omgevingsvergunning voor bouwen
Er bestaan regels die aangeven wanneer het plaatsen van een voorwerp of het bouwen van een bouwwerk dat een omgevingsvergunning voor bouwen nodig is. Dit is van uiteenlopende factoren afhankelijk en per situatie verschillend.
De gemeente kan hierover per specifiek geval informatie geven.
Het omgevingsplan kan voorschriften bevatten die gelden voor het gedeelte van de gemeente waarop de plaatsing van het gedenkteken betrekking heeft. Hieraan moet een aanvraag worden getoetst indien er een omgevingsvergunning voor bouwen nodig is. Meestal is voor een gedenkteken toetsing aan het omgevingsplan echter niet nodig.
In bijlage 4 zijn een aantal verwijzingen naar de APV aangepast. De delen die verwijzen naar de APV komen als volgt te luiden:
TOELICHTING OP DE CHECKLIST TOETSING GEDENKTEKENS
Met verkeersveiligheid wordt bedoeld de passage zoals vermeld in artikel 2:10 lid 1 onder a van de Algemene Plaatselijke Verordening: “… gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan …”.
Het zou tragisch zijn als de locatie van een gedenkteken gevaar oplevert voor het verkeer, waardoor meer slachtoffers kunnen vallen.
Harde voorwaarde voor het plaatsen van een gedenkteken is dan ook, dat bij de gemeente geen enkele twijfel bestaat over het in gevaar brengen van de veiligheid. Het gaat hierbij om de veiligheid van verkeersdeelnemers, die zouden kunnen worden afgeleid, of die bij het van de weg raken zwaarder letsel kunnen oplopen door het gedenkteken. Daarnaast gaat het om de veiligheid van de nabestaanden die het gedenkteken plaatsen, bezoeken en onderhouden.
Wanneer blijkt dat een beoogde locatie niet verkeersveilig is, dan zal in goed overleg met de nabestaanden in de directe omgeving een alternatieve locatie worden gezocht. Bezoekers van het gedenkteken moeten de auto zoveel mogelijk parkeren bij bestaande parkeergelegenheden in de buurt. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de verkeerssituatie ter plaatse. Parkeren in de berm dient zoveel mogelijk te worden voorkomen. In algemene zin zijn bezoekers zelf verantwoordelijk voor het feit dat ze zichzelf en anderen niet in gevaar brengen.
Belemmering van beheer en onderhoud
Dit onderdeel vloeit voort uit artikel 2:10 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening.
Bij het bepalen van locatie, vormgeving en constructie van een gedenkteken moet rekening worden gehouden met beheer en onderhoud door de gemeente. Hierbij kan worden gedacht aan:
Objecten van de gemeente of van anderen mogen geen schade worden toegebracht.
Bevestiging van een gedenkteken aan een boom is dan ook in geen geval toegestaan. Ook vervuiling is een vorm van schade. Verdere voorbeelden staan vermeld in de checklist.
Constructie (bestendigheid, duurzaamheid)
Voor gedenktekens van type B is het de bedoeling dat deze langere tijd blijven bestaan. Het is van belang dat de gebruikte materialen hierop zijn berekend. Dit betekent dat het gebruikte materiaal bestand is tegen weersinvloeden (regen, wind, vorst, zon) en vandalismebestendig is in materiaal en vormgeving. Te denken valt aan materialen zoals steen, roestvrij staal of (milieuvriendelijk) hardhout. Anders is sprake van een belemmering van doelmatig beheer en onderhoud zoals vermeld in artikel 2:10 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening.
Regeling inzake de procedure en voorschriften voor het inleveren van kleine hoeveelheden chemische afvalstoffen van particulieren, instellingen en bedrijven in de gemeente Nieuwegein wordt ingetrokken.
