Gemeenteblad van Hellendoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2023, 490326 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2023, 490326 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Hellendoorn 2023
Nijverdal, 31 oktober 2023 Nr. 2023-019260
De raad van de gemeente Hellendoorn;
Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 september 2023;
B e s l u i t: vast te stellen: de
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Hellendoorn 2023
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
De raad stelt bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een programma-indeling inclusief de verdeling van taakvelden naar programma's vast. Daarnaast stelt de raad vast welke facultatieve paragrafen worden toegevoegd naast de verplichte paragrafen, zoals vastgesteld in artikel 9, tweede lid van het BBV.
Artikel 5 Uitvoering programmabegroting
Het college informeert de raad als het verwacht dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden of de baten van een taakveld of een prioriteit de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden. Het college komt met een voorstel aan de raad, hoe om te gaan met de dreigende overschrijding. De lasten van het taakveld worden verhoogd, het investeringskrediet wordt gewijzigd of het beleid wordt bijgesteld
Artikel 6 Tussentijdse rapportage en informatie
Financieel-technische aanpassingen, welke niet leiden tot wijziging van het begrote financiële resultaat, welke geen beleidsinhoudelijke gevolgen hebben en waarvoor geen bestuurlijke afweging nodig is, kunnen maandelijks aan de raad aangeboden worden met een verzamelwijziging. Daarbij gaat het om wijzigingen waarbij:
Tussen salarissen en sociale lasten enerzijds en de kosten van personeel van derden anderzijds mag zonder financiële beperking worden geschoven, mits het gaat om personele mutaties binnen de bestaande formatie. In alle andere gevallen is dit slechts mogelijk als het uitgaven van incidentele aard betreft die niet tot extra verplichtingen in een volgend jaar leiden.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 10 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 11 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Artikel 14 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad ten minste één maal per vier jaar een (bijgestelde) nota investeren en afschrijven aan. De nota beschrijft de methodiek van afschrijving en de termijnen.
Artikel 17 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, wordt uitgegaan van een aandeel in de totale overheadkosten. Dit aandeel wordt bepaald door de geraamde directe kosten van de economische categorieën 1.1 Salarissen en sociale lasten en 3.5.1 Ingeleend personeel die worden besteed aan deze activiteit te delen door de totale geraamde directe kosten van de economische categorieën 1.1 Salarissen en sociale lasten en 3.5.1 Ingeleend personeel.
In afwijking van het derde lid wordt de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van de rioolheffing en afvalstoffenheffing als volgt bepaald: de geraamde directe kosten, die met de rioolheffing of afvalstoffenheffing maximaal in rekening kunnen worden gebracht, delen door de totale geraamde directe kosten van de taakvelden.
Het percentage van de toegerekende rente voor de financiering van de in gebruik zijnde activa, bedoeld in het eerste lid, wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld. Het percentage van deze omslagrente wordt bepaald uit het gewogen gemiddelde van het bij de begroting geraamde rentepercentage van de rentekosten op de opgenomen langlopende leningen.
In afwijking van het zevende lid wordt het percentage van de toerekening van rente over de grondexploitaties jaarlijks bij de begroting berekend en herrekend na vaststelling van de jaarrekening T-1. Het percentage wordt bepaald uit het gewogen gemiddelde van de rentelasten van de opgenomen langlopende en kortlopende leningen. Dit percentage wordt gecorrigeerd naar de verhouding vreemd vermogen: totaal vermogen.
In afwijking van het zevende lid wordt bij een verstrekte lening voor de bepaling van de rentekosten van de inzet van vreemd vermogen in de kostprijs uitgegaan van de rente van de lening die voor de financiering van de verstrekte lening is aangetrokken. Deze rente wordt verhoogd met een opslag voor het debiteurenrisico.
Artikel 18 Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en bijbehorende activiteiten waarmee de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een raadsvoorstel, waarin het publieke belang van de levering van de desbetreffende goederen, diensten of werken wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van ten minste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een raadsvoorstel, waarin het publieke belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Artikel 19 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en leges
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen.
Artikel 20 Financieringsfunctie
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde in het eerste lid en legt deze regels, alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een treasurystatuut. Het college zendt het besluit ter kennisneming aan de raad.
Artikel 22 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het college biedt de raad ten minste één maal per vier jaar een (bijgestelde) nota risicobeheersing en weerstandsvermogen aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico's door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens de gewenste weerstandscapaciteit bepaald.
Artikel 23 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad (bijgestelde) nota's aan, die toezien op het onderhoud openbare ruimte. De nota's geven het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en het meerjarig budgettair beslag. Het gaat hierbij om de volgende nota's (inclusief de herzieningsperiode):
Het college biedt ten minste één maal per vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud gebouwen aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens het meerjarig budgettair beslag.
In de paragraaf financiering bij de programmabegroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het BBV in ieder geval op:
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de programmabegroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 3.5 van de Wet open overheid stelt dat het college de beleidsvoornemens voor het uitvoeren van deze wet moet opnemen in de programmabegroting. Bij de jaarstukken wordt verslag gedaan van de uitvoering van de wet en specifiek ook van de uitvoering van deze beleidsvoornemens. Het college legt het beleid, de uitvoering en het verslag van de uitvoering en het beleid vast in de paragraaf open overheid.
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het college daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 25 onder b. Daarnaast informeert het college de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien vestande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste één maal in de vier jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-490326.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.