Het Uitvoeringsbesluit Telecommunicatieverordening gemeente Nieuwegein wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3 lid 9 komt te luiden:
Indien bij het toezichthouden op het leggen van kabels een besluit tot oplegging van een last onder bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom wordt opgelegd, kan het besluit alsmede inhouden dat het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk wordt gestaakt of dat voorzieningen, met inbegrip van het slopen van een bouwwerk, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid worden getroffen.
De Subsidieregeling duurzaam Nieuwegein 2020 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1 sub b wordt de definitie van Bouwbesluit aangepast aan de Omgevingswet en komt te luiden:
Besluit Bouwwerken Leefomgeving: Besluit inhoudende voorschriften met betrekken tot het bouwen, gebruiken en het slopen van bouwwerken. Dit besluit omvat ook regels over het verbeteren van de veiligheid bij het bouwen en de veiligheid en gezondheid in bouwwerken.
In artikel 12 sub f wordt ‘(Bouwbesluit);’ vervangen door: (Besluit Bouwwerken Leefomgeving);
In artikel 24 lid 1 sub c wordt de zinsnede ‘het bouwbesluit’ vervangen door: het Besluit bouwwerken leefomgeving;
In artikel 27 lid 1 sub f wordt ‘(Bouwbesluit);’ vervangen door: (Besluit Bouwwerken Leefomgeving);
De Regeling BLVC Nieuwegein 2021 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 onder c komt te luiden:
Bouw-/sloopveiligheidsplan: een plan waarin de maatregelen zijn beschreven die de veiligheid voor de omgeving moeten waarborgen. Een Bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 7.8 van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving of het sloopveiligheidsplan is bedoeld in artikel 7.13 van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving;
In de artikelsgewijze toelichting bij artikel 1 wordt de zinsnede ‘op grond van het bouwbesluit.’ vervangen door: op grond van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
indien aannemelijk is dat de dagwaarde vanwege het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden meer bedraagt of de maximale blootstellingsduur in dagen langer duurt dan de waarden, bedoeld in artikel 7.17 en 7.39 van het Besluit Bouwwerken leefomgeving of indien aannemelijk is dat niet wordt voldaan aan de beleidsregels als bedoeld in artikel 7.17, derde lid van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving;
indien aannemelijk is dat het uitvoeren van de bouw- of sloopwerkzaamheden een grotere trillingssterkte veroorzaakt dan de trillingssterkte bedoeld in artikel 7.18, eerste lid van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
De nadere regels woningomzetting en woningsplitsing Nieuwegein 2023 worden als volgt gewijzigd:
De paragraaf ‘Geluidsisolatie’ komt als volgt te luiden:
Voor het omzetten van woningen worden geen specifieke eisen gesteld aan geluidsisolatie.
Voor woningvorming en het splitsen van woningen is een omgevingsvergunning nodig. De woningen moeten daarbij voldoen aan de eisen van het Besluit bouwwerken leefomgeving voor de bestaande bouw.
De paragraaf ‘Omgevingsvergunning’ komt te luiden:
Voor het realiseren van woningen is ook een omgevingsvergunning nodig. Conform het het Besluit Bouwwerken Leefomgeving dient de woning aan bepaalde bouwkundige eisen te voldoen o.a. als het gaat om vluchtvoorzieningen, brand- en rookmelders en eisen m.b.t. geluidwering.
Het is ook mogelijk dat het omgevingsplan aangeeft dat een perceel enkel gebruikt mag worden door één afzonderlijk huishouden, dan zal het omzetten van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte op dat perceel in strijd zijn met het omgevingsplan. Er moet dan ook een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit aangevraagd worden.
Het boombeschermingsplan 2019 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.5 wordt de zinsnede ‘de Plantenziektewet’ vervangen door: de Plantengezondheidswet.
In paragraaf 5.1 wordt de link in de zinsnede ‘aangevraagd bij het Omgevingsloket (via www.omgevingsloket.nl)’ vervangen door ‘aangevraagd bij het Omgevingsloket (via https://omgevingswet.overheid.nl)
Paragraaf 5.4 wordt herbenoemd tot: De Omgevingswet en het aanvullingsspoor natuur.
Deze paragraaf komt te luiden:
Via de aanvullingswet natuur wordt in de Omgevingswet bescherming geboden door het Rijk aan dier- en plantensoorten die in het wild voorkomen. Het gaat zowel om beschermde als om niet-beschermde soorten.
Alles wat schadelijk is voor beschermde soorten, is verboden. De beschermde soorten zijn opgenomen op een lijst. Deze planten mag je bijvoorbeeld niet plukken en dieren mag je niet verstoren, verjagen of doden. In bepaalde situaties mag dit wel, maar daarvoor is dan een omgevingsvergunning of vrijstelling nodig.
Voor de niet-beschermde soorten geldt de zorgplicht. Die houdt in dat we alles nalaten waarvan bekend is dat het schade kan toebrengen aan de dieren, planten of hun leefomgeving.
De Omgevingswet vereist dus dat gemeenten, inwoners en anderen rekening houden met de wettelijk beschermde planten- en diersoorten en met de zorgplicht. Bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit moet afstemming plaatsvinden met regelgeving vanuit de Omgevingswet.
Bij het vellen van bomen wordt vaak aangegeven dat dit verboden is in het broedseizoen, waarbij de periode van het broedseizoen is aangegeven. Deze eis komt niet overeen met de Omgevingswet. De wet zegt dat je bewoonde nesten van vogels niet mag verstoren. Dus als in een boom in het broedseizoen geen nesten aanwezig zijn, mag er gekapt worden. Als er wel een bewoond nest aanwezig is buiten de genoemde periode (bijvoorbeeld bij een vroeg voorjaar), mag er niet worden gekapt. Daarnaast is het verboden om bomen met jaarrond beschermde nesten te vellen. Dus ook niet in een periode dat het nest niet bewoond is. Het gaat dan om bijvoorbeeld nesten, holten en horsten van sommige uilen, spechten, buizerds en roeken.
Voor het vellen van bomen met jaarrond beschermde nesten kan een omgevingsvergunning worden aangevraagd bij de provincie Utrecht. Voor bewoonde nesten wordt geen omgevingsvergunning verleend.
In bijlage 1 in de begrippenlijst worden de volgende begrippen gewijzigd en komen te luiden:
De bebouwde kom van de gemeente, vastgesteld ingevolgde artikel 1, vijfde lid, van de Boswet zoals die luidde voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet Natuurbescherming en daaropvolgend de Omgevingswet.
Bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit ten aanzien van een aanvraag om een omgevingsvergunning of ten aanzien van een al verleende omgevingsvergunning (conform artikel 5.8 van de Omgevingswet).
De boom maakt onderdeel uit van een beschermd stads- of dorpsgezicht, van een rijks- of een gemeentelijk monument, maakt een karakteristieke structuur in de stad Nieuwegein zichtbaar maken, vormt een geheel met het dichtstbijzijnde huis/huizen of maakt onderdeel uit van het straat-, laan- of wijkbeeld zoals beschreven in het omgevingsplan.
In bijlage 2 wordt bij het begrip Stads- en dorpsschoon de zinsnede ‘in het bestemmingsplan.’ vervangen door: in het omgevingsplan.
In bijlage 2 wordt bij het begrip Natuur- en milieu de zinsnede ‘Let op: bij kapaanvraag ontheffing wet Natuurbescherming aanvragen’ vervangen door: Let op: bij aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit dat ziet op het kappen van een houtopstand een omgevingsvergunning aanvragen bij de Provincie t.a.v. natuurbescherming!
De Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019 wordt als volgt gewijzigd:
De volgende mandaten en machtigingen uit het mandaatregister worden gewijzigd en komen te luiden:
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 31 oktober 2023.
Ellie Liebregts
secretaris
Marijke van Beukering
Burgemeester
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden 26 wetten uit het huidige omgevingsrecht ingetrokken. De verordeningen van de Gemeente Nieuwegein bevatten regels die gebaseerd zijn op één of meerdere van die 26 wetten. Daarnaast zijn er op basis van deze verordening uitvoeringsbesluiten en uitvoeringsregelingen vastgesteld. De teksten en regels uit deze besluiten en regelingen verwijzen naar de systematiek van het huidige omgevingsrecht (denk aan de Wabo en de Wet op de ruimtelijke ordening en er wordt gerefereerd aan bestemmingsplannen). Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het vervallen van de huidige wetten zoals de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) en de Wet ruimtelijke ordening (Wro), kloppen deze verwijzingen niet meer. Immers zal de grondslag voor deze regels worden opgenomen in de Omgevingswet, in de daaronder hangende Algemene maatregelen van bestuur en uitvoeringsregelgeving. Het kan ook voor komen dat door de transitie bepaalde grondslagen komen te vervallen of dat bepaalde bevoegdheden worden samengevoegd in één wetsartikel van de Omgevingswet.
Om ervoor te zorgen dat de gepubliceerde verordeningen, uitvoeringsregelingen en de mandaatregeling van de Gemeente Nieuwegein juridisch correct blijven en naar de juiste wettelijke grondslag verwijzen is het Wijzigingsbesluit bepalingen fysieke leefomgeving gemeente Nieuwegein 2023 opgesteld. In dit Wijzigingsbesluit worden de gepubliceerde aanwijzingsbesluiten, uitvoeringsregelingen en de mandaatregeling van de gemeente Nieuwegein die verwijzingen bevatten naar omgevingsrecht-regelgeving gewijzigd, zodat op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, deze stukken juridisch kloppend zijn.
Het Wijzigingsbesluit wijzigt alleen verwijzingen naar nationale wetgeving en bijbehorende terminologie. Zo wordt straks in de Algemene plaatselijke verordening niet langer de begrippen een bestemmingsplan of beheersverordening gehanteerd, maar zal de term omgevingsplan gebruikt worden.
Het Wijzigingsbesluit onderscheidt elk stuk met een Latijns cijfer. Indien een enkele verwijzing of een gedeelte van een zin in een artikel aangepast dient te worden, wordt puur de desbetreffende zinsnede aangepast. Indien meerdere verwijzingen worden aangepast, wordt het gehele artikellid of bij gebrek aan artikelleden het hele artikel aangepast. Indien de Omgevingswet een bepaalde grondslag niet meer heeft ten opzichte van de huidige regelgeving en een artikellid kan daardoor komen te vervallen.
Bij deze exercitie zijn ook een aantal verouderde stukken gevonden in de regelgeving database van wetten.overheid.nl. Bij dit Wijzigingsbesluit wordt de database opgeschoond en worden regelingen die al niet meer gehanteerd worden of anderszins in de loop van de tijd door andere regelgeving zijn vervangen nu ingetrokken.
Mandaat 144 is komen te vervallen. Hierin stond beschreven: het uitoefenen van de bevoegdheden inzake voorschriften verbonden aan milieuvergunningen (al dan niet goedkeuren van bodemrapporten, het voeren van overleg over verontreinigings-situaties en het geven van aanwijzingen op welke wijze een verontreiniging kan worden opgeheven).
De grondslag van dit mandaat uit de Wet milieubeheer is vervallen in oktober 2010 en kent geen overgangsrecht. Door het ontbreken van de wettelijke grondslag dient dit mandaat ingetrokken te worden.
Mandaat 146 is komen te vervallen. Hierin stond beschreven: Het aangaan van planschadeovereenkomsten, gebaseerd op invoeringswet wro en oude WRO. Planschade wordt vanaf inwerkingtreding Omgevingswet nadeelcompensatie en wordt via een nadeelcompensatieverzoek afgehandeld via de Omgevingswet, Awb en verordening nadeelcompensatie van de gemeente. Hierdoor zal niet langer gebruik gemaakt worden van planschadeovereenkomsten en zodoende dient het mandaat ingetrokken te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-492536.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.